Урок №
Різноманітність птахів.
Практична робота № 2
«Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних птахів»
Мета уроку:
Очікувані результати: учні наводять приклади птахів своєї місцевості; розпізнають тварин на зображеннях; характеризують роль птахів в екосистемах та значення в житті людини.
Обладнання й матеріали: мультимедійні презентації, роздатковий матеріал, малюнки, натуральні обєкти, плакат «Різноманітність птахів», підручник, зошит.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Вступне слово вчителя.
Все своє існування людина мріяла піднятися в небо, і за часів розвитку науки і техніки їй це вдалось, але відчути ту свободу і невагомість під час вільного польоту людина не зможе ніколи. В давньогрецькій міфології є легенда про Дедала та його сина Ікара, які піднялися в небо на власноруч зроблених крилах, які були точною копією пташиних, навіть були вкриті пірям, але вона закінчується трагічно. Відчувши свободу польоту, Ікар піднімається близько до сонця, віск, яким скріплене пір'я тане, і хлопець гине.
Давайте пригадаємо, які особливості будови Класу Птахи, з якими ми знайомилися на попередніх уроках, дали можливість цим тваринам опанувати повітряне середовище.
2.1. Вправа «Так-ні» Тестова перевірка знань (виконують всі учні).
1. Легкість скелета птахів досягається за рахунок того, що кістки складаються з
особливих речовин.
2.У літаючих птахів відсутній кіль.
3. Грудні м'язи птаха за своєю масою дорівнюють решті мускулатури.
4. Подвійне дихання птахів здійснюється за рахунок повітряних мішків.
5. Кровоносна система птахів має два кола кровообігу та трикамерне серце
6. Шлунок птахів складається з 2-х відділів: мязового і цидільного
7. Кишечник у птахів, порівнюючи з кишечником плазунів коротший.
8. Статеві системи у птахів мають два сім’яника та один яєчник
9. У звязку з польотом у птахів найбільш розвинутий передній мозок.
10. Для птахів характерна відсутність сечового міхура
Учні обмінюються картками контролю та здійснюють взаємоперевірку.
Ви пригадали особливості внутрішньої будови птахів, пов’язані з польотом. Тепер пригадаємо особливості зовнішньої будови та розмноження. Подальша ваша робота буде проходити в групах, оцінювати її будуть ваші керівники.
2.2. Індивідуальна робота учнів в групах. (роздавальний матеріал).
І гр. Вправа «Живий ланцюжок» (Учням даються «ланцюжкові» одиниці, а вони повинні правильно побудувати «ланцюжок» від найвищої систематичної одиниці до найнижчої)
Імперія Клітинні-Надцарство Еукаріоти-Царство Тварини- Підцарство Багатоклітинні-Тип Хордові-Підтип Хребетні- Клас Птахи
ІІ група. Вправа «Шпаргалка з помилками».
Птахи – це теплокровні яйцекладні радіальносиметричні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила. Їх тіло вкрито роговими лусками. Здебільшого, це тварини, що добре плавають. Рухи крилами забезпечуються добре розвиненими спинними м’язами. Основна прогресивна риса – не стала температура тіла . Форма тіла обтична, що зумовлює збільшення сили тертя у повітрі під час польоту . Воно розділене на головогруди, кінцівки та хвіст. Чітко виражена шия, що має незначну рухливість. Голова в птаха невелика, округлої форми, з витягнутим уперед дзьобом, що має дрібні зуби. Ходить птах, спираючись на 5 пальців задніх кінцівок.
ІІІ група. Робота з натуральними обєтами.
(Розпізнати різні види пір’я та дати йому характеристику)
1 уч. Здатність птахів до польоту пов’язані з особливостями їх покривів. Їх тіло вкрите пір’ям. Воно забезпечує терморегуляцію, визначає забарвлення, можливість пересування в повітряному просторі. За будовою, місцем росташування та функціями пера поділяють на три групи контурні, пухові та пух.
2 уч. Завдяки «контурним» перам тіло птаха набуває обтічної форми. В залежності від розташування на тілі і функцій контурні пера бувають покривні, махові на крилах та рульовіна хвості. Вони складаються зі стрижня,та опахала, яке утворене борідками першого і другого порядку з гачками, які зчеплюються між собою.
3 уч. Друга група представлена пуховими перами. Їх борідки позбавлені крючков, тому опахала не зчеплені, а вільні. Вони розташовані під контурними, виконують захисну функцію утворюючи суцільний покрив.
4 уч. Третій різновид пір’я – це пух. В ньому борідки розміщені пучком. Їх функція – терморегуляційна. Періодично скидаючи його, птахи ліняють.
IVгрупа. Робота з малюнком «Будова яйця» Підписати складові яйця.
1 – білкова оболонка;
2 – жовток;
3 - повітряна камера;
4 - підскорлупова оболонка;
5 - канатики (халази);
6 – шкаралупа;
7 – зародишевий диск.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Не можна уявити українського степу, пейзажу Українського Полісся без пташиного співу. Та і в житті кожного українця постійно супроводжує образ птаха: маля в сім’ю приносить білий лелека. Закохані зустрічаються під спів соловейка, а на весільному рушничку – пара голубів. Чому така увага до цих твари?
Дійсно вони особливі. Одні привертають нашу увагу своїм зовнішнім виглядом, інші, якщо непримітні зовні – заворажують своїм співом, треті – вражають розумовими здібностями. Птахи – справжня окраса природи.
Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.
На Землі існує понад 8600 видів птахів, на Україні нараховують понад 400.
Птахів можна зустріти й вугільних шахтах, і на вершинах гір, у джунглях, містах, пустелях, над океанами і на вічній кризі. Куди б ви не кинули погляд, ви завжди помітите птахів. Є птахи крихітні, менші за метелика, - це колібрі; є величезні, на зріст вищі за людину - це страуси. Деякі птахи – невтомні мандрівники, здатні в буквальному розумінні слова облетіти довкола земної кулі; інші взагалі не можуть літати. Пташиний світ дуже цікавий, різноманітний та і, можливо, саме хтось із вас буде вивчати і досліджувати невідомі сторінки з життя птахів.
З попередніх уроків ви дізналися, на які дві групи поділяють всіх птахів за характером постембріонального розвитку. (нагніздні та виводкові)
Сьогодні ми продовжимо знойомство з різноманітністю птахів. Ми дізнаємось, які ще існують класифікації в пташиному світі. Виконавши практичну роботу №2 навчимося розрізняти птахів за їхніми морфологічними ознаками, та зясуємо значення птахів в природі та житті людини.
Учні записують тему уроку.
А розібратися у цьому різноманітті птахів нам допоможуть наші домашні дослідницькі групи «Систематики», «Екологи», «Орнітологи», «Натуралісти». За іх доповідями ми будемо складати схему «Різноманітність птахів»
Проблема. Діти, як ви гадаєте, чи всі птахи літають? Послухаємо, що на це скажуть наші «Систематики»
Презентація проектів .
І гр. «Систематики» (ПОКАЗ ПРЕЗЕНТАЦІЇ)
1 уч. Клас птахи поділяється на 3 надряди.
1. Надряд Пінгвіни включає 1 ряд Пігнвіни .
2. Надряд Безкілеві включає 4 ряди: страуси, ківі, нанду, казуари.
3. Надряд Кілегруді ( 35рядів).
Надряд Пінгвіни. Це тварини, передні кінцівки яких видозмінені на еластичні ласти, які слугують для плавання, но не здатні до польоту. Ноги мають по 4 пальці, які сполучаються плавальною перетинкою. Грудина має розвинений кіль як у літаючих птахів, натомість кістки не мають повітряних порожнин, тому вони важкі. Пера лускоподібні, рівномірно вкривають тіло. Пінгвіни відкладають одне, рідше 2 яйця, і є дуже турботливими батьками.
2 уч. Надряд Пінгвіни нараховує 18 видів нелітаючих, але добре плаваючих видів.
Територія: Антарктида, острова та узбережжя Південної Америки, крайнього півдня Африки та Австралії. Їх поширення пов’язане з холодними океанічними течіями.
Найбільший з пінгвінів – імператорський, сягає 120 см. заввишки, а найменший – малий пінгвін до 40 см.
3 уч. Надряд Безкілеві – це птахи, які за відсутності кіля, нездатні до польоту. Пересуваються на задніх кінцівках, які мають по три пальці. Мають недорозвинені крила, або вони взагалі відсутні, як у ківі. Поширені у Новій Зеландії, Африці, Південній Америці. Це страуси, ківі та казуари
4 уч. Надряд Кілегруді обєдднує близько 35 рядів. Це тварини, що мають добре розвинений кіль та зберегли здатність до польоту. Кістки мають повітряні порожнини, тому скелет легкий. Пір’я утворює опахала. Найбільше значення в умовах України мають Ряди Куропоподібні, Соколоподібні, Дятли, Лелекоподібні, Совоподібні, Журавлеподібні, Гусеподібні, Горобцеподібні.
Вчитель: Діти, на які три групи «систематики» поділили всіх птахів? (Складання схеми в зошиті).
Надамо слово другій групі дослідників «Екологи»
Основні екологічні групи птахів
Група «Екологи» Екологічні групи птахів за місцем існування
1 уч. У процесі історичного розвитку птахи заселили найрізноманітніші місця (біотопи): ліси, луки, болота, пустелі, степи. Довге перебування в певних умовах спричинило утворення у птахів різних систематичних груп подібних ознак у будові і поведінці, що відображають пристосування до даних умов існування. Унаслідок цього птахів об’єднують в екологічні групи: птахи лісу; водоплавні птахи, птахи боліт та узбереж; птахи відкритих пустельно-степових просторів;
2 уч. Лісові птахи . Життя більшості птахів пов'язане з лісом. Тут їм краще ховатися від ворогів, достатньо корму. Вони переважно живуть на деревах тому задні кінцівки у них короткі. Сильними пальцями міцно тримаються на гілках, добре лазять по стовбурах дерев. Живляться комахами, насінням деревних і кущових рослин. Міцним дзьобом птахи розкльовують шишки, сухі плоди, роздовбують кору в пошуках їжі. У лісових птахів відносно короткі закруглені крила і довгий хвіст. Ці птахи чудово лавірують серед лісових дерев, володіють вертким польотом. Це повзик, дятел, зозуля, дрімлюга, іволга.
3 уч. Водоплавні птахи. Різні водойма на нащій планеті дають змогу концентруватися сотням тисяч водоплавних птахів. Усі вони добре плавають, більшість з них добре пірнає. У них сплощене лодкоподібне тіло, а ноги короткі, зрушені далеко назад. Між пальцями наявні перетинки, або широкі оторочки. По землі пересуваються, незграбно перевалюючись, качиної ходою. Оперення густе, з великим шаром пуху, що володіє водовідштовхувальними властивостями завдякм виділенням з добре розвиненої куприкової залози, якими вони ретельно змащують оперення.
У птахів різне пристосування дзьоба до здобування й утримання їжі. У гусиних (лебеді, гуси, качки), дзьоб сплюснутий, Вони проціджують воду, залишаючи в роті їжу: рачків, личинок комах, дрібних рибок, вегетативні частини рослин. У мартинів дзьоб видовжений, трохи стиснений з боків, з гачком для полювання на рибу. Великий дзьоб пеліканів має горловий мішок, стінки якого легко розтягуються.
4 уч. Птахи відкритих просторів
Степові птахи пристосувалися до життя на відкритих просторах луках, степах, пустелях. У них гострий зір. Більшість з них літає на значній висоті, може «висіти» в повітрі, вистежуючи здобич, а потім каменем падає в траву на свою жертву.
У птахів, які пересуваються по землі в пошуках їжі, добре розвинуті ноги, зате мало розвинуті крила. Довга шия дозволяє виявити ворога на великій відстані. Від ворогів вони рятуються швидким бігом. Типовими птахами відкритих просторів є нелітаючі страуси, а на Україні – дрохва, великий птах масою 15-16 кг, харчується в основному рослинною їжею.
У степу чимало їжі для птахів: насіння рослин, комахи, ховрахи, полівки, ящірки тощо. Проте тут немає зручних місць для захисту від ворогів. Тому в цих птахів добре захисне забарвлення.
5 уч. Птахи узбереж, водойм і боліт володіють багатьма загальними рисами будови. У них довгі тонкі ноги і шия, великий дзьоб. На багнистих місцях їх тіло, високо підняте над землею, не намокає. Харчуються жабами, рибою, комахами, хробаками, молюсками. Пересуваючись по болотах і береговим обмілинам, вони дзьобом, як пінцетом, схоплюють здобич. Це лелеки, чаплі, журавлі, кулики.
Група «Орнітологи» Екологічні групи за типом харчування
1 уч. Екологічні групи птахів виділяються і за типом харчування: рослиноїдні, комахоїдні, всеїдні, хижі та падалеїди.
Залежно від характеру їжі у птахів по-різному розвинені дзьоби і кінцівки. Так, у комахоїдних синиць, пищух, корольків, пеночек тонкі загострені дзьоби, що дозволяють діставати комах з ущелин кори, схоплювати їх з листя, діставати з лусочок шишок. Гострі кігтики і довгі пальці дозволяють цим птахам утримуватися на гілках.
2 уч. Рослиноїдні птиці – зеленушки, щури, дубоноси, клести. Вони володіють потужним дзьобом, яким розколюють щільні оболонки плодів. Так дубоніс успішно розламує міцні плоди черемхи і вишні. Гострі кінці дзьоба клестов перехрещується і дозволяють їм вправно витягувати насіння з шишок сосни і ялини.
3 уч. Хижі птахи — це птахи із значною довжиною крил, що дає змогу зависати у польоті, розшукуючи здобич. Тому у них добре розвинений зір. Для хижаків характерний міцний крючкоподібно загнутий на кінці дзьоб. Ноги у хижих птахів помірної довжини. Пальці довгі з загнутими і зазвичай гострими кігтями. Забарвлення зазвичай не яскрава, переважно сірого, бурого, рудого або чорного кольору. У деяких видів, що годуються падаллю, голова і частина шиї голі, неоперене. До хижих відносяться яструби, орли, шуліки, канюки, соколи та представники ряду Совоподібні.
4 уч. До всеїдних належать птахи, які живляться різноманітною їжею в залежності від пори року. Так всім відомий великий дятел великим дзьобом дістає лічинки комах з під кори дерев, а у зимовий час харчується насінням хвойних рослин. Найбільшого поширення набули ті види, які пристосувалися до життя поряд з людиною, забезпечують собі джерело їжі, що не вичерпується весь рік – це сойки, горобці, граки, ворони, сороки.
Вчитель. На які групи екологічні групи поділяють птахів за середовищем існування? Очікувані відповіді (птахи лісу; водоплавні птахи, птахи боліт та узбереж; птахи відкритих пустельно-степових просторів)., а за типом живлення (рослиноїдні, комахоїдні, всеїдні, хижі.)
ІV. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
Практична робота № 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у різних птахів.
Мета: закріпити знання про зовнішню будову птахів; виявити приклади пристосувань до способу життя.
Обладнання та матеріали: рисунки, фотографії, із зображеннями представників різних видів птахів, підручник, зошит.
1.Інструктаж із безпеки життєдіяльності учнів під час проведення практичних робіт з біології. Інструкція №2. Давайте уявимо, що ми досліджуємо птахів у природничому музеї за їх опудалами. Яких правил безпеки життєдіяльності ми повинні дотримуватися.
1.1. Під час пракичних робіт зі біології необхідно бути обережними з натуральними обєктами, дотримуючись порядку й чистоти на робочому місці, виконувати правила безпеки.
Необхідно чітко знати порядок і правила проведення практичної роботи.
Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Виконувати тільки ту роботу, що передбачена завданнями або доручена вчителем.
2. Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою).
Учні працюють в 4 групах.
2.1 Роздивіться малюнки птахів на розданих картках. Використовуючи інформацію з доповідей, матеріали підручника (пар. 25 стор. 98)
2.2 Опишіть середовище існування даної групи, визначте найхарактерніші особливості будови, які є пристосуванням до способу життя. Інформацію запиши в зошит, напроти відповідного малюнка, із зазначенням представників певної групи.
(По закінченню групи обмінюються інформацією)
3. Роздивись будову дзьоба та задніх кінцівок птахів. Установи відповідність
4. Звіт про виконання роботи.
За результатами практичної роботи сформулюйте висновки, у яких укажіть, за якими ознаками зовнішньої будови можна визначити особливості способу життя птаха.
Очикувана відповідь.
Висновок: належність птаха до певної екологічної групи та особливості його способу життя можна визначити за формою тіла та довжиною ніг та крил, а за формою та розміром дзьоба й пазурів можна визначити їжу, що птахи вживають.
3. Роль птахів в екосистемах, їхнє значення для людини
Вступне слово вчителя
Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. У природних умовах, вони утворюють тісні взаємозв’язки з рослинами та іншими тваринами
Неоціненне іх значення і в житті людини.
Давні люди поклонялись птахам як богам, використовували їх як символи в своєму мистецтві, полювали на них заради м’яса і пір’я, і навіть приручили деяких. Більш як 5000 років тому почалось одомашнення куриці, батьківщина якої джунглі і бамбукові зарості Південно-Східної Азії. В гробниці египетського царя Тутанхамона зустрічаються зображення курей. В кам’яному віці в Європі був приручений гусак, в Америці - індюшка.
В століття освоєння космосу і атомної енергії птахи відіграють важливу роль. Вони наші друзі і помічники в боротьбі з шкідливими комахами, вони являються біологічною моделлю дарують насолодження від спортивного полювання, надихають поетів, художників, вчать любити прекрасне.
З цього питання вдома готувалася група «Натуралістів». Зараз ім потрібно за короткий час підготувати і презентувати міні-проект з теми «Значення птахів в природі та в житті людини» використовиючи картинки-підказки.
Поки група «Натуралістів» готується, скажіть, чи помічали ви що птахи часто використовуються в усній народній творчості в віршах, байках, казках, піснях. Як ви гадаєте, чому? Наведіть приклади. Зараз ви прослухаєте казку, завдяки якій дізнаєтесь, які птахи мешкають на нашій території, і чому вони мають такі назви.
Представлення проекта.
Учні задають запитання групі «Натуралісти»
Запитання до учнів:
— Чи можуть птахи завдавати шкоди?
Є птахи, які живляться корисними для рослин комахами-запилювачами — бджолами, джмелями (осоїди), обламують гілки для будування гнізда (граки), шпаки знищують врожаї вишні, виїдають посіви, а також деякі птахи є природними резервуарами збудників хвороб людини.
Біологічні задачи:
1.Одна сіра полівка знищує за літо 1 кг зерна
Одна сіра сова з”їдає за літо до 1000 сірих мишей і полівок. Скільки одна сова зберігає зерна?
Одна сова зберігає за літо 1 тонну зерна.
2.Скласти ланцюги живлення з птахами різних екологічних груп.
ІV. Узагальнення і закріплення знань
4.1 Вправа «Живі синоніми».
Серед людей часто говорять (доповнити порівняння).
1. Вільний, як… (птах).
2. Могутній, як… (орел).
3. Мудрий, як… (ворон).
4. Злодійкуватий, як… (сорока).
5. Надутий, як… (індик).
6. Яскраво одягнений, як… (павич).
7. Довгоногий, як… (чапля).
8. Гострозорий, як… (сокіл).
9. Йде плавно, як… (лебідка).
10. Погляд хижий, як у… (яструба).
11. Жовторотий як… (горобець).
12. Балакучий як …. (папуга).
4.2. Технологія «Мікрофон»
За допомогою синонімів ми пригадали декілька видів птахів.
Що обєднує цих птахів?
До якої групи їх можна віднести? (Кілегруді.)
На які ще групи діляться птахи за особливостями внутрішньої будови?
За способом існівання?
4.3. Вправа «Прес» ( Учні висловлюють свої думки стосовно уроку за алгоритмом.)
Я вивчив …
Я навчився …
Мене зацікавило …
V. Підбиття підсумків уроку
Керівники груп оцінюють роботу членів групи за 5-бальною шкалою.
Оцінювання вчителем керівників груп та найактивніших на уроці учнів.
Заключне слово вчителя
Про кожну пташку, яка мешкає в Україні, можна сказати щось цікаве. Голуби — це символи кохання, дятли — лікарі дерев, жайворонок — провісник ранку і сонця, соловей — символ молодості, зозуля — віщий птах… За поведінкою птахів визначають погоду, початок чи закінчення природних явищ. А поведінка птахів навесні, є вразцем турботи про потомство. Людям просто необхідно брати приклад з птахів та намагатися бути такими ж працьовитими, жвавими, добрими, відданими своєму краю і своїй справі.
Якось під час виховної години я наводила вам приклад полярник качок, які під час міграцій долають відстань від одного до іншого полюса (Скільки це кілометрів? Довжина мерідіана 20 тис. км) Як ім це вдеється? Вони летять клином, передні розсікають повітря, і створюють крилами потоки повітряних мас, які підтримують задніх, слабкіших. Коли перші стомлюються, вони переміщуютьс в кінець клина.
Я бажаювам бути такими ж дружніми, як ці птахи, підтримувати один одного в важких ситуаціях, і тоді ви подолаєте будь-які перешкоди.
VІ. Домашнє завдання
6.1. Завдання для всього класу.
Підручник..................................
Зошит.....................................
6.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підібрати цікаву інформацію про птахів з рубрикі «Самі-самі»
2. Повідомлення «Пам’ятники птахам»
3. Написати міні-твір на тему «Моя участь в охороні птахів».
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Значення птахів:
-складова частина природних угруповань;
-є ланкою у ланцюгах живлення;
-сприяють у розповсюдженні насіння рослин;
-хижі поїдають мишовидних гризунів, комах-шкідників;
-джерело м’яса, яєць, пуху, пер;
-пташиний послід – необхідне добриво;
-запилюють квіти;
-гнізда – делікатес;
-біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників;
-пташине полювання;
-насолода від співу і зовнішнього вигляду;
-літературні образи;
-тризуб – силует сокола, що падає вниз - символ влади Святого Володимира.
Картка оцінювання учня
Дата_________ Прізвище________________
№ п/п |
Етапи уроку |
Оцінка |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
1. |
Вправа «Так-ні» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка (0.5 балів за кожну правильну відповідь) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього за тест |
|
|||||||||
2. |
Робота в группі (оцінює керівник групи) |
|
|||||||||
3. |
Коментар вчителя |
|
|||||||||
Всього балів за урок |
|
Картка оцінювання учня
Дата_________ Прізвище________________
№ п/п |
Етапи уроку |
Оцінка |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
1. |
Вправа «Так-ні» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка (0.5 балів за кожну правильну відповідь) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього за тест |
|
|||||||||
2. |
Робота в группі (оцінює керівник групи) |
|
|||||||||
3. |
Коментар вчителя |
|
|||||||||
Всього балів за урок |
|
Картка оцінювання учня
Дата_________ Прізвище________________
№ п/п |
Етапи уроку |
Оцінка |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
1. |
Вправа «Так-ні» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка (0.5 балів за кожну правильну відповідь) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього за тест |
|
|||||||||
2. |
Робота в группі (оцінює керівник групи) |
|
|||||||||
3. |
Коментар вчителя |
|
|||||||||
Всього балів за урок |
|
Повідомлення учня на тему «Пам’ятники птахам».
А тепер познайомимося із цікавими фактами із життя птахів.
Це цікаво
• Найбільша тривалість життя птахів (у неволі): сокола — 162, папуги — 150, шуліки — 118, грифа — 117, орла, беркута, крука, ворони, пугача — 70–80, пелікана — 52, страуса — 50, чайки — 44, лебедя і солов’я — 25, канарки — 24, дрозда — 20, мухоловки — 13, синиці — 9 років.
• Найвище з усіх птахів піднімаються орли — 7500 м, крижні — 6300 м, ластівки — 4000 м, лебеді, журавлі — 2400 м.
• Розмах крил південноамериканського кондора — 4,2 м, альбатроса — 4,2 м; сірого жу-равля — 2,2 м; чорного грифа — 2 м, пелікана — 2 м.
• Найменший із сучасних птахів — колібрі-бджілка. Його довжина — 5,7 см, а вага — 1,6 г.
• Найдовший дзьоб у пелікана — 51 см, за ним іде чапля — 23 см, лелека — 19 см, дятел чорний — 6,5 см.
• Найдовший язик у зеленого дятла — 14 см, він висувається на довжину, що в 4 рази бі-льша за довжину дзьоба.
• Найбільшу швидкість розвиває сокіл сапсан — 320 км/год, але тільки коли падає на здобич. Гранична швидкість польоту орла — 190 км/год, сокола і стрижа 150 км/год, качок — 100–110, лебедів і гусей — 90, шпака — 80, ластівки — 74, горобця — 56.
• Найглибше пірнають пінгвіни — на глибину понад 25 м, гагари, баклани, норці — до 10 м, крохаль — на 6 м, гоголь — на 4 м.
• Швидкість пересування під водою у пінгвіна — 10 м/с, у норця — 1 м/с. Тривалість пе-ребування під водою гагар і лисок — 3 хв, гоголя — 2 хв, баклана — 1 хв.
• Найбільший і найважчий птах на Землі — африканський страус. Його маса сягає 80–100 кг, зріст — до 2,5 м.
• Найважчий літаючий птах — дрохва. Маса тіла — до 21 кг, а зріст — до 103 см.
• Качки і гуси не бояться морозів. Вони витримують температуру до –110 °С.