Ознайомлює дітей із циклом календарно-обрядових пісень. Розвиває вокально-хорові навички, навички активного сприймання музичних творів, вчить проявляти відношення до музики через пошук виразних жестів, рухів, міміки, відповідних інтонаційній природі музичного образу.
Степова філія – НВК «ЗШ I-II ступенів - ДНЗ»
КЗ «Первозванівське НВО»
Конспект відкритого уроку з музичного мистецтва з теми:
«Пісня – душа народу»
Підготувала:
вчитель музичного мистецтва
Кругляк Г.Л.
Урок №
Тема уроку: «Пісня – душа народу. Календарно-обрядові пісні»
Мета : ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями календарно-обрядових пісень; повторити розвивати навички виразного виконання пісень; виховувати повагу до прадавніх вірувань наших предків, доброту, щирість, бажання дарувати радість іншим, прищеплювати гордість за свій талановитий народ.
Клас:
Мета уроку:
навчальна
розвиваюча
виховна
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-подорож по сторінках музичного альбому.
Музичний матеріал: «Подоляночка», «Ой, на Івана, ой, на Купала», «Вийди, вийди Іванку», «Щедрий вечір», «Добрий вечір тобі, пане господарю», «Подоляночка», «Вийшли в поле косарі», «Чи не той то Омелько».
Обладнання: записи народних пісень, ілюстрації до календарно-обрядових пісень;; мультимедійна презентація, фрагмент; роздатковий матеріал: картки до гри «Розрізане доміно» та таблиця-кадендар.
План уроку:
1. Організаційний момент – 1 хв.
2. Музичне привітання – 1хв.
3. Теоретична частина - 20-22 хв.:
а) Актуалізація опорних знань - 5 хв.
б) Пояснення нового матеріалу - 10 хв.
в)Закріплення нового матеріалу - 5 хв.
4. Слухання музики – 5 хв.
5. Фізкультхвилинка – 2-3 хв.
6. Вокально-хорова робота - 12-13 хв.
7. Домашнє завдання і підведення підсумків уроку - 1-2 хв.
Хід уроку:
1.Організаційна частина. Діти заходять до класу, вчитель відмічає відсутніх в класі, створює атмосферу сприйняття нового матеріалу та виконання його вказівок.
2.Звучить музичне привітання:
3.Пригадування матеріалу минулого уроку (Пісня – душа народу. У віночку народних пісень).
Вчитель читає вірш О.Свидюк:
Душа України – у пісні,
Бо лине вона крізь століття,
Збирає думки і молитви,
Несе до нових поколінь їх.
Народна пісня будується, як і композиторська, у куплетній формі
Перший куплет = заспів + приспів
Другий куплет = заспів + приспів
Пісню називають душею народу. Вона — унікальний феномен, який супроводжує людину від її народження протягом усього життя. З давніх-давен людина розповідала в піснях про все те, що її оточувало, хвилювало. З народної пісні ми дізнаємося про побут, родинне життя, традиції та обряди народу.
Пригадайте: які основні пісенні жанри ви знаєте? (ліричні, жартівливі, гімни, історичні, колискові).
Слово вчителя.
Україна здавна славилася своїми піснями. Талановитий народ створив унікальне розмаїття історичних і побутових, ліричних жартівливих, танцювальних і дитячих пісень.
Великий письменник і палкий шанувальник української пісні Микола Васильович Гоголь так висловився про неї: «Пісня в Україні — це все...».
Народна пісня – це скарб українського народу. Світ пісні – широкий та різноманітний за змістом та характером. Серед цього розмаїття значне місце посідає жанр, пов'язаний із звичаями та обрядами. Це календарно – обрядовий цикл пісень. Тому тема нашого уроку – «Календарно-обрядові пісні»
– Як ви розумієте значення терміну «календарно – обрядові»? ( Це народні пісні, які виконувались під час обрядів, присвячених святам за календарем.)
Повідомлення нової теми:
КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ
Пісні, які виконують під час обрядів, називаються обрядовими. (Слайд 4)
Робота з підручником ст..45. (Пригадайте за ілюстраціями, які пісні з календарно-обрядового циклу вам відомі?)
- Кожної пори року виконувалися певні обряди та відповідні їм пісні. Тому й розрізняють пісні літнього циклу — русальні, купальські; осінні - жниварські; пісні зимового циклу — колядки й щедрівки; весняні - веснянки. А зараз я пропоную відправитися в цікаву подорож сторінками музичного альбому.
Вчитель розповідає про обрядово-пісенну творчість весняного циклу (у супроводі мультимедійної презентації)
Разом з веснянкою переносимось у місяць березень, з якого власне і починався рік у наших давніх предків. Веснянки - це пісні на честь приходу весни, календарно-обрядові пісні весняного циклу, які мають закличний характер і сприймаються як звертання до весни. І як тільки починали танути сніги, дівчата, парубки, діти виходили на пагорби за село і співали пісень, запрошуючи весну швидше принести тепло «старим бабам кийочки», «а дівчатам - віночки». А ідола зими люди урочисто палили чи топили, і цим проголошували перемогу тепла над холодом. До найдавніших веснянок належать обрядові хороводи та співи, а також пісні-ігри, наприклад «Подоляночка».
Діти виконують пісню-гру «Подоляночка»
|
|
|
|
|
|
|
|
(Слайд 7, 8 )
1 група -
…………………. весна
…………………. красна
…………………..гайочки
…………………..струмочки
2 група -
………………….діточки
………………….. квіточки
………………… ..закликати
……………………зустрічати
4 група -
………………….весняночку
………………….подоляночку
…………………у хаті
…………………багаті.
5) Учні заповнюють за виступами однокласників таблицю-календар найвизначніших обрядових пісень року. З’єднай стрілочкою
( Слайд 9)
(весна - веснянки - «Подоляночка», «Вийди, вийди, Іванку»)
Пора року |
Вид календарно-обрядової пісні |
|
назва пісні |
|
Веснянки
|
«Вийшли в поле косарі» |
|
«Подоляночка» |
|||
|
|
|
|
|
Купальські |
|
«Добрий вечір тобі, пане господарю» |
|
|
||
|
Жниварські |
«Вийди, вийди, Іванку» |
|
|
|
||
«Чи не той то Омелько» |
|||
|
Колядки та щедрівки |
«Ой на горі та женці жнуть»
|
|
«Щедрий вечір» |
|||
«Ой, на Івана, ой, на Купала»
|
Літо, літо золоте випиває роси
та з пшениченьки плетеУкраїні коси.
Виглядає з-поміж віт вишнями в садочку,
одяга на цілий світ сонячну сорочку. А. Загорудний
(Слайд 11)
Дівчата таким чином ворожили, чи вийдуть цього року заміж. В який бік попливе віночок — там і милий живе.
(Слайд 12)
(Слайд 13)
(Слайд 16,17)
Вона розстеляла скатертину або рушник із хлібом – сіллю та свічкою. На узбіччі вона зупинялася, тричі кланялася ниві, промовляючи: „Дай, Боже, легко почати, а ще легшее дожати”. Косити починав найповноважніший у селі чоловік.
(Слайд 18)
(Слайд 19, 20)
Завдання з магнітом (визначити ноти)
(Слайд 21). Перегляд справжній сніп.
(Слайд 23)
За осінніми турботами проходила осінь і наставали великі зимові християнські свята: Різдво Христове, Новий рік, Водохреща, які супроводжувалися колядками та щедрівками. Колядки– це переважно величальні пісні. (Слайд 25)
(Слайд 26)
Пісочна терапія. Роблять малюнок (звучить «Щедрик»)
5. Фізкультхвилинка
Час настав для відпочинку розпочнем фізкультхвилинку «Пісня про чарівника» (Слайд 29)
6. Вокально-хорова робота
Розспівки –«До - горобчика», звукоряд, «рлі-рле», «До-до фа», «Мі - я», «Там там».
Робота з підручником с.43(подальше розучування пісні «Чи не той то Омелько»)
Виконання пісні під фонограмму (спів караоке). Робота над звуком, спів по фразах. (слайд 30)
Бесіда за змістом (до якого виду народних пісень можна віднести цю пісню? Які негативні риси висміює народ у цій пісні?
ЧИ НЕ ТОЙ ТО ОМЕЛЬКО
Українська народна пісня
Чи не той то Омелько, (тричі)
Що жне жито помаленьку.
Цілу жменю до смерку (тричі)
Жне Омелько в холодку.
Він нажав півснопа, (тричі)
Та й хвалиться, що копа.
Він нажав цілий сніп, (тричі)
Та й говорить — десять кіп.
А він жита не жав, (тричі)
В борозеньці лежав.
А як сяде за обід — (тричі)
Із Омелька ллється піт.
Пообідавши, Омеля (тричі)
Завалився спать в постелю...
Ти ледачий, наче пень, (тричі)
Жменю жнеш за цілий день.
6. РЕФЛЕКСІЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ:
7. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Учні висловлюють думки за допомогою методу незакінчених речень
(слайд 34)
Пісня для народу була…..
8. Домашнє завдання
Намалювати малюнок до однієї із календарно-обрядових пісень, які ми прослухали на уроці.
Оцінювання учнів.
На цій ноті завершується наш урок. Сподіваюсь, що тепер ми глибше пізнали наших далеких предків, переконалися в справжній глибині їхньої мудрості.
Так, радуйся, земле, у пишній обнові. Бувайте щасливі! Бувайте здорові!
(Слайд 35)
Робота з барвиком – визначають емоції.
Вихід з класу під українську народну пісню «Ой на горі та женці жнуть».
1