Розробка заняття асистента вчителя
з навчального предмета "Я досліджую світ"
для дітей з особливими освітніми потребами
Заняття має бути орієнтована на індивідуальні особливості учнів, їхні здібності, а також на створення позитивної атмосфери для навчання. Основними принципами є інклюзивність, доступність та врахування різноманітних потреб учнів. Ось приклад розробки такого уроку.
Тема: "Зимова природа"
Мета:
-
Ознайомити учнів з зимовими явищами природи.
-
Розвивати спостережливість та навички опису явищ природи.
-
Формувати уявлення про характерні ознаки зимової пори року (сніг, мороз, тварини взимку).
-
Розвивати увагу, пам'ять, мову.
-
Спонукати до активної участі в спостереженнях за природою.
Задачі:
-
Вивчити явища, що відбуваються взимку (сніг, мороз).
-
Ознайомити з зимовими тваринами, їх адаптацією до зимових умов.
-
Використовувати різні методи активізації пізнавальної діяльності: ігри, картки, малюнки.
Тип уроку:
Комбінований, з елементами інтерактивного навчання.
Засоби навчання:
-
Ілюстрації (фото та малюнки зимової природи).
-
Карточки з картинками (сніг, лід, тварини).
-
Моделі або вироби, що зображають зимові явища (сніговик, листя дерев).
-
Природні матеріали (сухі гілки, шишки, сніжинки з фетру або паперу).
Хід уроку
1. Організаційний момент (5 хв)
-
Привітання учнів, створення позитивного емоційного настрою.
-
Підготовка робочих місць. (Діти сидять за столами, мають підручники, картки, матеріали для малювання).
-
Оголошення теми уроку: "Зимова природа".
2. Актуалізація опорних знань (5-7 хв)
-
Вчитель ставить запитання: "Що ми знаємо про зиму? Яка вона на вигляд?".
-
Діти відповідають на питання, вчитель підводить до теми уроку.
-
Показ ілюстрацій зимової природи, запитання: "Що ви бачите на картинках?" (сніг, морози, дерева без листя).
3. Оголошення мети уроку та пояснення нового матеріалу (10 хв)
-
Вчитель пояснює, що взимку на землі змінюються явища: падає сніг, мороз. Розповідає, як пристосовані тварини до зимових умов.
-
Показує картинки із зимовими тваринами (снігур, лось, вовк). Розповідає, як вони переживають зиму (мурчать, зимують, ховаються в теплих місцях).
-
Використовуються картки з малюнками та текстами для підтримки учнів із порушеннями слуху чи мовлення.
4. Робота в групах (10 хв)
-
Діти працюють з картками, на яких зображені зимові явища та тварини.
-
Завдання: кожна група повинна правильно поєднати картки "сніг" і "снігур", "мороз" і "вовк".
-
Обговорення результатів роботи кожної групи.
5. Дидактична гра "Знайди пару" (8-10 хв)
-
Вчитель пропонує дітям зіграти в гру. На картках зображені зимові явища та відповідні до них тварини.
-
Діти по черзі підходять до дошки і намагаються знайти пару для кожної картки (наприклад, для снігу - снігур, для морозу - вовк).
6. Творча діяльність (8-10 хв)
-
Діти малюють або ліплять з пластиліну зображення зимових явищ або тварин.
-
Вчитель допомагає дітям у роботі, підтримує творчий процес, надає інструкції.
-
Під час творчої роботи використовуються підказки (картинки, малюнки) для натхнення.
7. Підсумок уроку (5-7 хв)
-
Вчитель підсумовує результати уроку: "Що ми дізналися про зиму? Які тварини можуть жити взимку?".
-
Діти коротко відповідають на питання.
-
Вчитель нагадує правила збереження природи взимку (не залишати сміття, не руйнувати сніг).
8. Домашнє завдання (2 хв)
-
Завдання: розповісти вдома, як зимують тварини або намалювати свою зимову картину.
-
Вчитель наголошує, що завдання має бути легким і цікавим для кожного учня.
Способи підтримки учнів з особливими освітніми потребами:
-
Адаптація завдань: простіші варіанти завдань для дітей з обмеженнями в навчанні (наприклад, спрощення карток, використання фізичних моделей).
-
Мультимедійна підтримка: використання відео чи анімаційних роликів для пояснення природних явищ.
-
Індивідуальні консультації: для дітей, які потребують більше уваги, надаються додаткові пояснення.
-
Візуальні підказки: картки з малюнками, схеми, малюнки на дошці для кращого сприйняття матеріалу.
Цей урок сприятиме розвитку пізнавальних навичок, уважності та творчих здібностей учнів, а також їхньому соціальному розвитку через спільну діяльність у групах.