Тема: Населення і держави.
Навчальна мета: поглибити та систематизувати знання про освоєння території материка, походження і формування сучасного населення Південної Америки; сформувати знання про особливості населення материка, його кількість, склад та розміщення; ознайомити з політичною картою Південної Америки; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати головні ознаки населення материка, використовуючи тематичні карти атласу сформувати знання про особливості географічного положення, природи, населення та господарства основних держав материка; вдосконалювати уміння та навички характеризувати основні держави материка, наводити приклади взаємозв'язків країн Південної Америки з Україною; розвивати уміння працювати з додатковими джерелами знань
Обладнання: політична карта Південної Америки, підручники, ілюстративні (відео)матеріали країн материка, малюнки гербів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
“Перевір один одного"
1.На річці Чурун в Південній Америці розташований найвищий водоспад світу:
а) Ніаґарський;
б) Вікторія;
в) Іґуасу;
г) Анхель.
2. Найвища вершина Анд:
а) г. Аконкаґуа;
б) г. Мак-Кінлі;
в) влк. Котопахі;
г) влк. Орісаба.
3. Вологі екваторіальні ліси Південної Америки називають:
а) пампа
б) кампос;
в)сельва;
г) льянос
4. Крайня північна точка Південної Америки:
а) мис Галлінас;
б) мис Фроуерд;
в) мис Паріньяс ;
г) мис Кабу- Бранку;
5. установіть відповідність між водними об'єктами Південної Америки та їх назвами.
1. річка А Ігуасу
2. озеро Б Тітікака
3. водоспад В Ориноко
4. затока Г Паріньяс
Д Ла-Плата
6. Розташуйте послідовно від підніжжя до вершин вертикальні пояси екваторіальних Анд.
А високогірні луки
Б низькорослі дерева і чагарники
В вологі екваторіальні ліси
Г сніги і льодовики
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Пригадайте, чому корінне населення Америки називається індіанцями?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Раси і народи
На південноамериканському континенті проживають представники європеоїдної (25 %), монголоїдної (15 %), негроїдної (10 %) рас, а також змішані 76 раси (50 %), які виникли на їх основі. Представників змішаних рас називають креолами, метисами, мулатами, самбо.
Креоли — нащадки від шлюбів іспанців і португальців в Америці.
Метиси — нащадки від шлюбів європейців з індіанцями.
Мулати — нащадки від шлюбів європейців і негрів.
Самбо — нащадки від шлюбів індіанців і негрів.( слайд 1, 2)
Більшість населення говорять іспанською мовою, у Бразілії — португальською, деяким групам індіанців удалося зберегти свої рідні мови. У Південній Америці проживає 387 млн осіб. Населення розміщується по території материка нерівномірно. Майже 90 % його живе в приморській частині континенту, де розташовані великі міста, серед яких є й міста-мільйонери: Сан-Паулу (17,8 млн), Буенос-Айрес (12,6 млн), Ріо-де-Жанейро (10,6 млн).( слайд 3)
2. Формування політичної карти
У І тис. н. е. в Південній Америці виникли перші держави. Задовго до появи знаменитої імперії інків на схилах Анд існували могутні індіанські держави — Чавін, Мочіка та Паракас. На момент приходу європейців на материку існувала могутня імперія інків. Наприкінці XV — на початку XVI ст. територія Південної Америки була поділена між декількома країнами Європи. У результаті національно-визвольної боротьби, яка на початку XIX ст. охопила весь континент, на материку утворилися нові держави. На сучасній політичній карті Південної Америки 15 країн, із них 12 — незалежні. Усі країни континенту належать до групи країн, що розвиваються. Майже всі країни Південної Америки, крім Болівії і Парагваю, мають вихід до океанів. Найбільшими за площею є Бразилія та Аргентина.
''Робота в групах"
( робота з картою мал. 113, ст. 117, учні опрацьовують питання і дають відповіді)
3. Держави
Робота в групах. Групи опрацьовують параграф 27.
І група- Бразилія
ІІ група- Аргентина
ІІІ група- Чилі
План характеристики країни
(групи опрацьовують матеріал у підручнику( 10 хв) і у вигляді повідомлень роблять коротку характеристику країни( 2-3 хв))
V. Закріплення вивченого матеріалу
Демонстрація вчителем презентацій по країнах.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 26-27 ,підготувати повідомлення про об'єкти Світової спадщини ЮНЕСКО у країнах які вивчалися.