Мета: подати учням короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника; навчити стежити за авторською думкою у творі; вчити аналізувати прочитане; ознайомити з поняттям «гуманізм»; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів; уміння логічно й послідовно викладати свою думку; виховувати інтерес до творчості Ч. Діккенса
Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст та висока людяність твору
Мета: подати учням короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника; навчити стежити за авторською думкою у творі; вчити аналізувати прочитане; ознайомити з поняттям «гуманізм»; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів; уміння логічно й послідовно викладати свою думку; виховувати інтерес до творчості Ч. Діккенса
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет Ч. Діккенса, виставка його книг, підручник, мультимедійна презентація, в/ф «Чарльз Діккенс»
Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Це єдині дні в усьому календарі,коли люди, наче за
мовчазною згодою, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх –
навіть у бідних та знедолених – таких людей, як вони самі.
Ч. Діккенс
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми уроку.
Слово вчителя
Свята люблять усі. Адже це можливість відпочити, отримати подарунки, відвідати близьких людей, друзів…Наближається одне з найпрекрасніших свят – свято Різдва.
- Що визнаєте про Різдво?
- Як святкують у нас на Україні свято?
- Як святкують Різдво в інших країнах?
- Як святкують Різдво в Англії?
- Чому цей день такий жаданий?
- Що означає Різдво в житті людини?
За відповідями на ці та інші запитання звернемося до англійського письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд відеоенциклопедії «Чарльз Діккенс»
2. Робота з презентацією «Світ Діккенса»
3. Робота з підручником с. 82-83
4. Історія створення «Різдвяної пісні» с.84-85
5. Літературознавча довідка ( виписати в зошит терміни на с.84)
6. Виявлення сприйняття теми (питання на с.85)
7. Робота над виразним читанням ( строфа)
ІΥ. Підсумки уроку
Υ. Домашнє завдання: с.82-94, дібрати цитати до характеристики Скруджа
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про Англію ХІХ ст., про королеву Вікторію та її сучасника, співця доброти та милосердя – Ч. Діккенса.
Народився на півдні Англії а Портсмуті у 1812 року. Сім’я не була заможною. Батько, чиновник морського відомства, часто змінював місце роботи, жив не відповідно до своїх статків, що і призвело сім’ю до боргової в’язниці. Сім’я була великою, як скаже сам письменник:«… півдюжина братів і сестер, серед яких я був другим». Не відчув Діккенс радості від навчання, бо навчання як такого в нього не було, а тільки мрія, яка так і не здійснилася. Працював Діккенс з 12 років, по 16 годин на добу на фабриці вакси – наклеював ярлички на банки.
Згодом навіть у зрілі роки Діккенс не міг примусити себе пройти повз фабрику на Чаррінг – Кростр. «Жодними словами не можна було передати мої душевні муки!» - згадував письменник. Тому в музеї Діккенса на Даутстріт у Лондоні зберігається і незграбна рама з маленьким віконцем із каламутного скла: через нього дивився на світ маленький Чарльз, коли жив у підвалі. Тоді Діккенс дав собі обітницю самостійно боротися з труднощами.
Не дивлячись на всі життєві негараздові Ч. Діккенс залишився людиною світлою, не втратив інтересу до життя.
(Відеофільм про життєвий та творчий шлях Ч. Діккенса)
3. Виступ літературознавця про «Появу в літературі нового імені»
1 учень :
Юнак наполегливо займався самоосвітою, працював у конторі юриста, судовим репортером. Через деякий час він посів чільне місце серед англійських журналістів. В одній із англійських газет, з’явилося його перше оповідання : «Нариси Боза». Попереду були роки важкої праці й слава, яку принесли твори : « Олівер Твіст», «Записки Піквікського клубу», «Домбі і син», «Девід Копперфілд» , « Картини Італії», « Американські нотатки», «Холодний будинок», « Тяжкі часи», « Крихітка Дорріт», «Великі сподівання», «Ваш спільний друг».
Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь – яке зло можна побороти зусиллям людської волі.
(Слайд № 8, 9)
4. Виступ історика про «Добу королеви Вікторії» ХІХ ст..
Учень:
До 40-х років ХІХ століття Різдво в Англії не святкувалося. Тільки у царювання королеви Вікторії англійці почали прикрашати до Різдва ялинку і приєдналися до країн континентальної Європи. Виник і звичай публічного виконання різдвяних духовних співів, які можна почути в різдвяні дні, на вулицях, в торгових центрах і навіть у вестибюлях станції метро. Перша різдвяна листівка в Англії також з’явилася у вікторіанські часи – в 40 – і роки ХІХ століття. Проте, саме Різдвяні повісті Ч. Діккенса, які він написав з 1843 по 1848 рік, додали англійському Різдву духовний і естетичний сенс головного і найулюбленішого свята.
Відомо, що королева Вікторія мала наміри подарувати Діккенсові титул дворянина. Однак ця звістка не викликала у нього великого захоплення. Найбільшою нагородою була любов читачів. (Слайд №10, 11)
5. Виступ літературознавця про історію написання «Різдвяних повістей»
Учений – економіст Сміт, член комісії з питань дитячої праці, попросив Діккенса як письменника, який користувався всенародною повагою та популярністю, виступити в пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Він повідомив про нелюдські умови праці робітників, зокрема факти експлуатації дітей. Але він вирішив виступити проти експлуатації не як публіцист , а як письменник. Так були написані «Різдвяні повісті», серед них і «Різдвяна пісня у прозі» - повість про переродження людини, як яка понад усе цінувала дзвін монет.
6. Особливості «різдвяних» творів Ч. Діккенса
Слово вчителя
«Різдвяний» цикл Діккенса складається з 5 повістей: «Різдвяна пісня у прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).
«Різдвяні повісті» Ч. Діккенса є досить значним за обсягом. Сам автор об’єднав їх під спільним заголовком «Christmas Books» («Різдвяні книги»).
Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних , вічних.
7. Словникова робота
З’ясувати значення слова гуманізм
/ Гуманізм – від слова гуманус, тобто земний, людський; це любов і співчуття до людини, доброта та милосердя/.(Слайд № 12)
8. Бесіда за прочитаним твором
- Чи сподобалась вам повість? Які епізоди викликали емоційні переживання?(співчуття, обурення, сміх)
- Коли відбувається дія? (На свято Різдво.)
- Це випадковий вибір письменника? ( Ні. «Різдвяні оповідання « були задумані Діккенсом як соціальна проповідь в цікавій художній формі. Він звертався як до бідних, так і до багатих із закликом морального вдосконалення багатих і покращення долі бідних. У цьому і полягає гуманістичний зміст твору, його висока людяність)
Слово вчителя (Відеоверсія слайд № 13)
А тепер давайте переглянемо уривок із мультфільму «Рождество Кэрол» (сцена до появи духа Марлі) і дамо відповідь на запитання:
- Хто жив разом із ним у цьому будинку? ( Ніхто)
- Чому Скрудж любив темряву?( Тому, що темрява річ дешева)
- Що побачив Скрудж на дверях замість молотка? ( Обличчя давно померлого Марлея, свого компаньйона)
- Як потрапив привид Марлея до кімнати Скруджа? ( Пройшов крізь замкнені двері)
- Чи вдалося режисеру втілити гуманістичний пафос Різдва? ( Так)
9. Літературна вікторина (Слайд №14)
v Як називалася кантора, в якій працював головний герой твору? («Скрудж і Марлей»)
v З якими природними явищами автор порівнює Скруджа? (Зі снігом, морозом, градом, зливою, жорстоким і невблаганним)
v Як поводилися люди, зустрівшись із Скруджом на вулиці? (Вони обходили його стороною, не віталися, не питали в нього дороги)
v Яка погода стояла на дворі в той час, про який йдеться у творі? ( Година була холодна, похмура. Туман аж проймав)
v Який вогонь горів у коминку Скруджа? (Там ледве жевріло)
v Чому Скрудж ніколи не зачиняв дверей у свому кабінеті? ( Щоб наглядати за писарем)
v Біля чого намагався зігрітися писар на своєму робочому місці? (Біля свічки)
v Кого відігнав Скрудж страшним прокльоном від своїх дверей?( Маленького хлопчика)
v За що ? ( За те, що той хотів колядувати)
v Кого ще прогнав Скрудж зі своєї контори в цей святковий вечір? (Свого племінника і збирачів коштів для бідних)
v
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
Питання до учнів прийом «Мікрофон»( Слайд №15)
Сьогодні на уроці :
- Я дізнався….
- Я відчув….
- Я уявив….
V. Підведення підсумків, виставлення оцінок
VІ. Підсумок уроку
- Що визнаєте про Різдво? (Слайд №2)
- Як святкують у нас на Україні свято? (Слайд №3)
- Як святкують Різдво в інших країнах?
- Як святкують Різдво в Англії? VІІ. Домашнє завдання (Слайд №16)
1.Прочитати стор. 86-100
2. Підібрати матеріал для характеристики життя родини Крачитів.