Зарубіжна література, 6 клас
Тема: Праця – це закон життя. (Жуль Верн). Урок позакласного читання за творами Жуля Верна.
Мета: формувати в учнів стійкий інтерес до пригодницької літератури шляхом ознайомлення з творчістю французького письменника-фантаста Жуля Верна; навчати усному зв’язному мовленню; розвивати творчу уяву.
Тип уроку: урок-мандрівка
«Його твори – це поезія людської мрії і відваги».
(Марко Вовчок)
Хід уроку.
І. Перевірка домашнього завдання.
Учень. Я виписав із словника означення слова «пригода». Пригода – це незвичайний випадок, подія. Наприклад: смішна, дивна пригода. Ми подорожували без пригод. Книги про пригоди. В українських народних казках часто зустрічаємо вираз: «Я тобі у пригоді стану», тобто до слова «пригода»: цікава, захоплююча, незабутня, небезпечна, весела, неймовірна, вигаданв, правдива, таємнича, морська.
Учениця. Я склала ланцюжок до слова «пригодницький»: роман – фільм – спектакль.
Учениця. Я записала художні твори, у назві яких вжите слово «пригода». «Пригоди барона Мюнхгаузена», «Пригоди Буратіно», «Пригоди Тома Сойєра», «Життя й незвичайні та дивовижні пргоди Робінзона Крузо».
Учениця. Я склала твір «Про що я мрію». Я мрію побувати у космосі. Стати космонавтом важко. Потрібно мати міцне здоров’я і добре вчитися, щоб зуміти управляти космічним кораблем. Я б полетіла до планети, на якій ще ніхто не був. Може, там живуть істоти, схожі на людей. Я б з ними подружилася, розповів про свою планету і запросила у гості.
Учениця. Я мрію мандрувати. На карті є стільки чудових країн, островів! Я б хотіла скрізь побувати: у джунглях і в пустелі, у горах і в підземеллях, на морі і на дні океану. І скрізь у мене були б вірні друзі, з якими ніяка пригода не страшна.
Учениця. Я мрію бути схожою на героїв Жуля Верна. Вони сміливі і добрі, відважно долають усі труднощі і перешкоди на шляху до своєї мети. Вони переживають різні пригоди як справжні герої.
Учениця. Я написала твір про море. Море велике і глибоке. На поверхні вода, а в глибині темна. Коли опустили руку у воду, вона ніби світиться голубими іскрами. Море буває спокійне, світло-блакитне, з білосніжними гребінцями на ніжних хвилях. Одного разу я бачила на морі справжню бурю. Мені стало страшно, бо хвилі високо здіймалися і грізно шуміли. У морі живее багато риби. Я бачила дельфінів, а також судна, що пропливали. Над морем літають чайки. На березі в піску можна знайти краба або мушлю.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Діти! На уроці ми познайомимось з французьким письменником Жулем Верном та його творами, а докладніше – романом «Діти капітана Гранта».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Ми спробуємо помандрувати на крилах мрій у світ великого чарівника «чарівника», «супутника юності», всесвітнього мандрівника», «винахідника без майстерні», «провидиця», як справедливо називають письменника. Як же нам здійснити цю незвичайну подорож? Мабуть, фантазія нам допоможе уявити судно-вітрильник «Мрія», на якому, як герої знаменитих романів Ж. Верна, попливемо у Море Пригод.
ІV. Робота над темою уроку.
Інсценізація.
Капітан. «Мрія» - це чудова яхта, що пройшла понад 250 тис. Морських миль водами трьох океанів та чотирнадцяти морів. Запрошую усіх вас уявити себе членами нашого екіпажу.
Учитель. Приймаємо запрошення? Тоді заспіваємо веселу пісеньку про капітана.
Капітан, капітан, посміхайся,
Бо посмішка – це стяг корабля!
Капітан, капітан, не лякайся,
Лиш сміливим підкоряються моря!
Учитель. Бравий капітане, боягузам не під силу подолати Море Пригод, у яке ми вирішуємо на яхті «Мрія». Мудрі прислів'я допоможуть нам у важку хвилину. Пригадаймо кілька з них.
Капітан. Не знаючи курсу, не піднімай вітрил.
Юнга. Сміливого куля боїться.
Лоцман. Великому караблеві – глибоку воду.
Капітан. Найбільш тривалі спогади не в мармурі та граніті, а в серцях людей.
Юнга. Допомагаючи іншим, створюємо підтримку собі.
Лоцман. Можна йти наперекір законам людським, але не можна опиратися законам природи.
Капітан. Істина залишається істиною для всіх!
Юнга. Гравець шкодує зазвичай не про програш, а про крах надій на виграш.
Лоцман. Я не жалкую, що мені довелося зробити підводну подорож. Я згадуватиму про неї з задоволенням, але для цього треба,щоб вона скінчилася.
Капітан. Творча сила природи все ж таки перевищує руйнівні інстинкти людини.
Юнга. Якщо у мене не буде жодного недоліку, то я стану пересічною людиною!
Лоцман. Коли серце бореться з розумом, розум рідко буває переможцем.
Капітан. Команда, приготуватись до рейсу. Підняти якір. Прибрати трап. Курс – острів Дитинства. Повний вперед!
Учитель. Ми пливемо до острова Дитинства Ж. Верна.
Учениця. Жуль Верн створив багатотомну серію романів «Незвичайні подорожі», у яких розповів про природу різних кліматичних зон, флору і фауну, звичаї народів планети Земля. До серії увійшло 63 романи та 2 збірки повістей і оповідань. Повний обсяг серії 18 000 сторінок у 97 книгах! Автор працював над цим шедевром незвичайних пригод понад 40 років.
Жуль Верн був чудовим прозірливим спеціалістом в галузі технічного прогнозування. Він передбачив появу електрики, автомобіля, підводних човнів та авіації, звукового кіно та телебачення, далекобійної артилерії, польотів на Місяці подорожей до надр Землі. Разом із тим він визнавав: «Що би я не створив, що би я не придумав — усе це буде поступатися істині, бо прийде час, коли досягнення науки перевершать силу уяви». Зі 108 наукових і технічних гіпотез 64 було реалізовано (за іншими даними —тільки 10 із його передбачень не збулися)! Жуль Верн «удосконалює» усі види транспорту — від сухопутних до міжпланетних.
Юнга. Капітане, морською поштою надійшов лист. (Дає пляшку з листом).
Капітан. О, я бачу, що це не звичайний лист, а криптограма. Друзі, допоможіть її прочитати.
1, 2, 3, 4, 5 – 6, 7, 8, 3, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 5, 12, 15, 16, 17, 18, 7, 2, 11
Праця – це закон життя. (Жуль Верн)
Капітан. Отже, до праці! Повний вперед. Курс – острів Книжок! Нас очікують герої Ж. Верна.
1. Літературний диктант (клоуз-тест — продовжити речення)
Поясніть, яку роль відіграли ці речі, предмети в сюжеті твору, долях героїв.
3. Конкурс малюнків
Учні демонструють та коментують заздалегідь підготовлені малюнки.
4. Розшифруйте кросворд за допомогою ключового слова.
1. Зіпсований прилад, за допомогою якого визначають курс корабля.
2. Яку соціальну проблему порушує Ж. Верн у творі?
3. Ім’я зрадника команди.
4. Ім’я собаки.
5. Повне ім’я Діка.
6. Назва шхуни, капітаном якої став Дік Сенд.
7. Назва корабля, з якого урятували негрів.
8. Завдяки кому перестали йти дощі?
9. На який континент потрапили мандрівники?
10. Ім’я негра, який допоміг Діку Сенду визволитися з неволі.
Відповідь: 1. Компас. 2. Рабство. 3. Негору. 4. Дінго. 5. Річард. 6. «Пілігрим». 7. «Вальдек».
8. Мганга. 9. Африка. 10. Геркулес.
Учитель. Наш капітан тепер доставить нас додому. А ми тим часом прочитаємо уривок з твору «Діти капітана Гранта».
5. Виразне читання за ролями. (Від слів: «Підзорні труби звернулися на острів…» до слів: «…то був капітан Грант». (Глава ХХ ч. ІІІ).
Капітан. Кинути якір! Опустити трап! Наша подорож закінчена.
V. Рефлексія.
1. Бесіда.
- Чи сподобалась всім ця подорож?
- Що цікавого ви дізнались на уроці?
- Назвіть твори та героїв Жуля Верна.
- На якому острові перебував капітан Грант?
- Якою була зустріч батька та дітей?
- Назвати героїв роману «Діти капітана Гранта»?
- Чому твори Жуля Верна цікавлять і дорослих, і дітей?
2. Слово вчителя
Дякую нашому капітанові і його працьовитій команді за чудову подорож. Прощай, яхто «Мрія»! здрастуйте мрії, що здійсняться на сторінках роману «Діти капітана Гранта».
VІ. Домашнє завдання.
Скласти сенкан Ж. Верну.