Вчитель:Корнієнко Олександра Миколаївна
Клас :5
Тема уроку:Музика та інші види мистецтв.
К.Дебюссі, симфонічна сюїта “Море”(II частина “Гра хвиль”).
Р.Роджерс “Звуки музики”.
Мета уроку: ознайомити з митцями-імпресіоністами,зокрема,з К.Дебюссі і його симфонічною сюїтою “Море”,показати зв’язок між різними видами мистецтва;
розвивати вокально-хорові навички шляхом повторення твору для співу Р.Роджерса“Звуки музики”;
виховувати естетичний смак.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання:музичний інструмент,програвач,аудіозапис К.Дебюссі “Море”(II частина),портрет Клода Дебюссі,репродукції художників-імпресіоністів,І.Айвазовського,К.Хокусай.
I. Організація класу
II. Музичне привітання
III. Актуалізація опорних знань
От капли росы, что трепещет, играя
Огнем драгоценных камней,
До бледных просторов, где, вдаль убегая,
Венчается пеною влага морская
На глади бездонных морей,
Ты — всюду, всегда, неизменно живая,
И то изумрудная, то голубая,
То полная красных и желтых лучей,
Оранжевых, белых, зеленых и синих
И тех, что рождаются только в пустынях,
В волненье и пенье безмерных зыбей,
Оттенков, что видны лишь избранным взорам,
Дрожаний, сверканий, мельканий, которым
Нельзя подыскать отражающих слов,
Хоть в слове бездонность оттенков блистает,
Хоть в слове красивом всегда расцветает
Весна многоцветных цветов.
Вода бесконечные лики вмещает
В безмерность своей глубины,
Мечтанье на зыбях различных качает,
Молчаньем и пеньем душе отвечает,
Уводит сознание в сны.
Богатыми были, богаты и ныне
Просторы лазурно-зеленой пустыни,
Рождающей мир островной.
И море — все море, но в вольном просторе
Различно оно в человеческом взоре
Качается грезой-волной.
В различных скитаньях,
В иных сочетаньях,
Я слышал сказания бурь —
И знаю, есть разность в мечтаньях.
Я видел Индийское море, лазурь,
В нем волн голубые извивы,
И Красное море, где ласков коралл,
Где розовой краскою зыбится вал,
И Желтое, водные нивы,
Зеленое море, Персидский залив,
И Черное море, где буен прилив,
И Белое, призрак красивый.
И всюду я думал, что всюду, всегда,
Различно-прекрасна вода.
К. Д. Бальмонт,1969
-Які картини викликає цій вірш у вашій уяві?
-Що ви згадуєте?
-Які емоції викликає у вас море?
-Згадайте своє перше враження від моря?
-Які б кольори і слова використали для опису своїх вражень?
-Сьогодні ми поговоримо про взаємозв’язок таких видів мистецтва як музика,живопис,література. Про течію в мистецтві під назвою імпресіонізм та ознайомимось з її представниками та їхніми творами. Зокрема,з видатним французьким композитором ,піаністом, диригентом ,музичним критиком Клодом Ашілєм Дебюссі́ та його симфонічною сюїтою “Море”. Повторимо твір Р.Роджерса “Звуки музики”.
Імпресіонізм вперше з’явився у живописі,а потім поширився на інші види мистецтв.. Термін виник, коли в 1874 на виставці у Парижі Клод Моне представив свою картину “Враження,схід сонця” (1872). «Враження» (impression) дало назву новій течії.
Картини художників були своєрідними і несхожими на будь-які стилі живопису та манери, що існували до того часу: від світлих, неймовірно прозорих тонів, що надавали зображенню відчуття простору і подиху повітря, до різких, контрастних співставлень кольорів. Невловимий перехід від світла до тіні. На полотнах помітні мазки пензля художника.
На полотні художник зобразив своє миттєве враження, яке він пережив, коли дивився на небо під час сходу сонця.
Активне «додумування» та «домальовування» картини в уяві глядача допомагає точніше зрозуміти зображене.
Клод Моне ,Враження,схід сонця,1872
Клод Моне, Гранд-канал, 1908
-Вірш,який ви прослухала на початку уроку належить Костянти́ну Дми́тровичу Бальмо́нту російському поету-імпресіоністу.
Тема водної стихії неодноразово використовувалась багатьма митцями.
Так і Клода Дебюссі́ (22 серпня 1862— 25 березня 1918)— завжди приваблювало море.
Свідоцтво тому - і дитячі спогади, і часті поїздки на Атлантику і Ла-Манш протягом усього життя. І навіть будучи смертельно хворим, він все одно їздив помилуватися на морські простори. Крім того, сам будучи родоначальником імпресіонізму в музиці, композитор захоплювався роботами імпресіоністів-художників, які часто зображали цю стихію. Клод Дебюссі знаходив море дуже музичним: від ледь чутного шепоту хвиль об пісок до потужних ударів об скелі - скрізь чувся пружний ритм.
Дебюссі захоплювався кольоровими пейзажами японського гравера кінця XVIII - першої половини XIX століття Кацусіки Хокусаї. Його знаменита гравюра «Хвиля» прикрашала кімнату композитора. За бажанням Дебюссі копія цієї гравюри була поміщена на обкладинці партитури «Моря».
Море (фр. La Mer)— п'єса для оркестру у трьох частинах,написана 1905 року.
Дебюссі вважав, що красу природи неможливо імітувати звуком, можна лише передати її настрій, радість від її споглядання. Він писав: «Музикант повинен чути найтихіші звуки і шепіт природи, мусить схоплювати у тони враження, що будять в ньому життя навколишнього світу: плескіт крапель дощу, приголомшуюча атмосфера південної ночі, відображення світла на воді чи радісний гул святкової забави».
Твір складається з трьох частин:
Цей твір був одним з найулюбленіших творів Ріхтера. Піаніст писав:П'єса, яку я ставлю в один ряд ... як одну з моїх улюблених робіт… Чи стомлюсь я коли-небудь його слухати, споглядати його і дихати його атмосферою? І кожного разу робити це наче вперше! Це загадка, це диво природного відтворення, навіть більше, чиста магія»
«Море» - найбільше з оркестрових творів Дебюссі, хоча і позначене автором як «три симфонічних ескізи».
Реальне відчуття морської стихії , то спокійної , то грізно бурхливої ,не покидає нас при слуханні цієї чудової п'єси. «Море дихає , ліниво пробуджується , переливається ніжними звуковими фарбами , спокійно хлюпається ; безмежність його відчувається в повільному розгортанні тем.Зображувальний початок присутній в багатьох тонко розроблених інструментальних ефектах п'єси: ви немов чуєте і бачите потужні удари хвиль , завивання вітру , бризки води,що розсипаються, похмурі скупчення хмар , що змінюються сліпучим сяйвом сонця.
Перед нами не просто «звукопис з натури», а складна життєва епопея, в якій картини природи нерозривно сплетені зі світом людських переживань, з мотивами пристрасного боріння і подолання стихії.
Слухання музики ( 2-га частина “Гра хвиль”)
Аналіз твору:
-Що намалювала вам ваша фантазія?
-Які емоції викликала ця музика?
-Які музичні засоби виразності використав композитор у сюїті, щоб передати стан моря?
-Чи допомогла музика пережити більш глибоке враження від картини?
-Які музичні інструменти почули?
-Друга частина сюїти “Гра хвиль”,яку ви тільки що прослухали, позбавлена контрастів. В ній панують світлі , безтурботно радісні настрої , які підсилюються дзвінкими тембрами дзвіночків і трикутника. Короткі мотиви немов танцюють в сонячних променях , розсипаючись мерехтливими бризками . Дебюссі -композитор невичерпний на оркестрові ефекти. Улюблений композитором англійський ріжок вступає з коротким мотивом .Його доповнюють легкі трелі скрипок.
Закінчується частина, як і починалася , приглушеними перекликами духових на тлі сплесків арф і ледь чутного дзвону дзвіночків і тарілок.
-Можете рухами передавати настрій музики,зображати уявлене вами.
Повторне слухання музики
Розспівування
Вокально-хорова робота над твором Р. Роджерса”Звуки музики”
- Порівняйте музику,прослухану сьогодні, із творами живопису.
-Підберіть репродукцію,емоційно споріднену музиці.
-Подумайте,чому Дебюссі назвав симфонічну сюїту “ескізами”?( Останній термін вказує на зв'язок музики з живописом, як це властиво й іншим творам композитора)
-Про яку течію в мистецтві сьогодні говорили?
-Від якого слова утворилася її назва?
-Яких представників цієї течії можете назвати?
-Який твір слухали на уроці?
-Як його можете охарактеризувати?
-Який твір виконували?
IX. Домашнє завдання
-Проілюструйте вдома почуту сьогодні музику.