Розробки уроків з української літератури за темою "Український гумор"

Про матеріал

Розробки уроків з української літератури для 8 класу за темою "Український гумор". До кожного уроку підібрано два епіграфи, які відповідають темі уроку. Цікаві завдання, літературні диктанти, тести.

Перегляд файлу

Урок 64

Тема. Український гумор. В. Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про     

перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів

із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший

поцілунок, дуель і перше побачення

Мета:

  •                 вчити виразно читати й переказувати гумористичні ситуації твору;

          зіставляти життя героїв зі своїм; узагальнювати матеріал, робити 

          висновки; вигадувати власні історії про дитячі пригоди;

  •                 формувати вміння висловлювати думки, почуття, факти та погляди

         державною мовою, розвивати повагу й увагу до слова, логічне та     

         образне мислення пам’ять, емоційну та естетичну сфери; формувати 

         компетентність у природничих науках і технологіях: швидко й 

         ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання  

         для  здобуття нових знань; формувати інформаційно-цифрову

         компетентність: використовувати інтернет-ресурси для отримання

         нових знань;   формувати уміння вчитися впродовж життя: постійно

         поповнювати власний словниковий запас, користуватися різними

         джерелами довідкової інформації; вчити враховувати вплив слова на

         психічне здоров’я людини, відповідально використовувати мовні

         виражальні засоби, висловлюватися не дискримінуючи інших; вчити

         швидко адаптуватися до нових умов, вирішувати нестандартні

         завдання; формувати здатність здійснювати самоконтроль і самооцінку

         власної діяльності, знаходити й усувати причини труднощів;  

 

  •                 виховувати почуття дружби, взаємодопомоги, повагу до старших.

Тип уроку: урок  вивчення  нового  матеріалу.      

Обладнання: портрет В.Чемериса, текст твору «Вітька + Галя, або Повість 

про  перше кохання».

 

Перебіг  уроку

Ніколи любов не перестає.

Біблія


Десь на дні мого серця

заплела  дивну казку любов.

П. Тичина

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Картинки по запросу смайлики картинки

  • Який із зображених смайликів, на вашу думку, відображає доброзичливий і жартівливий тон? (Другий смайлик у другому ряді)
  • Ми можемо назвати такий тон гумористичним? (Так)
  • Розділ, який ми почнемо з вами вивчати, називається «Український гумор». Пригадайте, що називається гумором? (Гумор – відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні)
  • Чи можна говорити про серйозне в гумористичному тоні? (Саме гумористичний тон може подолати напругу, негативні наслідки, викликати позитивні емоції)

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя
  • Що таке кохання, щастя?  Чи можливе щастя без кохання? Над цим людство міркує не одне тисячоліття. Але кожен розуміє і трактує це по-своєму. Якщо звернутися до тлумачного словника, то він дає такі пояснення.

Кохання – почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.

Щастя – стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості.

  • А що таке кохання у вашому розумінні?

«Ґронування»

 

 

Підтримка

Довіра

Сім’я

Турбота

Краса

Казка

Страждання

 

 

  1. Робота з епіграфами

(Учитель  читає  вголос  епіграфи  уроку  коментує  їх,  залучає  до  бесіди  учнів).

  •            Як ви розумієте вислів з Біблії  «Ніколи любов не перестає»? (Любов, кохання - вічні, вони не перестають вірити, допомагати, підтримувати, пам’ятати. Все починається з любові).
  •            Поясніть зміст другого епіграфа. (Кохання – це таємне почуття, яке люди часто приховують від інших. Кохання – це почуття, яке можна назвати казковим)

IV. Повідомлення теми й мети  уроку

(Учні  записують  у  зошити  тему  уроку,  епіграфи).

V.  Опрацювання  навчального  матеріалу

  1.               Слово вчителя

   Валентин Чемерес написав твір «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання», коли йому було близько тридцяти років. Ми не можемо стверджувати, чи був насправді Вітька Горобець, чи автор розповів про свої почуття, але цілком зрозуміло, що в основі повісті лежить цілком життєва ситуація, яка, можливо, допоможе вам зрозуміти, що таке перше кохання.

  1.               Бесіда
  • Чи можна назвати повість гумористичною? (Так. Викриваючи недоліки головних героїв, показуючи смішне у деяких ситуаціях, автор симпатизує своїм героям. Повість викликає щирий, добрий сміх)
  • Які епізоди викликали у вас щирий сміх? Хто з героїв найбільше вам симпатизує?
  • Можливо, хтось із вас побував у подібних ситуаціях?
  • Чи мав право, на вашу думку, автор розповідати про кохання з гумором? (Зважаючи на те, що автор написав цю повість, коли йому було вже тридцять років, то він, як доросла людина, яка, можливо, пригадує своє перше кохання, має на це право)
  • Повість «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» ввійшла до збірки «На порядку денному». Вдома ви мали ознайомитися зі змістом твору, і я пропоную перевірити, чи були ви уважними читачами.

3. Прийом «Незакінчене речення»

    1.Найпершим порадником у любовних справах для Вітька був … .

    2. Федько Котигорошок мав прізвисько … .

3.Редакція газети порекомендувала Вітькові написати вірші про … .

4.Григорій Причепа мав прізвисько … .

5. У кобурі міліціонера лежали … .

6.Дзвінок будильника завадив глядачам насолодитися … .

7.Збирати сливові кісточки – це дивацтво … .

8.Біла хлібина, з якою Федько йшов свататися, коштувала … .

9.Завжди прилизаним і напахченим одеколоном був … .

10.Голубою куницею Федько назвав Галю під час … .

11.Напис «Вітька + Галя» Федько зробив на … .

12.Універсальним засобом лікування для Вітькової матері був … .

          4. Метод «Дослідження»

-  Повість була написана у 1964 році, а це більше ніж півстоліття тому. Галя з Вітькою зараз є ровесниками ваших бабусь і дідусів. Доведіть прикладами із тексту, що герої живуть у зовсім інший час.

(У селі Великі Чаплі був кологосп;, листи можна надсилати і отримувати тільки поштою; хліб коштував 22 копійки; кінопоказ у клубі)

  • Твір розрахований і на сучасного читача. Що спільного між вами і героями повісті? (Вік, перше кохання, дружба, взаємодопомога)

5.Робота з текстом твору

- Хоча повість за жанром є гумористичною, але порушує вона доволі серйозну проблему – зародження першого кохання, яке з часом може перерости у велике і, можливо, єдине. Як ви вважаєте, кохання Галі і Вітька тимчасове чи залишиться у їхній пам’яті назавжди, навіть, якщо доля їх розлучить?

- Кохання між підлітками з’явилося раптово чи стало продовженням їх дружби? (Дружба між Вітькою і Галею переросла в кохання. Діти з дитинства проводили разом час)

-  Знайдіть у тексті, як у творі показано новий етап у стосунках Вітьки з Галею.

( «І раптом в один чудовий день ти зовсім-зовсім іншими очима глянув на свою товаришку з довгою косою …  «)

  • Як ви вважаєте, автор із серйозністю ставиться до почуттів Вітьки? (Із серйозністю, бо автор теж переживав перше кохання і розуміє, що відбувається у хлопця на душі)
  • Чи змінився Вітька, коли закохався? Якщо так, то доведіть. (Він дуже страждав, ходив замислений. На першому побаченні запалив цигарку, хоча до цього не палив. Почав звертати увагу на свій зовнішній вигляд)
  • Чому Вітькі було тяжко на душі? (Він не знав, як признатися Галі у своїх почуттях)
  • До кого Вітька звернувся по допомогу? (До Федька Котигорошка)
  • Чому саме до Федька? (По-перше, вони були друзями, а, по-друге, на думку Вітька, Федько краще знався в коханні, бо багато прочитав книжок, і, по-третє, тримав язик за зубами)
  • Щоб завоювати серце Галі, Вітько застосував різні методи і засоби. Спробуйте відтворити послідовність дій Вітька, склавши ланцюжок.

6. Метод «Ланцюжок»

Серенада, дуель, вірш у газету, приворотне зілля, кіно, подарунок,           перше побачення, сватання.

  • З якої події починається повість? (З дуелі)
  • Чому письменник саме так починає твір, порушуючи послідовність подій? (Щоб заінтригувати, зацікавити читача)
  • У якому із нещодавно вивчених вами творів теж порушена часова послідовність? («Шпага Славка Беркути»)

Бесіда

  • Читаючи повість, ви, мабуть, звернули увагу, що Вітька й Федько часто потрапляють у якійсь смішні історії. Невже автор сміється зі своїх героїв? (Скоріш за все, автор навіть співчуває Вітькі, звертається до нього з порадами. Він розуміє Вітьку)
  • Як бачите, у повісті багато гумору та романтичних пригод . На вашу думку, що переважає гумор чи романтика? (Гумор і романтика тісно пов’язані між собою)
  • Сформулюйте тему та головну думку повісті. (Тема: гумористичне зображення першого кохання Вітьки і Галі, а також пригод, які траплялися з підлітками. Головна думка: оспівування першого кохання)

 

                   VІ.  Підсумок уроку

Рефлексія

  1. Бесіда
  • Чому повість актуальна і в нашому столітті?
  • Чого навчає твір дітей і дорослих? (Повість навчає дружбі, повазі, взаємодопомозі. Вчить нас тому, як зберегти перші почуття)
  • Який із задумів Вітьки сподобався вам найбільше? Яким діям хлопця ви б дали найвищу оцінку?

                    VІІ. Домашнє завдання

  1.               Підготувати переказ найцікавішого уривку від імені одного з героїв повісті.
  2.               Підготувати закладки для характеристики головних героїв.
  3.               Скласти план характеристики улюбленого героя повісті.

За вибором учня:

  •                   Придумати ще одну пригоду, яка трапилася  з Вітькою та іншими  

           героями твору.

 

 

 

Урок 65

Тема. В. Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про     

перше кохання». Образи Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі

Козачок.

Дружба і гарне ставлення до інших – запорука успіху в житті

 

Мета:

  •                 продовжувати знайомити учнів зі змістом повісті; удосконалювати 

                         вміння аналізувати твір, характеризувати героїв; допомогти осмислити 

                         морально – етичні проблеми;

 

                       формувати вміння усно й письмово висловлювати думки, почуття,

                        погляди державною мовою, розвивати ціннісно-світоглядну, 

                                  комунікативно-мовленнєву, громадянську, інформаційну та емоційну

                        компетентності, розвивати літературно-художні компетенції учнів;

                        розвивати літературно-художні компетенції учнів: давати особистісну

                        оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції,

                        здатність розуміти текст твору; розвивати навички виразного читання,

                        коментування твору; формувати вміння вчитися впродовж життя;

                        виховувати культуру спілкування, прищеплювати загальнолюдські

                        цінності.

 

Тип уроку: комбінований урок.      

Обладнання:  презентація.                                                  

Перебіг  уроку

Справжній друг любить за всякого часу,

він брат, народжений на час лиха.

Біблія
Без дружби ніяке спілкування між людьми

не має цінності.

Сократ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання.

Переказ учнями найцікавішого уривку.

Зачитування вигаданих пригод головних героїв.

 

                    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

          1.Слово вчителя

З давніх-давен люди говорять про дружбу і про те, яка вона важлива. Від античних мудреців і філософів до сучасних фільмів і книжок тема дружби обговорювалася стільки, скільки існує людство. Тож поговорімо про дружбу і ми.

           2. Робота з епіграфами

  •            Як ви розумієте зміст першого епіграфа, взятого з Біблії? (Справжній друг  - це людина, яка підтримає тебе завжди. Підтримка друга потрібна в будь-якій ситуації. Справжній друг – той, хто розділить з тобою і радощі, і печаль)
  •            Чи погоджуєтесь ви з тим, що спілкування між людьми без дружби не має цінності? (Між друзями спілкування завжди щире. Друзям завжди весело проводити час. Дружба спонукає до гарних вчинків. Без дружби спілкування не може бути довготривалим. Справжня дружба творить дива)

IV. Повідомлення теми й мети  уроку

(Учні  записують  у  зошити  тему  уроку,  епіграфи).

V.  Опрацювання  навчального  матеріалу

               1. Метод «Карусель цитат».

               - «…Гарні чорні очі-оченята, такі жваві, й такі привабливі, і такі бездонні,

              що прямо диво дивне…»

         - «Мав вуличне прізвисько Даний Етап».

         - «…Високий, худий, з рідким білявим чубчиком — не міг і хвилини спокійно                

           всидіти на місці».

         - «Цей дванадцятилітній опецьок, здавалося, не ходив, а котився на своїх   

             коротеньких ногах».

          - «Молоді роки…провів у херсонських степах. Кажуть кращого стригаля     

            овець за нього не було по всьому півдню України».

         - «Завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок… ябеда і боягуз,  

           хвастун і брехун».

          - «Ліки в неї були універсальні, од всіх хвороб гамузом, будь то біль у животі 

          чи перше невдале сватання».

           - «Галя бачила в глибині її променистих очей, що пірнули в сітку зморшок, 

           нестримний сміх».

            - Які серед цих персонажів головні, а які другорядні? (Головними є Галя   

            Козачок, Вітька Горобець, Федько Котигорошок і Петро Білий )

         2. Бесіда

           - Коли вперше прочитали чи почули назву повісті, ви здогадалися, про що    

           буде йти мова? (З другої частини назви повісті було зрозуміло, що мова піде

           про перше кохання)

            - Спробуйте самостійно сформулювати іншу назву другої частини: «Галя +

           Вітька, або Повість про…  (юність, цікаві пригоди, дружбу)

               - Мабуть, в  погодитесь зі мною, що найкраще підходить «Повість про 

               дружбу». Чи можемо ми назвати героїв повісті друзями? Чому?  (Так.

                Дружать герої з раннього дитинства, діляться сокровенними

               таємницями ,готові завжди прийти на допомогу)

 

  1.               Робота в групах

1-ша група. Назвати особливу рису, яка найбільше характеризує Галю. Від імені Галі розповісти про себе, про свої почуття до Вітьки. (Доброго дня! Мене звати Галя Козачок, мені 14 років. Народилася я у селі Великі Чаплі, де проживаю донині. З дитинства я дружу Вітькою Горобцем та Федьком Котигорошком. Разом з друзями я добре проводжу час. Влітку я працюю листоношою, щоб трохи заробити грошей. Також допомагаю матері по господарству. До Вітьки я відчуваю щось більше за дружбу. Він мені дуже симпатизує. Я відчуваю, що теж не байдужа Вітькові, хоча він дуже соромиться і поводить себе досить невпевнено. І хоча його намагання освідчитися мені викликають у мене сміх, але я ж розумію, що це він робить тільки з добрих намірів. Особлива риса: впевненість)

2-га група. Скласти асоціативний ряд за першими літерами імені Федька, характеризуючи його риси. Розкажіть про героя, характеризуючи його цитатами з тексту.

( Ф –фантазер, філософ

Е – ерудит, експериментальний

Д – допитливий, добрий

Ь – має добре серце і м’який характер

К – кумедний, кмітливий

О – оптиміст, оригінальний

Федько Котигорошко – дванадцятирічний друг Вітьки. Це «маленький товстий і флегматичний» хлопець, що мав прізвисько Жучок через свою смагляволицість. Хлопець був чудовий та навіть романтичний, адже саме він запропонував Вітькові освідчитись Галі серенадою. Він ще ніколи не закохувався, але був начитаною людиною, тому чимало читав про кохання: «Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками.  Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман». Окрім цього він був гарним другом, всіляко підтримував Вітьку у різних ситуаціях і прагнув завжди бути поряд: «Тільки носа не вішай. Он дід Свирид каже, що двічі не вмирати, а раз – не минувати»)

3- тя група. Розкажіть про Вітьку від імені його найкращого друга Федька Котигорошка. (Вітька Горобець – мій найкращий друг, йому 14 років. Взагалі Вітька сміливий і рішучий, але, закохавшись у Галю, він став таким невпевненим. Для мене Вітька – справжній герой, тому що заради коханої дівчини навіть погодився на дуель)

4-та група. Підготуйте звинувачення на адресу Вітька чи Федька від імені інших персонажів твору. Доведіть, чи є виправдання вчинків, які скоїли хлопці?

(Баба Хівря звинувачує хлопців у тому, що співаючи серенаду, вони не давали їй спати. Хлопців можна виправдати, адже вони, по-перше, переплутали хату, а, по-друге, баба Хівря теж була молодою.

Дід Свирид звинувачує Федька у тому, що той украв з опудала бриля, крав сливи із саду. Але ж Федько робив це тільки з добрих намірів. Яка ж серенада без бриля, а сливи – солодкий подарунок для Галі.  І все це заради друга. Хто-хто, а дід Свирид має розуміти, що таке справжня чоловіча дружба.

Дільничний міліціонер Грицько Причепа звинувачує Вітька, Федька і Петра у незаконній дуелі. У даній ситуацій виправдань замало, бо такі дитячі витівки могли призвести не тільки до втрати одного зуба. Суперникам треба шукати мирні шляхи)

                   4.Метод «Бюро знахідок»

                   Установіть відповідність між предметами і героями, яким вони належать.

  1. Солом’яний бриль                                А Грицько Причепа
  2. Біла хлібина                                           Б Галя
  3. Кобура від пістолета                             В дід Свирид
  4. Коробка з цигарками «Казбек»            Г Вітька
  5. Сумка листоноші                                   Ґ баба Хівря
  6. Машинка для стрижки волосся            Д дід Левонтій
  7. Будильник                                               Е Федько
  8. Мішечок із піском                                  Є батько Вітька

                                                                  Ж мати Вітька

                   VІ.  Підсумок уроку

Рефлексія

      1. Метод «Незакінчене речення»

  •            Найбільше мені сподобалося на уроці …
  •            Найкраще підготувала завдання група … тому, що …
  •            Характеризуючи образи підлітків, я переконався (переконалася), що …
  •            Мій настрій…

 

            VІІ. Домашнє завдання

                    1.Виписати з тексту 10 фразеологічних зворотів.

                    2.Повторити, що таке комічне і якими засобами воно твориться.

          3.Підготувати закладки у тексті з реченнями, які викликали сміх під час     

           читання.

           За вибором учня:

           - написати твір-мініатюру «Що для мене справжня дружба»

 

Урок 66

Тема. В. Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».

Роль культури спілкування в сучасному світі. Дитячі проблеми в

дорослому житті, передані засобами гумору

Мета:

      продовжити роботу над повістю;

                     формувати вміння усно й письмово висловлювати й тлумачити  

                поняття, думки, почуття, факти та погляди державною мовою, розвивати 

                ціннісно-світоглядну, комунікативно-мовленнєву, громадянську,

                інформаційну та емоційну компетентності, розвивати літературно-

                художні компетенції учнів: відшукання джерел обдарування автора;      

                розвивати літературно-художні компетенції учнів: давати особистісну

                оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції,

                здатність розуміти текст твору; розвивати навички виразного читання,

                коментування твору; формувати вміння вчитися впродовж життя;

                           виховувати почуття дружби, толерантність, почуття пошани до звичаїв і

                           традицій свого народу.

Тип уроку: комбінований урок.      

Обладнання: індивідуальні картки, текст повісті.                                                 

Перебіг  уроку

Споконвіку було слово…

Біблія
Хто нікчемну душу має,

то така ж у нього мова.

Леся Українка

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

                     1.Перевірка домашнього завдання.

Читання творів-мініатюр.

  1. Вікторина «Упізнай героя за описом»
  1. Високий, худий, з рідким білявим чубчиком, не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. (Вітька)
  2. Простакуватий, відповідальний, добрий, з почуттям гумору. (Причепа)
  3. Дотепна, здатна на щирі почуття, кмітлива. (Галя)
  4. Маленький, товстий, флегматичний, обожнює читати. (Федько

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

                     1.Слово вчителя

                - Прочитавши повість, ви переконалися, що вона цікава за змістом, має

                 колоритних героїв, багату образну мову, щедрий та дотепний гумор, за

                 яким приховані важливі людські проблеми.

                 Чи прагнули своїми вчинками насмішити когось Вітька і Федька?        

                 Мабуть, ні. Перше кохання, яке так раптово нахлинуло, наштовхує наших                    

                 героїв на необдумані вчинки. Так як «у любовних справах» радитися із

                 дорослими було не прийнято, то хлопці вирішували дорослі проблеми,

                 копіюючи старших або ж шукали відповіді на запитання у книжках.

                 Часто світ книжок відрізняється від сучасного світу, тому і виглядали

                 деякі ситуації комічними. Як справжній майстер гумору, автор не просто

                 побачив і відтворив смішне в житті людини, а написав, викликаючи у  

                 читача щирий сміх. Використовуючи різноманітні засоби комічного,

                 письменник показує нам багатство своєї душі, яку передає і своїм таким

                 звичайним, але водночас духовно багатим героям.

 

                   2.Робота з епіграфами

            - Як ви розумієте вислів з Біблії «Споконвіку було слово»? (Саме за   

             допомогою Слова створено все, чим пишається Людина. Всі технології, всі  

             шедеври у будь-яких різновидах мистецтва, всі закони були описані Словом.

             І на мить моторошно уявити, що чекає на цивілізацію, якщо зникне слово.

             За два-три покоління людина знову на пальму полізла б.)

          -  Чи погоджуєтеся ви зі словами Лесі Українки? (Людина, яка здатна на

             нікчемні вчинки, не вміє гарно висловлюватися, щиро виражати свої

             почуття)

         -   Яке відношення мають ці епіграфи до наших героїв? ( За допомогою                

             серенади, вірша Вітька освідчувався Галі. Галя ніжно називала Вітька

             «Вітюнчиком», «орликом», що надавало хлопцеві впевненості. Головні               

             герої щирі у своїх словах і вчинках, це говорить про багатство їхньої душі)

 

IV. Повідомлення теми й мети  уроку

(Учні  записують  у  зошити  тему  уроку,  епіграфи).

V.  Опрацювання  навчального  матеріалу

               1.Слово вчителя

               - Вдома ви мали повторити про основні засоби творення комічного. 

                    Пригадаймо їх і запишемо.

Основні засоби творення комічного

                    Іронія (прихована насмішка).

                    Використання фразеологізмів у прямому значенні.

                    Уживання гіперболи з метою висміювання зображеного.

                    Змішування стилів.

                     Наявність просторічних слів, специфічних прізвищ та прізвиськ.

                     Неправильна вимова деяких звуків.

                     2.Самостійна робота в парах

- Вдома ви підготували закладки у тексті з реченнями, які викликали у вас сміх. Зачитайте один одному і зазначте, які засоби комічного використано в уривках повісті.

3.Дослідження назв розділів повісті

- Які із назв розділів здаються вам смішними і чому? Які засоби комічного використав автор? («Шановний товаришу Горобець!», «На Голгофу!», «Ой співали цвіркуни, заливалися», «Гарячий пісок – ліки універсальні»)

                    4.Робота з таблицею

Заповніть таблицю, пояснюючи зміст крилатих висловів.

Крилаті вислови

Значення

Пасти задніх

Відставати, йти позаду, бути останнім

Не ликом шиті

Знавці своєї справи, освічені, здібні

Обіцяти золоті гори

Запевнити у чомусь, щось пообіцяти

Діло в шляпі

Усе гаразд, дуже добре, успішно

Ведмідь на вухо наступив

Про того, хто не має слуху

Не святі горшки ліплять

Усьому можна навчитися

Дідька лисого

Нізащо

Підбивав клинці

Залицятися

Чекати в моря погоди

Даремно на щось сподіватися

Наче вітром здуло

Безслідно зникнути

Що з воза впало, то пропало

Безповоротно

Під лежачий камінь вода не тече

Хто нічого не робить, той нічого не досягне

 

          - Яку роль виконують фразеологізми у тексті? (Виступають засобом

          комічного, допомагають краще уявити персонажа чи ситуацію)

  1.               Бесіда

           Якщо пам’ятаєте, то у повісті наявний прийом сну на початку і в кінці     

           твору. Перший сон допомагає нам поринути у події твору, а другий сон – це,

           мабуть, майбутнє, яке чекає на Вітька.

             - Як, на вашу думку, складуться стосунки між Вітькою і Галькою у

            майбутньому?

            У німецькому журналі твір «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»

            вийшов під назвою «Зиґзаґи дивного кохання». Як ви розумієте цю назву і

            яка з них вам більше подобається?

 

VІ.  Підсумок уроку

Рефлексія

          - Ця повість навчила мене …

- Для мене справжня дружба - це

 

VІІ. Домашнє завдання

               Скласти власну версію продовження повісті, намалювати ілюстрації до

               твору.

 

Урок 67

Тема. РМ№5. Контрольний письмовий твір «Сюжет для шкільного 

«Єралашу» (розповідь про смішний випадок із життя учнів)

Мета:

                повторити, узагальнити вивчене, перевірити знання учнів;

                формувати мовленнєву компетентність: виявляти в усному й писемному

                мовленні порушення норм літературної мови, виправляти допущені

                помилки, усно й письмово висловлювати думки, почуття, погляди;

                формувати інформаційно-цифрову компетентність; розвивати  логічне та

                образне мислення, пам’ять, емоційну та естетичну сфери; формувати

                компетентність у природничих науках і технологіях: швидко й ефективно

                шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових

                знань; формувати уміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати

                власний словниковий запас, користуватися різними джерелами довідкової

                інформації; вчити враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини,

                відповідально використовувати мовні виражальні засоби, висловлюватися не

                дискримінуючи інших; вчити швидко адаптуватися до нових умов,

                вирішувати нестандартні завдання; формувати здатність здійснювати

               самоконтроль і самооцінку власної діяльності, знаходити й усувати причини

               труднощів,  формувати громадянську компетентність учнів  поважати

               людську гідності та права людини;

          виховувати емпатію, почуття дружби, любов до рідної України; гнучкість та

          уміння адаптуватися, відкритість до переконань та світогляду інших людей.

                    Тип уроку:  урок контролю та корекції знань, умінь, навичок.

 

Обладнання:  презентація                                                  

Перебіг  уроку

Всі ми родом з дитинства.

Антуан де Сент - Екзюпері
 

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Бесіда

- Чому дитинство вважають найщасливішою порою?

- Хто із вас хотів скоріше подорослішати? Чому?

- А часто з вами траплялися смішні випадки?

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

         1.Слово вчителя

               - Дитинство  і юність – це найщасливіша пора для кожного з нас. Це          

                пора,  яка      насичена неймовірними пригодами, знайомствами і,                  

                звичайно, кумедними випадками. Особливою є і шкільна пора. Адже

                саме на шкільні роки припадають незабутні історії, враження. Вам часто

                доводилося чути, як дорослі розповідають про витівки зі свого 

                шкільного життя?

              - Хоча не всі дорослі визнають, що у дитинстві були такими ж

                непосидючими, бешкетували, потрапляли не завжди у приємні   

                ситуації, але, як сказав відомий письменник «Всі ми родом з дитинства».

 

             2.Робота з епіграфом

  •            Як ви розумієте вислів Антуана де Сент – Екзюпері «Всі ми родом з   

         дитинства»? (Жодну людину не оминуло дитинство. Дорослим не треба

         забувати, що вони теж були дітьми, і пробачати провини своїм дітям. 

        Дорослі повинні розуміти і підтримувати дітей)

 

IV. Повідомлення теми й мети  уроку

(Учні  записують  у  зошити  тему  уроку,  епіграф).

V.  Опрацювання  навчального  матеріалу

          1        Бесіда

            На попередніх уроках ми з вами познайомилися з повістю В.Чемериса                

           «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». За жанром повість є

            гумористичною. Які засоби комічного використав автор у повісті? (Смішні  

           прізвища і прізвиська, експресивну лексику, фразеологізми, змішування 

           стилів)

             - Пригадайте один із смішних випадків, у які потрапили герої повісті і                

             підготуйте усну розповідь від імені одного із них. (Учні готують розповіді            

             і переказують)

           2 Опрацювання та записування теоретичного матеріалу.

            Уривки, які ви розповіли, нагадують невеличкі оповідання, особливості

            цього жанру ми і маємо пригадати.

            - Що називається оповіданням? (Оповідання – невеликий розповідний

             художній твір про одну чи кілька подій у житті персонажа, що відіграють

             важливу роль у його долі)

            - Який тип мовлення покладено в основу тексту оповідання? Чому?

             (Розповідь. Тому що в оповіданні розповідається про якусь подію)

            - У якому стилі складається оповідання? Чому? (У художньому. Містить                      

             художні засоби, портрет тощо)

                - Яка кількість осіб переважно діє в оповіданні? (2-3 особи)

                     - Які композиційні елементи важливі для оповідання? (Зав’язка , кульмінація, 

                      розв’язка)

                      3 Робота з текстом

                      Прослухайте текст. Доведіть, що це твір-оповідання. (Невелика за обсягом  

                      розповідь у художньому стилі; два герої; є  зав’язка , кульмінація, розв’язка)

                     Які засоби комічного використав автор? (Кличка песика, стилістично-

                     забарвлена лексика, художні засоби, жартівливий тон самого автора)

                      Усі хлопці з нашого двору, і я не виняток, заздрили Мишкові. А заздрити                         

                     було чому, адже у Мишка був пес породи німецька вівчарка, на ім’я Айко.  

                     Коли вони удвох виходили на прогулянку, подивитися на них збиралася вся 

                     наша дворова юрба.  Айко умів виконувати різні команди, але слухався

                     тільки свого хазяїна. Я мріяв, що у мене теж буде такий чудовий, розумний  

                     собака, що стане мені справжнім другом. Після довгих умовлянь, батьки 

                     подарували мені на день народження собаку!

                     Правда песик був зовсім не таким, про якого я мріяв. З Айко у моєї нової     

                     підопічної не було нічого спільного. Це була маленька скуйовджена 

                     болонка, з невгамовним характером, яка постійно плуталася під ногами.

                     Вона носилася по всій квартирі, як навіжена, гризла черевики й зовсім не                 

                     хотіла виконувати мої команди. За свою неспокійну вдачу, вона одержала

                     прізвисько Ураган. Коли я виходив з нею гуляти, навколо нас збиралися всі

                     малюки з двору, які намагалися  погладити  Урагана. А я поглядав на  

                    Мишка і  Айко, які весело грали, і навіть трохи їм заздрив.     

                    Довго я не міг звикнути до свого живчика . Звичайно вона мені подобалася,              

                   як будь – яка маленька істота. Але  я  ж мріяв про друга й захисника, а  

                   болонка зовсім не підходила під образ мого ідеального собаки й навіть не

                   мала шансів ним  стати. Але час минав, і незабаром моя думка змінилася.

                    Одного разу мама попросила мене сходити в магазин, а я вирішив          

                    скористатися велосипедом, тому що хотів встигнути сходити з друзями на  

                    море. Ураган, що любив погуляти, весело біг слідом. Залишивши  

                    велосипед біля ґанку магазина й прив’язавши болонку, я швидко заскочив у   

                    магазин.

                    Коли я вийшов з магазину, то мою увагу привернула купка людей, яка  

                    оточила мій велосипед. Протиснувшись уперед, я зрозумів, що сталося. Мій

                    песик, зчепивши щелепи, висів на штанях у якогось чоловіка, а він марно

                  намагався відірвати її від свого одягу

                  З усіх боків сипалися поради постраждалому, а хтось навіть жартував з нього.  

                  Я звелів собаці відпустити холошу. Він слухняно розтиснув щелепи і гордо

                  став, випнувшись вперед, ніби чекаючи нагороди.

                 Виявилося, що чоловік, зупинившись біля магазину, сперся на мій велосипед.    

                 Відважна болонка, вважаючи, що загрожують майну її господаря, сміливо

                 кинулася на «ворога» і вчепилася йому в холошу..

                 Незважаючи на свій маленький ріст і невгамовну вдачу, болонка виявилася

                 відмінним охоронцем, на якого можна покластися. Я зрозумів, що у мого

                Урагана відважне серце, і з цього часу став ставитися до нього з повагою і

                гордістю.

                 І сьогодні ми справжні друзі!

 

                      3 Робота в зошитах. Написання твору.

 

VІ.  Підсумок уроку

Рефлексія

      1. Метод «Рюкзак»

  •            Мені (не) сподобалось на уроці…
  •            Найбільші труднощі я відчув(-ла)...
  •            Я вмію…
  •            Мій настрій…
  •            Я знаю…
  •            Найбільший мій успіх…
  •            Надалі я знатиму…
  •            Я зрозумів(-ла)…

 

VІІ. Домашнє завдання

                      Закінчити написання твору.

 

 

 

docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
7730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку