Розробки уроків тренінгового курсу «Вчимося жити разом» для 9 класів розрахован для педагогів
Теми: Характер людини
Самооцінка характеру
Самовизначення і вибір професії
Розробки уроків тренінгового курсу
«Вчимося жити разом»
для 5-10 класів
9-й клас |
||
№ 14 |
Характер людини |
|
№ 15 |
Самооцінка характеру |
|
№ 16 |
Самовизначення і вибір професії |
|
Тема 1. Характер людини
Мета
Усвідомити взаємозв’язок між цінностями і характером людини.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
Обладнання і матеріали:
Що підготувати заздалегідь:
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання |
7 хв. |
Вправа: «Від чого залежить характер людини» |
7хв. |
Руханка |
4 хв. |
Бесіда: «Добрий характер» |
7 хв. |
Вправа: «Цінності – основа характеру» |
10 хв. |
Вправа: «Етапи морального розвитку» |
5 хв. |
Підсумкове завдання |
5 хв. |
Усього тривалість |
45 хв. |
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
Учні по черзі зачитують свої стікери, оцінюють їх як позитивні чи негативні та прикріплюють їх на плакаті «Риси характеру» в одній з колонок:
Вправа «Від чого залежить характер людини (ознайомитися з основними гіпотезами формування характеру)
У ХХ ст. виник напрям гуманістичної психології. Його представники переконані, що люди самі обирають, як їм жити і якими бути. Спадковість і оточення, на їхню думку, роблять свій внесок у формування особистості, але вплив творчого «Я», самовиховання набагато сильніший.
Місія суспільства і вихователів, вважають психологи-гуманісти, полягає в тому, щоб створити сприятливі умови для розвитку особистісного потенціалу дитини й м’яко втручатись у цей процес лише тоді, коли вона збивається з правильного шляху».
Попросіть учнів прочитати історію «Кінь на дорозі» Запитання для обговорення:
|
|
Руханка «Погода у Занзібарі» (запобігти втомі)
Стати в коло, повернутися праворуч і йти, повторюючи рухи за тренером: «У Занзібарі гріє сонечко (гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками). Але що це? Буря вщухає (усе у зворотному порядку). Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на легенький вітерець. У Занзібарі сонечко».
Можна продовжити гру, розвернувши учнів на 180° і запропонувавши «віддячити» тим, хто стояв позаду: «А в Україні холодно. Коли виходиш на вулицю, мороз хапає за щоки (щипати за щоки), за вуха (масажувати вуха), пробирається під куртку (щипати спину), мерзнуть ноги (тупотіти ногами). Та коли заходиш у дім, стає тепліше, пощипують вуха, щоки (терти вуха, щоки). Поступово зігріваєшся і розслаблюєшся (гладити по плечах, спині)».
Бесіда: «Добрий характер» (пояснити ознаки доброго характеру)
Запитання до учнів:
|
|
Вправа: «Цінності – основа характеру»
За допомогою інформації у Завданні 3 та презентації ознайомити учнів з поняттям «цінності» та їх вплив на характер людини. |
|
Вправа: «Етапи морального розвитку і моральні авторитети»
За допомогою інформації у Завданні 4 та презентації ознайомити учнів з етапами морального розвитку |
|
Запитання для обговорення:
|
|
Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Dobro-povertaietsya/
|
Додаток 1.1
Моральні авторитети
Люди, які досягають третього рівня морального розвитку, орієнтуються на універсальні етичні принципи і високоморальними вважають вчинки, що відповідають загальнолюдським цінностям, навіть якщо вони суперечать законам країни проживання. Таких людей називають моральними авторитетами або совістю нації. Це, наприклад:
Андрій Сахаров — став академіком у 32 роки, був одним із винахідників водневої бомби, тричі Героєм Соціалістичної Праці. З кінця 1950-х років наполягав на скороченні ядерних озброєнь, сприяв підписанню міжнародної угоди про заборону ядерних випробувань у трьох сферах. Ім’я Андрія Сахарова до певного часу було засекречено через специфіку його діяльності. Однак з середини 60-х років він — невтомний борець за права людини, захисник дисидентів і політв’язнів.
Генерал Петро Григоренко — член Комуністичної партії з 1927 року, кадровий військовий, зробив блискучу кар’єру, нагороджений багатьма орденами й медалями. В умовах тоталітарного режиму спромігся критично переосмислити комуністичні ідеали, сформувати власну громадянську позицію, мав мужність відстоювати її, виступаючи з критикою діючого режиму. Член-засновник Московської та Української Гельсинкських груп, один з найактивніших правозахисників і борців за незалежність України.
Поет Василь Стус — захищав представників творчої інтелігенції, чиї погляди не збігалися з офіційними. Незважаючи на утиски й переслідування, продовжував поетичну творчість, був активним членом Української Гельсинкської групи. Багаторазово засуджений за антирадянську пропаганду, помер у в’язниці за нез’ясованих обставин. Через чотири роки після смерті поета було повністю реабілітовано «за відсутністю в його діях складу злочину».
Додаток 1.2
Добрий характер — багатство на все життя (Гезлітт) |
Твердий характер має поєднуватися з гнучким розумом (Вовенарг) |
Людина без характеру – наче годувальниця без молока, солдат без зброї чи мандрівник без грошей (Петьє) |
Людина, яка не може керувати собою, нездатна керувати іншими (Пенн) |
Чиста совість не боїться бути на людях, а нечисту лякає і самотність (Сенека) |
Живи у злагоді зі своєю совістю, і хай люди кажуть усе, що їм заманеться (Сервантес) |
Обов’язок — це любов до того, що сам наказуєш собі (Гете) |
Свобода означає відповідальність. Ось чому багато людей бояться її (Бернард Шоу) |
Досить вважати себе рабом, щоб бути ним (Ален) |
Рабство може принизити людей настільки, що вони починають любити його (Вовенарг) |
Здатність червоніти – найбільш характерна і найбільш людська з усіх людських властивостей (Дарвін) |
Що таке цинік? Людина, яка знає ціну всьому, але не знає цінності (Уайльд) |
Хоча в пошуках прекрасного ми подорожуємо по всьому світу, ми повинні мати його в собі, інакше нам його ніколи не відшукати (Емерсон) |
Досить миті, щоб стати героєм, але необхідне ціле життя, щоб стати гідною людиною (Брюла) |
Хто прагне багато чого досягти, той має ставити високі вимоги (Гете) |
Бажання – батько думки (Шекспір) |
Щоб дійти до мети, треба насамперед іти (Бальзак) |
У житті слід намагатися випереджати не інших, а самого себе (Бекон) |
Якщо я бачив далі інших, то це тому, що стояв на плечах велетнів (Ньютон) |
Хто не любить свободи та істини, може стати людиною могутньою, але великим він ніколи не буде (Вольтер) |
Великі люди – це зміст книги людства (Геббель) |
Якщо ти розгніваний, порахуй до десяти, перш ніж говорити; якщо ти сильно розгніваний, порахуй до сотні (Джефферсон) |
Звертайтеся до благородних спонукань (Дейл Карнегі) |
Ніжними словами і добротою можна на волосинці вести слона (Сааді) |
Там, де всі горбаті, прекрасна фігура стає потворною (Бальзак) |
Прекрасне не потребує додаткових прикрас – над усе його прикрашає саме відсутність їх (Гердер) |
Споглядання краси пробуджує дуже сильне почуття співпереживання і любові до людей (Кавабата) |
Цінуй гроші рівно настільки, наскільки вони на те заслуговують: вони гарні слуги і кепські хазяї (Дюма – син) |
І друзів, і недругів треба судити рівною мірою (Менандр) |
Вкрай безглуздо засуджувати те, чого не знаєш (Публілій Сір) |
Тема 2. Самооцінка характеру
Мета
Тренінг навичок самооцінки, планування і досягнення мети.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
Обладнання і матеріали:
Що підготувати заздалегідь:
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання |
5 хв. |
Інформаційне повідомлення «Вищі цінності і якість життя» |
5 хв. |
Руханка |
5 хв. |
Практична робота «Оцінюємо свій характер» |
20 хв. |
Вправа «Починаємо проект самовдосконалення» |
7 хв. |
Підсумкове завдання |
3 хв. |
Усього тривалість |
45 хв. |
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
На дошці малюють шість островів з написами: «дружба», «любов», «здоров'я», «родина», «слава», «багатство». Учні пишуть свої імена на клейких папірцях і «оселяються» на певному острові, пояснюючи свій вибір.
Інформаційне повідомлення «Вищі цінності і якість життя» (взаємозв’язок між вищими цінностями, життєвими навичками та якістю життя)
За допомогою презентації та інформації у роздаткових матеріалах для учнів продемонструвати результати дослідження про взаємозв’язок загальнолюдський цінностей, життєвими навичками і якості життя. Запитання для обговорення:
|
|
Руханка «Сонце світить для тих, хто…»
Всі сидять в колі, тренер каже: «Сонце світить для тих, хто вважає себе скромний». Усі, хто вважає себе скромним міняються місцями.
«Сонце світить для тих, хто вважає себе щедрим».
«Сонце світить для тих, хто вважає себе честолюбним».
«Сонце світить для тих, хто вважає себе тактовним».
«Сонце світить для тих, хто вважає себе ввічливим».
«Сонце світить для тих, хто вважає себе співчутливим».
«Сонце світить для тих, хто вважає себе старанним».
«Сонце світить для тих, хто вважає себе пунктуальним».
«Сонце світить для тих, хто вважає себе охайним».
Практична робота «Оцінюємо свій характер» (оцінювання особистих якостей, що відповідають загальнолюдським цінностям)
За допомогою анкет оцінити рівень:
|
|
|
За допомогою номограми скласти «портрет» свого характеру
|
|
|
Вправа «Починаємо проект самовдосконалення» (обрати ціль і спланувати проект самовдосконалення)
Багато ваших однолітків хотіли б стати кращими, та не знають, з чого почати. У цьому вам допоможе проект самовиховання характеру.
Для цього запропонуйте учням:
|
|
Для цього запропонуйте учням:
|
|
Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)
Виконати проект самовдосконалення Завдання 4 у роздатках для учнів.
Додаток 2.1.
Номограма оцінки особистих якостей
Номограмма характеру
Тема 3. Життєве самовизначення і вибір професії
Мета
Ознайомити учнів із складовими життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні критеріїв та особистих мотивів для вибору професії.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
Обладнання і матеріали:
Що підготувати заздалегідь:
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання |
10 хв. |
Інформаційне повідомлення: «Формула професійного самовизначення» |
5 хв. |
Вправа «Мотиви для вибору професії» |
10 хв. |
Робота в групах «Професія і гендерні стереотипи» |
7 хв. |
Руханка |
3хв. |
Презентація |
5хв. |
Підсумкове завдання |
5 хв. |
Усього |
45хв. |
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
Дайте учням 5 хвилин на виконання цього завдання. Запропонуйте обговорити те, що вони записали разом зі своїм сусідом зліва або справа.
Один або двоє учнів можуть за бажання озвучити свої відповіді.
Зачитайте поради стосовно життєвого самовизначення із роздаткових матеріалів для учнів.
Інформаційне повідомлення: «Формула професійного самовизначення»
Підсумуйте!
Коли всі три компоненти збігаються, людина отримує задоволення, у неї все виходить, вона має перспективи професійного зростання і гідний заробіток. Можливість розкриття своїх здібностей підвищує мотивацію й результативність праці, забезпечує досягнення високого рівня професійної майстерності. За це людину заслужено поважають. У свою чергу, це ще більше стимулює її ентузіазм.
разі не створювати перешкод для її розвитку. Коли дозволити селянській дитині, якщо вона того хоче, стати музикою і все своє життя присвятити цьому прекрасному мистецтву, а синові монарха, якщо він не має бажання, а головне — хисту керувати країною, дозволити працювати на землі, люди стануть щасливішими. Коли займаєшся улюбленою справою, навіть результативність твоєї діяльності відчутно збільшується.
Григорій Сковорода міркував не лише про щастя окремої людини: коли кожен займатиметься спорідненою працею, саме суспільство стане кращим, бо всі — від хлібороба до полководця — робитимуть свою справу творчо, професійно і з задоволенням».
Вправа «Мотиви для вибору професії»
Мотиви для вибору професії |
Мій рейтинг мотивів |
Професія дає змогу стати публічною особою, прославитися |
|
Це можливість продовжити сімейну традицію |
|
Дає змогу продовжити навчання зі своїми друзями |
|
Можливість служити людям |
|
Забезпечує високий заробіток |
|
Має велике значення для країни, людства |
|
Легкість працевлаштування («Без роботи не залишуся») |
|
Перспективність, можливість кар’єрного зростання |
|
Дає змогу виявити свої здібності та особисті якості |
|
Уможливлює спілкування з людьми |
|
Збагачує знаннями, розвиває інтелект |
|
Допомагає підтримувати добру фізичну форму |
|
Різноманітна за змістом робота |
|
Романтичність, благородство професії |
|
Робота є творчою, існує можливість робити відкриття |
|
Важка, складна професія |
|
Чиста, легка, спокійна робота |
|
Руханка
Робота в групах «Професія і гендерні стереотипи» (виконується у тих самих групах)
Гендерні стереотипи — сформовані культурою узагальнені уявлення про те, як мають поводитися чоловіки і жінки, у що вони мають вдягатися, чим займатися тощо. Чимало гендерних стереотипів стосуються професій.
Професія |
Чоловіча |
Жіноча |
Чоловіча і жіноча |
Фермер |
|
|
|
Вчений |
|
|
|
Перукар |
|
|
|
Продавець |
|
|
|
Прибиральниця |
|
|
|
Інженер |
|
|
|
Будівельник |
|
|
|
Лікар |
|
|
|
Медсестра |
|
|
|
Бізнесмен |
|
|
|
Учитель |
|
|
|
Архітектор |
|
|
|
Автомеханік |
|
|
|
Машиніст |
|
|
|
Бухгалтер |
|
|
|
Садівник |
|
|
|
Інформаційне повідомлення: «Класифікатор професій» (за допомогою презентації розказати, які існують типи професій)
Підсумкові завдання:
Домашнє завдання
Додаток 3.1
|
|
|
|
|
|
1