Мета навчальна: ознайомити дітей із обрядами зимового циклу народних свят. Вчити співати українські колядки, щедрівки, віншівки, виконувати фольклорні дійства з цього обряду. Ознайомитися з твором М. Леонтовича «Щедрик». Удосконалювати вокально-хорові навички.
Розвиваюча: розвивати у дітей вміння аналізувати музичний твір за змістом і характером музики. Розвивати практичні навички музично-ритмічні, ладові, творчі здібності дітей.
Виховна : виховувати у дитячих душах добро, ласку, красу, щедрість, любов до ближнього і до всього прекрасного, любов до рідного краю, свят та традицій своїх дідів і прадідів.
Розробка уроку з музичного мистецтва
для 5 класу на тему:
Підготувала вчитель муз.мистецтва
Ніколаєва Г.В.
5 клас
Тема: Давні українські зимові обряди та звичаї
Мета навчальна: ознайомити дітей із обрядами зимового циклу народних свят. Вчити співати українські колядки, щедрівки, віншівки, виконувати фольклорні дійства з цього обряду. Ознайомитися з твором М. Леонтовича «Щедрик». Удосконалювати вокально-хорові навички.
Розвиваюча: розвивати у дітей вміння аналізувати музичний твір за змістом і характером музики. Розвивати практичні навички музично-ритмічні, ладові, творчі здібності дітей.
Виховна : виховувати у дитячих душах добро, ласку, красу, щедрість, любов до ближнього і до всього прекрасного, любов до рідного краю, свят та традицій своїх дідів і прадідів.
Тип уроку : комбінований
Обладнання : комп’ютер, фортепіано, аудіозапис, тексти колядок, вислови, презентація уроку.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Слово вчителя:
Рада всіх бачити. А тепер посміхніться один одному. Нехай ваша посмішка дасть заряд енергії, щоб ви плідно попрацювали на уроці.
А зараз давайте методом «Світлофора» з’ясуємо, з яким настроєм ви прийшли на урок.
Кожен учень піднімає відповідно до свого настрою картку:
червоний - я збуджений, я хвилююся;
жовтий - мені байдуже!
зелений - я налаштований на плідну роботу; хочу працювати.
ІІ. Мотивація уроку
Слово вчителя:
Зима! А з нею дивовижне свято!
Твоя душа у небеса летить
І радості одержує багато,
Й приходить справжнє щастя кожну мить.
-Діти, подивіться на дошку і прочитайте вислови. Це вам підказка про тему нашого уроку. Здогадалися? Правильно. Тема нашого уроку: «Давні українські зимові обряди та звичаї». В народі говорять: "Зима прийшла - свята принесла”. І дійсно, взимку , починаючи з 4 грудня, майже щодня – свято. Ми ж виділили серед них найбільші. Про них і піде мова на нашому уроці. А мету уроку визначимо разом. Нам треба прикрасити нашу новорічну ялинку (учні вішають на ялинку кульки з написами)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя: Надворі панує зима. А в гості до всього українського народу одне за одним приходять радісні свята. Великим зимовим святом, особливо важливим для молоді, був день Андрія.
Учениця : Це свято відзначається 13 грудня і вважається днем пам'яті одного із дванадцяти апостолів Христових — Андрія Первозваного.
День Андрія Первозванного завжди вважався одним з самих веселих молодіжних свят. Ще з вечора 12 грудня хлопці та дівчата збиралися разом на вечорницях в самій просторій хаті в селі, де грали, жартували і танцювали. Ближче до ночі дівчата «виганяли» хлопців з хати, щоб за допомогою ворожінь дізнатися , хто швидше за всіх вийде заміж і яким буде той самий наречений.
Учень: Розпалені після веселощів юнаки , як правило, не хотіли йти додому. Вони знаходили інше застосування своєї енергії : відправлялися в село робити «дрібні капості ». Наприклад, потягти і сховати віз, робочі інструменти, зняти ворота чи хвіртку. І не в кого-небудь, а саме у тих господарів, у яких є незаміжня дочка . Особливо « діставалося » тим батькам , які не дозволяли своїй дочці гуляти з тим чи іншим хлопцем – віз або ворота « розбійники » могли потягти на край села або в гущавину лісу . Помсти розгніваних господарів хлопці не боялися, адже хуліганські витівки – це традиція . Єдине, що міг зробити господар хати – міцніше прив’язати ворота або заховати подалі інструменти . Напередодні свята пропонують згадати традиції предків і поворожити в Андріївську ніч .
Сценка. Господиня порається по хаті. (В двері стукають дівчата)
Дівчата: Добрий вечір, тітко! А ви за нами сумували? Ви нас виглядали?
Господиня: Звісно, любі, я чекала вас і виглядала.
Дівчина: Тітонько, а кажуть, сьогодні свято Андрія. Розкажіть нам як колись Андріїв вечір святкували?
Господиня: Ой дівчата, сьогодні ж ворожать. У ніч на Святого Андрія дівчата вгадують, хто швидше вийде заміж, чи буде в парі, як зватимуть судженого.
Дівчина 1: А хіба можна вгадати свою долю?
Дівчина 2: А ми теж хочемо знати свою долю.
Дівчина: А давайте поворожимо і дізнаємося, котра з нас швидше заміж вийде.
Господиня: Ой, щось стало в хаті холодати,
Може по дрова когось послати.
Дівчина: Я піду, давайте тітко,
Наберу дровець верітку.
(Дівчина виходить і приносить дрова)
Господиня: Ось і зараз погадаємо,
І Оліну долю взнаємо.
Дівчина: Ой, я знаю як гадати, мені колись бабуся моя розповідала. Треба дрова рахувати. Парна кількість – бути в парі, а як ні – хай зачекає.
Господиня: Передбачали долі і за допомогою сірників. На тарілку з водою клали два сірники : одна – це хлопець, другий – символ самої дівчини . Потім потрібно подути на ці сірники : якщо від дівочого дихання вони зійдуться , то це вірна ознака того , що задуманий кавалер стане нареченим.
Є ще дуже багато способів ворожіння в цей вечір.
Дівчина: Дякуємо вам, тітко. Будемо вже йти, а то нас на вулиці хлопці чекають.
Господиня: До побачення, дівчата. Бажаю успіхів!
Вчитель: А 19 грудня всі діти дуже чекають це свято. Хто з вас знає яке? (Це День святого Миколая.) Правильно. Цього дня кожна дитина зранку чекає подарунків. І якщо вона увесь цей рік поводилася чемно і слухняно, обов’язково знаходить їх під своєю подушкою. Святий Миколай жив багато століть тому і прославився своєю добротою і щедрістю до дітей. Щороку цього дня, точніше вночі, святий Миколай розносив малечі подарунки. А ще він щиро молився за те, щоб українська дітвора була здоровою і щасливою.
Відтоді ми й шануємо Миколая, дякуємо йому, молимося, просячи у цього святого допомоги в добрих справах, і співаємо на його честь гарні пісні.
(Пісня «Виглядаю Миколая»)
Учениця 1: Різдво є найдавнішим нашим святом. Походить воно з дуже давніх часів, Різдво починається Свят-вечором.
Учениця 2: На Свят-вечір на столі має бути дванадцять страв, бо в Христа було дванадцять учнів-апостолів. Головною стравоє є кутя. Вечеряють одразу після заходу сонця, коли на небі з’являється перша зірка. За столом мусить зібратися вся родина. Вечеря починається молитвою. У цей час горить лише воскова свічка. Учениця 1:. Наш народ вірить, що на Свят-вечір усі померлі предки приходять знову на землю і йдуть до хат своїх дітей, онуків, правнуків і разом з ними їдять святу страву — кутю. Тому кожен, хто їсть кутю, з’їдає кілька ложок, а тоді кладе ложку знову у свою миску, щоб дати змогу поїсти померлим родичам. Це дуже гарний звичай, якого немає в жодного іншого народу. Так мовби підтримується зв’язок між різними поколіннями роду. От і виходить, що «народ» є без початку й кінця. Недарма існує приказка: «Нашому роду нема переводу».
Учениця 2: Після вечері вся родина колядує. Малі діти несуть гостинці своїм родичам, хрещеним батькам. Ставлять на стіл кутю, узвар, інші страви й кажуть: «Тато й мама кликали вас вечеряти».
Тоді ті, кому принесено гостинці, беруть їх, дякують дітям та їх батькам, а потім віддячують дітям яблуками, горіхами, цукерками та іншими подарунками.
Різдвяна ніч повнилася чудесами, співали колядки.
(Слухання колядки)
Слово вчителя: За Різдвом настає друге свято — Новий рік (14 січня). А ще він зветься днем святого Василя. Василь приходив не сам, а з дівчинкою Маланкою. Новорічна ніч весела й чарівна.
( До класу входять щедрувальники)
Господарі добрі, зустрічайте,
Щедрівникам двері відчиняйте.
Відкривайте двері — прийшли щедрівники до оселі.
Пускайте до хати — будемо плясати.
Відкривайте ворота — прийшла коляда.
Прийшли щедрівники — нову звістку принесли.
А ми не самі йдемо, ми козу ведемо.
Де коза ходить — там жито родить,
А де не буває, там вилягає.
Де коза ногою, там сіно копою,
Де коза хвостом, там картопля кущем.
(Коза у цей стрибає, падає на підлогу)
Були в Києві і Луцьку,
Скрізь було по-людські.
А, як прийшли до вашої хати,
Так стала коза здихати.
Вколю в утробу — забуде про хворобу,
Вколю під хвоста — затанцює гопака,
Вколю під вухо — буде літати, як муха.
(звертаючись до господарів)
Щоб коза встала — дайте кусок сала,
Та 40 градусів води, щоб влити туди і сюди,
Кільце ковбаски, та бубликів в’язку.
Дайте козі ячменю, а нам грошей повну жменю.
Я коза периста, мені років 300.
Вам, господарі, бажаю чудового врожаю
Щедрувальники:
Бажаєм вам здоров’я море,
Щоб в житті не знали горя.
Щоб грошей вам вистачало,
Серце втоми щоб не знало.
Щоб усе робили вміло,
Щоб було бажане діло.
Щоб на роботі поважали,
І щоб премію давали.
Щоб завжди були у парі і частіш бували в барі,
Щоб сусіди були добрі, ну а друзі, щоб не горді.
Щоб була легка в вас вдача, щоб цвіла й родила дача.
В сім’ї бажаємо порядку і кохання, і щоб збувались всі бажання!
Вчитель: Дякуємо, що зайшли до нас. (Дає подарунки)
Характерною прикметою новорічного свята в Україні було щедрування — давній народний звичай обходів хат із побажанням щастя членам сім'ї й розквіту господарства.
IV. Сприймання музичних творів.
Вчитель. Багато професійних композиторів використовували у своїх творах народні мелодії.
Український композитор Микола Леонтович написав майже 100 обробок на народні пісні. Пропоную прослухати українську народну пісню «Щедрик» в обробці композитора.
Слухання музичного твору «Щедрик» в обробці М. Леонтовича.
Слухання «Щедрівки» у вик. Дзідзьо
(Діти виконують пісню)
Слово вчителя: А зараз відкрийте свої підручники. Знайдіть визначення термінів «колядка», «щедрівка» і запишіть в свій словничок.
V. Робота з таблицею
Порівняльний аналіз музичних творів колядки і щедрівки
VI. Закріплення знань
Міні-вікторина.
1. На яке свято співають колядки? (Різдво)
2. Назвіть подругу Василя. (Маланка)
3. Який композитор написав більш як 100 обробок українських пісень? (М.Леонтович)
4. Коли відзначають Святвечір? (Увечері 6 січня.)
5. Чому в колядці «Щедрик, щедрик, щедрівочка» серед зими раптом прилетіла ластівочка? (У давніх слов’ян новий рік починався навесні.)
6. У колядках і щедрівках часто згадують пана, пані, князя. Чи значить це, що пісні призначалися тільки багатим людям? (Ні, це так шанували простих господарів.)
Вчитель: Всі співають, веселяться,
Не вгавав веселий сміх,
Через те, що нині свято,
Що за свято?
Відповідь: Новий рік.
Вчитель: Я не даремно продовжила наш урок цією загадкою, тому, що вона розповідає про прихід новорічних свят, які несуть усім радість, сміх та щастя у кожну родину. Давайте заспіваємо пісню про новорічне свято.
(Виконання пісні «Новорічна пісня)
VII. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя. Сьогодні ми з вами ознайомились із обрядами, звичаями, піснями давнини, глибше пізнали наших далеких предків.І упевнились в тому, що народна творчість живе в нашій пам’яті, вона має продовжувати своє існування.
Тож пам’ятайте ці добрі традиції, вітайте своїх рідних, друзів з Різдвом Христовим, вивчайте і співайте для них колядки й щедрівки, від чистого серця бажайте щастя, здоров’я, благополуччя родині. Закінчити урок хочу словами народної щедрівки:
Так, радуйся, земле,
У пишній обнові.
Бувайте щасливі!
Бувайте здорові!