Розробка уроку зарубіжної літератури для учнів 6-го класу на тему: "Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст та висока людяність твору"

Про матеріал

Мета: подати учням короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника; навчити стежити за авторською думкою у творі; вчити аналізувати прочитане; ознайомити з поняттям «гуманізм»; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів; уміння логічно й послідовно викладати свою думку; виховувати інтерес до творчості Ч. Діккенса

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст та висока людяність твору

Мета: подати учням короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника; навчити стежити за авторською думкою у творі; вчити аналізувати прочитане; ознайомити з поняттям «гуманізм»; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів; уміння логічно й послідовно викладати свою думку; виховувати інтерес до творчості Ч. Діккенса

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Ч. Діккенса, виставка його книг, підручник, мультимедійна презентація, в/ф «Чарльз Діккенс»

Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.

                                         Це єдині дні в усьому календарі,коли люди, наче за

                                          мовчазною згодою, вільно розкривають одне одному                                        серця і бачать у своїх ближніх –

навіть у бідних та знедолених – таких людей, як вони самі.

Ч. Діккенс

                                              Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми уроку.

Слово вчителя

            Свята люблять усі. Адже це можливість відпочити, отримати подарунки, відвідати близьких людей, друзів…Наближається одне з найпрекрасніших свят – свято Різдва.

-           Що визнаєте про Різдво?    

 -          Як святкують у нас на Україні свято?        

 -          Як святкують Різдво  в інших країнах?

-           Як святкують Різдво в Англії?           

-           Чому цей день такий жаданий?

-           Що означає Різдво в житті людини?

За відповідями на ці та інші запитання звернемося до англійського письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса.       

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.      Перегляд відеоенциклопедії «Чарльз Діккенс»

2.      Робота з презентацією «Світ Діккенса»

3.      Робота з підручником с. 82-83

4.      Історія створення «Різдвяної пісні» с.84-85

5.      Літературознавча довідка ( виписати в зошит терміни на с.84)

6.      Виявлення сприйняття теми (питання на с.85)

7.      Робота над виразним читанням ( строфа)

 

ІΥ. Підсумки уроку

  • Що вам найбільше запам′яталось із життя Діккенса?

Υ. Домашнє завдання: с.82-94, дібрати цитати до характеристики Скруджа

 

 ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про Англію ХІХ ст., про королеву Вікторію та її сучасника, співця доброти та милосердя – Ч. Діккенса.

            Народився на півдні Англії а Портсмуті у 1812 року. Сім’я не була заможною. Батько, чиновник морського відомства, часто змінював місце роботи, жив не відповідно до своїх статків, що і призвело сім’ю до боргової в’язниці. Сім’я була великою, як скаже сам письменник:«… півдюжина братів і сестер, серед яких я був другим». Не відчув Діккенс радості від навчання, бо навчання як такого в нього не було, а тільки мрія, яка так і не здійснилася. Працював Діккенс з 12 років, по 16 годин на добу на фабриці вакси – наклеював ярлички на банки.

            Згодом навіть у зрілі роки Діккенс не міг примусити себе пройти повз фабрику на Чаррінг – Кростр. «Жодними словами не можна було передати мої душевні муки!» - згадував письменник. Тому в музеї Діккенса на Даутстріт у Лондоні зберігається і незграбна рама з маленьким віконцем із каламутного скла: через нього дивився на світ маленький Чарльз, коли жив у підвалі. Тоді Діккенс дав собі обітницю самостійно боротися з труднощами.

            Не дивлячись на всі життєві негараздові Ч. Діккенс залишився людиною світлою, не втратив інтересу до життя. 

(Відеофільм про життєвий та творчий шлях Ч. Діккенса)

 

 

3.      Виступ літературознавця про «Появу в літературі нового імені»

            1 учень :

Юнак наполегливо займався самоосвітою, працював у конторі юриста, судовим репортером. Через деякий час він посів чільне місце серед англійських журналістів. В одній із англійських газет,  з’явилося його перше оповідання : «Нариси Боза». Попереду були роки важкої праці й слава, яку принесли твори : « Олівер Твіст», «Записки Піквікського клубу», «Домбі і син», «Девід Копперфілд» , « Картини Італії», « Американські нотатки», «Холодний будинок», « Тяжкі часи», « Крихітка Дорріт», «Великі сподівання», «Ваш спільний друг».

            Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь – яке зло можна побороти зусиллям людської волі.

 (Слайд № 8, 9)

 

4.      Виступ історика про «Добу королеви Вікторії» ХІХ ст..

            Учень:

До 40-х років ХІХ століття Різдво в Англії не святкувалося. Тільки у царювання королеви Вікторії англійці почали прикрашати до Різдва ялинку і приєдналися до країн континентальної Європи. Виник і звичай публічного виконання різдвяних духовних співів, які можна почути в різдвяні дні, на вулицях, в торгових центрах і навіть у вестибюлях станції метро. Перша різдвяна листівка в Англії також з’явилася у вікторіанські часи – в 40 – і роки ХІХ століття. Проте, саме Різдвяні повісті Ч. Діккенса, які він написав з 1843 по 1848 рік, додали англійському Різдву духовний і естетичний сенс головного і найулюбленішого свята. 

             Відомо, що королева Вікторія мала наміри подарувати Діккенсові титул дворянина. Однак ця звістка не викликала у нього великого захоплення. Найбільшою нагородою була любов читачів. (Слайд №10, 11)

 

5.      Виступ літературознавця про історію написання «Різдвяних повістей»

            Учений – економіст Сміт, член комісії з питань дитячої праці, попросив Діккенса як письменника, який користувався всенародною повагою та популярністю, виступити в пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Він повідомив про нелюдські умови праці робітників, зокрема факти експлуатації дітей. Але він вирішив виступити проти експлуатації не як публіцист , а як письменник. Так були написані «Різдвяні повісті», серед них і «Різдвяна пісня у прозі» - повість про переродження людини, як яка понад усе цінувала дзвін монет.

 

6.      Особливості «різдвяних» творів Ч. Діккенса

Слово вчителя

 «Різдвяний» цикл Діккенса складається з 5 повістей: «Різдвяна пісня у прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).

«Різдвяні повісті» Ч. Діккенса є досить значним за обсягом. Сам автор об’єднав їх під спільним заголовком «Christmas Books» («Різдвяні книги»).

Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних , вічних.

 

7.                 Словникова робота

З’ясувати значення слова гуманізм

/ Гуманізм – від слова гуманус, тобто земний, людський; це любов і співчуття до людини, доброта та милосердя/.(Слайд № 12)

 

8.      Бесіда за прочитаним твором

- Чи сподобалась вам повість? Які епізоди викликали емоційні переживання?(співчуття, обурення, сміх)

- Коли відбувається дія? (На свято Різдво.)

- Це випадковий вибір письменника? ( Ні. «Різдвяні оповідання « були задумані Діккенсом як соціальна проповідь в цікавій художній формі. Він звертався як до бідних, так і до багатих із закликом морального вдосконалення багатих і покращення долі бідних. У цьому і полягає гуманістичний зміст твору, його висока людяність)

Слово вчителя (Відеоверсія слайд № 13)

            А тепер давайте переглянемо уривок із мультфільму «Рождество Кэрол» (сцена до появи духа Марлі) і дамо відповідь на запитання:

- Хто жив разом із ним у цьому будинку? ( Ніхто)

- Чому Скрудж любив темряву?( Тому, що темрява річ дешева)

- Що побачив Скрудж на дверях замість молотка? ( Обличчя давно померлого Марлея, свого компаньйона)

- Як потрапив привид Марлея до кімнати Скруджа? ( Пройшов крізь замкнені двері)

- Чи вдалося режисеру втілити гуманістичний пафос Різдва? ( Так)

 

9.         Літературна вікторина  (Слайд №14)

v Як називалася кантора, в якій працював головний герой твору? («Скрудж і Марлей»)

v З якими природними явищами автор порівнює Скруджа? (Зі снігом, морозом, градом, зливою, жорстоким і невблаганним)

v Як поводилися люди, зустрівшись із Скруджом на вулиці? (Вони обходили його стороною, не віталися, не питали в нього дороги)

v Яка погода стояла на дворі в той час, про який йдеться у творі? ( Година була холодна, похмура. Туман аж проймав)

v Який вогонь горів у коминку Скруджа? (Там ледве жевріло)

v Чому Скрудж ніколи не зачиняв дверей у свому кабінеті? ( Щоб наглядати за писарем)

v Біля чого намагався зігрітися писар на своєму робочому місці? (Біля свічки)

v Кого відігнав Скрудж страшним прокльоном від своїх дверей?( Маленького хлопчика)

v За що ? ( За те, що той хотів колядувати)

v Кого ще прогнав Скрудж зі своєї контори в цей святковий вечір? (Свого племінника і збирачів коштів для бідних)

v  

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого

Питання до учнів  прийом «Мікрофон»( Слайд №15)

Сьогодні на уроці :

-         Я дізнався….

-         Я відчув….

-         Я уявив….

 

V. Підведення підсумків, виставлення оцінок

 

VІ. Підсумок уроку

-          Що визнаєте про Різдво?    (Слайд №2)

-          Як святкують у нас на Україні свято?        (Слайд №3)

-          Як святкують Різдво  в інших країнах?

-          Як святкують Різдво в Англії?         VІІ. Домашнє завдання (Слайд №16)

1.Прочитати стор. 86-100

2. Підібрати матеріал для характеристики життя родини Крачитів.

 

docx
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
83
Оцінка розробки
Відгуки відсутні

Отримайте безкоштовний сертифікат про публікацію авторської розробки

Кожна публікація гарантує участь у конкурсі для вчителів

Додати розробку