Конспект уроку з української літератури
Дата:
Клас: 8
Тема уроку: Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути». Повість про школу та проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дитини. Сюжет твору.
Мета уроку: допомогти учням усвідомити ідейно-тематичний зміст твору; розвивати образне та аналітичне мислення, уміння переказувати сюжет, виділяти його елементи, висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; виховувати усвідомлення важливості моральних чеснот у житті людини, сімейних цінностей, неприйняття жорстокості та обману.
Методи і прийоми: слово вчителя, кроссенс, аналіз тексту, колективна, групова робота, LearningApps, проблемне питання, евристична бесіда.
Обладнання: кроссенс, таблиця, проектор
Тип уроку: комбінований урок
Література: 1.Н.Бічуя Шпага Славка Беркути. – Львів ,видавництво Старого Лева,2010. – 173 с.
2. Марченко Н. Місто. Дитинство. Перші уламки… [Електронний ресурс] : (аналіз роману Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути») / Н. Марченко. – Режим доступу: http://www.chl.kiev.ua/key/Books/ShowBook/102 . (електронне джерело).
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Повага – це межа, яка охороняє як батьків, так і їх дитину;
одних вона оберігає від прикростей, інших – від мук совісті…
Емоційне входження в тему.
«Я так думаю»
Вчитель: Наталя Марченко про повість «Шпага Славка Беркути писала: «Ніна Бічуя – великий майстер деталі. Навіть один цей абзац, попри вже сказане, зв’язує воєдино низку образів і тем. Так, Стефко свідомо не розпалює печі у холодній батьковій квартирі, а Юлько любить спостерігати, як згорають за візерунчастою заслінкою печі новорічні ялинки. То, що бачиться хлопцям за вікнами чужих осель – щовечірнє згорання надуманих свят і неможливість людського тепла?! А жовтогаряче світло львівських ліхтарів? То ж вони гойдали тіні на землі в першому абзаці роману, наче виписуючи чорним по білому перші слова вже завершеної, але ще не осмисленої історії. А ще картинка з самотнім ліхтарем – єдине, що залишилося від Юлькового малювання, його істинного обдарування…».
– Які думки і почуття викликав у вас твір?
Перевірка домашнього завдання (Прочитати повністю текст повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути». Скачати текст за посиланням: http://interactive.ranok.com.ua/upload/file/Ukrlit8/bichuja_shpaga_slavka_berkuti.pdf).
Вправа «Класифікація»: розподіліть твердження за належністю до героя. Режим доступу: http://LearningApps.org/display?v=phvr3nym217
Учитель. – Сьогодні на уроці ми завітаємо до родин наших героїв, спробуємо розібратися в ролі батьків у становленні особистості на прикладі героїв повісті «Шпага Славка Беркути».
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Колективна робота з текстом
Питання до розділу «Юлько вдома»
Питання до розділу «Стефко вдома»:
– Знайдіть і прочитайте слова пестливості і згрубілі у цьому розділі, поясніть їх роль (заволоко, буркнув, татульо, сестричка, встромила носа, тоненьким голоском, Настка, худенька, вузеньке личко, плеще язиком дівчисько, тоненького голоску, Стефцю)
Питання до розділу «Славко вдома»:
Проблемне питання: Чому автор останній абзац склала лише з односкладних і простих речень, як ви думаєте?
Теорія літератури. Психологі́зм (грец. psych — душа; лат. lohos — слово, вчення;) — передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками.
ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів
Групова робота. Заповніть таблицю, вписавши проблеми, які наявні у повісті.
№ |
Проблема |
1 |
Пошуки власного шляху у житті |
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Перевірка правильного заповнення таблиці
Проблеми твору:
*дорослішання дітей;
*самотність людини;
*відсутність повноцінного спілкування з дорослими;
*підлість і відкритість;
*жорстокість молоді, ставлення до братів менших – тварин;
*віра у свій талант;
*стосунки в середовищі дітей;
*самовдосконалення;
*відповідальність людини за свої вчинки;
*дружба в житті людини;
*призначення людини на землі.
Кроссенс
– Перед вами знаходяться дев’ять малюнків. На перший погляд може здатися, що вони жодним чином не стосуються нашого уроку, але ваше завдання знайти смислові зв’язки між сусідніми зображеннями. З наявного набору малюнків та асоціативного ряду, який вони становлять, спробувати сформулювати відповідь на питання: Який вплив має оточення (дорослі, однолітки) на свідомість та душу дитини, яка тільки пізнає світ та стає на стежку дорослого життя?
Приклад розв’язання кроссенса. (Додаток 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Підсумок уроку. Оцінювання
Еврестична бесіда.
– Ми познайомилися з різними підлітками – хлопчиками й дівчинкою, із сімей інтелігентних, забезпечених та малозабезпечених, «неблагополучних». У них по-різному складаються долі, вони мають різні характери. Хто вам припав до душі найбільше, чому?
– Які проблеми мають ці діти, як намагаються їх вирішити? Зробіть висновки. (Кожна родина має свої проблеми. Легше їх долати там, де в сім’ї панують злагода, взаєморозуміння та взаємодопомога, де батьки не мають шкідливих звичок.)
Технологія «Незакінчене речення».
– На уроці я дізнався про…
– Мені цікаво було…
VІ. Домашнє завдання
Додаток 1
1-2 – Юлько Ващук, один з головних героїв повісті «Шпага Славка Беркути», має хист до малювання, у нього добре виходять коні, «неприборкані, необ’їжджені».
2-3 – У Юлька є сусід, Стефко Вус. Разом вони знайшли сороку з перебитим крилом, яку потім було віднесено до старої вчительки Надії Григорівни.
3-6 – Саме за поради Стефка Юлько звернувся до Лопуха, аби провчити Славка за образу. Саме у час зустрічі одного з хлопчаків було забрано до відділку міліції, де той назвався Славком Беркутою.
6-9 – Пригода у міліції не минула без сліду. Лист прийшов до школи, де навчаються хлопчаки, і Славко Беркута був звинувачений у пияцтві «у під’їзді з кількома іншими підлітками». З цього приводу був зібраний товариський суд.
9-8 – Директорка, класний керівник та майже уся школа засуджували та звинувачували Славка. Лише декілька дорослих, серед них був тренер Славка з фехтування, насмілилися захищати Славка и вірили у його невинуватість.
8-7 – Серед тих, хто став на захист Славка, була і Лілі Теслюк. Лілі Теслюк – однокласниця Беркути, активістка, грає у театрі. Їй симпатизує Славко. Вона казала: «Він фехтувальник. І спелеологією цікавиться… Не міг він!»
7-4 – Силу духу і здатність протистояти негараздам у Славкові виплекала родина. Батько Беркути був пілотом літака, і саме він розповів хлопчикові про «максимальне навантаження», яке спроможна витримати людина.
4-1 – Тема стосунків дітей та дорослих є одною із ключових у повісті. Якщо у Славка ці стосунки будуються на довірі, то у Юлька ситуація дещо складніша. Його думка про власного батька постійно змінюється. А після випадку плагіату книжки взагалі починає соромитися.
5 – у зображенні книжки про Африку прихований персонаж Славка Беркути, який оточений різними людьми, долає труднощі і зрештою переживає період дорослішання та становлення власної особистості.
Зв’язки за діагоналлю:
1-5 – стосунки Юлька і Славка складні, їх можна назвати «заклятими товаришами».
3-5 – через непорозуміння Славко опиняється у складній ситуації, коли більшість людей, які мають вірити у його невинуватість, відвертаються від нього.
9-5 – тренер, з яким Славко проводить багато часу, грає не менш важливу роль у вихованні хлопчака, ніж його батьки.
7-5 – «Від лагідного батьківського руху, від ласкавого «мій хлопчику» Славко відчув себе сильним і здатним довести власну правоту».
Автор Кузьміна Т.О.