Мета: сформувати поняття звичайного дробу, його читання та запис; домогтися розуміння значення чисельника та знаменника дробу; активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти розвитку логічного мислення, уваги учнів, вміння аргументувати, доводити правильність тверджень, ухвалювати оптимальні рішення; сприяти самовихованню наполегливості в досягненні мети; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Урок з математики 5 клас ________________
Тема: Звичайні дроби
Мета: сформувати поняття звичайного дробу, його читання та запис; домогтися розуміння значення чисельника та знаменника дробу; активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти розвитку логічного мислення, уваги учнів, вміння аргументувати, доводити правильність тверджень, ухвалювати оптимальні рішення; сприяти самовихованню наполегливості в досягненні мети; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Методи навчання: словесний, наглядний, практичний
Форми роботи: індивідуальна, фронтальна
Обладнання: підручник
Епіграф до уроку:
Математику вже навіть задля того
треба вивчати, що вона розум до ладу приводить.
М. В. Ломоносов
Хід уроку
І. Організаційний етап
Доброго дня, діти! Давайте перевіримо вашу готовність до уроку. Ви бачите що у вас на парті лежать смайлики. Підніміть, будь ласка, смайлик який відповідає вашому настрою на початку уроку .
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Оскільки вправи домашнього завдання були аналогічними до тих, які учні розв'язували на попередньому уроці, то можна запропонувати учням здійснити взаємоперевірку робіт. Після цього вчитель збирає зошити ( в учнів всього класу або вибірково) і оцінює правильність виконання завдання і якість перевірки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
Скільки:
1) у метрі — сантиметрів; дециметрів; міліметрів;
2) у годині — хвилин; секунд;
3) у тонні — кілограмів; центнерів; грамів?
2. Знак якої арифметичної дії треба поставити замість *, щоб правильною була рівність?
1) 22 * 1 = 22;
2) 3 * 3 = 9;
3) 1 * 0 = 1;
4) 37 * 0 = 0.
ІV. Засвоєння нових знань та вмінь
Викладення нового матеріалу слід розпочати з введення поняття «Дробові числа», запропонувавши практичні завдання:
Після виконання даних завдань вчитель дає зрозуміи, що окрім натуральних чисел існують і інші числа, які називають дробовими.
План викладення теоретичного матеріалу
1. Поняття «звичайний дріб».
2. Запис звичайних дробів.
3. Що показує знаменник дробу? чисельник дробу?
Під час викладення теоретичного матеріалу доцільно наголосити на правильному читанню звичайного дробу та записі.
Фізкультхвилинка. Прослухайте, будь ласка,історичну довідку про звичайні дроби
Відомо, що натуральні числа виникли в результаті практичної діяльності людей, яким треба було лічити тварин, предмети, вимірювати довжини площі, об’єми. Але результат вимірювання не завжди можна позначати натуральним числом, бо внаслідок вимірювань найчастіше дістаємо частини прийнятої площі. Так на основі потреб практики виникло поняття дробу. В Єгипті з дробами оперували ще 4000 років тому. Про це свідчать стародавні документи, які збереглися з тих часів. Проте загального способу для позначення всіх дробів, як це прийнято тепер, коли чисельник записують зверху, знаменник знизу, а між ними ставлять риску, в єгиптян не було. При виконанні обчислень стародавні єгиптяни застосовували лише так звані одиничні дроби – дроби з чисельником 1 і дріб . Такі дроби єгиптяни зображали, ставлячи крапку над знаменником. Усі інші дроби вони зводили до одиничних. Наприклад, дріб подавали у вигляді суми одиничних дробів і . Для зведення дробів до одиничних було складено спеціальні таблиці. У стародавній Греції звичайні дроби були відомі. Понад 2,5 тисячі років тому греки вміли виконувати арифметичні дії з звичайними дробами. Вони користувались і одиничними дробами, і дробами загального виду.
У стародавній Русі дроби називали частками, а згодом ламаними числами. Окремі дроби мали спеціальні назви. Наприклад, - треть, - півтреть, - п’ятина, десятина,тощо. Запис дробів за допомогою риски став загальноприйнятим з ХVІ ст.
Колись дії з звичайними дробами завдавали людям надзвичайних труднощів.
Англійський чернець Беда, який був ученою людиною свого часу, писав: “ світі є багато речей, але немає нічого важчого, як чотири дії арифметики”. Тоді ж, мабуть, і виникло німецьке прислів’я “попасти в дроби”, що означало опинитися в скрутному становищі. А причина, звичайно, полягала в тому, що не було встановлено правил виконання дій з дробами, не було створено відповідної теорії.
Розв'язування вправ.
; ; ; 2;
Робота з підручником № 918, №919, №921
V. Підбиття підсумків уроку
На початку уроку ми з вами визначали початковий настрій, тапер пропоную визначити його зараз. (учні смайликами вказують на настрій). Чи сподобався вам урок? Чи зрозуміли матеріал? Яку б ще інформацію ви б бажали отримати з теми?
VІ. Домашнє завдання
Завдання за підручником: §27 вивчити правила; №922, №924.
Додаткове завдання. Озерніться навкруги та наведіть приклади які вказують на існування навколо вас звичайних дробів.