1 клас НУШ (за Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти під керівництвом Савченко О.Я.)
Українська мова. Навчання грамоти
Тема. Відпочинок на морі. Закріплення звукового значення букви «ем», читання з нею.
Мета: формувати в учнів поняття про звукове значення букви «ем», уміння читати склади та слова із літерою «ем»; удосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, творче мислення, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до читання.
Очікувані результати:
- Слухає й розуміє монологічне висловлювання.
- Сприймає усні репліки співрозмовника.
- Описує побачене та зображене.
- Повторює услід за вчителем.
- Читає вголос склади та слова.
- Називає персонажів твору.
- Відповідає на запитання.
Обладнання: Буквар ( Н.В. Воскресенська, І.В. Цепова), розрізні літери, картки, малюнки, океанська мушля, презентація.
Хід уроку
I.Організація класу.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Нумо всі часу не гаймо і роботу починаймо.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 1 класі
Діти – просто молодці!
II.Мотивація навчальної діяльності.
Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. Ми з вами будемо подорожувати по морських просторах. А щоб наша подорож була цікавою, ми будемо мандрувати на кораблі «Мрія». Уявіть собі, що наша класна кімната – це великий корабель. На широкій палубі розмістилися каюти-парти. Мій стіл- капітанський місток. Ви – мої помічники, юні моряки.
- А на кожному кораблі існують свої закони, правила. Всі члени команди повинні їх виконувати.
Уважно слухати вчителя та однокласників.
Бути активним на уроці.
Проявляти творчість та старанність.
Бути в гарному настрої.
Команда в зборі. Тож вирушаймо!
ІІІ. Повідомлення теми і задач уроку.
- Діти, як називається наш корабель? (Мрія)
- Як ви розумієте, що таке мрія?
- Яким звуком починається це слово? Коли ми вимовляємо звук [м], губи міцно стулені, а потім різко розкриваються; повітря проходить через рот і ніс. Вимовте зі мною звук. Який це звук? ( приголосний)
- На попередньому уроці ви дізналися, що звук [м], позначається буквою «ем».
Отож, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати звукове значення букви «ем», читати склади і слова з нею.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Морське повітря дуже корисне для здоров’я. Починаємо розминку.
- Подуємо у вітрила: тихенько, сильніше, сильно.
- Виконаємо вправи: «Конячка», «Тигреня» -р-р-р, «Літак»-у-у-у, «Язичок-кулька» ( у закритому роті язичок натискає то на одну, то на другу щоку».
- Щоб наш корабель мчав швидше, вивчимо скоромовку.
Мила вмитися не вміла,
Мила мило з рук не змила.
- Хто був уважний? Який звук зустрічається частіше? (Діти декілька разів промовляють скоромовку.)
Вчитель промовляє слова, а діти плескають у долоні.
Акула, молюск, кальмар, водорості, хвилі, моряк, корабель, камінці, пісок, восьминіг.
В морі плавало на дні, там спокійніше мені.
Як желе мої боки, і прозорі, і м’які.
Якщо зловиш мене ти – руку можеш опекти. (Медуза)
Воно безкрає, синє, і вітри його стережуть,
І кораблі красиві по водній гладі йдуть.(Море)
а) - Діти, хвилі розкидали літери. Треба з літер скласти слово «море». (Учні складають слово з розрізної азбуки).
б) На картках у дітей малюнки із зображенням мушлі та моряка. Треба з’єднати склад і слово, з якого воно починається (мо, ме, мі, му, мя, ми). Додаток 1.
Динамічна пауза «Морська»
Ми веселі моряки – мандрувати мостаки.
А щоб в мандри вирушати, треба м’язи розвивати.
І щоб швидко нам пливти, треба всім ось так гребти!
Тренувались залюбки – гарні з нас всі моряки.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Чистомовка
Ма – ма – ма – молока нема.
Му – му – му – молока кому.
Мо– мо – мо – молока дамо.
Ми – ми – ми – напилися ми.
- Що зображено на малюнку? Кого ми бачимо на пляжі? Кого ми бачимо у воді?
- Як звали дітей?
- Чому слова Марина й Рома написані з великої літери?
- Де гралися діти?
- Чи можна гратися у морі без дорослих? Як треба поводитись у воді?
Фізкультхвилинка під відеоролик «Підводний світ»
VІ. Робота над віршем.
VІI. Підсумок уроку.
Інтерактивна гра «Мікрофон».
- Ось ми повернулися на рідний берег.
- Яка літера сьогодні подорожувала з нами по морських просторах?
- Які звуки вона позначає?
- Що ж вам найбільше сподобалося в подорожі?
- Мені, капітану, було дуже приємно працювати з вами.
- У мене для вас є сюрприз – велика океанська мушля. (Вчитель демонструє мушлю. Діти слухають звуки моря).
Додаток 1
мо ме мі му мя ми