Інтегрований урок української та зарубіжної літератури , 5-А, Пасічник Л.Г., Мізіна Т. А.
Тема. Подорож у часі: від пароплава до сучасного авто (за мотивами повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» та повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»)
Мета: формувати предметні компетентності відповідно до змістових ліній:
власне читацька –знання теорії, розуміти його підтекст;
навчально-пізнавальна – уміння учнів працювати з різноманітною інформацією в умовах пошуку, удосконалювати навички роботи з текстом;
комунікативно-мовленнєва – розуміння мови твору, уміння висловлювати власну думку; характеризувати вчинки героїв, пов’язуючи з життєвими ситуаціями учнів;
діяльнісна – застосування набутих знань на практиці; ; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, спостереження, виділяти суттєве, уміння дискутувати про значення історичної пам’яті, творчі: розвивати навички критичного мислення;
продуктивна – здатність до розв’язання будь-якої задачі творчо;
загальнокультурна - виховувати у школярів позитивні риси характеру, виховувати патріотичні почуття, повагу до героїчного минулого народу, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті.
Обладнання: портрети зірки Мензатюк та Марка Твена, презентація, учнівські малюнки.
Тип уроку : інтегрований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня, діти та гості! Наш урок сьогодні незвичайний – урок української та зарубіжної літератури. Він стане для вас подорожжю у минуле, у різні століття з їх чудернацькими винаходами та відкриттями.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування
1 Чи любите ви мандрувати?
2 Яким способом ви подорожуєте?
3 Чи була у вашому житті подорож, яка запам’яталася вам особливо?
4 Куди ви мрієте здійснити подорож у майбутньому?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
У рамках інтегрованого тижня «Транспорт» ми здійснимо подорож у часі за вивченими вами творами Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» та Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», пригадаємо види транспорту, які зустрічалися у цих текстах.
ІV. Сприйняття нового матеріалу
Людське суспільство завжди мало потребу в переміщенні. Кожна епоха демонструє нам певні вимоги до транспорту. З початку ХІХ століття в світі розгорнулася справжня транспортна революція. Повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» демонструє нам приклади розвитку транспорту.Американець Ф. Фултон ще в 1803 році провів випробування парового судна на Сені.
Справжнім же першопроходцем став англійський пароплав «Сіріус», який у квітні 1838 року досяг Нью-Йорка через 18 днів і 110 годин після відплиття. «Сіріус» став першим володарем «Блакитної стрічки Атлантики» — умовного призу, що присуджується за найшвидший перетин океану між Старим і Новим Світом.
Варто відзначити, що взяття «Блакитної стрічки Атлантики» кораблю із зоряним ім´ям взагалі давалося відверто через силу. Справа в тому, що запасів вугілля на борту для рейсу не вистачало, тому команді довелося кинути в топку запасні снасті, щогли, настил містків, поручні й навіть меблі.
З 1840-х років пароплави стали регулярно ходити з Європи в Америку і назад. Трохи пізніше на пароплаві можна було потрапити і на інші континенти
(Учень інсценізує уривок з твору).
- Чому він так робив?
Полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк – авторка повісті «Таємниця козацької шаблі».
Саме з таких мандрівок із дочкою та чоловіком і народився задум повісті, з якою ми познайомилися, – «Таємниця козацької шаблі». Як зазначає авторка, спершу вона хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого здійснюється ця цікава подорож.
(Учні розповідають про історико-архітектурні пам’ятки України, які були у тексті твору). Відеоролики.
Т. - Я – Том Сойєр. Мені тісний і нудний “добропорядний” світ. Я живу наче і в Сент-Пітерсберзі, і в своєму світі, сповненому пригод і різноманітних подій. У школі мені нецікаво. В класі стоїть спека, повітря наче завмерло, як і життя в містечку
Але я можу повернути справу так, що неприємне заняття (фарбування паркану) стане привабливим і бажаним для інших хлопчаків
Я завжди можу урізноманітнити життя. У нашому містечку є річка, печери, тому мені не складно захопити інших своєю фантазією.
Я часто уявляю себе героєм пригодницьких книг, сам роблю своє життя яскравим, сповненим ризику і небезпек, інколи не вигаданих, а реальних. Мій улюблений герой — легендарний Робін Гуд, благородний розбійник, захисник простих людей.
Н. - Привіт усім! Я – Наталочка. Разом зі своєю родиною мешкаю у місті Києві. Останнім часом мені довелося пережити багато різних пригод. Вирушивши разом із батьками на пошуки старовинної козацької шаблі, я відвідала багато різних історико-культурних памяток: Дубенський замок → Тараканівський форт → Підгорецький замок → Кам’янець-Подільський → Хотинську фортецю.
Томе, уявляєш, я зрозуміла, що безстрашно дивитися в очі перешкодам – це надзвичайно важко, особливо коли тобі протистоять підступні темні сили, а чорти приймають людські подобу!
Наш час, Томе, дуже швидкий – комп’ютерні технології, винаходи, наукові розробки… Але найкраще, Томе, це гідні люди, яких ти зустрічаєш на своєму шляху – дядько Богдан, пластуни Северин та Василько, а також ти – мій новий та цікавий співрозмовник. Тому будьмо знайомі крізь століття!
VІ. Узагальнення, систематизація і закріплення знань учнів
1.Творча робота
(Учні малюють елемент транспорту, про які йшла мова на уроці)
VІІ. Підсумки уроку, домашнє завдання
2.Рефлексія
« Найбільше мені запам’яталося…»
«На уроці я дізнався про...»
«Мене зацікавило..»
3.Домашнє завдання
Підготувати власну розповідь для Тома та Наталочки про власну мандрівку різними видами транспорту.
Створити власні ілюстрації до твору (за бажанням).
Використані джерела:
1. 5 – 9 класи: Світова література. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804
2. Програма для 5 - 12 класів Р. В. Мовчан, К. В. Таранік-Ткачук, К., «Освіта», - 2013р
3.Авраменко О. М. Українська література. 5 кл.: підручник для закладів загальної середньої освіти. – К.: Грамота, 2018. – 256с
4.Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку – Х.: Основа, 2012
5. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. – Х.: Основа, 2012
6.Загнітко А. П., Щукіна І. А. Великий тлумачний словник. Сучасна українська мова від А до Я. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2008
7.Зірка Мензатюк. Таємниця козацької шаблі.- ТОВ «Видавництво Старого Лева».- 2006
8.Ніколенко О.М. Зарубіжна література 5 кл.: підручник для закладів загальної середньої освіти. – К.: Грамота, 2018. – 256с