Тема: Історія, види та функції медіа
Мета: Ознайомити учнів із поняттям «медіа»; з історією виникнення та розвитку медіа; вчити розрізняти види медіа і визначати мету, з якою медіа розповсюджують інформацію; розвивати уміння піддавати продукти медіа коректному скептицизму; спонукати до вивчення історії розвитку медіа.
Обладнання: мультимедійна дошка, ілюстрації, магнітна квітка, відео «Стежками історії медіатехнологій», мікрофон, конверти з картинками, кошик із записками, аудіозапис фізкультхвилинки.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Привітання (Мета - створити сприятливий психологічний настрій учнів перед роботою, активізувати увагу дітей)
Ми сюди прийшли вчитися,
Не лінитися, а трудитися.
Працюємо старанно,
Слухаємо уважно!
2. Створення правил проведення уроку
— Діти, щоб урок пройшов якнайкраще, нам потрібно визначити головні правила поведінки під час уроку. В цьому нам допоможе квітка правил, яку ви складете з пелюсток. (Діти обирають із поданих пелюсток ті, які вважають необхідими для роботи)
3.Повідомлення теми уроку
— Сьогодні ми поринемо в історію медіа, дізнаємося, які види медіа існують і які функції вони виконують.
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань:
— Діти, хто нагадає, що таке медіа?
(Медіа – це інструменти, які використовують для зберігання, передавання і надання інформації.)
— Ви молодці! І як усе, що нас оточує, медіа теж має свою історію.
2. Розповідь вчителя під час перегляду відео.
— Медіатехнології супроводжують людину здавна.
(Перегляд власної відеопрезентації «Стежками медіатехнологій»
https://www.youtube.com/watch?v=dQp5c4t3XAs&feature=youtu.be)
Історія медіа починається з наскельних малюнків. Раніше люди не мали можливості писати, тому всю інформацію передавали за допомогою малюнків на скелях. Вони зображували тварин, епізоди полювання, залишали відбитки своїх долонь. Такі малюнки збереглися й до наших днів.
Та з часом людство навчилося використовувати глиняні дощечки. Їх можна було переносити з місця на місце. Крім малюнків, з’явилися певні знаки. Писали на дощечках за допомогою загостреного каменя.
Але з розвитком суспільства глиняні дощечки замінили папірусом. Користувалися ним лише правителі держав, багатії. Малюнки стали більш точнішіми, виразними, якіснішими На папірусі відображали життя царів та їхньої прислуги.
Пізніше з метою передачі інформації люди стали використовувати шкури овець, буйволів, коз, ведмедів, вовків. Але для створення однієї книги необхідно було ціле стадо цих тварин. Таке письмо довго не затрималося - його швидко замінили на пергаментне.
На пергаменті писали тонкими металевими стержнями або пір’ям великих птахів. Частини пергаменту зшивали у книжки, а перепліт робили зі шкури, яку прикрашали коштовним камінням і металевими застібками.
І ось зрештою люди винайшли папір. З’явилися перші книжки, які переписували монахи. В основному це були церковні книги й літописи.
Перша друкована книга датується 1581 роком. Це Острозька біблія.
У 1839 році почали робити перші фотографії. Спочатку людей фотографували у невеликих дерев’яних будиночках, та з часом вид фотоапарата змінювався. Він ставав все меншим і більш зручним.
З 1832 року з’являється перший телеграф. Він дав змогу передавати інформацію на певні відстані. Спочатку сигнали передавали за допомогою світла, а потім почали використовувати азбуку Морзе.
У 1876 році був винайдений телефон. Спочатку він мав дуже примітивний вигляд, з кожним роком удосконалювався і сьогодні ми не уявляємо, як можна жити без цього гаджета.
Порівняно недавно (у ХХ столітті) з’явився перший комп’ютер. Він зовсім не був схожий на комп’ютер, яким ми користуємося сьогодні. Це була велика машина, яка займала декілька окремих приміщень. Із часом винахід удосконалювався, значно зменшився аж до сучасних розмірів. Коли треба було виготовити комп’ютер для польотів у космос, вчені винайшли ноутбук. Та навіть сьогодні технічний прогрес не стоїть на місці, і ми навіть не можемо передбачити, які нові винаходи з’являться через 10, 20 чи 50 років.
3. Демонстрація ілюстрацій.
— Медіатехнології умовно ділять на 5 видів:
Ранні медіа Друковані медіа (друк, фото)
Електронні медіа (телеграф, телефон, звукозапис)
Масмедіа (кінематограф, телебачення)
Цифрові медіа (комп’ютер, Інтернет)
4. Запитання для обговорення. Метод «Мікрофон»:
— Чи цікаві факти почули? Що найбільше вразило, що запам’ятали?
— Про які способи передачі інформації ви дізналися? (Письмо, телебачення, інтернет, газети, радіо та ін.)
— Що з’явилося першим? (Малюнки на скелях).
— На чому ще писали люди? (Папірус, пергамент, глиняні дощечки, шкура тварин)
— Назвіть найпотужніше джерело інформації на сьогодні? (Інтернет).
Фізкультхвилинка
5. Практична робота.
— Діти, зараз пропоную розподілитися на три групи. Я підготувала кошик із аркушами, на яких зображені тварини. Ви берете один листочок, розгортаєте його по моїй команді (Учитель роздає листочки із зображенням трьох тварин, наприклад, котика, песика, зайчика, і подає команду: «Розгортаємо!»).
— Тепер роздаю конверти з ілюстраціями. Вам необхідно вибрати:
1 група – візуальні (ті, які бачимо) медіапродукти,
2 група – аудіальні (ті, які чуємо) медіапродукти,
3 група – аудіовізуальні (ті, які і чуємо, і бачимо) медіапродукти.
— Подумайте, які функції виконують різні види медіа? Складемо пам’ятку – кластер. (Діти по черзі визначають функції медіа, обговорюють їх і кріплять аркуші на дошку)
ІІІ. Заключна частина
Метод «Незакінчене речення»:
— На уроці я...
а) дізнався...
б) зрозумів...
в) навчився...
г) найбільший мій успіх — це...
д) найбільші труднощі я відчув...
е) я не вмів, а тепер умію...
є) я змінив своє ставлення до...
ж) на наступному уроці я хочу...