Розробка уроку з географії для 6-го класу на тему "Атмосфера її склад та будова"

Про матеріал

Розробка уроку структурована за загальною схемою: визначено мету, розкрито зміст вивчення матеріалу, вказано форми перевірки засвоєння вивченого матеріалу, наведено інтерактивні вправи, які готують учнів до сприйняття нового матеріалу та його освоєння.

Перегляд файлу

ТЕМА  УРОКУ : АТМОСФЕРА,  ЇЇ СКЛАД  ТА БУДОВА

МЕТА УРОКУ: сформувати знання учнів про атмосферу як зовнішню газову оболонку Землі, її склад, будову; акцентувати увагу на тропосфері, як частині атмосфери, що найбільш важлива для життя людей; залучати учнів до дослідницької діяльності.

ЗАВДАННЯ  УРОКУ:

Навчальні:

Учні повинні знати:

  • значення атмосфери для життя всього живого;
  • поняття погода, тропосфера, стратосфера

Учні повинні мати уявлення:

  •   про склад та будову атмосфери

Учні повинні вміти:

  • називати склад  атмосфери;
  • робити висновки про зміну температури

Розвивальні:

  •   розвивати вміння вести спостереження за погодою;
  •   розвивати самостійну діяльність учнів

Виховні:

  •   виховувати почуття відповідальності за чистоту повітря;
  •   виховувати вміння проводити об’єктивну самооцінку.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: схема «Будова атмосфери», діаграма «Газовий склад атмосфери», колба, ваги, спиртівка, підручник, атлас, ілюстративний матеріал: фото краєвидів.

 Опорні поняття: атмосфера, погода, температура, повітря, тропосфера, термосфера.

 

Структура  уроку.

 

I. Організаційна частина                                            (3 хв)

II. Актуалізація опорних знань та умінь учнів         (3 хв)

III. Мотивація навчальної діяльності учнів               (4 хв)

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку           (3 хв)

V. Вивчення нового матеріалу:                                 (20 хв)

VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу  ( 10 хв)

VII.  Домашнє завдання                                              (2 хв)

 

 

 Підготовка до уроку

           За тиждень до уроку по  новій темі «Атмосфера та її будова»   учень одержує завдання підготувати коротке повідомлення про значення  атмосфери.

 

ЗМІСТ УРОКУ

 

  1. Організаційний момент.
  2.   II. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

                   Бесіда:

1. Відгадайте загадку: «Куди не  ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш».

2. З яких газів складається атмосферне повітря?

3. Наведіть приклади, які доводять, що нас оточує повітря.

4. Які властивості має повітря?

III. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Учитель. Діти! А як виглядає наша планета з космічного простору ?  Це білі шапки біля полюсів, рівнини, зайняті лісами чи жовтими пустелями, могутні гірські ланцюги, створені руками людини міста, поля, дороги, і безмежні простори морів та океанів. І все це можна побачити між просвітами хмар, які огортають Землю. Все те, що створено природою на Землі складає її оболонки і з однією ми вже знайомі. Це літосфера. Сьогодні на черзі  наступна оболонка, завдяки якій саме на Землі виникло життя.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель.

Є одна планета – сад

В цьому космосі холоднім,

Тільки тут ліси шумлять,

Тільки тут пташиний гомін.

Лиш на ній одній цвітуть

Квіти. Й трави тут зелені

Річки чинно тут течуть,

Й тут життя є достеменно.

Певно всі здогадались про яку планету – сад іде мова. Так, про нашу з вами Землю. А чи замислювались ви – чому життя існує саме на Землі, чому саме Земля населена живими організмами? Чому тут живе людина і чому все живе не загинуло від смертоносних космічних променів? Причиною цьому є оболонка, будову якої будемо сьогодні розглядати. Отже, тема уроку «Атмосфера  її склад та будова».

V. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Атмосфера як невидима оку ковдра окутує Землю і простягається вгору на кілька тисяч кілометрів. Це верхня, найбільш суцільна з усіх оболонок. Вона складається із суміші газів, що називаються повітрям. Згадайте, що ви про склад повітря знаєте ?

(Слайд №2; №3 «Газовий склад повітря»)

Учитель. З яких газів складається повітря і яке їх відсоткове співвідношення?

– Яку роль відіграє кожен із газів?

– Які домішки є в атмосфері?

– Чи має атмосфера чіткі межі?

Учитель. Повітря дуже легке, але все-таки  має вагу. Зараз зробимо дослід, який  це підтвердить.

Опис досліду. На одну шальку терезів ставимо колбу, на іншу – рівноваги так, щоб обидві шальки урівноважились. Нагріваємо колбу. Через деякий час ваги виходять з рівноваги. Нагріта колба стала легшою. Забираємо спиртівку. Згодом ваги знову урівноважуються.

Учитель. Чому була порушена рівновага?

Учень. Тому, що повітря, яке було в колбі при нагріванні розширилось і вийшло з неї, тобто кількість повітря в колбі стало менше  і вона стала легшою. Коли колба охолола, повітря в ній стало стільки як було і ваги урівноважились.        

   ВИСНОВОК: повітря має вагу.

Учитель. Повітря завжди навколо нас. (Слайд №4) Воно заповнює всі тріщини і щілини, розчиняється у воді, міститься у ґрунті. Ми не помічаємо його, бо воно безбарвне. Без їжі людина може прожити декілька тижнів, без води – кілька днів, без повітря – декілька хвилин. Без повітря неможливо дихати. А яке ще значення для планети має атмосфера?

Повідомлення учня. Атмосфера розсіює сонячне світло, вдень Земля не так сильно нагрівається, а вночі охолоджується, тобто нема великих добових коливань температур.(Слайд №5)

Атмосфера – «броня» планети. Сотні метеоритів не долітають до Землі, згораючи в атмосфері. Це добре видно в зоряну ніч. В народі їх називають падаючими зорями.

Атмосфера захищає Землю від космічного випромінювання, яке може знищити все живе на Землі. В атмосфері відбуваються всі погодні явища, утворюються хмари, вітер, випадають опади.

Учитель. Біля поверхні Землі повітря найбільш густе й важке, при температурі 0°С:

 на рівні моря            1м³  важить 293г

 на висоті  12км        1м³ важить  31г

 на висоті  40км        1м³ важить 4г

З висотою змінюється не тільки вага повітря, а й температура й кількість вологи в повітрі. Такі особливості будови атмосфери, дають можливість здогадатись, що вона має шарувату будову. Кожен шар буде відрізнятись щільністю, температурою, кількістю вологи та деякими іншими особливостями.

В атмосфері виділяють три основні шари: (Слайд №6)         

Користуючись підручником учні аналізують кожен шар: тропосферу, стратосферу та верхні шари.

Учень 1. Тропосфера. Верхня межа над екватором – 18км, над тропіками 8-9км. Тут знаходиться 80% маси повітря, майже вся волога та домішки. Саме тут формується погода.

Учень 2. Після тропосфери знаходиться шар стратосфери до висоти 50 – 55км. Тут повітря розріджене, сухе і холодне. Хмар майже нема. На висоті 21 –  29км розташований шар озону, який поглинає ультрафіолетові промені Сонця, згубні для живих істот.

Учень 3. Ще вище розташовані верхні шари атмосфери. Повітря тут настільки розріджене, що майже не вбирає сонячного тепла і не розсіює сонячного світла. Космічні кораблі літають  майже в безповітряному просторі. Тут бувають полярні сяйва та магнітні бурі. 

Учитель. Ви вже знаєте, що всі прозорі тіла, пропускаючи сонячні промені, не нагріваються. То як же нагрівається атмосфера? 

Учень. Певно, нагрівається поверхня Землі, а від неї – атмосфера, тому з підняттям вгору відбувається зниження температури.

Учитель. Температура знижується з підняттям вгору на 5-6  градусів на 1км. Тому на високих горах влітку лежить сніг. (Слайд №7)

 Учитель. Давайте порахуємо, яка ж буде температура  на вершині Кіліманджаро, якщо біля підніжжя  30°С.

Учень розв’язує задачу  на дошці.

Висота Кіліманджаро – 5895м, заокруглимо до 6 тисяч метрів.

               1) 6 х 6° = 36°С

               2) 30° – 36° = –6°С

Відповідь: на вершині гори буде –6°С, тому гора покрита снігом і льодом.

Учитель. Повітря – величезне багатство. Але, в результаті господарської діяльності людини, в повітря викидається безліч речовин, які його забруднюють. Які  джерела забруднення ви можете назвати?

Учень 1. При згоранні палива на ТЕС збільшується кількість вуглекислого газу.

Учень 2. Вирубується багато лісів, а зелені насадження беруть участь у фотосинтезі, зменшують запиленість повітря. 1га лісу протягом однієї години вбирає 2кг вуглекислого газу. У лісах пилу у 8-10 разів менше, ніж у безлісний місцевості.

Учень 3. Промислові викиди, відходи виробництва, транспорту (шкідливі газі, дим, інші домішки).

          Учитель. Як же можна розв’язати проблему охорони повітря ?

Учень. Створювати безвідходні виробництва, переводити транспорт на нові, екологічно чисті види палива, установлювати на підприємствах очисні споруди, фільтри, насаджувати ліси.

         VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу.

Учитель. На уроці ми з’ясували,  що таке атмосфера, дізнались про її будову та склад. Давайте розв’яжемо невеличкий кросворд, який допоможе закріпити вивчене.

VII. Домашнє завдання:

Розв’язати задачу. Який одяг має одягнути пасажир повітряної кулі, що стартує з поверхні Землі за температури +8°С і планує піднятись на висоту 2500м?

 

docx
Додано
6 березня 2018
Переглядів
1261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку