Нове суспільство вимагає нової людини. Духовність – це ціннісний показник соціальної значимості людини, яка формується в процесі співпраці педагога та студента, особливо при вивченні такої дисципліни як географія. Вивчення країн світу має сформувати в студентів цілісне уявлення про навколишній світ, показати глибокий взаємозв'язок природи, населення, господарства Землі, навчити просторово мислити, сприяє вихованню поваги й любові не тільки до своєї Батьківщини, а й до історії та культури інших країн і народів, що є надзвичайно важливим сьогодні, коли світ змінюється з небаченою швидкістю.
Методична розробка виконана у відповідності до методичних вимог. Автор використала в повному обсязі основну і додаткову літературу, Інтернет - мережу. Оригінальне компонування тексту забезпечує використання повного комплексу основних методів навчання: словесного, наочного і практичного.
Дана методрозробка орієнтує на отримання оформлених, впорядкованих та структурованих знань. Ці знання подані в зручній для сприймання і розуміння формі і відповідають вимогам методики проведення.
Методична розробка може бути використана викладачами ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації.
Мета заняття:
навчальна
розвивальна
виховна
Тип заняття: конференція
Обладнання: мультимедійна дошка, атлас з географії для 10-11 класів, робочий зошит, настінна карта (політична карта світу), ілюстрації і фотоматеріали, роздатковий матеріал.
Література для викладача
Література для студента
Хід заняття
І. Організаційна частина
Викладач.
«Добрий день, пані та панове! Я рада вітати вас на конференції Міжнародних організацій. Сьогодні ви представляєте найбільш впливові та важливі для людства організації, адже головна мета їх – приносити користь людству!»
Посміхніться одне одному. Я сподіваюся, що наше сьогоднішнє заняття створить вам гарний настрій на весь день. Щаслива людина – успішна людина.
Послухайте вірш С.Островського й поміркуйте над цими словами.
И пусть бывает в жизни не легко
И не всегда судьба тебе послушна,
Живи красиво, вольно, широко,
Люби людей – светло и простодушно,
Ищи свою дорогу с малых лет,
Уверенно вперёд иди сквозь годы,
Оставь на этой лучшей из планет
Свой яркий след, свои живые всходы.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Викладач
На минулому занятті ми з вами розглядали тему «Сучасна політична карта світу». І зараз ми проведемо вікторину на дану тему.
ІІІ. Мотиваційна діяльність
Викладач.
Чому люди дружать? Загалом людина не може існувати одноосібно. Вона завжди стикається з іншими людьми, щоб щось обговорити, вирішити якісь питання. Для того, щоб було до кого звернутися по допомогу в скрутній ситуації. Інші люди об'єднуються, щоб комусь протистояти. У таких випадках напівсерйозно запитують: проти кого дружимо? Це непросто запитання, відповіді на нього допоможуть краще зрозуміти, як і чому дружать не тільки люди, але й країни. Звичайно, відносини між ними більш складні, різноманітніші, але таке порівняння цілком доречне. І там, і тут в основі об'єднання, дружби лежать інтереси, вигоди, які одержують усі учасники-співтовариства країн.
Таким чином, сьогодні на занятті ми дізнаємося про діяльність міжнародних організацій. Скажіть мені, будь-ласка, які міжнародні організації ви знаєте (ООН, НАТО, ЄС, СНД тощо)? Добре, а до яких міжнародних організацій належить Україна? (Відповіді.) Молодці, ви назвали багато організацій, отже, наша держава бере активну участь у міжнародному співробітництві.
Отже, ми маємо збагнути, що собою являють міжнародні організації, з якою метою їх створюють, та проаналізувати їхню діяльність.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
На початку XXI ст. світ постає єдиним соціально-економічним організмом. Часи, коли стосунки між державами вирішувалися силовими методами, поступово відходять у минуле. Порозуміння через домовленість, пошук взаємовигідних варіантів розв'язання проблем — цивілізовані методи міждержавного спілкування. Для координації діяльності світового співтовариства, вирішення суперечок, боротьби з глобальними і регіональними проблемами створено низку міжнародних організацій.
Перші постійні міжнародні об'єднання з'явилися в Стародавній Греції в VI ст. до н.е. у вигляді союзів міста та общин. Схожі об'єднання були прообразами майбутніх міжнародних організацій. Сьогодні у світі нараховується понад 4000 міжнародних організацій.
Що таке МО?
Міжнародна організація — це об'єднання трьох або більше урядів, міжурядових або громадських співтовариств, спрямоване на вирішення певних спільних питань чи реалізації проектів.
Як ви думаєте, хто бере участь у роботі організацій?
Так, правильно — це уповноважені особи, які представляють інтереси своєї держави чи співтовариства, дотримуючись поваги, порядку та норм міжнародного права.
Які ознаки МО?
Розглянемо класифікацію МО?
Розглянемо детальніше загальнополітичні
Випереджальне завдання студентів
Виступи групи студентів, що готували випереджальні завдання-повідомлення про організації. Інші студенти, що не готували повідомлень, слухають, ставлять запитання та записують у зошит необхідну інформацію.
Перша група.
Організація Об’єднаних Націй
ООН — універсальна організація, яка виконує і загальнополітичні, і спеціалізовані функції, оскільки містить понад ЗО взаємопов'язаних об'єднань. Заснована ще в 1945 р., нині вона охоплює 193 країни світу і є центром розв'язання проблем, з якими зіштовхується людство. Щоденно ця організація проводить роботу зі сприяння дотримання прав людини, охорони довкілля, боротьби з хворобами і скорочення масштабів бідності. ООН розробляє норми і правила безпечного й ефективного повітряного сполучення, приділяє увагу удосконаленню телекомунікацій і захисту інтересів споживачів. Вона є ініціатором міжнародних кампаній у боротьбі з обігом наркотиків і тероризмом. Діючи в усіх регіонах світу, ця організація надає допомогу біженцям, допомагає збільшити обсяги виробництва продовольства, відіграє провідну роль у боротьбі зі СНІДом. Головними органами ООН є Генеральна Асамблея, Рада Безпеки, Міжнародний Суд, Секретаріат та ін. На особливу увагу заслуговують галузеві організації, створені ООН для вирішення певних завдань міжнародного розвитку.
На засіданнях Генеральної Асамблеї розглядають кардинальні питання світової політики, кожна країна незалежно від кількості її населення й економічного потенціалу має один голос. Участь у роботі сесій Генеральної Асамблеї відкриває для суверенних країн світу широкі можливості для обміну думками, розробки важливих рішень, переговорів і консультацій з життєво важливих для них проблем світової політики.
Рада Безпеки — відповідальна за дотримання миру та безпеки, складається з 15 країн-чле- нів: 5 постійні (СІЛА, Росія, Великобританія, Франція, Китай), 10 послідовно обирають на певний термін. Рада має виключні повноваження для запобігання війни та створення мирного співробітництва. У роботі Ради головна роль належить її постійним членам — тільки за їхньої одностайної згоди рішення Ради Безпеки ють прийнятим.
Економічну і Соціальну Раду (ЕКОСОР) обирають на Генеральній Асамблеї, вона здійснює координацік економічної та соціальної діяльності ООН. У ній обговорюють міжнародні глобальні та міжгалузе ві проблеми світового господарства, організовуюті дослідження з питань економіки, екології, культу ри, освіти та прав людини.
Міжнародний Суд ООН — розв'язує суперечки між державами та надає консультації з правовий питань.
Секретаріат — забезпечує нормальні умови роботи організації.
Друга група
Рада Європи
Рада Європи (1949 р.) — завдання — захист прав людини та верховенство права; допомагає утвердженню демократії в Європі, підтримуючи політичні, законотворчі та конституційні реформи.
Третя група
СНД
Співдружність Незалежних Держав (СНД) — утворено у 1991 р. Це господарський, політичний та економічний союз Білорусі, Росії, України та 8 колишніх республік Радянського Союзу: Азербайджан, Вірменія, Казахстан, Киргизстан, Молдова, Таджикистан, Узбекистан, Грузія (з 2009 р. не є членом)
Викладач.
А зараз поговоримо про спеціальні організаувї: ЄС, НАТО, ЮНЕСКО, ФАО та інші організації, зокрема СОТ, НАФТА, МБРР
Прошу наступні групи розповісти нам детальніше про ЄС(випереджальне завдання студентам)
Четверта група
ЄС
ЄС — політико-економічне інтеграційне об'єднання 28 країн Європи, утворене в 1993 р. ЄС поєднує ознаки міжнародної організації і держави, однак формально не є ні тим, ні іншим. Країни ЄС пройшли довгий інтеграційний шлях: від підписання у 1951 р. договору про створення Європейського об'єднання вугілля і сталі, до Лісабонського договору 2007 р. про реформування ЄС. Він відіграє значну роль у міжнародних відносинах. Країни ЄС зобов'язалися проводити спільний зовнішньополітичний курс, узгоджувати основні напрямки економічної, екологічної і соціальної політики.
П’ята група
НАТО
НАТО, або Північноатлантичний Альянс — міжнародна військово-політична організація, створена в 1949 р. Нині в своєму складі вона налічує 28 держав. До цієї організації прагне в майбутньому долучитися й Україна. Основним принципом діяльності організації є система колективної оборони — спільні організовані дії всіх її членів, якщо виникне загроза ззовні. Нині НАТО — один із провідних компонентів безпеки в усьому світі.
Шоста група
ЮНЕСКО
ЮНЕСКО – спеціалізований підрозділ ООН із питань освіти, науки і культури. Метою цієї міжурядової організації є сприяння миру і зміцнення міжнародної безпеки шляхом розвитку співробітництва між державами в гуманітарній сфер ЮНЕСКО об'єднує 195 країн. Одним із напрямів діяльності є охорона культурної і природної світової спадщини та її використання для потреб міжнародного туризму. Список світової культурної спадщини, складений під егідою ЮНЕСКО, налічує 962 об'єктів (станом на 2012 р.).
Із численних пам'яток України до нього включено Києво-Печерську лавру і Софійський собор у Києві, історичний центр Львова, ліси Українських Карпат тощо.
Сьома група
ФАО
Восьма група
СОТ
(Світова організація торгівлі) організована 1947 р., штаб-квартира у Женеві. Організація опікується правилами торгівлі між країнами, врегульовує торговельні суперечки.
І нарешті, звернемо увагу на таку організацію, як
Девʹята група
Римський Клуб.
Організація була створена за ініціативи італійського громадського діяча А. Печчеі у 1968 р. Римський Клуб — неурядова організація, що об'єднує науковців, економістів, політичних діячів, керівників великих корпорацій та ін. з метою поглиблення розуміння особливостей розвитку людства в епоху НТР. Основною формою діяльності Римського Клубу є організація великомасштабних наукових досліджень в області економіки та її впливу на розвиток людства. Результати роботи публікуються у так званих доповідях Римського Клубу.
Таким чином, ми дізналися багато корисної інформації про міжнародні організації.
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок
Викладач. А зараз пригадаймо, що ми засвоїли на занятті. Для цього увага на презентацію. Я називаю організацію, а ви повинні назвати рік утворення та штаб-квартиру. Хто знає відповідь, піднімає руку. Отже, розпочинаємо!
VI. Висновки заняття
Викладач запитує кількох студентів, про що вони дізналися на заняття, дає завдання ще раз перелічити загальнополітичні та спеціальні міжнародні організації та назвати ту, яка найбільше запам'яталася.
VIІ. Підсумки заняття
Викладач підбиває підсумки заняття, відмічає найактивніших студентів, заохочує їх оцінками, аргументує своє рішення.
VIІІ. Домашнє завдання