Кучеренко Альона Сергіївна, учитель початкових класів
Комунального закладу «Середня загальноосвітня школа № 4 ім. А.С. Макаренка» Кам’янської міської ради
Розробка уроку з теми:
Якою буває погода навесні. Відлига.
Дослідження: «Чому сніг на землі весною брудний?»
(2 клас)
Мета: Закріпити елементарні уявлення учнів про найхарактерніші ознаки весни у живій та неживій природі, розкрити зміст поняття «відлига»; навчитись спостерігати за погодою навесні; з’ясувати, що спричиняє забруднення снігу навесні, сприяти захопленню учнів красою природи; навчити описувати весну; розвити мислення, пам’ять, спостережливість, естетичні почуття, позитивні емоції та творчі здібності.
Обладнання: мультимедійний комплекс, атласи, робочий зошит, підручник, наочність, цеглинки Lego, лупа, квіточки, малюнки, склянки з водою та зі снігом.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
Вступне слово вчителя.
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, плането Земля!
Доброго ранку, країно моя!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, люди привітні!
Діти, доторкніться долоньками один до одного, передайте тепло своїх долонь товаришеві. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, пізнання та успіху.
В класі тепло і затишно. А яка погода сьогодні у природі?
(Повідомлення учня – чергового синоптика
«Синоптична хвилинка»
— Яка температура повітря сьогодні?
— Який стан неба?
— Чи є вітер?
— Чи були сьогодні опади?
— Які інші опади ви спостерігали протягом минулого тижня?
— Яким одним терміном можна назвати дощ, сніг, іній, град, веселку? (Явища природи.)).
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні в нас буде незвичайний урок, тому що ми всі станемо справжніми дослідниками.
Прочитаймо разом тему уроку. Ой-ой! Налетів вітерець та розсипав всі літери.
Допоможіть мені зібрати їх у правильному порядку. Хто вже здогадався, яка тема на нас чекає? (П О Г О Д А Н А В Е С Н І)
Допоможе нам загадка-підказка:
Зійшли сніги, шумить вода,
Земля вже квіти викида.
Буяє травка молода,
Все мертве оживає.
Коли таке буває?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Весна – одна з чотирьох пір року між зимою та літом. Коли в Північній півкулі весна, у Південній півкулі буде осінь і навпаки. Навесні відбувається рівнодення, довжина дня триває приблизно 12 годин і постійно збільшується упродовж цієї пори. Календарна весна складається з трьох місяців: березня, квітня і травня у Північній та вересня, жовтня і листопада у Південній півкулі.
IV. Сприйняття та засвоєння матеріалу
Розгляньте, будь ласка, малюнок. Що ви на ньому бачите? (Весну) Чому ви вирішили, що це весна? (Тому що видно, як тане сніг, стікає в потічки)
Робота за підручником : « Я досліджую світ», частина друга, Т.Г. Гільберг, С.С. Тарнавська, Н.М. Павич; Українська мова навчання; Генеза; 2019 рік (с. 45).
А чи знаєте ви, як називається процес танення снігу? Давайте звернемося за допомогою до нашого вірного помічника, до підручника. Відкриваємо сторінку 45. Узагальнимо, про що йде мова в даному тексті? Що таке погода? Що таке відлига? (На дошці можна розмістити заздалегідь підготовлені малюнки про весну)
Розповідь вчителя про весняне явище - відлигу.
Відлига — підвищення температури повітря взимку або навесні. Призводить до часткового або повного танення снігового покриву. Виникає під час надходження теплих повітряних мас з інших районів планети. Зазвичай супроводжується туманами, іноді — похмурою погодою. Якщо відлига змінюється мінусовою температурою, виникає ожеледь.
Навесні сонечко підіймається все вище, його промені падають на землю пряміше, тому краще її прогрівають. А ще пробуджують природу та допомагають світові знову зазеленіти.
Для того, щоб одягнути дерево, візьміть, будь ласка квіточки, які я заздалегідь поклала під ваші парти. На них напишіть, що вам приходить на думку, коли ви чуєте слово весна?
(Квіточками з написами учні прикрашають деревце на дошці)
За якими ознаками ми розуміємо, що вже прийшла весна? А відповісти на дане питання нам допоможе атлас. Розглянемо, які ще існують ознаки весни?
Вправа «Порядок» (з використанням картинок атласу)
Розташуйте в правильній послідовності ознаки настання весни:
● приліт птахів;
● яблуня квітне;
● перші квіти;
● птахи в’ють гнізда;
● поява пташенят.
(картинки розташувати на дошці)
Вправа «Помилка»
А тепер пропоную вам зіграти у гру «Знайди помилку». Правила наступні: якщо згодні з висловлюванням, піднімаєте зелену цеглинку, якщо ні – червону, і виправляєте помилку.
Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.
Розпускаються сніги.
З'являються перші весняні бурульки.
На деревах набухають квіти.
Птахи прокидаються від зимової сплячки.
Звірі повертаються з теплих країв.
Фізкультхвилинка
Текст фізкультхвилинки, або посилання
https://yandex.ru/video/preview/?filmId=11672624975037984165&text=модна+руханка&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DvGAkqpIzPI0
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок
Ми з вами сказали, що навесні стає тепліше, тане сніг. Нагадайте, як називається це явище? (Відлига)
Сонячні промінці піднімаються все вище, падають на землю пряміше, тому краще її прогрівають. Саме з цим пов’язане наше дослідження сьогодні. Що має бути у кожного дослідника? Відповідні капелюшки!
(Вчитель роздає учням магістерські капелюшки)
Пам’ятаєте, як ми з вами набирали сніг знадвору? Як було холодно і сніжно? Зараз я вам нагадаю (відео 1).
Детально розгляньте ємність № 1 зі снігом, який ми набрали (у склянці сніг, що встиг розтанути) та ємність № 2 з чистою питною видою. Скористайтесь лупами, порівняйте та зробіть висновок, чим вони відрізняються. Для цього пропоную об’єднатися в групи за кольором ваших капелюшків. Беремо пісочний годинник у помічники, час пішов. Маєте 1 хвилину, щоб роздивитись зразки.
(Коли час за пісочним годинником спливе, додатково можна сповістити учнів маленьким дзвіночком)
Капітани дослідних команд доповідають:
Жовті: ми дійшли до висновку, що в цій посудині з водою не має ніякого осаду, вода чиста та прозора)
Сині: в цій посудині ми побачили, що є осад, вода не прозора, на дні плавають якісь крупинки.
Вчитель: А тепер перевіримо, скільки бруду містилося в чистому, на перший погляд, снігові (проціджує воду, демонструючи результат).
То чи можемо сказати, що сніг чистий? Чи можемо ловити ротом сніжинки, облизувати , куштувати сніжні
(Відповіді учнів)
А на нашу допомогу чекають маленькі мурахи-дослідники на сторінці 46 нашого підручника.
(Учні читають по черзі питання та відповідають)
● Який сніг під час відлиги?
● А хто з вас знає, чому сніг брудний?
● Чим небезпечний брудний сніг.
● Зверніть увагу на малюнки: де сніг брудніший, а де чистіший? Чому?
● Який сніг розтане скоріше: чистий чи брудний?
VI. Підведення підсумків
Гра «Допоможи першачкам» (відео 2) (першачки підготували відеозапитання про гастання весни та просять пояснити окремі явища).
Орієнтовний перелік питань:
-Що таке погода?
-Що таке вдлига?
-Чому навесні стає тепліше?
-Чи можна їсти сніг?
-Яке взуття краще підходить для весни?
-Як називається перша весняна квітка?
Рефлексія
https://yandex.ru/video/preview/?filmId=12370594254836619585&reqid=1614273820013964-1169912300385333835100137-sas1-8830&suggest_reqid=653241438159860904605087003807085&text=танення+снігу+під+спокійну+музику&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DS8byk-ct644
Виводиться слайд з цеглинками і діти роблять підсумок (урок не сподобався, сподобався, дуже сподобався).
Домашнє завдання: намалювати першу весняну квітку та опрацювати матеріал в друкованому зошиті.
Заключне слово вчителя. Ось і добіг кінця наш урок. Сьогодні кожен з вас став маленьким дослідником й отримує значок справжнього науковця.
Дякую. Урок завершено!