"Розв`язування фізичних задач за допомогою тригонометричних функцій"

Про матеріал
Бінарні уроки сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів, активному, емоційному сприйняттю нових знань, закріпленню набутих знань та вміння використовувати їх в практичній діяльності, розвитку творчого, самостійного та критичного мислення.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«БЕРЕЗІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ АГРАРНИЙ ЛІЦЕЙ»

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

Показового уроку

 

«Розв'язування фізичних задач за допомогою тригонометричних функцій»

 

 Виконала:

                                                           викладач вищої кваліфікаційної категорії

                                     Прудка Надія Володимирівна

 

Розглянуто і погоджено

на засіданні методичного об’єднання

викладачів загальноосвітніх дисциплін

Протокол №            від

Голова МО _________   І. В. Урсуленко

 

Рекомендовано для застосування у навчально – виховному процесі

 

Березівка 2019 рік

 

Тема: « Розв'язування фізичних задач за допомогою тригонометричних функцій»

Мета уроку:  удосконалювати вміння учнів  розв'язувати задачі: аналізувати умову, грамотно оформлювати задачі, робити необхідні креслення.

Формування ключових компетентностей:

  • основні компетентності у природничих та математичних науках і технологіях;
  • інформаційно-цифрова компетентність - визначати достатність даних для розв'язування задачі;
  • математична компетентність - сформувати вміння застосовувати формули  до розв'язування задач;
  • спілкування державною мовою - грамотно висловлюватися рідною мовою, чітко,  лаконічно та зрозуміло  формулювати думку;
  • соціальна та громадянська компетентності - співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль у командній роботі;
  • уміння вчитися впродовж життя - визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності цієї мети;
  • ініціативність і підприємливість - генерувати нові ідеї, аргументувати свою позицію, проявляти відповідальність, упевненість у собі.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: бінарний (фізика + математика).

Методи: інтерактивні.

Обладнання та наочність: комп'ютер, мультимедійний проектор, екран, презентація, відеофрагмент, картки - завдання, таблиця "Формули зведення".

Очікуванні результати: учні зможуть:

  • усвідомити фізичний та геометричний зміст тригонометричних функцій, гармонічних коливань, використовувати знання на практиці;
  • з'ясовувати залежність між фізичними та математичними величинами, їх взаємозв'язок.
  • читати графіки функцій;
  • ставити питання за даною темою, коментувати та аргументувати повну відповідь.

Місце проведення: кабінет математики.

 

 

                                          Епіграф:

                                                                               "Розум людський має три ключі,

                                                                    які все відкривають:

                                                                              знання, думка, уява."

                                                                           В.Гюго

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів групи. Відмічаємо відсутніх на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь

Викладач фізики. Доброго дня! Сьогодні у нас незвичне бінарне заняття з фізики та математики. Відомо, що для оволодіння професією електромонтера однаково важливо володіти знаннями, як з фізики так і з математики. Ці науки нерозривно пов'язані як між собою, так і з електротехнікою.

Викладач математики. Оскільки теорія без практики марна, ми повинні відновити набуті знання і скористатися ними при виконанні завдань. (біля дошки працюють самостійно два учні над завданнями. (додаток))

В цей час з учнями групи проводимо фронтальну бесіду.

Викладач фізики. Зараз пригадаємо раніше вивчений матеріал з теми: "Гармонічні коливання". Увага на екран! (відео)

Який процес ви побачили на відео?(відповіді учнів)

На дошці ви бачите малюнок "дерево понять". Наше завдання: заповнити листки на дереві фізичними та математичними термінами, які характеризують гармонічні коливання. (амплітуда, синусоїда, аргумент, фаза, час, графік, період, функція, рівняння, координата, частота.)

Викладач математики. (обговорення побудови графіків)

  1. Який найменший додатній період має функція у = sinx?
  2. Який найменший додатній період має функція y = cosx?
  3. Які перетворення ви використали для того, щоб побудувати заданий графік функції?

ІІІ. Розв'язування задач

Викладач фізики: відкриваємо зошити, записуємо тему уроку (додаток)

 Гармонічні коливання - це рух, який повторюється через певний інтервал часу. Це - коливання пружинного і математичного маятників, коливання частинок струни або води при поширенні хвилі, це - звучання музичних інструментів, це дитячі гойдалки. Гармонічно можуть змінюватися різні фізичні величини - змінний струм, зміщення, швидкість, прискорення при механічних коливаннях, заряд, сила струму, напруга при електромагнітних коливаннях, а також потужність та енергія та ін.... Хоча механічні та електромагнітні коливання є різними за своєю природою, проте вони мають низку спільних характерних ознак і описуються однаковими математичними законами. Давайте переконаємося в цьому при розв'язуванні задач. (додаток)

 Учні за допомогою викладача фізики розв'язують задачі біля дошки.

Викладач математики. З математичної точки зору гармонічними коливаннями є періодичні зміни фізичної величини, залежно від часу, що відбуваються за  законами синуса або косинуса.

Саме такі залежності розглянемо під час розв'язку задач.(додаток)

Учні за допомогою викладача математики розв'язують задачі біля дошки.

IV. Застосування знань і вмінь (додаток)

Самостійна робота з подальшою перевіркою і обговоренням.

Викладач фізики. Шановні учні, вашій увазі пропонуються завдання для самостійної роботи. Увага на екран!

Викладач математики. Зараз зробимо самоперевірку розв'язаних завдань. Правильні відповіді на екрані. Подивіться, будь-ласка, якщо відповіді співпали, ставимо +, якщо частково співпали ±, якщо не співпали -.

Викладач фізики. Зараз учні (два учні) продемонструють своє відео, яке вони підготували, щоб показати застосування гармонічних коливань у сфері діяльності з професії  "Електромонтер".

V. Підбиття підсумків уроку, рефлексія (додаток)

Викладач фізики. ( тихо звучить  популярна українська мелодія). Поєднаємо лірику з математикою і фізикою:

  Уважно послухайте, вірш. Визначте, скільки разів мова йде про справжні коливання у цьому вірші,

Коливається рибинка, вхопивши гачок,

Коливається в куточку тихий павучок.

Сумнів теж перебуває в межах коливань,

Не судилося, щоб раптом, все і без вагань.

Коливається серденько на варті життя.

У колисці засинає маленьке дитя.

Коромисло хитається, відерця гойдає.

І калина, в ритмі вальсу, вітер зустрічає.

Настрій теж у коливаннях іноді буває.

Євро й долар своїм курсом психіку хитає…

Та не варто коливатись серед добрих справ!

Будь рішучим, не вагайся, все виконуй сам!   (7)

 

Викладач математики. Коментує та виставляє оцінки.

VI. Коментар до домашнього завдання

Домашнє завдання

Викладач фізики. Розв'язати задачі на картках, які ви отримали.

Викладач математики. Сподіваємося , усім все сподобалося. Урок закінчено. До побачення, до нових зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ганжа Алла Гнатівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Сиротюк В.Д., Баштовий В.І.)
До уроку
§ 21. Гармонічні коливання
Додано
29 березня 2019
Переглядів
751
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку