«Життєвий цикл. Розподіл клітин шляхом мітозу.»

Про матеріал
Розробка уроків з теми: "Репродукція та розвиток" для біолого-хімічного профілю
Перегляд файлу

Тема: «Клітинний цикл. Розподіл клітин шляхом мітозу. »


Мета: сформувати знання учнів про клітинний цикл, його стадіїї, розкрити закономірності та біологічне значення мітотичного поділу соматичних клітин, вивчити механізм процесу розподілу та отримання клітинами спадкової інформації;

сформувати вміння знаходити за допомогою мікроскопа клітини на різних стадіях мітозу, зіставляти їх з фотографіями, продовжити формування вмінь готувати випереджаючі завдання з використанням комп'ютерних презентацій, продовжити формування вмінь робити висновки, самостійно працювати з підручником; працювати з мікропрепаратів, мікроскопом;

виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: малюнки підручника: «Клітинний цикл», «Фази мітозу»; фрагмент відеофільму, комп'ютерне тестування, динамічний посібник «Мітоз», презентація «Поділ клітини. Мітоз », мікропрепарати« Мітоз в корінцях лука.», Мікроскопи.
Основні поняття і терміни: клітинний цикл, интерфаза, періоди інтерфази (пресинтетичний, синтетичний, постсинтетичний), мітоз, фази мітозу (профази, метафаза, анафаза, профаза)
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку:
     I. Організаційний момент.
Добрий день, шановні діти, колеги!
Рада бачити вас на уроці. Пропоную налаштуватися на співпрацю і   взаєморозуміння.   Перевірте готовність до уроку. Пропоную почати роботу.
  II. Актуалізація  опорних знань.
Фронтальна бесіда.

Шановні, я приведу вам деякі факти, а ви визначите про які процеси, характерні для клітини, йдеться в цих прикладах:
• якщо наступити на хвіст ящірки, то вона його відкидає, але через деякий час хвіст відростає знову;
• клітини шкіри людини оновлюються через 1-2 тижні;
• зростання людини збільшується до 18-23 років.
 (Розподіл клітини)
Проблемне питання:
А чи завжди відбувається поділ клітин?
(Є періоди коли клітина ні ділиться)    
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
Запис у зошит теми уроку. «Клітинний цикл. Розподіл клітин шляхом мітозу. »
    На дошці записані завдання уроку, які поставлені перед учнями, учитель звертає увагу
 IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Життєвий цикл клітини, або клітинний цикл. (Розповідь вчителя, запис в зошит термінів).
Періоди існування клітини від одного поділу до наступного або смерті називають - клітинний цикл.
Тривалість клітинного циклу залежить від типу клітини, її віку, гормонального балансу, кількості ДНК, температури. Наприклад, бактеріальні клітини можуть ділитися кожні 20 хвилин, клітини епітелію тонкого кишечника миші - 18 годин, клітини кореневого чохлика кукурудзи - 22 години.
2. Стадії життєвого циклу соматичних клітин: интерфаза і мітоз. (Розповідь вчителя, запис термінів у зошит, робота учнів з підручником)
Життєвий цикл соматичних клітин складається з інтерфази і мітозу.
Інтерфаза - це період між двома поділами клітини.
Наприклад, нейрони, клітини більшості тканин вищих рослин не діляться, тобто, їх життєвий цикл складається з однієї інтерфази.
Кожному з вас необхідно з'ясувати з яких періодів складається интерфаза.
Завдання учням: Складіть схему «Періоди інтерфази», використовуючи текст підручника. У дошки працює 1 учень. Взаимоперевірка.
3. Мітоз - непрямий поділ соматичних клітин. Фази мітозу, їх характеристика.
1). Учитель демонструє відеофрагмент. Постановка проблемного питання.
Які структури ви бачите на цьому відеофрагменті? Що це за процес?
2). Презентація на тему: «Фази мітозу». (Повідомлення учня, який отримав випереджальне домашнє завдання.)
Учитель: Зараз Євгенія виступить в ролі вчителя і познайомить вас з матеріалом, який вона пропрацювала заздалегідь і підготувала презентацію, а ви, слухаючи її - виконайте завдання.
Завдання для учнів:
а). Переглянувши, слайди презентації записати визначення мітозу,
б). Дати коротку характеристику фазам мітозу.
в). Перевірка виконаних завдань.
  Висновок. Строго впорядковано діляться нормальні клітини, ракові клітини діляться постійно, і виникає пухлина.  
3). Індивідуальна робота з текстом підручника і динамічним посібником. Учитель роздає картки кожному учню на них завдання
   Завдання: використовуючи текст підручника, дати характеристику
1 учень - інтерфази
2 учень - профази
3 учень - метафази
4 учень - анафази
5 учень - телофази
6 учень - біологічне значення мітозу

Учні повідомляють результати і на магнітній дошці вибудовують модель мітозу.

    Учитель. Вчені провели дослідження мітозу, виявилося, що у тварин, що ведуть нічний спосіб життя, у більшості органів максимум мітозів припадає на ранок і мінімум - на нічний час.
     У денних тварин максимум - у вечірній час, а мінімум днем.
Ви отримали теоретичні знання, тепер давайте відпрацюємо практичні навики. Приступимо до виконання лабораторної роботи.
4). Виконання лабораторної роботи № 10.
    Повідомлення теми, мети, запис обладнання, яке буде використано під час лабораторної роботи.
Інструктаж по БЖД. (У кожного учня на парті лежать інструкції роботи з постійними мікропрепаратах.)
Інструктивна Картка додається. Учні знайомляться з нею і виконують роботу. Учитель - координує роботу учнів.
        V. Закріплення вивченого матеріалу.
1). Комп'ютерне тестування. Фронтально.
1. Скільки клітин утворюється в результаті мітозу?
a) 1
b) 2
c) 3
d) 4

2. У результаті мітозу з ядра з 8 хромосомами утворюються ядра:
a) з 4 хромосомами
b) з 6 хромосомами
c) з 8 хромосомами
d) з 12 хромосомами

3. Подібність дочірніх клітин з материнськими забезпечують:
a) рибосоми
b) хромосоми
c) мітохондрії
d) цитоплазма

4. Перед мітозом число
a) хромосом подвоюється
b) хроматид не змінюється
c) хроматид подвоюється
d) хромосом не змінюється

5. При мітозі ділиться:
a) ядро, а потім цитоплазма
b) ядро
c) цитоплазма, а потім ядро
d) одночасно ядро ​​і цитоплазма

6. Мітозу не буває:
a) у вірусу СНІДу
b) у павука-хрестовика
c) у незабудки
d) у людини

2) Рішення завдання. В ядрі соматичної клітини мухи дрозофіли 4 пари хромосом. Скільки хроматид буде на стадії анафази мітозу?
VI. Підведення підсумків.
• Мікрофон.
1). Чи виконали ми завдання, які були поставлені на початку уроку?
2). Що вам на уроці найбільш сподобалося, запам'яталося?
3). Яким кольором можна зобразити ваш настрій?
• Оцінювання результатів роботи учнів на уроці, їх коментування.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 28.стр. 154-159 -82.
Скласти тести формату ЗНО

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку