Веселівський опорний комунальний заклад загальної середньої освіти
І-ІІІ ступенів № 2 Веселівської селищної ради
Авторська розробка
«РОЗРОБЛЕННЯ ФРАГМЕНТІВ УРОКІВ
«Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМІВ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ
ДОСЯГНЕННЬ УЧНІВ 2 КЛАСУ»
Виконала: Корж Світлана Анатоліївна
вчитель початкової школи
Веселівський опорний комунальний
заклад загальної середньої освіти
І-ІІІ ступенів № 2 Веселівської
селищної ради смт. Веселе
Мелітопольського району
Запорізької області
смт. Веселе
2021
1
ВСТУП
Сьогодні в Україні в умовах модернізації змісту освіти широко обговорюється важливість створення нових підходів до оцінки освітніх результатів учнів. Відповідно до Концепції Нової української школи вчитель повинен оволодіти методами і прийомами, що дозволяють оцінювати не тільки предметні, а і міжпредметні, і особистісні освітні результати учня на різних етапах освітнього процесу. Причому ця оцінка повинна стати засобом мотивації учня до досягнення високих освітніх результатів. Молодшим школярам притаманна особливість сприймати оцінку як оцінювання себе, а тому негативну оцінку вони розуміють як вияв негативного ставлення до себе з боку вчителя. З огляду на цю вікову особливість, учитель має використовувати формувальне оцінювання молодших школярів.
Формувальне оцінювання — це інтерактивне оцінювання прогресу учнів, що дає змогу вчителю відповідно адаптувати освітній процес, опираючись на дані відстеження особистісного розвитку дітей та хід набуття ними навчального досвіду й компетентностей.
Формувальне оцінювання здійснюється в процесі навчання. Таке оцінювання здійснюється для того, щоб з’ясувати, чи успішно учні справляються з навчальним матеріалом, а також визначити, як необхідно будувати процес навчання в подальшому.
АКТУАЛЬНІСТЬ:
Існують різні види інструментів оцінювання впливу навчання на знання, уміння, ставлення і поведінку учнів. Наприклад:
2
Є також інструменти формувального оцінювання. До них відносяться різноманітні методи отримання зворотного зв’язку від учнів в процесі навчання. Найбільш розповсюдженими з них є :
Аналіз робіт учнів;
Картки по колу;
Опитування «Чому?» і «Як?»
Обговорення у парах;
Зворотний відлік : 3-2-1;
Голосування;
Шкала;
Самооцінювання;
Сигнали руками;
Інтелект-карта та багато інших.
Мета авторської розробки: вивчити теоретичні засади формувального оцінювання, ознайомитися з різновидами формувального оцінювання, правильне застосування методів для отримання зворотнього зв’язку від учнів, зробити висновки щодо ефективності застосування формувального оцінювання, розробити фрагменти уроків «Я досліджую світ» із використанням прийомів формувального оцінювання навчальних досягнень учнів 2 класу.
Основні завдання авторської розробки:
1. Опрацювати літературу з вказаної теми
2. З’ясувати навіщо потрібне формувальне оцінювання.
3. Встановити, що допомагає оцінити формувальне оцінювання.
4. Допомогти вчителю отримати зворотній зв’язок від учнів під час навчання.
3
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Фрагмент уроку «Я досліджую світ» 2 клас 1 частина «Звірі Кенії».
Мета: Ознайомити дітей з тваринним світом Кенії; розширити уявлення про хижих та травоїдних тварин та різницю між ними, виховувати бажання бути чуйними і уважними до тварин.
Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)
1. Зворотній зв’язок з минулим заняттям.
Запитуємо в дітей «Про що ми говорили на минулому уроці?» Вислухайте відповіді і підсумуйте сказане: «Так, ми вирушили до озера Накуру та дізнались про життя тварин навколо нього. А хто пригадає, які ж тварини та птахи живуть в Національному парку Накуру?». Вислухайте відповіді.
2. Знайомство. /Опитування «Чому?» і «Як?»/
Попросіть дітей по черзі назвати своє ім’я та тварину Африки, яка сподобалась найбільше і пояснити чому. Наприклад, «Я Катеринка, найбільше мені сподобалась жирафа, а особливо те, як вона п’є воду, це дуже кумедно».
Організація класу
Робота за підручником с. 69
1. Запропонуйте учням прочитати текст, ознайомитись із зображенням у підручнику на с. 69.
Запитання для обговорення:
• Які травоїдні тварини згадано в тексті?
• Яких іще травоїдних тварин ви знаєте?
• Які хижі тварини згадано в тексті?
• Яких іще хижих тварин ви знаєте?
Підсумуйте: «Як же багато ви знаєте і хижих, і травоїдних тварин. А чи зможете ви здогадатися про яку тварину іде мова?».
2. Читайте дітям загадки і показуйте
Загадки
1. Я живу в Африці.
У мене великі вуха.
Я маю довгий хобот.
4
Я — найбільша сухопутна тварина. (Слон)
2. У мене плямисте забарвлення.
У мене фіолетовий язик.
Я харчуюсь листям дерев.
Я найвища тварина у світі. (Жирафа)
3. Я хижак.
Я схожий на домашню тварину.
У мене є грива.
Мене називають королем звірів. (Лев)
4. Я схожий на великого кота.
Маю плямисте забарвлення.
Я бігаю швидше за всіх тварин.
Але довго бігти я не можу. (Гепард)
5. Я харчуюся травою.
На ногах у мене копита.
Ми живемо стадами.
Я маю гриву і смугасту шкіру. (Зебра)
6. Я великий і сильний.
Я живу в річці, але можу бігати і
по землі.
У мене довга паща і гострі зуби.
Я хижак і полюю на тварин. (Крокодил)
7. Я живу в річці.
Я велика тварина.
Маю сіре забарвлення.
Моя шкіра не вкрита шерстю. (Бегемот)
8. У мене є роги і копита.
Я харчуюся травою і листям.
Я дуже полохлива тварина.
Я швидко бігаю. (Олень)
5
9. Я — велика тварина.
Маю темне забарвлення.
У мене великі роги.
Я трохи схожий на бика. (Буйвол)
Обговоріть кожну тварину у контексті її зовнішності, особливостей харчування, місця проживання, способу життя і т.п.
Вправа «Порівнюємо тварин»
Роздайте кожному учню і запропонуйте самостійно заповнити. Після того, як всі учні впораються із завданням обговоріть кожен пункт запитань і разом визначте, яких тварин до яких пунктів треба віднести.
Порівнюємо тварин Додаток 1
1. Обведи червоним кольором хижаків, а зеленим — травоїдних.
2. Знайди і підпиши тварин: лев, антилопа, леопард, зебра, гепард, жирафа, гієна,
слон.
2. Знайди і підпиши тварин: лев, антилопа, леопард, зебра, гепард, жирафа, гієна,
слон.
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Біля тварин, в забарвленні яких є рудий колір — намалюй зірочку.
4. Біля тварин, в забарвленні яких є білий, чи сірий колір — намалюй сонечко.
5. Біля тварин, в яких є копита — намалюй хмаринку.
6. Біля тварин, в яких є роги — намалюй сердечко.
7. Біля тварин із плямистим забарвленням — намалюй квіточку.
6
Підсумуйте: «Ви вмієте розрізняти травоїдних і хижих тварин. А ще добре
знаєтеся на африканських звірах».
Практична робота «Виготовляємо жирафу».
Виставка робіт. Аналіз робіт учнів. Голосуванням визначаємо найкращу
роботу. Які роботи наберуть найбільшу кількість смайликів супер, ті перемагають.
СУПЕР! НАСТУПНОГО РАЗУ БУДЕ КРАЩЕ!
Підсумкові завдання (зворотний зв’язок, рефлексія)
1. Запропонуйте учням по черзі сказати, що найбільше їм сподобалось на
сьогоднішньому занятті. Наприклад «Мені сьогодні найбільше сподобалось
виготовляти жирафу».
2. Самооцінювання. Оціни свою роботу на уроці. Обведи квітку за кольором:
Червона: Я – молодець! У мене все вийшло!
Жовта: У мене були помилки, але я буду старатися – і в мене все вийде!
Зелена: У мене було чимало помилок, але я буду старатися – і в мене все вийде!
Познач свій настрій у кінці уроку. Обведи відповідний смайлик.
СУПЕР! ЗВИЧАЙНИЙ! СУМНИЙ!
7
2. Фрагмент уроку «Я досліджую світ» 2 клас 1 частина «Комахи Кенії».
Мета: Ознайомити учнів із комахами Кенії та їх способом життя, розширити уявлення про термітів та їх життєдіяльність, розповісти про способи захисту від комарів.
1. Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)
1. Привітання. Запропонуйте учням по черзі привітатися з сусідом за допомогою жестів. Наприклад, обійняти, стукнутись кулачком, чи потиснути руку.
2. Зворотній зв’язок з минулим заняттям. Дітям роздаються картки з зображенням тварин, позначити у пустому квадратику , або + тільки тих тварин, які мешкають у Кенії.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
Оголошення теми уроку.
Кенії та які можуть бути небезпеки від них, ми дізнаємось сьогодні.
Бесіда «Комахи Кенії»
Робота з підручником с. 68
Обговорення у парах «Вбережемось від комарів»
1. Об’єднайте учнів у 4 пари :
Перша пара – Метелики
Друга пара – Божа корівка
Третя пара - Терміти
Четверта пара - Комарі
9
2. Кожній парі дайте одну картку з додатку 1 (можете запропонувати витягнути наосліп) і попросіть підготувати інформаційне повідомлення.
ДОДАТОК 1
10
Запитання для обговорення:
• Який одяг слід вдягати влітку на природу?
• Зі скількох років можна наносити лосьйони чи креми проти комарів?
• Що відлякує комарів?
11
• Одяг якого кольору, найбільше полюбляють комарі?
• Що слід робити, якщо вкусив комар?
Підсумуйте: «Щоб уникнути неприємностей з комарами, потрібно знати способи захисту від них».
Вправа «Терміти – родичі мурах»
роботу: охороняє колонію, будує термітник, добуває їжу для всіх. До речі, терміти ніколи не перестають будувати свою домівку. Вони будують його роками».
1. Учні на вибір беруть шаблони розфарбовок термітів (додаток 2).
ДОДАТОК 2
|
|
|
|
12
2. Після того, як всі впораються із завдання — влаштуйте виставку робіт
а наступного дня додайте їх до портфоліо.
Підсумкові завдання (зворотний зв’язок, рефлексія, релаксація)
Пригадайте:
Самооцінювання
Оціни свою роботу на уроці, обведи відповідну зірочку.
13
ВИСНОВОК
Отже, оцінка навчальних досягнень учнів є однією з найважливіших і водночас найскладніших проблем. Використання вчителем формувального оцінювання потрібне для того, щоб з’ясувати чи успішно учні діють під час навчання, а також дає змогу визначити, як необхідно будувати навчання в подальшому.
Формувальне оцінювання виявляє рівень зацікавленості дітей пізнавальною, навчальною або іншими видами діяльності, допомагає визначити, до якої міри діти мотивовані, зацікавлені окремими формами роботи. Також допомагає визначити здатність дітей використовувати на практиці здобуті знання та вміння, рівень розуміння змісту понять і залучення їх до активного .
14
ВИКОРИСТАННІ ДЖЕРЕЛА
1. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. —К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
2. Електроні ресурси http://jds.multycourse.com.ua/ua/print_page/module/27
3. Онлайн-курс для вчителів початкової школи [Електронний ресурс]/Educational Era.- Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERAOSVITORIA+ST101+st101/about
10
Список використаних джерел
Інтеграція та інтегроване навчання (електронний ресурс). – Режим доступу : http://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-1/).
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи (електронний ресурс).
Попова О. Інтегроване навчання у початковій школі (електронний ресурс).
Ранкові зустрічі. 1 клас І семестр./авт.-упоряд. Н.Ю.Бабіченко, О.А. Нечипоренко, С.М.Хівренко-Х.:Вид.група «Основа»,2018.-141,[3]c/ - (Серія «Нова українська школа») с.24-32
Ягупа І. Інтегровані заняття. Я досліджую світ. 1-й клас/Початкова освіта, №4,2018._с.9-35.