Мова – це складний психологічний процес, який неможливо оцінювати, розвивати окремо від мислення або сприймання. Навчальний матеріал, поданий у вигляді цікавої захоплюючої історії, сприяє розвитку особистісних якостей, демонструє унікальність уяви кожної дитини, дозволяє проявити активність та творчість. Оскільки сучасні діти багато часу проводять онлайн, реальне спілкування стає мистецтвом, якому потрібно навчати. Для цього чудово підходить метод «сторітеллінга».
Сторітеллінг (у перекладі з англійської story означає історія, а telling – розповідати; отже, сторітеллінг – це розповідь історій) – це мистецтво захоплюючої розповіді та передачі за її допомогою необхідної інформації з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слухача. Ця методика була розроблена та успішно випробувана на особистому досвіді Девідом Армстронгом, головою міжнародної компанії Armstrong International.
Сторітеллінг – це творча розповідь. На відміну від фактичної розповіді (переказу, опису по пам’яті), яка ґрунтується на роботі сприймання, пам’яті, відтворювальної уяви, в основі творчих розповідей лежить робота творчої уяви. Обов’язковими компонентами такої розповіді мають бути самостійно створені дитиною нові образи, ситуації, дії. При цьому учні використовують свій набутий досвід, знання, але по-новому комбінують їх.
Фрагменти уроків з використанням сторітеллінгу
Математика
Тема: Число і цифра 1. Порівняння кількості предметів. Порядкова лічба.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
- Ой, дзвоник пролунав. ( Учитель показує «гостя» - червоний м’ячик на малюнку в підручнику на с. 23)
- Хто іде до нас у гості? Та це м’ячик котиться згори. Скільки м’ячиків? (Один)
- Сьогодні на уроці ми вивчимо число «один».
- Отже, я пропоную послухати казку « Найкраща цифра »
Далеко-далеко, за морями і горами, була країна циферія. Жили в ній цифри в злагоді. Одного разу зібралися всі десять цифр разом і вирішили відпочити від прикладів і задач, порозмовляти.
Тут Двійка і каже:
- Давайте поговоримо про нас.
- Як це, про нас? – запитала Сімка
- Про наше написання. Ми такі різні за фігурами. – пояснила Двійка, яка вважала себе найкрасивішою серед цифр.
- Знайшла про що розмовляти! – посміхнулася Одиниця.
- З твоєю фігурою краще мовчати, - сказала Трійка і засміялася.
Інші цифри теж засміялися і особливо голосно сміялися з Одиниці Четвірка і Сімка. Вони теж мали прості фігури та, щоб їх не відкинули, разом з усіма насміхалися з простої Одиниці. Одиницю образили ці розмови і сміх, але вона була розумна і не сперечалася, просто відійшла від сестер подалі. А цифри почали одна перед одною крутитися, показуючи свої чесноти.
- Я маю красиву лебедину шию і довгий хвіст, як у тварин. Може я зовсім і не цифра, а невідома тварина? – вихвалялася Двійка.
- А я теж маю хвіст, тільки зверху, а знизу я круглесенька! – казала П’ятірка.
- Ха! Ха! Ха! Хто носить хвіст на голові? Це мутант, а не тварина, - засміялася Двійка, а разом з нею й інші цифри.
- Зверніть увагу, який я красивий! Не знайти нікого такого кругленького та рівненького, як я! – викотився Нуль.
- Тобі краще мовчати! Ти товстий як пузир! Подивіться, ще трохи – і він лусне! – сказала Вісімка. – Ось я сама досконалість. Ніхто не має такої кругленької фігури з осиною талією. Трійка трохи схожа на мене, тільки вона половина моєї фігури. Усі звернули увагу на Трійку, так воно і є: половина Вісімки. Опустила Трійка голову, так принизили її, не оцінили.
- А зверніть увагу на нас, - казали разом Дев’ятка і Шістка, - ми як сестри-близнята: з одного боку – Дев’ятка, а стане на голову – буде Шістка. Ось ми які: і прямо, і навпаки – знову буде цифра!
- І я така, - сказала Вісімка і стала на голову, щоб підтвердити свої слова.
- І я такий самий, - подумав Нуль, але через образу нічого не сказав і нічого не став доводити. Чим ще цифрам похвалитися? Всі показали свої фігури, кожна любила себе і тому не знайшли між цифрами найкращу.
Тоді звернулися до властивостей. Якщо фігури у всіх були різні, то властивостей було багато однакових. Нуль відрізнявся від інших цифр тому, що при додаванні і відніманні сума і різниця дорівнювали доданку і зменшуваному.
Замовкли цифри, не знаючи, які властивості вважати головними. Тоді вийшла Одиниця, яка довго стояла осторонь, слухаючи хвастливі розмови сестер.
- Сестри мої, скажіть, будь ласка, з чого починається лічба?
- З одиниці, - сказала П’ятірка.
- Так! А як утворюються всі наступні числа? – знову запитала Одиниця.
- Додаванням одиниці до числа, - знову відповіла розумна П’ятірка.
- Будь-яке натуральне число, крім мене, має попереднє і наступне. На скільки ці числа відрізняються від даного? – продовжувала Одиниця.
- На одиницю, - тихо відповіли всі числа.
- Усім відомо, що немає найбільшого натурального числа, а яке найменше? – запитала Одиниця. Всі похнюпилися і замовкли, адже знали, що найменша – одиниця, що все починається з одиниці, що всі вони складаються з кількох одиниць.
- Так чому ви смієтесь над моєю простою фігурою, якщо залежите всі від мене, від простої і некрасивої Одиниці.
Дуже соромно стало цифрам, що у гонитві за зовнішньою красою забули всі про інші якості, набагато корисніші, ніж краса фігури. Опустили голови усі цифри - і красиві, і некрасиві. Зрозуміли вони, що велипусті балачки, що завжди найголовніше – це внутрішні якості й справи кожного.
Я досліджую світ
Тема: « Куди зникає сміття?»
IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Людина весь час намагається забезпечити собі комфортне життя. Для цього вона купує різні речі: одяг, продукти, меблі, техніку тощо. Ось і ми сьогодні зробили «контрольну закупку».
Учитель викладає на стіл деякі продукти.
— А тепер прослідкуйте, як з’являються відходи.
Багато продуктів запаковано в поліетиленові пакети. Після використання вони нам не потрібні. Викладаємо. (На столі поступово з’являється гірка сміття.) Яблуко ми з’їдаємо не повністю. Огризок викидаємо. Щоб приготувати картоплю, її треба почистити. Лушпиння викидаємо. Випиваємо сік, пластикову пляшку викидаємо. Після того, як з’їли консервовані гриби, викидаємо скляну банку. Після споживання рибних консервів у сміття піде металева бляшанка. А ось паперовий пакет, у якому був хліб. Він нам теж не потрібен.
— А тепер уявіть, скільки сміття залишається після кожної людини протягом дня, місяця, року. А за все життя?
Складання сторітеллінгу
Учні по черзі «перевтілюються» у якусь тварину або рослину і від її імені просять людину не забруднювати повітря або довкілля. Наприклад: «Я — маленька пташка. Поблизу мого лісу стоїть завод, який викидає шкідливі речовини в повітря. Листя дерева, де звито гніздечко, вкрилося кіптявою. Пташенятам важко дихати. Прошу: застосуйте на заводі спеціальні фільтри, не забруднюйте повітря!»
Висновки
Загалом, сторітелінг як формат навчання у школі має величезну практичну користь: легке засвоєння матеріалу, розвиток уяви, подолання страху публічного виступу, налагодження стосунків з іншими учнями, самопізнання. Сторітелінг може бути пасивним і активним. У першому випадку за створення історії та її розповідь відповідає вчитель, у другому – йому допомагають учні. Вибір одного чи іншого варіанту залежить від уроку, теми заняття, а також від особистих побажань педагога.
Список використаних джерел:
Режим доступу: https://osvitoria.media/
[Електронний ресурс] — Режим доступу: https://courses.ed-era.com/
1