Комунальний позашкільний навчальний заклад
«Будинок творчості дітей та юнацтва м.Покров Дніпропетровської області»
Методична розробка заняття за темою:
«Плетіння мандали .»
Керівник Гриценко Наталія Олександрівна
м.Покров 2019р.
Тема : Плетіння мандали .
Мета :
Навчальна - Навчити гуртківців самостійно виготовляти мандалу "Благополуччя" з решток текстилю. Вивчити поняття "мандала", історія виникнення, з яких матеріалів виготовляють, та як застосовують у побуті.
Розвивальна: Розвивати абстрактне мислення, творчу уяву. Розвивати навички роботи з рештками текстилю різного виду.
Виховна: Виховувати повагу до традицій своєї та чужоземних культур; Виховувати точність у роботі , охайність, бережливе ставлення до матеріалів та інструментів.
Обладнання: Зразки готових робіт, рештки текстилю різної фактури та кольору, ножиці. дерев'яні палички довжиною по 30 сантиметрів.
Хід заняття
1. Організаційна частина.
Облік відвідування гуртка. Перевірка готовності до заняття.
2. Актуалізація опорних знань.
Пригадати над чим працювали на минулому занятті. Які вивчили напрямки у роботі та техніки виконання. Пригадати техніку безпеки під час занять .
3.Мотивація навчальної діяльності
Повідомити тему та мету заняття. Ознайомити гуртківців з планом роботи під час занять.
4. Основна частина.
Демонстрування зразка готової мандали гуртківцям.
Обговорити з гуртківцями які матеріали використовувалися для виготовлення даної роботи.
Мандала - Це найдавніша обережна лялька наших предків - Око Бога, або Боже Око.
«Боже око» у слов'ян має четирехлучіковую квадратну форму. У тибетських Намкая так само чотири промінчика, однак, промінчики довгі і обплітаються не до кінця, на кінцях можна зробити ще кілька мандал меншого розміру. А в індіанців уічоль мандала, як правило, складається з восьми променів і плететься більш складним чином. Однак і слов'янські обереги Боже око іноді складалися з восьми променів. Часто на слов'янських обереги вішалися пензлика і помпони.
«Хрестоподібна композиція висловлює ідею поширення сил добра чи охороняють сил на всі чотири сторони світу» (А.Б. Рибаков, «Язичництво древньої Русі»). «Боже око» поміщають над вхідними дверима в будинок, кімнату, над ліжком дитини, в місце, яке добре видно входить людині. Яскравий і несподіваний образ оберега притягує увагу людини, який забуває про недоброму намір по відношенню до власників будинку. Рибаков постійно пише про "четирехчастной" або "координатної" композиції слов'янських оберегів, що вказує на їх спрямованість до всіх сторонах світу, поширенню світла, добра, на всі 4 сторони.
Символіка і характер впливу кольору: • Білий - чистота, нові можливості. • Чорний - таємниця, глибина. • Червоний - життя, пристрасть, активність. • Пурпурний - царствена, благородство. • Помаранчевий - радість, практичні знання, домінування. • Золотий - сонячне світло, багатство. • Жовтий - життєва сила, оптимізм, душевне здоров'я. • Коричневий - родючість. • Зелений - вітальність, цілительство, учнівство. • Блакитний - інтуїція. • Синій - вірність, спокій. • Фіолетовий - жіноча магія. • Срібний - місячне світло, посвячення. • Рожевий - романтичність
5.Практична частина.
Гуртківці виконують практичну роботу за схемою - керівник демонструє - гуртківці повторюють.
Для того , щоб виготовити мандалу нам потрібно:
- заготовити матеріал для плетіння мандали. Для цього нам потрібно рештки нашого текстилю розрізати на смужки товщиною 1.5 см. Всі смужки зв'язати між собою, утворивши довгу нитку . Вузлики робити непомітними та охайними.
Демонстрування зразка готової мандали гуртківцям.
Обговорити з гуртківцями які матеріали використовувалися для виготовлення даної роботи.
Чому саме восьмикутня мандала? Раніше ми вже вивчили. що мандала символізує навколишній простір, а одним з найдавніших виразників цієї ідеї простору, що оточує нас з усіх боків, був знак хреста, зафіксований (за кілька тисяч років до виникнення християнства) y стародавніх землеробів енеоліту". 8 променів - це наш слов'янський 8-променевої Коловрат, віфлеємською зіркою він був названий пізніше, після насильного відведення Русі від витоків в сторону християнізації.
5.Практична частина.
Гуртківці виконують практичну роботу за схемою - керівник демонструє - гуртківці повторюють.
Для того , щоб виготовити мандалу нам потрібно:
Виготовити основу для мандали. Для цього потрібно чотири палички з'єднати між собою так, щоб вони утворили хрест з вісім,ю кінцями . Після цього можна починати плести мандалу. (схема плетіння додається)
Оскільки восьмикутна мандала є складною для виконання и займає багату часу, її виготовлення займе три заняття. Під час плетіння гуртківцям дозволяється самостійно обирати кольори для роботи, самостійно обирати напрямки плетіння, самостійно придумувати схема та візерунок для плетіння. Кожна мандала буде неповторною, та відрізнятись одна від одної.
6. Фізкультхвилинка.
7. Заключна частина.
Підведення підсумків заняття. Обговорити з гуртківцями тему заняття, запитати що сподобалось та які виникли труднощі під час першого заняття. Порівняти готові роботи гуртківців. Прибирання робочих місць
Схема плетіння