Розробка уроку з української літератури «Світ доброти в казці Лідії Челнокової «Зелений лісовичок»

Про матеріал
Тема: Світ доброти в казці Лідії Челнокової «Зелений лісовичок» Мета: - ознайомити учнів зі змістом казки Лідії Челнокової «Зелений лісовичок»; - формувати навички виразного читання, аналізу тексту і визначення ролі використаних автором художніх засобів; - допомогти учням усвідомлено оцінювати вчинки персонажів; бачити добро і прагнути до нього у стосунках з оточуючим світом; - виховувати в учнів почуття милосердя, доброти, взаємопідтримки. Тип уроку: урок-дослідження. Форми та методи роботи на уроці: групова робота, робота з текстом (виразне читання, читання за ролями, читання ланцюжком), бесіда, інсценування, проблемне питання, словникова робота Проблемне питання: Що об’єднує казку В. Короліва-Старого «Хуха-Моховинка» і казку Лідії Челнокової «Зелений лісовичок»? Епіграф: Бачите, який гарний білий світ; всім вистачає і сонця, і неба, і води, і їжі. Не можна кривдити один одного. Треба любити природу, яка нас оточує, поважати все живе на землі - і тоді всі будуть щасливі. Лідія Челнокова
Перегляд файлу

 

 

Тема: Світ доброти  в казці Лідії Челнокової «Зелений лісовичок»

 

Мета: -   ознайомити учнів зі змістом казки  Лідії Челнокової «Зелений

                лісовичок»;

  • формувати навички виразного читання, аналізу тексту і визначення ролі використаних автором художніх засобів;
  • допомогти учням усвідомлено оцінювати вчинки персонажів; бачити добро і прагнути до нього у стосунках з оточуючим світом;
  • виховувати в учнів почуття милосердя, доброти, взаємопідтримки.

Тип уроку: урок-дослідження.

Форми та методи роботи на уроці: групова робота, робота з текстом (виразне читання, читання за ролями, читання ланцюжком),  бесіда, інсценування, проблемне питання, словникова робота

Проблемне питання:  Що об’єднує казку В. Короліва-Старого «Хуха-Моховинка» і казку Лідії Челнокової «Зелений лісовичок»?

 

Епіграф:                                                           Бачите, який гарний білий світ; всім

                                                                           вистачає і сонця,    і неба, і води, і їжі.

                                                                           Не можна кривдити один одного. Треба

                                                                           любити природу, яка нас оточує,

                                                                           поважати все живе на землі - і тоді всі

                                                                           будуть щасливі.

                                                                                                               Лідія Челнокова

 

ХІД УРОКУ

      І. Організаційний момент

 

ІІ Сприймання і засвоєння нового матеріалу

  1. Повідомлення теми і мети року

 Слово вчителя: На уроці української літератури ми ознайомилися з казкою             В. Короліва-Старого «Хуха-Моховинка».  Сьогодні на уроці ми познайомимося  з  героями казки криворізької письменниці Лідії Челнокової «Зелений лісовичок», проведемо дослідження змісту казки і спробуємо дати ґрунтовну відповідь на питання: «Що об’єднує казку В. Короліва-Старого «Хуха-Моховинка» і казку Лідії Челнокової «Зелений лісовичок»?» (питання записано на дошці).  Запишіть у зошитах тему уроку.

  Працювати ми будемо в групах. Кожна група має своє завдання,                 що складається з уривка  казки та завдань, які необхідно виконати. Звертаю вашу вагу на те, що кожна група, прочитавши уривок із твору, повинна буде його переказати та поставити питання за змістом уривка іншим групам. Тому всі мають бути дуже уважними. Оцінюватися буде як робота команди в цілому, так і активна робота на уроці кожного учня окремо. Кожній групі необхідно вибрати свого капітана, який повинен організувати роботу своєї команди так, щоб всі завдання групою було виконано і кожен учасник групи взяв участь        у  дослідженні і в захисті дослідження, проведеного групою. Для виконання всіх завдань вам відводиться 15 хвилин. Якщо вам щось не зрозуміло, піднімайте руку, і я до вас підійду. Пам’ятайте про правила роботи в групі. Починаємо роботу.

 

 

(Учитель протягом цього часу допомагає групам,

спрямовує їх роботу на досягнення певного результату)

 

 

  1. Робота в групах  (додаток 2)

 

(Завдання роздаються кожному учаснику групи. Читають текст всі.

Потім група вирішує, хто буде переказувати уривок, виразно читати, інсценувати тощо)

 

Завдання до тексту групи 1

 

  1. Підготуйте переказ уривка тексту.
  2. Доберіть назву до даного уривка.
  3. Виразно прочитайте  художній опис головного героя твору – лісовичка.
  4. Знайдіть засоби художнього зображення, які автор використав для створення образу лісовичка та інших жителів лісу.
  5. Підготуйте питання за змістом даного уривка тексту і задайте їх представникам інших груп. Оцініть їх відповіді.

 

Завдання до тексту групи 2

 

  1. Підготуйте переказ уривка тексту.
  2. Доберіть назву до даного уривка.
  3. Підготуйте читання за ролями уривка: від слів «Де я? - ледь чутно простогнав» до слів  «Я вже  і вдень бачу погано» (Ропуха, лісовичок, слова автора).
  4. Підготуйте питання за змістом даного уривка тексту і задайте їх представникам інших груп. Оцініть їх відповіді.
  5. Доберіть епітети, які характеризують жабу-ропуху.

 

Завдання до тексту групи 3

 

1.   Підготуйте переказ уривка тексту.

  1. Доберіть назву до даного уривка.
  2. Підготуйте виразне читання уривка про трагічну пригоду, що трапилася біля річки.
  3. Доберіть епітети, якими можна охарактеризувати хлопців – рибалок та їх вчинок; вчинок жаби-ропухи.
  4. Підготуйте питання за змістом даного уривка тексту і задайте їх представникам інших груп. Оцініть їх відповіді.

 

Завдання до тексту групи 4

 

1.   Підготуйте переказ уривка тексту.

2.   Доберіть назву до даного уривка.

  1. Підготуйте виразне читання  тексту (ланцюжком – по 1 реченню) від слів «Чому бувають такі жорстокі люди?» до слів «як добратися додому і як забрати жабенят».
  2. Доберіть епітети, які характеризують вчинки ропухи, лісовичка.
  3. Підготуйте питання за змістом даного уривка тексту і задайте їх представникам інших груп. Оцініть їх відповіді.

 

Завдання до тексту групи 5

 

1.   Підготуйте переказ уривка тексту.

2.   Доберіть назву до даного уривка.

  1. Підготуйте питання за змістом даного уривка тексту і задайте їх представникам інших груп. Оцініть їх відповіді.
  2. Прочитайте виразно другий абзац уривка. Чи погоджуєтеся ви зі словами лісовичка?
  3. Побудуйте твір-передбачення, як далі можуть розвивалися події у казці.

 

Завдання до тексту групи 6

 

1.   Підготуйте переказ уривка тексту.

2.   Доберіть назву до даного уривка.

3.   Підготуйте питання за змістом даного уривка тексту і задайте їх

      представникам інших груп. Оцініть їх відповіді.

4.  Які слова у наведеному уривку  відображають головну думку твору?

5.  Чи погоджуєтеся ви з цією думкою. Доведіть  її правильність (або хибність) 

     на прикладі іншого твору, прочитаного вами.  

 

  1. Захист групами свого дослідження 

 

Вчитель: Час скінчився. Всі встигли виконати завдання?  Ще раз нагадую, що ви працювали тільки з уривком твору. Чи все вам було зрозуміло? (ні). Чому? (бо мали тільки один уривок, а не весь текст). 

 Людське суспільство – це дуже складна система, в якій кожен виконує якусь свою роль. У кожного з вас була роль у своїй групі. Але кожна група також виконувала свою роль в загальній роботі з дослідження змісту казки. Тепер перед нами стоїть непросте, але цікаве завдання  - об’єднати результати ваших досліджень, поділитися знаннями і разом дати відповідь на питання, яке було перед нами поставлено.

(Виступи груп)

 

ІІІ.  Закріплення вивченого  матеріалу

 

Бесіда з учнями:

  1.  З яким криворізьким письменником ми познайомилися на уроці?
  2.  Сподобалася вам казка  Л. Челнокової «Зелений лісовичок»? Чим саме?
  3.  Які герої твору вам сподобалися, а які - ні? Чому?
  4.  Яке із наведених прислів’їв характеризує героїв казки Л. Челнокової «Зелений лісовичок»: «Око за око, зуб за зуб», «Краще мати сто друзів, ніж сто карбованців»? Обґрунтуйте свою думку.
  5. Що нового ви дізналися з казки Лідії Челнокової?
  6. Чому навчає нас дана казка?

     

-  Прочитайте уважно епіграф уроку. Кому належать ці слова в казці? (Лісовичку)  Чому  на дошці записано, що ці слова належать Лідії Челноковій?

(Тому, що в літературному творі знаходять втілення мрії, думки, світогляд самого автора.  Автор вкладає в уста героїв ті слова, які хоче сказати сам)

     

    - Чому саме ці слова обрано епіграфом до уроку? Яку роль вони виконують у творі?  (Відображають головну думку (ідею) твору)

 

Обговорення проблемного питання

     Учитель: А тепер настав час дати відповідь на проблемне питання, яке стояло перед нами на початку уроку:

 

«Що об’єднує казку В. Короліва-Старого «Хуха-Моховинка»

і казку Лідії Челнокової «Зелений лісовичок»?»

 

 

ІV. Домашнє завдання

1. Виконати ілюстрації до казки.

2. Підготуватися до наступного уроку літератури рідного краю

 

V. Оцінювання роботи учнів на уроці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
2083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку