Розробка уроку з теми: «Обладнання для вивчення природи»
5 клас
Розробила вчитель біології Дружбівської філії Дружбівського
НВК:ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ:
Стибленко Оксана
Миколаївна
2020 р.
Тема уроку: Обладнання для вивчення природи
Мета уроку: ознайомити учнів із приладами та обладнанням, які використовуються для дослідження природи; розвивати навички роботи з простими приладами для проведення досліджень природних явищ; виховувати любов до природи.
Очікувані результати: учні називають обладнання для вивчення природи (лабораторне обладнання, збільшувальні та вимірювальні прилади); описують призначення простого обладнання (лупи, лінійки, термометра, мірного циліндра) для природничо-наукових спостережень та дослідів; дотримуються правил безпечного використання лабораторного обладнання.
Базові поняття та терміни: лабораторне обладнання, збільшувальні та вимірювальні прилади (лупа, термометр, мірний циліндр, лінійка).
Обладнання та матеріали: малюнки підручника, роздаткові матеріали,схеми
Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь.
Хід уроку:
Привітання учнів та перевірка готовності до уроку.
1. Інтерактивна гра «Вірю — не вірю».
Перед роботою вчитель роздає аркуші, які учні підписують своїм прізвищем та проставляють номери від 1 до 7 у стовпчик. Далі вчитель читає запитання — учні на аркушах роблять запис під словами: «вірю» або «не вірю». У кінці роботи проводиться взаємоперевірка. Правильні відповіді записано на зворотній частині дошки.
2. Перевірка домашнього завдання.
1) Завдання для всього класу.
2) Індивідуальне завдання.
(Звіти здаються вчителю, на уроці зачитують 2–3 звіти.)
3. Бесіда.
— Якими приладами ви користувалися при спостережені за свійською твариною?
— Чи можливе спостереження без використання обладнання?
4. Вступне слово вчителя.
Для того щоб роздивитись те, що неможливо побачити неозброєним оком, щоб наблизити те, що знаходиться далеко, щоб дізнатися об’єм, масу та розміри того чи іншого об’єкта, було створено обладнання для природничо-наукових спостережень та дослідів.
1. Повідомлення теми уроку.
2. Формулювання мети й завдань уроку .
III. Засвоєння нових знань
1. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
1) Ознайомлення з обладнанням для вивчення природи.
б) Слово вчителя з демонстрацією простих приладів.
(Ці малюнки збільшити та вивісити на дошку під час розповіді вчителя.)
1. Термо́метр (грец. θερμός — тепло; грец. μετρέω — міряю) — прилад для вимірювання температури шляхом перетворення її в покази або в сигнал. Частина термометра, яка перетворює теплову енергію на сигнал на основі іншого виду енергії, називається чутливим елементом, або вимірювальним перетворювачем. Прилад може бути проградуйований у різних шкалах (шкала Цельсія, шкала Кельвіна, шкала Фаренгейта). Для вимірювання температури використовують такі фізичні властивості речовин, які однозначно змінюються при зміні температури і легко можуть бути виміряні.
2. Лінійка — найпростіший вимірювальний інструмент, який являє собою пластину, в якій як мінімум одна зі сторін пряма. Зазвичай лінійка має нанесені поділки, кратні одиниці вимірювання довжини (сантиметр, дюйм), що використовуються для вимірювання відстаней.
16. Для вимірювання часу користуються годинниками та секундомірами: механічними, електричними та електронними.
Роздивлення малюнків підручника.
а) Практична робота. Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень та дослідів.
Інструктивна картка
№ з/п |
Назва приладу |
Що можна дослідити за допомогою цього приладу |
Одиниці вимірювання |
1 |
Терези |
Вимірювати вагу |
г, кг |
2 |
Термометр |
Вимірювати температуру тіла |
градус Цельсія |
3 |
Рулетка |
Довжину предмета |
см, м |
4 |
Секундомір |
Вимірювати час |
с |
4. Евристична бесіда.
— Давайте згадаємо, які науки допомагають у вивченні природи.
— Чи однакове обладнання використовують науковці різних наук для дослідження природи?
5. Слово вчителя з демонстрацією простих приладів.
(Учитель під час розповіді називає приклад обладнання та вивішує картинку з його зображенням на дошку або демонструє даний прилад учням.)
Обладнання для вивчення природи:
— телескоп;
— лупа;
— мікроскоп;
— термометр;
— лінійка;
— терези;
— мірний циліндр;
— барометр.
1. Розв’язання головоломки.
(Текст головоломки записано на дошці вчителем.)
2. Дидактична гра «Доміно». Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)
Учні отримують картинки із зображенням приладів для дослідження й картки, на яких написано, що можна визначити за допомогою цих приладів. Учні повинні знайти відповідності. (Прилад — можна дослідити.)
1. Завдання для всього класу:
Опрацювати у підручнику §.
2. Індивідуальне завдання:
Скласти перелік побутових вимірювальних приладів та здійснити вимірювання за допомогою одного з них.
Дидактична гра «Кубик» (підбиваються висновки та виставляються оцінки).