Тема: «Клітинний цикл. Розподіл клітин шляхом мітозу. »
Мета: сформувати знання учнів про клітинний цикл, його стадіїї, розкрити закономірності та біологічне значення мітотичного поділу соматичних клітин, вивчити механізм процесу розподілу та отримання клітинами спадкової інформації;
сформувати вміння знаходити за допомогою мікроскопа клітини на різних стадіях мітозу, зіставляти їх з фотографіями, продовжити формування вмінь готувати випереджаючі завдання з використанням комп'ютерних презентацій, продовжити формування вмінь робити висновки, самостійно працювати з підручником; працювати з мікропрепаратів, мікроскопом;
виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: малюнки підручника: «Клітинний цикл», «Фази мітозу»; фрагмент відеофільму, комп'ютерне тестування, динамічний посібник «Мітоз», презентація «Поділ клітини. Мітоз », мікропрепарати« Мітоз в корінцях лука.», Мікроскопи.
Основні поняття і терміни: клітинний цикл, интерфаза, періоди інтерфази (пресинтетичний, синтетичний, постсинтетичний), мітоз, фази мітозу (профази, метафаза, анафаза, профаза)
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
Добрий день, шановні діти, колеги!
Рада бачити вас на уроці. Пропоную налаштуватися на співпрацю і взаєморозуміння. Перевірте готовність до уроку. Пропоную почати роботу.
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда.
Шановні, я приведу вам деякі факти, а ви визначите про які процеси, характерні для клітини, йдеться в цих прикладах:
• якщо наступити на хвіст ящірки, то вона його відкидає, але через деякий час хвіст відростає знову;
• клітини шкіри людини оновлюються через 1-2 тижні;
• зростання людини збільшується до 18-23 років.
(Розподіл клітини)
Проблемне питання:
А чи завжди відбувається поділ клітин?
(Є періоди коли клітина ні ділиться)
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
Запис у зошит теми уроку. «Клітинний цикл. Розподіл клітин шляхом мітозу. »
На дошці записані завдання уроку, які поставлені перед учнями, учитель звертає увагу
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Життєвий цикл клітини, або клітинний цикл. (Розповідь вчителя, запис в зошит термінів).
Періоди існування клітини від одного поділу до наступного або смерті називають - клітинний цикл.
Тривалість клітинного циклу залежить від типу клітини, її віку, гормонального балансу, кількості ДНК, температури. Наприклад, бактеріальні клітини можуть ділитися кожні 20 хвилин, клітини епітелію тонкого кишечника миші - 18 годин, клітини кореневого чохлика кукурудзи - 22 години.
2. Стадії життєвого циклу соматичних клітин: интерфаза і мітоз. (Розповідь вчителя, запис термінів у зошит, робота учнів з підручником)
Життєвий цикл соматичних клітин складається з інтерфази і мітозу.
Інтерфаза - це період між двома поділами клітини.
Наприклад, нейрони, клітини більшості тканин вищих рослин не діляться, тобто, їх життєвий цикл складається з однієї інтерфази.
Кожному з вас необхідно з'ясувати з яких періодів складається интерфаза.
Завдання учням: Складіть схему «Періоди інтерфази», використовуючи текст підручника. У дошки працює 1 учень. Взаимоперевірка.
3. Мітоз - непрямий поділ соматичних клітин. Фази мітозу, їх характеристика.
1). Учитель демонструє відеофрагмент. Постановка проблемного питання.
Які структури ви бачите на цьому відеофрагменті? Що це за процес?
2). Презентація на тему: «Фази мітозу». (Повідомлення учня, який отримав випереджальне домашнє завдання.)
Учитель: Зараз Євгенія виступить в ролі вчителя і познайомить вас з матеріалом, який вона пропрацювала заздалегідь і підготувала презентацію, а ви, слухаючи її - виконайте завдання.
Завдання для учнів:
а). Переглянувши, слайди презентації записати визначення мітозу,
б). Дати коротку характеристику фазам мітозу.
в). Перевірка виконаних завдань.
Висновок. Строго впорядковано діляться нормальні клітини, ракові клітини діляться постійно, і виникає пухлина.
3). Індивідуальна робота з текстом підручника і динамічним посібником. Учитель роздає картки кожному учню на них завдання
Завдання: використовуючи текст підручника, дати характеристику
1 учень - інтерфази
2 учень - профази
3 учень - метафази
4 учень - анафази
5 учень - телофази
6 учень - біологічне значення мітозу
Учні повідомляють результати і на магнітній дошці вибудовують модель мітозу.
Учитель. Вчені провели дослідження мітозу, виявилося, що у тварин, що ведуть нічний спосіб життя, у більшості органів максимум мітозів припадає на ранок і мінімум - на нічний час.
У денних тварин максимум - у вечірній час, а мінімум днем.
Ви отримали теоретичні знання, тепер давайте відпрацюємо практичні навики. Приступимо до виконання лабораторної роботи.
4). Виконання лабораторної роботи № 10.
Повідомлення теми, мети, запис обладнання, яке буде використано під час лабораторної роботи.
Інструктаж по БЖД. (У кожного учня на парті лежать інструкції роботи з постійними мікропрепаратах.)
Інструктивна Картка додається. Учні знайомляться з нею і виконують роботу. Учитель - координує роботу учнів.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1). Комп'ютерне тестування. Фронтально.
1. Скільки клітин утворюється в результаті мітозу?
a) 1
b) 2
c) 3
d) 4
2. У результаті мітозу з ядра з 8 хромосомами утворюються ядра:
a) з 4 хромосомами
b) з 6 хромосомами
c) з 8 хромосомами
d) з 12 хромосомами
3. Подібність дочірніх клітин з материнськими забезпечують:
a) рибосоми
b) хромосоми
c) мітохондрії
d) цитоплазма
4. Перед мітозом число
a) хромосом подвоюється
b) хроматид не змінюється
c) хроматид подвоюється
d) хромосом не змінюється
5. При мітозі ділиться:
a) ядро, а потім цитоплазма
b) ядро
c) цитоплазма, а потім ядро
d) одночасно ядро і цитоплазма
6. Мітозу не буває:
a) у вірусу СНІДу
b) у павука-хрестовика
c) у незабудки
d) у людини
2) Рішення завдання. В ядрі соматичної клітини мухи дрозофіли 4 пари хромосом. Скільки хроматид буде на стадії анафази мітозу?
VI. Підведення підсумків.
• Мікрофон.
1). Чи виконали ми завдання, які були поставлені на початку уроку?
2). Що вам на уроці найбільш сподобалося, запам'яталося?
3). Яким кольором можна зобразити ваш настрій?
• Оцінювання результатів роботи учнів на уроці, їх коментування.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 28.стр. 154-159 -82.
Скласти тести формату ЗНО