Збережемо первоцвіти.
Екологічний урок для 5-6 учнів класів
Цілі уроку: ознайомити з рослинами-первоцвітами, розкрити їх значення для природи; формувати в учнів бережливе ставлення до природи рідного краю; розвивати естетичні смаки та риси справжнього дбайливого господаря.
Обладнання: ілюстрації із зображенням рослин-первоцвітів та ознак весни.
Не буду я плести вінок,
не буду квіти рвати —
вони для того зацвіли,
щоб нас чарувати!
ХІД УРОКУ
I. Вступна бесіда
Весна — пора пробудження природи. За календарем вона починається 1 березня. Але в природі весна вступає у свої права в різні строки, і це можна визначити за кількома ознаками.
Перша ознака весни — початок сокоруху в дерев і кущів. Він настає тоді, коли відтане ґрунт і вода через корені почне надходити в усі органи рослини, розносячи розчини поживних речовин. Ці розчини рухаються до бруньок, які починають збільшуватись, згодом з'являються листки.
Ще до появи листя зацвітають Деякі вітрозапильні дерева та кущі: вільха, ліщина. Квітки в них непоказні, Добре помітно довгі сережки тичинкових квіток. Достатньо легко торкнутися до рукою, як-вітер підхоплює цілу хмарку жовтого пилку і переносить його на маточкові квітки. Голі, безлисті гілки не заважають запиленню.
Третя ознака весни — цвітіння багаторічних трав'янистих рослин-первоцвітів. Таку назву ці рослини одержали через те, що з'являються, тільки-но сходить сніг. Усі вони світлолюбні цвітуть тоді, коли на деревах і кущах ще немає листя. їх ріст і розвиток триває всього кілька тижнів, тому первоцвіти називають ще ефемерами (рослини, що мають короткий період розвитку).
II. Знайомство з рослинами-первоцвітами
Учитель. Діти! Давайте трохи пофантазуємо. Уявіть, що ми зараз у весняному лісі. Він наповнений різними звуками і запахами, бо все оживає, все радіє весні.
Виходить учениця.
Учениця. Я — лісова королева. Я ще не зовсім отямилась від зимового сну, ще не вникала в лісові справи, а вже до мене прийшли якісь лісові жителі. Мабуть, щось погане коїться в лісі! Я впізнаю, хто прийшов до мене — це лісові первоцвіти. Заходьте, будь ласка, і розкажіть, що вас турбує.
Виходять учні, в руках тримають зображення рослин або штучні квіти.
Первоцвіт. Я — Первоцвіт, мене ще називають квіткою 12-ти богів. За грецькою легендою, вони перетворили хворого хлопця на квітку і наказали нести здоров'я людям. Тому я лікую людей від безсоння, головного болю, хвороб органів дихання. Особливо цілющі мої листки, а за кількістю вітамінів я посідаю друге місце після шипшини.
Проліска
Я перша квіточка весни,
Я пролісковий цвіт.
Пережила зимові сни.
Вродилася на світ.
У мене очі голубі,
Такі, як неба синь.
Росту між кленів і дубів,
Люблю і сонце, й тінь.
Зелені рученьки мої
Листочками зовуть.
Люблю ліси я і гаї,
Живу я здавна тут.
І вірю: люблять всі мене,
Як весну золоту,
Бо знають, що зима мине,
Коли я розцвіту.
Шафран. Мене називають Крокусом. Зацвітаю в березні-квітні, радуючи все довкола своїми ніжними квітами. За легендою, бог Меркурій поранив свого друга Крокуса, невдало метнувши диск. Меркурій був у відчаї, але врятувати Крокуса не зміг. З краплин його крові виросли гарні квіти — крокуси, або шафран.
Мати-й-мачуха
Коли б то не весна, не знали б ми про те,
Що мати-й-мачуха на світі є.
На стрункій низенькій ніжці,
Біля річки, біля ставу
У хустині жовтуватій
Стрінеш всюди квіточку таку.
Усміхається тобі привітно, Хоча листя непомітне.
Горицвіт. Мене називають Горицвітом, бо, коли я зацвітаю, сотні сонечок спалахує на схилі, здається, ніби він горить від цього яскравого цвіту. А друге моє ім'я — Адоніс. Так назвала мене прекрасна Афродита, бо я проріс із краплини крові її коханого, що загинув від ран у сутичці з величезним вепром.
Сон-трава. А в мене багато назв: бобрик, дзвіночок, сончик, сон-зіл-ля, сон-трава. Мої пелюстки, листки і стебла закутані в кожушок з волосків, тому я не боюсь морозів. А квіти мої весь час нахилені, і здається, що я весь час дрімаю.
Конвалія
Із зеленої сорочки, що зіткав
зелений гай,
Білі дивляться дзвіночки. Як зовуть
їх, відгадай!
Це конвалії у гаю на галявині цвітуть.
І ніде, ніде немає кращих квіточок,
мабуть.
Підсніжник
Плакала Снігуронька, проводжала
зиму.
Йшла сумна, за нею стали всі тужити.
Там, де йшла і плакала, торкаючи
лози,
Виросли підсніжники —
Снігуроньки сльози.
Королева. Вислухавши вас, я зрозуміла, що всі ви дуже сміливі, корисні, користуєтесь славою і повагою серед людей. Але чому ви прийшли до мене? Чим я можу вам допомогти?
Підсніжник. Слава наша гірка і ненадійна. Ми з'являємось першими, коли ще довкола лежить сніг, своїм гострим листям пробиваємо торішнє опале листя, гордо розкриваємо свої чудові квіти, а нас... А нас зривають, топчуть, нівечать. Яке людям діло до мужності малої рослини, що боролася із зимою. Ось чому ми всі потрапили в Червону книгу. Але від цього нас не стало більше. Тому і просимо тебе, лісова королево, затримати прихід весни, бо зірвуть наші квіти, як тільки розцвітемо.
Королева. Оце так задача! Що ж мені робити? Адже я не зможу затримати прихід весни! Видам королівський указ:
«Рослини, які цвітуть напровесні, завжди привертають до себе увагу своєю красою і тим, що це перші розквітлі рослини після довгої зими.
На жаль, часто їх збирають, складаючи великі букети, знищують рослини повністю, вириваючи з коренями. Рослини, у яких зірвані квітконосні пагони, нехають плодів і насіння. Це перешкоджає їхньому розмноженню, тому вони стали великою рідкістю. Не можна допустити повного їх зникнення. Ми повинні дбати про збереження рослин, не рвати їх заради того, щоб через день викинути, не пошкоджувати дикорослі рослини й активно охороняти природу».
Чи допоможе це? Ой, мабуть, не допоможе! Як же вберегти .первоцвіти від зникнення? А давайте проведемо в лісі екологічну операцію «Первоцвіт». Створимо екологічну інспекцію, яка буде виявляти порушників-браконьєрів, затримувати тих, хто продає первоцвіти на базарах. А ще треба на губителів природи накладати великі штрафи.
Учитель повідомляє про районну операцію «Первоцвіт», про закладену в школі ділянку первоцвітів, де ростуть фіалки, проліски, гадюча цибулька, купина, горицвіт, барвінок, конвалія, калюжниця; про альпійську гірку, створену, силами юних екологів.
III. Підсумок уроку
Дорогі діти! Квіти не співають і не розмовляють, вони не можуть втекти від нас, як тварини. Тому люди можуть робити з ними, що їм заманеться: нівечити або доглядати, знищувати або оберігати. Хочеться звернутися до вас із такими словами:
Не рвіть первоцвіти даремно, охороняйте ці тендітні, беззахисні й мужні рослини, бо без них прихід весни буде безрадісним, похмурим і сірим.
Збережемо первоцвіти, бо вони — неповторний витвір природи. Втрата кожного природного виду — незворотна, тому збереження біологічного різноманіття є однією з найважливіших екологічних проблем.