Розробка уроку зі змішаним навчанням "Шпага Славка Беркути"

Про матеріал
Розробка уроку до вивчення твору Ніни Бічуї "Шпага Славка Беркути" (8 клас)
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

Дата:

Клас: 8

Тема уроку: Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути». Повість про школу та проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дитини. Сюжет твору.

Мета уроку: допомогти учням усвідомити ідейно-тематичний зміст твору; розвивати образне та аналітичне мислення, уміння переказувати сюжет, виділяти його елементи, висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; виховувати усвідомлення важливості моральних чеснот у житті людини, сімейних цінностей, неприйняття жорстокості та обману.

Методи і прийоми: слово вчителя, кроссенс, аналіз тексту, колективна, групова робота, LearningApps, проблемне питання, евристична бесіда.

Обладнання: кроссенс, таблиця, проектор

Тип уроку: комбінований урок

Література: 1.Н.Бічуя Шпага Славка  Беркути.  Львів ,видавництво Старого Лева,2010. 173 с.

2. Марченко Н. Місто. Дитинство. Перші уламки… [Електронний ресурс] : (аналіз роману Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути») / Н. Марченко. – Режим доступу: http://www.chl.kiev.ua/key/Books/ShowBook/102 . (електронне джерело).

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Повага – це межа, яка охороняє як батьків, так і їх дитину;

одних вона оберігає від прикростей, інших – від мук совісті…

Емоційне входження в тему.

«Я так думаю»

Вчитель: Наталя Марченко про повість «Шпага Славка Беркути писала: «Ніна Бічуя – великий майстер деталі. Навіть один цей абзац, попри вже сказане, зв’язує воєдино низку образів і тем. Так, Стефко свідомо не розпалює печі у холодній батьковій квартирі, а Юлько любить спостерігати, як згорають за візерунчастою заслінкою печі новорічні ялинки. То, що бачиться хлопцям за вікнами чужих осель – щовечірнє згорання надуманих свят і неможливість людського тепла?! А жовтогаряче світло львівських ліхтарів? То ж вони гойдали тіні на землі в першому абзаці роману, наче виписуючи чорним по білому перші слова вже завершеної, але ще не осмисленої історії. А ще картинка з самотнім ліхтарем – єдине, що залишилося від Юлькового малювання, його істинного обдарування…».

– Які думки і почуття викликав у вас твір?

Перевірка домашнього завдання (Прочитати повністю текст повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути». Скачати текст за посиланням: http://interactive.ranok.com.ua/upload/file/Ukrlit8/bichuja_shpaga_slavka_berkuti.pdf).

Вправа «Класифікація»: розподіліть твердження за належністю до героя. Режим доступу: http://LearningApps.org/display?v=phvr3nym217

Учитель. – Сьогодні на уроці ми завітаємо до родин наших героїв, спробуємо розібратися в ролі батьків у становленні особистості на прикладі героїв повісті «Шпага Славка Беркути».

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Колективна робота з текстом

Питання до розділу «Юлько вдома»

  •                Прочитайте пестливі слова, які вимовляли мама і Славко у діалозі, як вони характеризують стосунки між рідними людьми? (Юльчику, мамцю)
  •                Як ви ставитесь до того, що Юлько цілує маму у щоку, потім просить серветку, потім говорить комплімент і просить каву?
  •                Зверніть увагу на такі слова мами: не відбирай мамі здоров᾽я, не відбирай мамі приємності…Як ви думаєте, для чого автор використала такий прийом?
  •                Висловіть свою думку щодо характеристики хлопців, опираючись на останні 5 абзаців розділу.

Питання до розділу «Стефко вдома»:

– Знайдіть і прочитайте слова пестливості і згрубілі у цьому розділі, поясніть їх роль (заволоко, буркнув, татульо, сестричка, встромила носа, тоненьким голоском, Настка, худенька, вузеньке личко, плеще язиком дівчисько, тоненького голоску, Стефцю)

  •                Прокоментуйте діалог батька і сина, які якості характеру показує батько?
  •                Які риси характеру своєї сестри поважає Стефко?
  •                Як ви думаєте, чому думки Стефка розбігаються зі словами?
  •                Яку роль грає батько у цій сім᾽ї?

Питання до розділу «Славко вдома»:

  •                Що вразило вас під час читання цього уривку?
  •                Про що вони любили розмовляти?
  •                Чи вказує безлад у кімнаті Славка на його лінь або байдужість мами щодо порядків?

Проблемне питання: Чому автор останній абзац склала лише з односкладних і простих речень, як ви думаєте?

Теорія літератури. Психологі́зм (грец. psych — душа; лат. lohos — слово, вчення;) — передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками.

ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів

Групова робота. Заповніть таблицю, вписавши проблеми, які наявні у повісті.

Проблема

1

Пошуки власного шляху у житті

2

 

3

 

4

 

Перевірка правильного заповнення таблиці

Проблеми твору:

*дорослішання дітей;

*самотність людини;

*відсутність повноцінного спілкування з дорослими;

 *підлість і відкритість;

*жорстокість молоді, ставлення до братів менших – тварин;

*віра у свій талант;

*стосунки в середовищі дітей;

*самовдосконалення;

*відповідальність людини за свої вчинки;

*дружба в житті людини;

*призначення людини на землі.

Кроссенс

– Перед вами знаходяться дев’ять малюнків. На перший погляд може здатися, що вони жодним чином не стосуються нашого уроку, але ваше завдання знайти смислові зв’язки між сусідніми зображеннями. З наявного набору малюнків та асоціативного ряду, який вони становлять, спробувати сформулювати відповідь на питання: Який вплив має оточення (дорослі, однолітки) на свідомість та душу дитини, яка тільки пізнає світ та стає на стежку дорослого життя?

Приклад розв’язання кроссенса. (Додаток 1)

 

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання

Еврестична бесіда.

Ми познайомилися з різними підлітками хлопчиками й дівчинкою, із сімей інтелігентних, забезпечених та малозабезпечених, «неблагополучних». У них по-різному складаються долі, вони мають різні характери. Хто вам припав до душі найбільше, чому?

Які проблеми мають ці діти, як намагаються їх вирішити? Зробіть висновки. (Кожна родина має свої проблеми. Легше їх долати там, де в сім’ї панують злагода, взаєморозуміння та взаємодопомога, де батьки не мають шкідливих звичок.)

Технологія «Незакінчене речення».

– На уроці я дізнався про…

– Мені цікаво було…

VІ. Домашнє завдання

  1.               Прочитати статтю Н. Марченко «Місто. Дитинство. Перші уламки…» Режим доступу: http://www.chl.kiev.ua/key/Books/ShowBook/102
  2.               Відповісти на тестові питання: https://docs.google.com/forms/d/1UBYEfWJq8rtZP0gK3fMsCAHqe8iM98ZNkXiHRbMXKqQ/edit?usp=sharing
  3.               Високий рівень: Написати власне висловлювання з теми «Що таке «максимальне навантаження»? Чи варте воно того, аби його дотримуватися?» або скласти власний кроссенс.


Додаток 1

1-2 – Юлько Ващук, один з головних героїв повісті «Шпага Славка Беркути», має хист до малювання, у нього добре виходять коні, «неприборкані, необ’їжджені».

2-3 – У Юлька є сусід, Стефко Вус. Разом вони знайшли сороку з перебитим крилом, яку потім було віднесено до старої вчительки Надії Григорівни.

3-6 – Саме за поради Стефка Юлько звернувся до Лопуха, аби провчити Славка за образу. Саме у час зустрічі одного з хлопчаків було забрано до відділку міліції, де той назвався Славком Беркутою.

6-9 – Пригода у міліції не минула без сліду. Лист прийшов до школи, де навчаються хлопчаки, і Славко Беркута був звинувачений у пияцтві «у під’їзді з кількома іншими підлітками». З цього приводу був зібраний товариський суд.

9-8 – Директорка, класний керівник та майже уся школа засуджували та звинувачували Славка. Лише декілька дорослих, серед них був тренер Славка з фехтування, насмілилися захищати Славка и вірили у його невинуватість.

8-7 – Серед тих, хто став на захист Славка, була і Лілі Теслюк. Лілі Теслюк – однокласниця Беркути, активістка, грає у театрі. Їй симпатизує Славко. Вона казала: «Він фехтувальник. І спелеологією цікавиться… Не міг він!»

7-4 – Силу духу і здатність протистояти негараздам у Славкові виплекала родина. Батько Беркути був пілотом літака, і саме він розповів хлопчикові про «максимальне навантаження», яке спроможна витримати людина.

4-1 – Тема стосунків дітей та дорослих є одною із ключових у повісті. Якщо у Славка ці стосунки будуються на довірі, то у Юлька ситуація дещо складніша. Його думка про власного батька постійно змінюється. А після випадку плагіату книжки взагалі починає соромитися.

5 – у зображенні книжки про Африку прихований персонаж Славка Беркути, який оточений різними людьми, долає труднощі і зрештою переживає період дорослішання та становлення власної особистості.

Зв’язки за діагоналлю:

1-5 – стосунки Юлька і Славка складні, їх можна назвати «заклятими товаришами».

3-5 – через непорозуміння Славко опиняється у складній ситуації, коли більшість людей, які мають вірити у його невинуватість, відвертаються від нього.

9-5 – тренер, з яким Славко проводить багато часу, грає не менш важливу роль у вихованні хлопчака, ніж його батьки.

7-5 – «Від лагідного батьківського руху, від ласкавого «мій хлопчику» Славко відчув себе сильним і здатним довести власну правоту».

 

Автор Кузьміна Т.О.

docx
Додано
17 жовтня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку