Урок "Подорож у часі: від пароплава до сучасного авто" (за мотивами повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» та повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»)

Про матеріал
Інтегрований урок з української літератури та зарубіжної літератури у 5 класі
Перегляд файлу

Інтегрований урок української та зарубіжної літератури , 5-А, Пасічник Л.Г., Мізіна Т. А.

Тема. Подорож у часі: від пароплава до сучасного авто (за мотивами повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» та повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»)

Мета: формувати предметні компетентності відповідно до змістових ліній:

   власне читацька –знання теорії, розуміти його підтекст;

навчально-пізнавальна – уміння учнів працювати з різноманітною інформацією в умовах пошуку, удосконалювати навички роботи з текстом;

  комунікативно-мовленнєва – розуміння мови твору, уміння висловлювати власну думку;  характеризувати вчинки героїв, пов’язуючи з життєвими ситуаціями учнів;

  діяльнісна – застосування набутих знань на практиці; ; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, спостереження, виділяти суттєве, уміння дискутувати про значення історичної пам’яті, творчі: розвивати навички критичного мислення;

  продуктивна – здатність до розв’язання будь-якої задачі творчо;

  загальнокультурна - виховувати у школярів позитивні риси характеру, виховувати патріотичні почуття, повагу до героїчного минулого  народу, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті.

Обладнання: портрети зірки Мензатюк та Марка Твена, презентація, учнівські малюнки.

Тип уроку : інтегрований урок

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 - Доброго дня, діти та гості! Наш урок сьогодні незвичайний – урок української та зарубіжної літератури. Він стане для вас подорожжю у минуле, у різні століття з їх чудернацькими винаходами та відкриттями.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бліц-опитування

1 Чи любите ви мандрувати?

2 Яким способом ви подорожуєте?

3 Чи була у вашому житті подорож, яка запам’яталася вам особливо?

4  Куди ви мрієте здійснити подорож у майбутньому?

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

У рамках інтегрованого тижня «Транспорт»  ми здійснимо подорож у часі за вивченими вами творами Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» та Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», пригадаємо види транспорту, які зустрічалися у цих  текстах.

 

ІV. Сприйняття нового матеріалу

  1. Учитель зарубіжної літератури

Людське суспільство завжди мало потребу в переміщенні. Кожна епоха демонструє нам певні вимоги до транспорту. З початку ХІХ століття в світі розгорнулася справжня транспортна революція. Повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» демонструє нам приклади розвитку транспорту.Американець Ф. Фултон ще в 1803 році провів випробування парового судна на Сені.

Справжнім же першопроходцем став англійський пароплав «Сіріус», який у квітні 1838 року досяг Нью-Йорка через 18 днів і 110 годин після відплиття. «Сіріус» став першим володарем «Блакитної стрічки Атлантики» умовного призу, що присуджується за найшвидший перетин океану між Старим і Новим Світом.

Варто відзначити, що взяття «Блакитної стрічки Атлантики»  кораблю із зоряним ім´ям взагалі давалося відверто через силу. Справа в тому, що запасів вугілля на борту для рейсу не вистачало, тому команді довелося кинути в топку запасні снасті, щогли, настил містків, поручні й навіть меблі.

 З 1840-х років пароплави стали регулярно ходити з Європи в Америку і назад. Трохи пізніше на пароплаві можна було потрапити і на інші континенти

  1. Бесіда
  • Що доводить популярність цього виду транспорту?
  • Які звуки видавав Бен?
  • Як називався пароплав, який удавав Бен?
  1. Монолог-гра «Пароплав»

(Учень інсценізує уривок з твору).

  1. Перегляд відеоролику з фільму «Пригоди Тома Сойєра»
  • За кордоном поширений більш цивілізований транспортний засіб – коляска та її різновид тарантас. Тарантас – це кінний візок на чотирьох колесах. Таку коляску менше трясло на поганих дорогах.
  •  Які розваги вчинив Том перед Беккі, використовуючи тарантас?
  • На що наражає себе Том в цих забавах?
  •  Як цей вчинок характеризує Тома?

          -     Чому він так робив?

 

  1. Учитель української літератури

Полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк – авторка повісті «Таємниця козацької шаблі».

 Саме з таких мандрівок із дочкою та чоловіком і народився задум повісті, з якою ми познайомилися, – «Таємниця козацької шаблі». Як зазначає авторка, спершу вона хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого здійснюється ця цікава подорож.

 

51405609_2009080299207845_7566717350225903616_n
 

  1. Гра «Лови помилку»
  1. Учитель покарав Тома за запізнення тим, що викликав батьків до школи (Ні)
  2. Дохла кішка потрібна була дітям, щоб вивести бородавки (Так)
  3. У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі. (Ні)
  4. Першочерговою метою своєї подорожі визначили Берестечко. (Так)
  5. У печері Том пригостив Беккі цукеркою (Ні)
  6. Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в  м. Дубно. (Ні)
  7. Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти. (Ні)
  8. Яблуко, паперовий змій, алебастрові кульки – це речі, які хлопці віддали Тому за можливість пофарбувати паркан (Так)
  9. У Берестечко Руснаки приїхали у дев’яту п’ятницю після Великодня, коли туди збираються свідомі українці вшанувати пам'ять загиблих козаків. (Так)
  10. У Підгірцях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал. (Ні)
  11. Містечко знаходилось на річці Міссурі (Так)
  12. Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона б мусила все життя брехати. (Так)

52595751_2009080079207867_319873637899304960_n

 

  1. Фізкультхвилинка
  2. Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам’ятками України.

(Учні розповідають про історико-архітектурні пам’ятки України, які були у тексті твору). Відеоролики.

  1. Інсценізація  «Зустріч Тома Сойєра та Наталочки»

Т.  - Я – Том Сойєр. Мені тісний і нудний “добропорядний” світ. Я живу наче і в Сент-Пітерсберзі, і в своєму світі, сповненому пригод і різноманітних подій. У школі мені нецікаво. В класі стоїть спека, повітря наче завмерло, як і життя в містечку

Але я  можу повернути справу так, що неприємне заняття (фарбування паркану) стане привабливим і бажаним для інших хлопчаків

Я завжди можу урізноманітнити життя. У нашому містечку є річка, печери, тому мені не складно захопити інших своєю фантазією.

Я часто уявляю себе героєм пригодницьких книг, сам роблю своє життя яскравим, сповненим ризику і небезпек, інколи не вигаданих, а реальних. Мій улюблений герой  легендарний Робін Гуд, благородний розбійник, захисник простих людей.

 

Н. - Привіт усім! Я – Наталочка. Разом зі своєю родиною мешкаю у місті Києві. Останнім часом мені довелося пережити багато різних пригод. Вирушивши разом із батьками на пошуки старовинної козацької шаблі, я відвідала багато різних історико-культурних памяток: Дубенський замок → Тараканівський форт → Підгорецький замок → Кам’янець-Подільський → Хотинську фортецю.

Томе, уявляєш, я зрозуміла, що безстрашно  дивитися в очі перешкодам – це надзвичайно важко, особливо коли тобі протистоять підступні темні сили,  а чорти приймають людські подобу!

Наш час, Томе, дуже швидкий – комп’ютерні технології, винаходи, наукові розробки… Але найкраще, Томе, це гідні люди, яких ти зустрічаєш на своєму шляху – дядько Богдан, пластуни Северин та Василько, а також ти – мій новий та цікавий співрозмовник. Тому будьмо знайомі крізь століття!

 

52631641_2009079769207898_1075289133213024256_n (1)
 

 

VІ. Узагальнення, систематизація і закріплення знань учнів

 

1.Творча робота

(Учні малюють  елемент  транспорту, про які йшла мова на уроці)

 

VІІ.  Підсумки уроку, домашнє завдання

2.Рефлексія

« Найбільше мені запамяталося…»

«На уроці я дізнався про...»

«Мене зацікавило..»

 

 

3.Домашнє завдання

Підготувати власну розповідь для Тома та Наталочки про власну мандрівку різними видами транспорту.

Створити  власні ілюстрації до твору (за бажанням).

 

Використані джерела:

1. 5 – 9 класи: Світова література. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804

2. Програма  для 5 - 12 класів  Р. В. Мовчан, К. В. Таранік-Ткачук, К., «Освіта», - 2013р

3.Авраменко О. М. Українська література. 5 кл.: підручник для   закладів загальної середньої освіти. – К.: Грамота, 2018. – 256с

4.Ворожейкіна О.М.  100 цікавих ідей для проведення уроку – Х.: Основа, 2012

5. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. – Х.: Основа, 2012

6.Загнітко А. П., Щукіна І. А. Великий тлумачний словник. Сучасна українська мова від    А до Я. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2008

7.Зірка Мензатюк. Таємниця козацької шаблі.- ТОВ «Видавництво Старого Лева».- 2006

8.Ніколенко О.М. Зарубіжна література 5 кл.: підручник для   закладів загальної середньої освіти. – К.: Грамота, 2018. – 256с

 

 

docx
Додав(-ла)
Пасічник Леся
Додано
3 червня 2019
Переглядів
493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку