Тема місяця: Ідеї. Винаходи. Відкриття
Тема уроку: Множення числа на 10
Мета: формування математичних
- компетентностей: здатність розв'язувати значення числових виразів використовуючи обчислювальні прийоми;
- знань: множення двоцифрового числа на одноцифрове різними способами;
- вмінь: множення в межах 10; знаходити значення арифметичних виразів;
-формування загальних компетентностей: комунікативної, соціальної, загальнокультурної;
-виховання наполегливості у доведенні справи до кінця; розвиток математичного мислення та мовлення.
Обладнання: підручник Антоніни Заїки «Математика 2», презентація, картки для усного опитування, атрибути: цеглинки лего, гральні кубики, імітовані гаджети.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Книжку, зошит, ручку, олівці.
Приготувались?
Молодці!
Все у нас уже на місці,
Залишилось тільки сісти!
Сядьте, дітки, всі гарненько.
Руки покладіть рівненько.
Голову вище підніміть,
Плечі свої розведіть.
Всі на мене подивіться
І приємно посміхніться!
-Діти, які риси нам потрібні щоб урок був ефективним? (старанність, наполегливість, уважність, кмітливість)
-Ви готові працювати наполегливо? (так)
Перевірка домашнього завдання.
Діти, розгорніть зошити. Я перегляну як ви виконали домашнє завдання.
Діти, зараз ________і ________ будуть працювати на картках. Коли закінчите роботу, положіть мені картки на стіл. І приєднуйтесь до усної лічби.
10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90
Діти, зараз будемо лічити десятки до ста, починає ______ а ми тримаємо руки на поготові, щоб робити хлопок, коли відповідь буде правильна.
В одному рядку 4 клітинки, в 2 і 3 теж 4 клітинки, отже в кожному із 3 рядків по 4 клітинки, тобто по 4 взяли 3 рази це 12.
А ще можна було міркувати так, в одному стовпчику 3 клітинки, таких стовпчиків 4, отже по 3 треба додавати 4 рази.
Отже, кількість клітинок можна було знайти по 4 додати 3 рази, або по 3 клітинки додати 4 рази це теж буде 12.
4+4+4=12
4*3=12 (по 4 взяли 3 рази)
3+3+3+3=12
3*4=12 (по 3 взяли 4 рази)
Діти, а скільки в цьому прямокутнику клітинок?
Підносьте руки, а як ти здогадався? (по 6 взяли 3 рази)
6+6+6=18
6*3=18 (по 6 взяли 3 рази)
3+3+3+3+3+3=18
3*6=18 (по 3 взяли 6 раз)
10+10+10=30
10*3=30 (по 10 взяли 3 рази)
3+3+3+3+3+3+3+3+3+3=30
3*10=30 (по три взяли 10 раз)
Діти, для цього завдання нам знадобляться цеглинки лего. Якщо відповідь 4-
піднімаємо цеглинку жовтого кольору, 6- блакитний, 3- червоний, 10- зелений.
Діти, уважно слухаємо мене, будемо відповідати на теоретичні запитання.
4.Скільки всього трикутників ви бачите на малюнку, будьте уважні.
На малюнку зображено 6 трикутників.
Дідусь посадив 15 беріз, а кленів на 2 більше. Скільки всього кленів посадив дідусь? (15+2=17)
У Марійки було три цукерки, а у Оксани 12. Скільки цукерок стало у Оксани, коли Марійка віддала свої? (12+3=15)
7+67=74
8+22=30
6+36=42
Фізкультхвилинка
Руки в сторону та вгору —
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Повертаємося вправо.
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись,
До сусіда усміхнулись.
Діти, розгортаємо зошити, відступаємо від вашої попередньої роботи 4 клітинки, записуємо число, класна робота.
А) Мотиваційна конструкція.
Тема нашого місяця звучить так: «Ідеї. Винаходи. Відкриття». Отож на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо робити відкриття.
Діти, на уроці ми: перше навчимось як множити число 10 на будь-яке одноцифрове число відмінне від 1 і 0 починаючи з числа 2 закінчуючи 10, друге вдосконалюватимемо навички обчислень додавання і віднімання, Розв’язуватимемо задачі.
Продовжіть це речення..
На уроці я працюватиму над….
Діти, назвіть перший множник у добутках -10, а другий- 2
Що означає 10*2? Це означає, що по 10 будемо додавати 2 рази і це дорівнює тому самому, що до 10+10. Отже 10*2=20.
Зверніть увагу, якщо множити на 2, то в добутку першим одержали цифру 2 така як другий множник, а справа до цієї цифри дописуємо нуль. Отже це 20. Ми одержали число першою цифрою якого є другий множник тобто 2, а справа приписаний нуль. Тобто 20 ми отримали.
10*3 (на презентації)
10*2= |
20 |
10*3= |
30 |
Діти, що означає 10*3- по 10 взяти доданком 3 рази, тобто щоб знайти скільки це буде ми до 10+10+10 і буде 30. Діти, зверніть увагу, 30 ми одержали перша цифра цього числа яка? (3)
А що в нашому добутку дорівнює 3? (другий множник) отже перша цифра це другий множник 3, а справа до цифри дописаний нуль.
Можливо хтось зробить висновок, як помножити 10 на число?
Тобто при множенні числа 10 на будь-яке число, ми одержуємо те число, з приписаним справа нулем.
Хто повторить?
А) Робота з сусідом.
Давайте потренуємось в множенні 10*4 10*7, 10*10
То скільки буде 10*4? Пам’ятаємо це буде 4 і ззаду нулик.
10*4=40
10*7=70 (7 і 0)
10*10=100 (10 і 0)
А зараз потренуйтесь в парах, задаючи один одному такі вирази.
Діти, то хто тепер гарно розкаже про наше відкриття?
Що ж ми відкрили? (ми відкрили правило множення числа 10 на будь-яке число)
Діти, чи знаєте ви як виникла арифметична дія множення, хто її запропонував?
Зараз я вам розповім.
Понад 400 років тому знаком дії множення почали використовувати крапку.
Запропонував крапку німецький вчений Вільгельм Лейбніц її використовують при множенні в рядочок.
Музична руханка «Вверх і вниз»
А) Розв’язування задачі
Читаємо задачу.
Сн.- 18
Г. -?, на 8 <, ніж
- то скільки сніжинок вирізала Алла? (18)
- що відомо про гірлянди? (їх на 8 менше ніж сніжинок)
1)18-8
Діти, давайте пояснимо про що ми дізнаємось, коли виконаємо таке обчислення? (скільки вирізала гірлянд Алла)
2) (18-8)+ 18
Про що дізнаємось розв’язавши цей вираз? (скільки разом сніжинок і гірлянд вирізала Алла)
А зараз сформулюємо задачу так, щоб для її розв’язання використати вираз 18*2.
Задача: Алла вирізала по 18 сніжинок і гірлянд. Скільки всього прикрас вирізала Алла?
Ми можемо додати 18+18, а можемо додавання однакових доданків замінити множенням, тому 18*2.
18*2=18+18=36(пр)
Відповідь
Б)Математика самостійно.
При додаванні ми знаємо переставний закон додавання, тому
10+35- це те саме, що 35+10=45
20+78- це те саме, що 78+20=98
2 стовпчики виконуємо самостійно. Перевіряємо хлопками одна дитина читає всі роблять хлопок якщо відповідь правильна.
В) Математика з другом.
Діти, а зараз математика з другом, граємо в гру «гральний кубик»
В руки взяли олівець, перед кожним із вас лежать умовні гаджети, підтягніть їх до себе. У вас на партах є кубики їх підкидаємо легко і не високо (показати приклад).
На гранях кубика є кісточки від 1 до 6.
Ви граєте по двоє. Перший гравець двічі кидає кубик. Другий записує швидко кількість кісточок кожного разу, у нього на гаджеті з’являється двоцифрове число.(показати приклад, записуючи на дошці). Після першого числа пишемо знак + перший гравець знову кидає двічі кубик, а другий знову швидко записує. Діти, отже другий гравець одержує вираз і шукає результат, а перший перевіряє чи правильно він знайшов.
Потім міняються ролями. Другий гравець кидає, а перший записує.
Наша гра буде тривати тільки півтори хвилини.
В грі переможуть ті друзі, які складуть найбільше виразів і правильно їх обчислить. Працюємо швиденько.
Діти хто за цей час склав і обчислив 4 вирази? А хто 3?
Піднести руки. Діти потрібно оперативніше працювати. Відклали гаджети і олівці в сторону, працюємо далі.
Потрібно порівняти вирази, замість і поставити знак.
Діти, ми бачимо, що зліва і справа до числа 34 додають якесь число, зліва додають число 20, а справа- число 10. Значить сума буде більшою там, де додають більше число, тобто 34+20 це буде більше ніж 34+10.
Наступний вираз самостійно. 34+40 і 34+50- менше
64-34 і 64-24,якщо ми від одного того самого числа віднімаємо більше число, то значення різниці буде меншим, а якщо менше, то значення різниці буде меншим отже 64-34 це менше ніж 64-24.
Самостійно 64-44 і 64-34 менше
Діти, звертаємо увагу на останні вирази. Віднімають одне й те саме число, але зліва віднімаємо це число від 70, а справа від 60. То де буде значення виразу більшим, де меншим. Якщо від більшого числа віднімаєм те саме число, то різниця буде більшою. Тому 70-10 буде більше за 60-10.
Самостійно 70-40 і 50-40 більше
Зараз працюємо в групі і придумуємо аналогічні завдання.
Г) Домашнє завдання
Діти, нічого не креслимо, вам потрібно виписати під яким номером є прямокутники через кому.
1, число 5 будемо писати? (ні, бо це не прямокутник, а ромб)
А число 6? (ні, бо це трапеція)
А число 3? (так, це прямокутник)
Тому ми запишемо: 1, 2, 3,4 вкінці крапка.
Розв’язати приклади.
Одна верста дорівнює 1067м
Кожен пробіг 3 версти, бо вони бігли разом.
(за допомогою цеглинок лего, які на партах)
Діти, якщо урок вам здався довгим, то підніміть цеглинку лего червоного кольору, а якщо коротким, то цеглинку червоного кольору.
Якщо своєю роботою на уроці ви незадоволені, то підніміть цеглинку червоного кольору, а якщо задоволені, то цеглинку зеленого кольору.
Отож, діти, яке відкриття на уроці ми сьогодні зробили (правило)
Вирази на множення.
10*2
10*3
10*4