Розробка уроку з предмету "Я досліджую світ " за темою "Чи можна все чути за допомогою вух?" за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ

Про матеріал

Враховуючи інтегрований характер компетентності на уроці використано внутрішньопредметні і міжпредметні зв'язки (Мистецтво (Музика) і «Навчання грамоти. Професії», які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації.

Формування і розвиток базових особистісних якостей дітей: спостережливості, допитливості, довільності поведінки, міжособистісної позитивної комунікації, відповідальності, діяльнісного і різнобічного освоєння навколишньої дійсності та ін.

Перегляд файлу

01.10.2019

Я досліджую світ

Урок 13

Тема: Чи можна все чути за допомогою вух?

Мета:

- формування цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв'язувати практичні задачі.

 

Досягнення поставленої мети передбачає розв’язання таких завдань:

  •    формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природи і суспільного життя (спостереження, дослідження, систематизація, встановлення логічної та послідовності подій, критична оцінка побаченого (почутого), встановлення зв'язків і залежностей в природі і суспільстві, між станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров'я та безпеку, залежності результату від докладених зусиль, аналіз наслідків ризикованої поведінки);
  •    виховання активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до людей похилого віку, ветеранів праці і війни, у відзначенні пам'ятних дат і подій;
  •    розвиток толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до природи та її пізнання, до приватного життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
  •    створення умов для самовираження учнів у різних видах діяльності, становлення екологічно грамотної та соціально адаптованої особистості.

 

 «Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова і безпечна поведінка);

«Людина серед людей» (стандарти поведінки в сім'ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);

«Людина в суспільстві» (громадянські права та обов'язки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, традицій. Внесок українців у світові досягнення);

«Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур, звичаїв);

«Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв'язок об'єктів і явищ природи; рукотворний світ людини; відповідальна діяльність людини у природі; роль природничих знань і технологій у житті людини; залежність між діяльністю людини і станом довкілля).

Дидактико-методична організація навчання:

зв'язок з життям, з практикою застосування здобутих уявлень, знань, навичок поведінки в життєвих ситуаціях.

постійне залучення учнів й аналіз їхніх, чуттєвої опори на результати дослідження об'єктів і явищ навколишнього світу.

сприйняття властивостей і якостей предметів і явищ природного і соціального оточення

пошукова діяльність

 

включення учнів в практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, як от:

˗ дослідження-розпізнавання (Хто це? Чий (мамин, бабусин) голос? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння);

˗ дослідження-спостереження (Як (колонки, мікрофон, лупа, фонендоскоп, слуховий апарат) діє? Для чого призначені?);

˗ дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення логічної послідовності подій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок-узагальнення).

 

асоціативна павутинка курсів, галузей, які допоможуть досягти цілей

створення дошки слів з інших предметів

вибір діяльності учнів, яка забезпечить інтегроване навчання

Очікувані результати навчання

Людина

Учень/учениця:

усвідомлює людину як частину природи і суспільства, її відмінності від інших живих істот;

володіє найпростішими гігієнічними навичками, навичками самообслуговування;

описує можливі ризики для життя і здоров'я; розуміє переваги акуратності, доброзичливості, чесності; досліджує свій організм

Людина серед людей

знає, де працюють батьки, хто вони за професією;

знає, хто працює в школі;

має уявлення про свої обов’язки як школяра, правила поведінки на уроці, на перерві;

доречно вживає слова етикету (вітання, прохання, прощання, звертання, подяки, вибачення); доброзичливо спілкується з іншими в спільній діяльності;

розрізняє вчинки, дає їм оцінку з погляду моральності;

має уявлення про необхідність доброзичливого і уважного ставлення до старших;

використовує правила культурної поведінки в громадських місцях, що ґрунтуються на врахуванні інтересів інших

 

Людина в суспільстві

виявляє зв’язки між людьми в суспільстві (хто про кого дбає, значення праці людей для добробуту  країни;

долучається до корисних справ громади

Людина і світ

має уявлення про різноманітність людей у світі, називає деякі країни; усвідомлює необхідність доброзичливого ставлення до інших країн та народів, цікавиться відповідною інформацією;

наводить приклади виробів, які допомагають людині в побуті, приклади винаходів людства

Людина і природа

встановлює найпростіші взаємозв'язки в живій і неживій природі, між живими організмами і навколишнім середовищем, між природними умовами та господарською діяльністю людей;

розуміє цінність природи для життя людей, залежність якості життя людей від стану навколишнього середовища;

обирає у найближчому оточенні те, що цікаво дослідити;

досліджує обєкти природи, використовуючи доступне обладнання (лупу, термометр, компас тощо);

дотримується правил поведінки в природі, та пояснює їх іншим;

бере посильну участь в природоохоронній діяльності

 

формування таких ключових компетентностей:

вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;

здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної), що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, можливість розуміти прості висловлювання жестовою мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування;

компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, що передбачають формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження;

здатність успішно навчатися, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади;

екологічна компетентність, що передбачає дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства;

 навчання впродовж життя, що передбачає опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі;

громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя;

культурна компетентність, що передбачає залучення до різних видів мистецької творчості (музичне) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості;

підприємливість та фінансова грамотність - усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень.

 

читання з розумінням

уміння висловлювати власну думку усно

критичне та системне мислення

творчість

ініціативність

здатність логічно обґрунтовувати позицію

вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.

 

Враховуючи інтегрований характер компетентності на уроці використано внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки (Мистецтво (Музика) і «Навчання грамоти. Професії», які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації.

 

формування і розвиток базових особистісних якостей дітей: спостережливості, допитливості, довільності поведінки, міжособистісної позитивної комунікації, відповідальності, діяльнісного і різнобічного освоєння навколишньої дійсності та ін.

розвиток здатності до творчого самовираження, критичного мислення,

виховання ціннісного ставлення до держави, рідного краю, української культури, пошанування своєї гідності та інших людей, збереження здоров’я.


 

Обладнання:

  • клас, прибраний до тижня Осені
  • телевізор або проекційний екран з проектором
  • плакат з правилами дорожнього руху
  • лупа, фонендоскоп, колонки, навушники
  • підручник «Я досліджую світ. 1 клас»
  • картки з абеткою мови жестів на кожний стіл
  • стаття Валерия Диденко Спілкуватися не вголос: як комунікувати з нечуючим. Про жестову мову, нечуючих та комунікацію.

https://nashkiev.ua/zhournal/zhizn/spilkouvatisya-ne-vgolos-yak-komounikouvati-z-nechouyuchim.html

  • Плакат «Алфавіт мовою жестів показали українські зірки»
  • відео «Жести – маленькі слова» - нескладні слова мовою жестів
  • «Людвіг ван Бетховен» та його «Місячна соната»

https://www.youtube.com/watch?v=7DM_sTtF940

https://www.youtube.com/watch?v=tnFTNyer48w

  • аудіоматеріали до гри «Хто це?» (запис звернення мам учнів класу до своїх дітей відбувся напередодні як партнерство в навчанні – участь батьків у освітньому процесі)
  • пісня Н. Май «Веселка» https://www.youtube.com/watch?v=oKDPCbvfB18
  • дошка слів
  • картки зі словами для дошки слів : ««нечуюча людина», «слабочуюча людина», «людина з порушенням слуху». не «інвалід», а «людина з інвалідністю»,  «жестова мова», «мова жестів»,  «людина похилого віку», «ветеран».

 

Хід уроку

І. Організація класу

Ви усі почули дзвоник? Станьте рівно біля парт.  Перевірте, на парті повинні бути підручники «Я досліджую світ».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  • А які органи людини допомогли нам почути дзвоник на урок?
  • Це парний орган чи непарний?
  • Навіщо потрібні вуха? Яку інформацію вони допомагають отримати?
  • Які звуки ви чули вдома?
  • Які звуки чули на вулиці?
  • Що ваші вушка чули вчора на уроці «Я досліджую світ»?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Ми цей тиждень присвятили Осені. А чи замислювався хтось з вас – як можна почути Осінь? Сьогодні ми продовжимо говорити про слух людини і дізнаємося, що можна почути за допомогою вух.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Проблемне запитання

Як ви думаєте, чи все можна почути за допомогою вух? Чому?

Як ви вважаєте, більшість аварій трапляється на дорогах саме через те, що водії не все чують? Чи коли неуважні? Не дотримуються правил дорожнього руху, ігнорують їх виконання.

  1. Робота з підручником (стор.       )
  • Коли важко почути?

(коли прислухаємося, коли ми далеко від джерела звуку)

  • Які прилади допомагають людині краще почути?
  • Для чого і у яких випадках їх використовують?
  • Чи допомагає краще чути лупа? Для чого вона потрібна? Вона допомагає чути краще? Давайте спробуємо.
  1. Чи знаєте ви…

Ой, яку цікавинку я щойно прочитала у нашому підручнику! Хто може допомогти прочитати її усьому класу? (читання тексту підручника учнями)

  1. Розповідь учителя

Справді, люди, які погано чують, або не чують зовсім мають свою мову.

(учень-помічник роздає на учнівські столи картки з абеткою мови жестів)

Вони руками показують певні знаки, які означають окремі букви або цілі слова.

Загалом, носії жестової мови не мають змоги проявляти емоції вголос.

Якщо ви говорите, що вам сумно – покажіть це.

Якщо ви описуєте веселу ситуацію – посміхайтеся.

Як ви думаєте, чи потрібно людям з гарним слухом знати таку мову?

Можливо, у когось є сусіди, друзі, знайомі з вадами слуху. І вивчивши таку мову спілкуючись нею, ви зможете їх розуміти, а вони вас.

Зоровий контакт надважливий при спілкуванні: оскільки нечуючі сприймають світ лише візуально, під час бесіди вони завжди повертаються до співрозмовника. Погляд убік вони сприймуть як те, що їм також варто поглянути туди. Тому не варто розпочинати діалог не впевнившись у тому, що ви дивитеся один одному у вічі.

  1. Перегляд відео «Жести – маленькі слова»

Зараз ми дізнаємося, як показати деякі нескладні слова мовою жестів і надалі спробуємо їх запам’ятати. Цьогоріч вперше у світі відзначається Міжнародний день жестових мов.

  1. Демонстрація абетки мови жестів
  2. Робота з аудіоматеріалами. Гра «Хто це?».

Участь батьків у освітньому процесі

Усі спілкуються по-різному. За допомогою рухів та звуків спілкуються тварини. Учора,  коли ми почали вивчати органи слуху, ми грали у  гру «Хто це», під час якої слухали голоси тварин. Чиї голоси ми чули?

А зараз ми послухаємо вже інші голоси. Я знову запитаю у вас: «Хто це?» І той, хто знатиме відповідь, піднімете руку.

(слухання аудіо вітань від батьків)

  1. Робота в групах. Робота з підручником
  • Вам приємно було чути ці слова?
  • Щоб чути приємні слова, музику, дізнаватися про небезпеку тощо, потрібно мати хороший слух. Як його зберегти?
  • Обговоріть у групах за малюнками підручника яких правил слід дотримуватися. Оберіть того, хто озвучить правило. Щоб не сваритися, визначте це за допомогою гри «Камінь, ножиці, папір». Після завершення обговорень підніміть руки вгору.

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу

  1. Розповідь учителя

До речі, у неділю, 29-го вересня був Всесвітній День глухих,  у який привертається увага суспільства до проблем людей з порушенням слуху. Є багато геніальних особистостей з вадами слуху, що ніяк їм не завадило стати великими людьми, але оскільки сьогодні ще й Всесвітній день музики, я б хотіла детальніше зупинитися на особистості композитора Людвіга ван Бетховена.

А що це за професія – композитор?

Як ви думаєте, чи може людина, яка не чує музику, її створити та грати?

Послухайте історію цієї людини.

  1. Перегляд відео про Людвіга ван Бетховена.


  1. Слухання «Місячної сонати»

Горе й радість легендарного композитора Людвіга ван Бетховена полягала в тому, що в останні десятиліття свого життя він страждав втратою слуху. Бетховен почав втрачати слух, коли вже був відомим композитором. Саме в період, коли його слух стрімко погіршувався, геніальний творець музики написав свої найзнаменитіші твори - 4 симфонії, "Місячну сонату" і багато інших.

А як йому це вдалося?

Широка уява композитора була для нього замість втраченої здатності чути - Бетховен прекрасно "чув" власну музику завдяки слуху внутрішньому, "граючи її в голові".

(поки грає музика, вчитель тихо говорить):

1 жовтня – День музики. У цей день вітають всіх, хто любить музику, і обов’язково тих, чия професія пов’язана з музикою. Це і диригенти, і співаки, і хормейстери, і музиканти…

Слухаймо красиву класичну і не забуваймо нашу українську музику і пісню!

  1. Виконання пісні «Веселка»

VІ. Підсумок уроку

  • Про який орган чуття йшлося сьогодні на уроці?
  • Чи все можна почути за допомогою вух?
  • Що може завадити слуху?
  • Як спілкуються люди з проблемами слуху?

Перш за все варто знати, що існує величезна різниця між жестовою мовою та мовою жестів. Мова жестів знайома кожному, адже ми жестикулюємо під час розмови. Є безліч відомих на весь світ жестів: окей, супер, рок-н-рол та інші. Жестова мова – повноцінна мова, де слова вимовляються за допомогою жестів. Зрозуміти жестову може і чуюча людина, яка ніколи не вивчала її: багато жестів доволі логічні та дублюють дії та явища, що описуються.

Жестових мов у світі стільки ж, скільки і просто мов. Кожна жестова мова формується на основі культурних традицій, історії та часто дуже відрізняється регіонально. Тому навіть для жестової мови притаманні діалекти. Для наочного прикладу зазирніть сюди. Подивіться як кажуть «привіт» у різних країнах.

На стіну слів додамо:

«нечуюча людина», «слабочуюча людина», «людина з порушенням слуху».

не «інвалід», а «людина з інвалідністю»

Нині у суспільстві ведеться активна робота над сприйняттям інвалідності та її припустимості у соціальному житті. Свій внесок може зробити будь-яка людина. Розпочати можна із загальних назв.

«жестова мова», «мова жестів»

Жестовою мовою спілкуються нечуючі люди, слабочуючі ж мають змогу скористатися спеціальними приладами.

  • Який прилад допомагає таким людям чути краще?
  • Як піклуватися про вушка?

Отже, ми з’ясували, що слух потрібно берегти, адже він відкриває нам багато нових можливостей. У холодну пору року слід носити шапочку. Обережно чистити вуха неглибоко всередині.  У разі потреби вчасно звертатися до лікаря.

«людина похилого віку», «ветеран»

Людина, яка дожила до похилого віку, гідна поваги навіть тільки тому, що їй це вдалося. Далеко не всім дано таке величезне досягнення і благовоління відчути мудрість своїх років.

Ветерани - люди, за плечима яких багаторічна і старанна праця, вірна служба, заслуги і досвід, який необхідний всім нам.

…Отакий виявився початок тижня Осені, два дні – стільки свят…

VІІ. Рефлексія.

Повернімося знову до нашого класу.

На цій  дошці розташована гора. Я, діти, так люблю гори! До речі, знаю цікавий факт. Коли людина піднімається, або спускається з гори, у неї закладає вуха. Це відбувається через зміни тиску.

Наклейте стікер

внизу гори, якщо ви чомусь засумували на уроці,

посередині, якщо було цікаво,

вгорі – якщо ви навчите своїх батьків тому, що запам’ятали сьогодні тут.

Перші приклеюють стікери осінні іменинники, далі – зимові, потім – весняні, останні ті, у кого день народження влітку.

Осінніх іменинників будемо вітати вже завтра

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чайдак Людмила Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 жовтня 2019
Переглядів
5463
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку