Розробки уроків тренінгового курсу «Вчимося жити разом» для 9 класів

Про матеріал

Розробки уроків тренінгового курсу «Вчимося жити разом» для 9 класів розрахован для педагогів

Теми: Характер людини

Самооцінка характеру

Самовизначення і вибір професії

Перегляд файлу

 

 

 

Розробки уроків тренінгового курсу

«Вчимося жити разом»

для 5-10 класів

 

 

 

 

 

 

9-й клас

№ 14

Характер людини

 

№ 15

Самооцінка характеру

 

№ 16

Самовизначення і вибір професії

 

 


Ефективна комунікація

Самоконтроль

Емпатія

Кооперація

Аналіз проблем і прийняття рішень

Запобігання та розв’язання конфліктів

Асертивність

Самооцінка, самоповага

Повага до прав людини

Гендерна чутливість

Активне громадянство

 

Тема 1. Характер людини

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-Meta.tifМета

Усвідомити взаємозв’язок між цінностями  і характером  людини.

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-ZAVDANJA.tif

 

Результати навчання

Наприкінці заняття учні:

  • пояснюють, від чого залежить характер людини;
  • називають ознаки доброго характеру;
  • наводять приклади моральних авторитетів

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-MATERIALY.tifОбладнання і матеріали:

  • Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
  • Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
  • Плакат «Риси характеру».
  • Листочки з афоризмами (Додаток 1.2).

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-MATER- ZAZDALEG.tifЩо підготувати заздалегідь:

  • Роздрукувати роздаткові матеріали для учнів та додатки для вчителя.
  • Перевірити презентацію до теми «Характер людини».

 

Орієнтовний план уроку

Стартові завдання

7 хв.

Вправа: «Від чого залежить характер людини»

7хв.

Руханка

4 хв.

Бесіда: «Добрий характер»

7 хв.

Вправа: «Цінності – основа характеру»

10 хв.

Вправа: «Етапи морального розвитку»

5 хв.

Підсумкове завдання

5 хв.

Усього тривалість

45 хв.


Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)

  1. Зворотній зв’язок з минулого заняття. Запитайте дітей: «Про що ми говорили на минулому уроці»? Вислухайте відповіді бажаючих, підведіть підсумок.
  2. Назвіть тему уроку: «Сьогодні ви дізнаєтесь про характер, та що складає його основу».
  3. Інформаційне повідомлення (пояснити термін «характер»). Слово вчителя: «Психологічні особливості людини виявляються в її характері. Слово «характер» у перекладі з грецької означає «печатка» або «відбиток». Характер виявляється у стосунках людини з оточенням та її вчинках. Наприклад, Максим — відповідальний, на нього завжди можна покластися, а Костик — легковажний, йому краще нічого не доручати. Оксана — сором’язлива і трохи відлюдькувата, а її сестра Марічка — дуже товариська.
  4. Вправа на знайомство. Роздайте стікери (по 5 штук для кожного) та запропонуйте учням написати на кожному по одній позитивній або негативній рисі характеру.

Учні по черзі зачитують свої стікери, оцінюють їх як позитивні чи негативні та прикріплюють їх на плакаті «Риси характеру» в одній з колонок:

  • ставлення до себе (скромний, хвалькуватий, самокритичний, честолюбний...); ставлення до інших людей (тактовний, ввічливий, співчутливий, брутальний, нахабний...);
  • ставлення до праці (старанний, пунктуальний, безвідповідальний...);
  • ставлення до речей (ощадливий, акуратний, марнотратний, неохайний...).

Вправа «Від чого залежить  характер людини (ознайомитися з основними гіпотезами формування характеру)

  1. Інформаційне повідомлення: «Психологи довго дискутували, від чого залежить характер людини — від її вроджених якостей чи набутих у процесі виховання. Одні доводили, що вирішальними є спадкові чинники (характер, як у діда). Інші, наводячи приклад дітей мауглі, обстоювали ключову роль виховання, вважали вплив спадковості несуттєвим.

У ХХ ст. виник напрям гуманістичної психології. Його представники переконані, що люди самі обирають, як їм жити і якими бути. Спадковість і оточення, на їхню думку, роблять свій внесок у формування особистості, але вплив творчого «Я», самовиховання набагато сильніший.

Місія суспільства і вихователів, вважають психологи-гуманісти, полягає в тому, щоб створити сприятливі умови для розвитку особистісного потенціалу дитини й м’яко втручатись у цей процес лише тоді, коли вона збивається з правильного шляху».

  1. Виконайте Завдання 1 у роздатках для учнів.

Попросіть учнів прочитати історію «Кінь на дорозі»

Запитання для обговорення:

  • Яку гіпотезу формування характеру (спадковість, виховання, самовиховання) ілюструє ця історія?
    • Чи погоджуєтесь ви з позицією гуманістів щодо виховання дітей?
    • Якщо ні,  яка ваша думка з  цього приводу?

D:\2016 ДЛЯ ВИДАНЬ ЮНИСЕФ\5_OZ9klass\1_OZ_Pidr9_GOS Alat\9_OZ_Uch Block\Links\horses.tif

 

Руханка «Погода у Занзібарі» (запобігти втомі)

Стати в коло, повернутися праворуч і йти, повторюючи рухи за тренером: «У Занзібарі гріє сонечко (гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками). Але що це? Буря вщухає (усе у зворотному порядку). Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на легенький вітерець. У Занзібарі сонечко».

Можна продовжити гру, розвернувши учнів на 180° і запропонувавши «віддячити» тим, хто стояв позаду: «А в Україні холодно. Коли виходиш на вулицю, мороз хапає за щоки (щипати за щоки), за вуха (масажувати вуха), пробирається під куртку (щипати спину), мерзнуть ноги (тупотіти ногами). Та коли заходиш у дім, стає тепліше, пощипують вуха, щоки (терти вуха, щоки). Поступово зігріваєшся і розслаблюєшся (гладити по плечах, спині)».

Бесіда: «Добрий характер» (пояснити ознаки доброго характеру)

  1. Вступне слово: «В юності люди шукають взірці для наслідування, намагаються бути схожими на своїх друзів, батьків, молодіжних кумирів. Тому важливо навчитися відрізняти позитивні риси характеру від негативних, щоб обирати гідні моральні орієнтири».
  1. Запропонуйте учням по черзі вголос зачитати ознаки доброго характеру із Завдання 2 роздаткових матеріалів для учнів.

Запитання до учнів:

  • Пригадайте реальну людину, літературного персонажа чи героя фільму, який може стати взірцем для наслідування.
  • Назвіть позитивні риси його характеру.

 

Вправа: «Цінності – основа характеру»

  1. Виконати Завдання 3 у роздаткових матеріалах для учнів

За допомогою інформації у Завданні 3 та презентації ознайомити учнів з поняттям «цінності» та їх вплив на характер людини.

 

  1. Групова робота: «Розрізняємо цінності-цілі та цінності-засоби»
  • Об’єднайте учнів у три групи («друзі», «навчання», «дозвілля»). Для цього учні беруть зі столу одну картку та приєднуються до учнів із такою ж назвою групи.
  •  Попросіть учнів записати, що вони цінують у цих важливих сферах життя. Що з цього є цінностями-цілями, а що — засобами.
  • Повідомлення груп, обговорення.

Вправа: «Етапи морального розвитку і моральні авторитети»

  1. Виконати Завдання 4 у роздаткових матеріалах для учнів

За допомогою інформації у Завданні 4 та презентації ознайомити учнів з етапами морального розвитку

D:\2016 ДЛЯ ВИДАНЬ ЮНИСЕФ\5_OZ9klass\1_OZ_Pidr9_GOS Alat\9_OZ_Uch Block\Links\Child.tif

  1. Повідомлення: «Дехто зупиняється у своєму моральному розвитку або вигадує власні етичні принципи, як у вірші Степана Руданського».
  1. Виконати Завдання 5 у роздаткових матеріалах для учнів

Запитання для обговорення:

  • Чи відповідають дії його персонажів моральним принципам?
  • Чи можна вважати їх морально зрілими людьми?

D:\2016 ДЛЯ ВИДАНЬ ЮНИСЕФ\5_OZ9klass\1_OZ_Pidr9_GOS Alat\9_OZ_Uch Block\Links\vory.tif

  1. Пояснити поняття «моральні авторитети». За допомогою презентації та інформації у Додатку1.1 розказати про людей, яких називають моральними авторитетами.

 

Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)

  1. Роздайте учням по одному афоризму Додаток 1.2  і запропонуйте по черзі зачитати їх.
  2. Зачитайте підсумки:
  • Важливу роль у житті людини відіграє характер. Він виявляється у стосунках людини з оточенням та у її вчинках.
  • Спадковість та соціальне оточення роблять свій внесок у формування характеру, але вплив творчого «Я», самовиховання набагато сильніший.
  • Характер є відображенням внутрішнього світу людини — її світогляду, життєвого досвіду, цінностей і звичок.
  1. На завершення подивитися відео «Добро повертається».

D:\Users\Sony2\Desktop\Добро повертається.pngC:\Users\Sony2\AppData\Local\Temp\7zO6C3B.tmp\static_qr_code_without_logo.jpg

http://autta.org.ua/ua/materials/material/Dobro-povertaietsya/

 

  1. Домашнє завдання (виконується за бажанням учнів)
  • Учні мають скласти словесний портрет реальної людини чи літературного персонажа, про якого можна сказати, що в нього добрий характер і він може бути взірцем для наслідування.
  • Запропонувати подивитися фільм «Із 13 в 30» до наступного уроку.

D:\Users\Sony2\Desktop\kinopoisk.ru-13-Going-on-30-36547.jpgC:\Users\Sony2\AppData\Local\Temp\7zOBB73.tmp\static_qr_code_without_logo.jpg

 


Додаток 1.1

Моральні авторитети

Люди, які досягають третього рівня морального розвитку, орієнтуються на універсальні етичні принципи і високоморальними вважають вчинки, що відповідають загальнолюдським цінностям, навіть якщо вони суперечать законам країни проживання. Таких людей називають моральними авторитетами або совістю нації. Це, наприклад:

D:\Users\Sony2\Desktop\e6429b741d22.jpgАндрій Сахаров — став академіком у 32 роки, був одним із винахідників водневої бомби, тричі Героєм Соціалістичної Праці. З кінця 1950-х років наполягав на скороченні ядерних озброєнь, сприяв підписанню міжнародної угоди про заборону ядерних випробувань у трьох сферах. Ім’я Андрія Сахарова до певного часу було засекречено через специфіку його діяльності. Однак з середини 60-х років він — невтомний борець за права людини, захисник дисидентів і політв’язнів.

D:\Users\Sony2\Desktop\index.jpgГенерал Петро Григоренко — член Комуністичної партії з 1927 року, кадровий військовий, зробив блискучу кар’єру, нагороджений багатьма орденами й медалями. В умовах тоталітарного режиму спромігся критично переосмислити комуністичні ідеали, сформувати власну громадянську позицію, мав мужність відстоювати її, виступаючи з критикою діючого режиму. Член-засновник Московської та Української Гельсинкських груп, один з найактивніших правозахисників і борців за незалежність України.

D:\Users\Sony2\Desktop\46.jpgПоет Василь Стус — захищав представників творчої інтелігенції, чиї погляди не збігалися з офіційними. Незважаючи на утиски й переслідування, продовжував поетичну творчість, був активним членом Української Гельсинкської групи. Багаторазово засуджений за антирадянську пропаганду, помер у в’язниці за нез’ясованих обставин. Через чотири роки після смерті поета було повністю реабілітовано «за відсутністю в його діях складу злочину».


Додаток 1.2

Добрий характер — багатство на все життя (Гезлітт)

Твердий характер має поєднуватися з гнучким розумом (Вовенарг)

Людина без характеру – наче годувальниця без молока, солдат без зброї чи мандрівник без грошей (Петьє)

Людина, яка не може керувати собою, нездатна керувати іншими (Пенн)

Чиста совість не боїться бути на людях, а нечисту лякає і самотність (Сенека)

Живи у злагоді зі своєю совістю, і хай люди кажуть усе, що їм заманеться (Сервантес)

Обов’язок — це любов до того, що сам наказуєш собі (Гете)

Свобода означає відповідальність. Ось чому багато людей бояться її (Бернард Шоу)

Досить вважати себе рабом, щоб бути ним (Ален)

Рабство може принизити людей настільки, що вони починають любити його (Вовенарг)

Здатність червоніти – найбільш характерна і найбільш людська з усіх людських властивостей (Дарвін)

Що таке цинік? Людина, яка знає ціну всьому, але не знає цінності (Уайльд)

Хоча в пошуках прекрасного ми подорожуємо по всьому світу, ми повинні мати його в собі, інакше нам його ніколи не відшукати (Емерсон)

Досить миті, щоб стати героєм, але необхідне ціле життя, щоб стати гідною людиною (Брюла)

Хто прагне багато чого досягти, той має ставити високі вимоги (Гете)

Бажання – батько думки (Шекспір)

Щоб дійти до мети, треба насамперед іти (Бальзак)

У житті слід намагатися випереджати не інших, а самого себе (Бекон)

Якщо я бачив далі інших, то це тому, що стояв на плечах велетнів (Ньютон)

Хто не любить свободи та істини, може стати людиною могутньою, але великим він ніколи не буде (Вольтер)

Великі люди – це зміст книги людства (Геббель)

Якщо ти розгніваний, порахуй до десяти, перш ніж говорити; якщо ти сильно розгніваний, порахуй до сотні (Джефферсон)

Звертайтеся до благородних спонукань (Дейл Карнегі)

Ніжними словами і добротою можна на волосинці вести слона (Сааді)

Там, де всі горбаті, прекрасна фігура стає потворною (Бальзак)

Прекрасне не потребує додаткових прикрас – над усе його прикрашає саме відсутність їх (Гердер)

Споглядання краси пробуджує дуже сильне почуття співпереживання і любові до людей (Кавабата)

Цінуй гроші рівно настільки, наскільки вони на те заслуговують: вони гарні слуги і кепські хазяї (Дюма – син)

І друзів, і недругів треба судити рівною мірою (Менандр)

Вкрай безглуздо засуджувати те, чого не знаєш (Публілій Сір)

 


 

Ефективна комунікація

Самоконтроль

Емпатія

Кооперація

Аналіз проблем і прийняття рішень

Запобігання та розв’язання конфліктів

Асертивність

Самооцінка, самоповага

Повага до прав людини

Гендерна чутливість

Активне громадянство

 

Тема 2. Самооцінка характеру

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-Meta.tifМета

Тренінг навичок самооцінки, планування і досягнення мети.

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-ZAVDANJA.tif

 

Результати навчання

Наприкінці заняття учні:

  • називають приклади загальнолюдських цінностей;
  • аналізують вигоди від удосконалення характеру;
  • демонструють уміння ставити перед собою мету і досягати її.

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-MATERIALY.tifОбладнання і матеріали:

  • Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
  • Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор (бажано).

 

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-MATER- ZAZDALEG.tifЩо підготувати заздалегідь:

  • Роздрукувати роздаткові матеріали для учнів та додатки для вчителя.
  • Перевірити презентацію до теми «Самооцінка характеру».

 

Орієнтовний план уроку

Стартові завдання

5 хв.

Інформаційне повідомлення  «Вищі цінності і якість життя»

5 хв.

Руханка

5 хв.

Практична робота «Оцінюємо свій характер»

20 хв.

Вправа «Починаємо проект самовдосконалення»

7 хв.

Підсумкове завдання

3 хв.

Усього тривалість

45 хв.

 


Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)

  1. Зворотній зв’язок з минулого заняття. Запитайте дітей: «Про що ми говорили на минулому уроці»? Вислухайте відповіді бажаючих, підведіть підсумок.
  2. Назвіть тему уроку: «Сьогодні ви дізнаєтесь про загальнолюдські цінності та оціните ваші особистісні якості».
  3. Вправа на знайомство «Острів» (усвідомлення цінностей).

На дошці малюють шість островів з написами: «дружба», «любов», «здоров'я», «родина», «слава», «багатство». Учні пишуть свої імена на клейких папірцях і «оселяються» на певному острові, пояснюючи свій вибір.

Інформаційне повідомлення «Вищі цінності і якість життя» (взаємозв’язок між вищими цінностями, життєвими навичками  та якістю життя)

За допомогою презентації та інформації у роздаткових матеріалах для учнів продемонструвати результати дослідження про взаємозв’язок загальнолюдський цінностей, життєвими навичками  і якості життя.

 Запитання для обговорення:

  • Які життєві навички сприяють  миролюбності ті і вмінню жити разом ?
  • Чи можна самому сформувати особисті якості, сприятливі для життєвого успіху?
  • Чи потрібно навчати цьому у школі?

 

Руханка «Сонце світить для тих, хто…»

Всі сидять в колі,  тренер каже: «Сонце світить для тих, хто вважає себе скромний». Усі, хто вважає себе скромним міняються місцями.

«Сонце світить для тих, хто вважає себе щедрим».

«Сонце світить для тих, хто вважає себе честолюбним».

«Сонце світить для тих, хто вважає себе тактовним».

«Сонце світить для тих, хто вважає себе ввічливим».

«Сонце світить для тих, хто вважає себе співчутливим».

«Сонце світить для тих, хто вважає себе старанним».

«Сонце світить для тих, хто вважає себе пунктуальним».

«Сонце світить для тих, хто вважає себе охайним».

 

Практична робота «Оцінюємо свій характер» (оцінювання особистих якостей, що відповідають загальнолюдським цінностям)

  1. Виконати Завдання 1 у роздаткових матеріалах для учнів

За допомогою анкет оцінити рівень:

  • душевної щедрості;
  • соціальності;
  • оптимізму;
  • асертивності;
  • самоконтролю;
  • самоповаги;
  • комунікабельності.

 

 

  1. Виконати Завдання 2 у роздаткових матеріалах для учнів

За допомогою номограми скласти «портрет» свого характеру

 

 

 

 

Вправа «Починаємо проект самовдосконалення» (обрати ціль і спланувати проект самовдосконалення)

  1. Повідомлення. «У процесі свого розвитку людина пізнає себе, вчиться адекватно оцінювати свої сильні та слабкі сторони й з часом відчуває потребу у самовдосконаленні. З цього моменту не усвідомлений людиною розвиток перетворюється на процес самовиховання — систематичну і послідовну роботу з удосконалення позитивних і позбавляння від негативних якостей.

Багато ваших однолітків хотіли б стати кращими, та не знають, з чого почати. У цьому вам допоможе проект самовиховання характеру.

  1. Виконати Завдання 3 у роздаткових матеріалах для учнів

Для цього запропонуйте учням:

  • Проаналізувати додаткові вигоди від самовиховання характеру (містяться у анкетах).
  • Обрати одну рису характеру, яку він (вона) хоче  вдосконалити , і поставити  це собі за мету.
  • Поміркувати, які вчинки допоможуть вам у цьому. Наприклад, якщо хочеш підвищити рівень душевної щедрості, намагайся частіше усміхатись, не скупися на похвалу, запрошуй гостей, залучай друзів до своїх справ, приділяй більше уваги родині, допомагай сусідам тощо.

 

  1. Почати виконувати Завдання 4 у роздаткових матеріалах для учнів

Для цього запропонуйте учням:

  •                     Обери мету, напиши план її досягнення і виконуй його, щодня оцінюючи результати.
  •                     Відзначай свій прогрес. Коли відчуєш, що досягнув бажаного результату, визнач для себе наступну мету і т. д.

 

Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)

  1. Зачитайте висновки:
  • Люди, які сповідують загальнолюдські цінності, мають вищу якість життя за багатьма показниками.
  • Багато ваших однолітків хотіли б стати кращими. Цього можна досягти шляхом систематичної і послідовної роботи над собою — самовиховання.
  1. Завершальна вправа. Учні по черзі називають одну рису характеру, яку хочуть вдосконалити та вигоди, які від цього отримають.
  2. Домашнє завдання (виконується за бажанням дітей)

Виконати проект самовдосконалення Завдання 4 у роздатках для учнів.


Додаток 2.1.

Номограма оцінки особистих якостей

Номограмма характеру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ефективна комунікація

Самоконтроль

Емпатія

Кооперація

Розв’язання проблем

Запобігання та розв’язання конфліктів

Асертивність

Самооцінка, самоповага

Повага до прав людини

Гендерна чутливість

Активне громадянство

 

Тема 3. Життєве самовизначення і вибір професії

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-Meta.tifМета

Ознайомити учнів із складовими життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні критеріїв та особистих мотивів для вибору професії. 

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-ZAVDANJA.tifРезультати навчання

Наприкінці заняття учні:

  • називають складові життєвого самовизначення;
  • розповідають про формулу вибору професії;
  • складають особистий рейтинг мотивів для вибору професії;
  • критично аналізують гендерні стереотипи щодо вибору професії.

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-MATERIALY.tifОбладнання і матеріали:

  • Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.
  • Комп’ютер, доступ до Інтернету, мультимедійний проектор (бажано).
  • Картки із зображенням професій (для руханки). (Додаток 3.1)

C:\Users\VAIO\Desktop\Пиктограми для вчителя\ICON-MATER- ZAZDALEG.tifЩо підготувати заздалегідь:

  • Роздрукувати роздаткові матеріали для учнів та додатки для вчителя.
  • Перевірити презентацію до теми «Життєве самовизначення і вибір професії».

 

Орієнтовний план уроку

Стартові завдання

10 хв.

Інформаційне повідомлення: «Формула професійного самовизначення» 

5 хв.

Вправа «Мотиви для вибору професії»

10 хв.

Робота в групах «Професія і гендерні стереотипи»

7 хв.

Руханка

3хв.

Презентація

5хв.

Підсумкове завдання

5 хв.

Усього

45хв.

Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)

  1. Зворотній зв’язок: «Що ми робили на минулому занятті?»
  2. Актуалізація теми: «Сьогодні ми поговоримо про складові вашого життєвого самовизначення, зокрема, про те, як обрати професію».
  3. Знайомство. Запропонуйте учням узяти аркуш паперу і розділити його на чотири сектори. В кожному секторі учні мають записати відповідь на одне з чотирьох запитань, які є складовими або компонентами самовизначення:
  • Якою людиною я хочу стати? (про особистісне самовизначення)
  • Яку я хочу мати родину? (про сімейне самовизначення)
  • Ким я хочу бути ? (про професійне самовизначення)
  • Якого соціального статусу я прагну? (про соціальне самовизначення)

Дайте учням 5 хвилин на виконання цього завдання. Запропонуйте обговорити  те, що вони записали разом зі своїм сусідом зліва або справа.

Один або двоє учнів можуть за бажання озвучити свої відповіді.

Зачитайте поради стосовно життєвого самовизначення із роздаткових матеріалів для учнів.

Інформаційне повідомлення: «Формула професійного самовизначення»  

  1. Бажаючі по черзі зачитують інформацію з посібника про те, який варіант професійного самовизначення можна вважати вдалим (критерії: «Хочу», «Можу» і «Треба»).

 

Підсумуйте!

Коли всі три компоненти збігаються, людина отримує задоволення, у неї все виходить, вона має перспективи професійного зростання і гідний заробіток. Можливість розкриття своїх здібностей підвищує мотивацію й результативність праці, забезпечує досягнення високого рівня професійної майстерності. За це людину заслужено поважають. У свою чергу, це ще більше стимулює її ентузіазм.

  1. Розкажіть про Григорія Сковороду та його думки щодо спорідненої праці: «Про «сродну» (споріднену) працю як запоруку людського щастя писав український філософ Григорій Сковорода. Він вважав, що важливо вчасно помітити природні нахили дитини і в жодному

разі не створювати перешкод для її розвитку. Коли дозволити селянській дитині, якщо вона того хоче, стати музикою і все своє життя присвятити цьому прекрасному мистецтву, а синові монарха, якщо він не має бажання, а головне — хисту керувати країною, дозволити працювати на землі, люди стануть щасливішими. Коли займаєшся улюбленою справою, навіть результативність твоєї діяльності відчутно збільшується.

Григорій Сковорода міркував не лише про щастя окремої людини: коли кожен займатиметься спорідненою працею, саме суспільство стане кращим, бо всі — від хлібороба до полководця — робитимуть свою справу творчо, професійно і з задоволенням».


Вправа «Мотиви для вибору професії»

  • Роздайте учням по 17 невеликих пронумерованих папірців та запропонуйте їм виконати вправу «Рейтинг мотивів».
  • Запропонуйте записати 5 професій, що відповідають їх особистим мотивам, і до яких вони не мають медичних протипоказань.

Мотиви для вибору професії

Мій

рейтинг

мотивів

Професія дає змогу стати публічною особою, прославитися

 

Це можливість продовжити сімейну традицію

 

Дає змогу продовжити навчання зі своїми друзями

 

Можливість служити людям

 

Забезпечує високий заробіток

 

Має велике значення для країни, людства

 

Легкість працевлаштування («Без роботи не залишуся»)

 

Перспективність, можливість кар’єрного зростання

 

Дає змогу виявити свої здібності та особисті якості

 

Уможливлює спілкування з людьми

 

Збагачує знаннями, розвиває інтелект

 

Допомагає підтримувати добру фізичну форму

 

Різноманітна за змістом робота

 

Романтичність, благородство професії

 

Робота є творчою, існує можливість робити відкриття

 

Важка, складна професія

 

Чиста, легка, спокійна робота

 

Руханка 

  • Розмножте картки із зображенням професій (щоб вистачило на усіх), роздайте їх учням та запропонуйте об’єднатися в 6 груп.
  • Представники груп по черзі зображують свою професію пантомімою, а решта учнів повторюють ці рухи та відгадують назву професії.

Робота в групах «Професія і гендерні стереотипи» (виконується у тих самих групах)

  1. Нагадайте учням, що таке гендерні стереотипи.  

Гендерні стереотипи — сформовані культурою узагальнені уявлення про те, як мають поводитися чоловіки і жінки, у що вони мають вдягатися, чим займатися тощо. Чимало гендерних стереотипів стосуються професій.  

  1. Роздайте групам аркуші із Завданням 3 із роздаткових матеріалів та запропонуйте заповнити таблички. 

 

Професія

Чоловіча

Жіноча

Чоловіча і жіноча

Фермер

 

 

 

Вчений

 

 

 

Перукар

 

 

 

Продавець

 

 

 

Прибиральниця

 

 

 

Інженер

 

 

 

Будівельник

 

 

 

Лікар

 

 

 

Медсестра

 

 

 

Бізнесмен

 

 

 

Учитель

 

 

 

Архітектор

 

 

 

Автомеханік

 

 

 

Машиніст

 

 

 

Бухгалтер

 

 

 

Садівник

 

 

 


 

  1. 3. Запитання для обговорення:
  • Чи мали ви розбіжності під час заповнення таблички? Які саме?
  • Чи є у цьому переліку суто «чоловічі» або суто «жіночі» професії?
  • Чи знаєте ви жінок, які досягли успіху в, так званих, «чоловічих» професіях та навпаки? Наведіть приклади.
  • Чи варто дозволяти гендерним стереотипам обмежувати  можливості людей у досягненні того, що вони бажають?

Інформаційне повідомлення: «Класифікатор професій» (за допомогою презентації розказати, які існують типи професій)

Підсумкові завдання:

  1. Мозковий штурм: «Що ми робили сьогодні?»
  2. Вправа «Відкритий мікрофон». Учні по черзі діляться своїми враженнями про це заняття.
  3. Підсумуйте: «Отже, щоб втілити у життя всі свої бажання та прагнення, необхідно спочатку з’ясувати, чого ми, насправді, хочемо. А ще, крім усього, в житті нам знадобиться удача».
  4. Учні боком стають в тісне коло, праві руки витягнуті в центр і, стрибаючи на правій нозі, усі разом повторюють: «Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай в усьому нам щастить!»
     

Домашнє завдання

  1. Запропонуйте учням провести дослідження за допомогою ЗМІ, проаналізувати оголошення на зразок «Пропоную роботу», Інтернет-сайти, присвячені працевлаштуванню.
  2. Якщо є можливість, разом з дорослими або класом відвідати біржу зайнятості та поцікавитись, на які професії нині є найбільший попит на ринку праці.

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 3.1

доктор.png

моряк.png

парикмахер.png

повар.png

почтальон.png

регулировщик.png

 

1

 

docx
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
910
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку