РОЗРОБКА відкритого уроку з предмета «Біологія» на тему «Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Частина 3. Ди- та полігібридне схрещування.»

Про матеріал
Урок з біології можна використовувати згідно нової програми в 10 класі. Для сформування знань про закономірності успадкування, що визначає проміжне успадкування та третій закон Менделя; з’ясувати як відбувається успадкування ознак під час ди- та полігібридного схрещування.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДНЗ «Борщівський професійний ліцей»

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА

відкритого уроку з предмета «Біологія»

на тему «Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Частина 3. Ди- та полігібридне схрещування.»

Похожее изображение

 

Розробила викладач хімії, біології та екології

Вищої категорії, старший вчитель

Фургач Тетяна Йосипівна.

 

 

Борщів.

 

Тема уроку: Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Частина 3. Ди- та полігібридне схрещування.

Мета уроку:

Освітня: сформувати знання про закономірності успадкування, що визначає проміжне успадкування та третій закон Менделя; з’ясувати як відбувається успадкування ознак під час ди- та полігібридного схрещування;

Розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності процесів спадковості та мінливості живих організмів;

Виховна: на прикладі забезпечення спадковості та мінливості живих організмів виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.

Обладнання і матеріали: підручники, схеми та таблиці ди- та полігібридного схрещування, розроблена практична робота

Базові поняття і терміни: закони Г. Менделя, дигібридне схрещування, полігібридне схрещування, проміжне успадкування.

 Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи, уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; застосування математичних методів для розв’язування прикладних завдань з біології.

H:\DCIM\100NIKON\DSCN7175.JPG

ХІД УРОКУ

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

  1. Привітання.
  2. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
  3. Перевірка готовності учнів до уроку.
  4. Перевірка присутності учнів.

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Й АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

2.1 Усне опитування. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Всі готували домашнє завдання. Тому вам легко буде дати відповіді на запитання.

1. Що таке генетика?

2. Що таке спадковість?

3. Що таке мінливість?

4. Що таке ген?

5. Які закони Менделя вам відомі?

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Бесіда за таблицею «Менделюючі ознаки у людини.»

Тепер зосередимось на питанні: - Чому ми вивчаємо генетичні основи спадковості?

У вас на партах є таблиця з альтернативними ознаками, які успадковуються у людини. Ви бачите, яке різноманіття цих ознак. Так само і в інших живих організмів є безліч ознак, які вони успадковують від своїх батьків. Ми вже розглянули на минулих уроках, коли успадковується одна ознака. Чи будуть справедливими закони успадкування, відкриті Менделем, для успадкування одночасно двох або більше ознак? Пригадаємо третій закон Менделя, або закон незалежного успадкування ознак, який ви вчили в 9 класі.

Отже, розщеплення ознак у нащадків залежить не лише від стану зиготи (гомо- чи гетерозигота), не лише від алелів (домінантний чи рецесивний), а й від кількості ознак. Спробуємо сьогодні розібратись з цим законом і підтвердити його на практиці.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

4.1 Повідомлення теми уроку.

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Частина 3. Ди- та полігібридне схрещування.

4.2. Визначення мети і завдань уроку.

Мета уроку:

Освітня: сформувати знання про закономірності успадкування, що визначає проміжне успадкування та третій закон Менделя; з’ясувати як відбувається успадкування ознак під час ди- та полігібридного схрещування;

Розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності процесів спадковості та мінливості живих організмів;

Виховна: на прикладі забезпечення спадковості та мінливості живих організмів виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.

Завдання уроку:

  1. Розширення знань про моно- і дигібридне схрещування.
  2. Навчитися розв’язувати генетичні задачі.
  3. Відпрацювати навички розв’язування генетичних задач у ході проведення практичної роботи.

ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Проміжний характер успадкування.

Бесіда.

На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо тету спадковість і мінливість. На попередніх заняттях ми розглянули перші два закони спадковості встановлені Менделем, ознайомились з основними прийомами розв’язку задач з генетики. У зошитах ви маєте конспекти де висвітлено всі три закони Менделя. Ці конспекти ви опрацювали самостійно, оскільки частково вивчали.

В законах ми розглядали повне домінування або розщеплення ознак. Зараз піде бесіда про проміжний характер успадкування ознак.

Чи бачили ви коли-небуть рожеві троянди? Як ви гадаєте, як вони утворились? (учні наводять приклади)

Так, вони утворились від схрещування червоних троянд з білими. Отже одна ознака не завжди домінує над іншою. До таких висновків дійшов і Г. Мендель під час схрещування нічної красуні. Це явище він назвав неповним домінуванням генів. Мендель дійшов висновку, що в разі неповного домінування генів виявляється проміжний характер успадкування.

Спробуємо на конкретних прикладах розібратись із цим явищем. (учні наводять приклади)

ПРИЙОМ «Біологічна розминка.» Розв’язування задач на неповне домінування. Робота біля дошки та самостійна робота в зошитах.

H:\DCIM\100NIKON\DSCN7182.JPG

  1. Умови за яких діє третій закон Менделя.

Прийом «Біологічний крос.».

Пропоную вам пригадати, які умови мають бути виконані для дії законів Менделя. (учні наводять приклади)

  1. Гени локалізуються в різних хромосомах або розташовані на досить значній відстані в одній хромосомі.
  2. Різні типи гамет утворюються під час мейозу в однакових співвідношеннях (рівномірно).
  3. Генетично різні типи зигот і відповідні генотипи виникають і виживають з однаковою вірогідністю.
  4. Функція генів виявляється повністю; спостерігається повна експресивність і повна пенентрантність ознак.
  5. Досліди проводяться при однакових зовнішніх умовах і на великій вибірці.

Тепер переглянемо фільм-пояснення про третій закон Менделя. (демонстрація фільму)

H:\DCIM\100NIKON\DSCN7196.JPG

  1. Формування, закріплення первинних умінь і навичок розв’язування генетичних задач у стандартних умовах – за аналогією.

(робота на дошці та в зошитах)

H:\DCIM\100NIKON\DSCN7189.JPG

Задача 1.

Карі очі – домінантна ознака, блакитні – рецесивна. Темне волосся домінує над світлим. Темноволоса, дигомозиготна жінка з карими очима одружилась із блакитнооким, світловолосим чоловіком. Визначте, який генотип і фенотип можуть бути у дітей в цій родині.

  1. Вправи з відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач в умовах, які змінились.

Задача 2.

Карі очі – домінантна ознака, блакитні – рецесивна. Темне волосся домінує над світлим. Темноволоса, дигетерозиготна жінка з карими очима одружилась із світловолосим чоловіком та блакитними очима. Визначте, який фенотип можуть мати діти в цій родині.

УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

Тепер для узагальнення, систематизації і закріплення знань ми проведемо Практичну роботу №1. Тема: «Розв’язування типових задач з генетики.»

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Закінчи речення.»

  • Сьогодні на уроці я зрозумів…
  • Сьогодні на уроці я навчився…
  • На цьому уроці мені було найважче…
  • На цьому уроці найцікавішим було…
  • Сьогодні на уроці я не зрозумів …

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

H:\DCIM\100NIKON\DSCN7186.JPG

Таблиця «Альтернативні ознаки в людини»

Домінантна ознака

Рецесивна ознака

Нормальні

Карі очі

Блакитні очі

Темне волосся

Світле волосся

Монголоїдний розріз очей

Європеоїдний розріз очей

Ніс із горбинкою

Прямий ніс

Широка щілина між різцями

Вузька щілина між різцями або її відсутність

Зуби великі, виступають вперед

Звичайна форма і положення зубів

«Ямочки» на щоках

Відсутність «ямочок»

Біле пасмо волосся

Рівномірна пігментація волосся

Наявність ластовиння

Відсутність ластовиння

Мочка вуха вільна

Мочка вуха приросла

Повні губи

Тонкі губи

Краще володіння правою рукою

Краще володіння лівою рукою

Кров резус-позитивна

Кров резус-негативна

Відчуття смаку фенілтіокарбаміду (ФТК)

Нездатність відчувати смак ФТК

Патологічні

Карликова хондродистрофія

Нормальний розвиток скелета

Полідактилія (шестипалість)

Нормальна будова кінцівок

Брахідактилія (короткопалість)

Нормальна будова кінцівок

Нормальне зсідання крові

Гемофілія (знижена зсідна здатність крові)

Поліпоз товстої кишки

Відсутність поліпозу

Нормальне сприймання кольорів

Дальтонізм (порушення сприймання кольору)

Наявність пігментів

Альбінізм (відсутність пігментів)

Нормальне засвоєння фенілаланіну

Фенілкетонурія

Нормальне засвоєння лактози

Галактоземія

Нормальне засвоєння фруктози

Фруктозурія

Нормальна будова молекули гемоглобіну

Серпоподібноклітинна анемія

 


Практична робота № 1

Розв’язання типових задач з генетики (моно- і дигібридне схрещування)

 

І варіант

Задача № 1

У томата ген, що зумовлює нормальну висоту стебла, домінує над геном карликовості. Визначте генотип і фенотип потомства від схрещування гетерозиготної високої рослини із карликовою.

Задача № 2

Ген ранньої стиглості пшениці домінує над геном пізньої стиглості. Визначте генотип і фенотип нащадків від схрещування пізньостиглих рослин із гомозиготними ранньостиглими рослинами.

Задача № 3

Визначте генотип і фенотип кроликів від схрещування дигетерозиготної самки з дигомозиготним за рецесивними ознаками самцем, якщо чорний колір шерсті домінує над білим, а довгі вуха над короткими.

ІІ варіант

Задача № 1

Ластовиння на обличчі людини — спадкова ознака. В родині, де обидва батьки мають ластовиння, народжуються діти як із ластовинням, так і без нього. Визначте ймовірність виявлення цієї ознаки. Яка ознака є домінантною, а яка рецесивною?

Задача № 2

У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип потомства від схрещування чорного гетерозиготного бугая з коричневою коровою?

Задача № 3

У морських свинок ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення, а ген кошлатої шерсті домінує над геном гладенької. Який генотип і фенотип будуть мати нащадки від схрещування дигомозиготних особин?

 

 

 

ІІІ варіант

Задача № 1

У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення переважає над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип нащадків від схрещування гібридного бугая з гібридною коровою?

Задача № 2

Ген червоного забарвлення плодів томатів домінує над жовтим. Якими є генотипи батьківських рослин, якщо серед нащадків виявилися 50 % рослин із червоними плодами і 50 % рослин — із жовтими?

Задача № 3

У мухи-дрозофіли сіре забарвлення тіла домінує над чорним, а нормальна довжина крил домінує над короткою. Якими будуть нащадки від схрещування дигетерозиготних особин

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
13 березня 2019
Переглядів
6893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку