Новгородківська ЗШ І – ІІІ ступенів
«Ігри патріотів»
(розважально - виховний захід для старшокласників)
Підготувала:
вчитель української мови
та літератури
Тюріна М. К.
2018 р.
(виховний захід для старшокласників)
Мета: розширювати та поглиблювати знання про свою країну, традиції та звичаї, рідну мову, розвивати прагнення бути свідомим громадянином України, формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість, бажання вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови, виховувати любов до рідного краю.
Форма заходу: шоу «Ігри патріотів»
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
В.Сосюра
Перебіг заходу:
Учитель. Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати - Батьківщина.
Учень
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють, і квіти усюди ростуть …
Та тільки одну Батьківщину
Ми маєм …
Її Україною звуть.
Звучить пісня «Моя Україна…» у виконання Н.Бучинської
Учитель. Так, у кожного одна Батьківщина і кожен має її любити. Україна – це прекрасна, багата земля. Україна – це звичаї і традиції наших предків. Україна – це її мова. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.
Сьогодні ми багато чого дізнаємось нового про наш чарівний рідний край. У нас будуть змагатися дві команди, які проведуть глядачів загадковими стежками історії та культури України.
Учитель. Увага! Сьогодні ми проведемо гру, яку вже полюбили всі мешканці нашої держави. Запрошую вас взяти участь у конкурсі знавців рідної країни.
У нас сформовано дві команди. Вони займають жовтий та синій сектори.
Представлення команд.
Команди зачитують свій девіз.
Учитель. Мета нашого конкурсу: поповнити та розширити знання про рідну Україну, її звичаї, мову, показати кмітливість, вміння логічно мислити. А оцінювати наші команди буде компетентне журі у складі:
…………………………………………………………………….
Вчитель.
Перший наш конкурс буде називатися«Язик до Києва доведе». Саме тут команда зможе показати свій інтелект Команди відповідають на запитання вікторини. Ваше завдання – за 2 хвилини датаи як можна більше правильних відповідей. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
2.Український народний танець (гопак).
5.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
6. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
7. Грошова одиниця України. (Гривня).
8.Давня назва річки Дніпро (Славутич).
9. Автор слів Державного Гімну України.(П. Чубинський).
10.Які моря омивають територію України (Чорне та Азовське).
11.Які моря омивають територію України (Чорне та Азовське).
12.Скільки страв повинно бути за столом у Святий вечір? (Дванадцять).
13.Яку назву мала козацька держава? (Запорізька Січ)
14. Розмова двох осіб…/Діалог/
15. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
16.Частина слова без закінчення? /Основа/
17.Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
18. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
19. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/
20. Найвища гора українських Карпат. (Говерла).
21. Скільки областей має Україна? (24).
22.Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
23.Опис зовнішності людини…/Портрет/
24.Хто став першим Президентом незалежної України? (Л. Кравчук)
25.Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.)
26.Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/
27.Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
28. Портрет якого політичного діяча зображений на українських 2-х гривнях?(Ярослав Мудрий)
29.Яке церковне свято козаки вважають своїм і коли воно відзначається? (Покрова, 14 жовтня.)
30. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
31. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
32.Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
33.Слово—не полова, а язик…/не помело/.
34.Вола в'яжуть мотуззям, а людину…/словом/.
35.Удар забувається, а слово…/пам'ятається/.
36.Шабля ранить голову, а слово…/душу/.
37.Від теплого слова і лід…/розмерзає/.
38.Хто мовчить, той двох…/навчить/.
39.Дурний язик голові не…/приятель/.
40 .Добре слово краще, ніж…/готові гроші/.
Учитель
Правила нашого конкурсу «Збери слово» наступні: я зачитую питання, команди відгадують і вибудовують слово з літер, які на них одягнуті. Слово складаємо зліва направо. На це вам дається 1 хвилини. Команда, яка склала правильно всі слова і вклалася у відведений час, отримує 10 балів, Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. Якщо ви готові, а ви вже готові. Три, два, один – час пішов.
К-В, О – У, М - С, А- Б
1.Білий ведмідь, що шукає друзів Півночі. УМКА
2.Чоловіча прикраса під носом. ВУСА
3.Буває англійська, буває німецька, а наша українська. МОВА
4.Моя хресна моєму татові та мамі. КУМА
5.Змелені зерна пшениці. МУКА
6.Розділовий знак; сон, що може тривати місяць або й рік. КОМА
7. Нічний великий птах. СОВА
8. Нею косять, а дівчата заплітають. КОСА
9. Спортивний гурток у нашій школі, який веде Володимир Якович. БОКС
М –С, А – І, О – А, Н - К
1.Суха трава, їжа для тварин. СІНО
2.Пестлива форма від слова «кішка». КІСА
3.Що нас катає взимку. САНІ
4.Місце в кінотеатрі, де можна придбати квиток. КАСА
5.Її заплітають дівчата. КОСА
6.Страва з крупи і води, в казках її варять навіть із сокири. КАША
7.Багаж, який ми тягнемо в руках, але своя не тяжка. НОША
8.Торгівельна компанія, яка виробляє телевізори, магнітофони, телефони. Є
Нокіа, є Самсунг, а є ...СОНІ
9.Радіо – наше, школа – наша, вчителі - ...НАШІ
3. «Вірю не вірю»
Учитель. Україна – велика країна. Ми багато знаємо про нашу державу, але й багато чого нам ще невідомо. У цьому конкурсі кожному члену команди по черзі я буду називати той чи інший факт, а ви повинні сказати, це правда чи ні. За правильну відповідь – 1 бал.
2. Чи віриш ти, що у 15 столітті вартість однієї гармати дорівнювала вартості 100 корів? (Ні – 442 корови)
3. Площа України більша, ніж сумарна площа Англії, Австрії, Бельгії, Данії, Португалії і Швейцарії ? (Так)
4. Дніпро – найбільша річка Європи? (Ні, третя за величиною в Європі, але найбільша в Україні)
5. Квіти чорнобривці родом з Америки? (Так, але там вони дикорослі)
6. Дівоча коса може витримати вагу 20 тонн? (Так)
7. В Україні проживає стільки ж людей, скільки у Польщі, Чехії, Словаччині та Угорщині разом узятих? (Ні, більше)
8. Квіти чорнобривці родом з Америки? (Так, але там вони дикорослі)
9. В Україні проживає найвища людина в світі? (Так, це Леонід Стадник, його ріст – 2м 56см)
10. Третій найвідвідуваніший у світі Макдональдс знаходиться в Києві біля залізничного вокзалу. (Так,цей заклад незмінно потрапляє до п'ятірки найбільш жвавих Макдональдсів світу)
11. Одна з найвідоміших у світі різдвяних пісень — це «Щедрик», народна пісня, записана українським композитором Миколою Лисенко (Ні, Миколою Леонтовичем)
12.В Україні є величезна пустеля. (Так, Олешківські піски часто називають українською "Сахарою". Площа пісків, які розкинулися на території кількох районів Херсонської області, становить понад 160 тисяч гектарів, що робить їх найбільшою пустелею Європи. Олешківські піски добре видно з космосу)
13. Автор першої в світі Конституції - українець Михайло Грушевський (Ні, Пилип Орлик)
14. Найдовший музичний інструмент у світі - це українська трембіта.(Так, її довжина може досягати чотирьох метрів, а її звуки чутні більш ніж за десять кілометрів)
15. Пам'ятники відомому українському поетові Тарасу Шевченку встановлені в 1200 місцях по всьому світу(Так)
16. Більшість українських слів починаються з літери "К".(Ні, літери «П». Найчастіше використовувана буква алфавіту – "о". Букви "ф" і "г" використовуються найрідше.)
17. Україна посідає четверте місце у світі за кількістю громадян з вищою освітою.(Так)
18. Українці, а саме конструкторське бюро Антонова, розробили літак із найбільшою у світі вантажопідйомністю — Ан-225 «Мрія». Спочатку він проектувався для транспортування космічних кораблів. Наразі «Мрія» виконує комерційні вантажні перевезення (Так)
19. Леонардо да Вінчі був у захопленні від робіт української художниці Катерини Білокур (1900-1961). Коли в 1954 р. він побачив її роботи на виставці, то сказав, що вони геніальні і порівняв Катерину Білокур з відомою всьому світові художницею Серафін Луіс. (Ні, Пабло Пікассо)
20. Гімн України складається всього з шести рядків (Так)
4. «Крученики»
Ведучий. А зараз ми пропонуємо командам позмагатися у читанні скоромовок. Прошу членів команд підійти та обрати скоромовки. По два гравці з кожної команди одночасно витягують скоромовки. По черзі їх зачитують. У кого краще вийшло, той отримує 1 бал для своєї команди
1. Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
2. От Кіндрат, так Кіндрат,
Зуб зламав об мармелад.
3. Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – сорок морок.
4. Рак рачкує до крамниці,
Щоб купити рукавиці.
5. У зливу жахливу під кущем
Дуже змокли жук з джмелем.
6. Черепаха чаплю вечором
Пригощала чаєм з печивом.
7. Тигренятко з тигром-татом
Тренувалися стрибати.
8. Скриню зі скарбом
Знайшли карась із крабом.
9. Горох у городі виріс небувалий
Горобці город пограбували.
10. Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з`їли.
11. Пироги перепечені
Перцем переперчені.
12. Бабин біб розцвів у дощ.
Буде бабі біб у борщ.
13. Старий сказав своїм синам:
- Сини, соліть сало сухою сіллю.
14. Семен сіно віз – не довіз.
Лишив сани, узяв віз.
15. Ворона сороці намисто купила,
В намисті сорока намистинки лічила.
5. «Багата на таланти земля»
Учень.
Не закопуйте Божі таланти,
А плекайте їх, наче дитя.
І шліфуйте їх, мов діаманти,
Щоб сіяли вам ціле життя.
Ці таланти – це наші надбання,
Які Бог милостиво дає,
Тим, хто працю вкладає й старання,
Бо лиш труд наш таланти кує.
Учитель. Багата на таланти українська земля. Має вона немало видатних державних та політичних діячів, письменників, музикантів, учених, спортсменів та інших діячів, які вписали свої імена в національну та світову історію. Для участі у цьому конкурсі запрошуються капітани команд. За 2 хвилини вони повинні своїй команді розповісти про видатних українців минулого і сучасності (фото яких буде з'являтися на екрані) , не називаючи їх імен та прізвищ. Завдання команди – відгадати зірку.
Команда «Синіх» | Команда «Жовтих» |
Андрій Шевченко | Олег Доманський |
Леся Українка | Андрій Єрмоленко |
Володимир Кличко | Олександр Усик |
Петро Порошенко | Ю. Тимошенко |
Тіна Кароль | О. Вінник |
В'ячеслав Вакарчук | О. Скрипка |
Богдан Хмельницький | І. Мазепа |
Сергій Притула | ШевченкоТарас |
Руслана | Джамала |
Володимир Зеленський | Євген Кошовий |
Журі оцінює і оголошує результати конкурсу.
6. «Переклад»
Ведучий.
Українці надзвичайно люблять свою милозвучну, чарівну, солов'їну українську мову, тому сваряться виключно мовою сусідів. Труднощі перекладу нас чекають на цьому етапі.
Кожній команді потрібно перекласти з російської мови слова, вислови, словосполучення українською. Кожна правильна відповідь 1 бал. Ну що, готові? Тоді починайте. Команда, яка першою впорається із завданнями – отримує 2 бонусні бали.
І команда
Млечный путь (Чумацький шлях)
Достоинство ( гідність)
Корабль ( човен)
Письмо ( лист)
Оставить в покое ( дати спокій)
Безопасное лезвие (безпечне лезо)
Полосатое платье (смугаста сукня)
Жарить говядину (смажити яловичину)
Пестрый чемодан (строката валіза)
ІІ команда
Намёк ( натяк)
Оказывать сопротивление (чинити опір)
Топор ( сокира)
Колыбель ( колиска)
Оставить в покое (дати спокій)
Прослойка общества (прошарок суспільства)
Ошибочный взгляд (хибний погляд)
Постигло горе (спіткало лихо)
Придти по делу (завітати у справі)
Завдання для вболівальників(можуть дати свої бали командам)
1. Гора й долина, що між ними? (й)
2. На дереві сидів табун горобців, стрілець вистрілив, один упав. Скільки залишилося горобців? (один)
3 Чого не можна наздогнати? (тіні)
4 Що за трава, що й сліпий знає? (кропива)
5 В яку бочку не можна налити води? (повну)?
6. Водій автомашини має дві сестри, але вони не мають брата. Як це може бути? (водій – жінка)
7. Коли дурень розумний? (коли мовчить)
8. З якої миски не можна наїстися? (з порожньої)
9. За що учень виходить з класу?( за двері)
10. Якщо машина їде, яке в неї колесо не крутиться?(запасне)
7. «Пісня – душа народу»
Учень.
Лунає пісня українська,
У кожну хату шле тепло,
Як кожному до серця мати
Дарує спокій і любов.
Учитель.
Українські народні пісні століттями самовіддано плекали національну гідність, були алмазним осердям духу народного. У них виявляється багатство духовного життя українського народу, його талановитість, обдарованість, що є невід'ємною частиною культурної спадщини України.
Наступне завдання виявить знавців української народної та сучасної пісні. Вам будуть запропоновані для прослуховування уривки сучасних та давніх, народних та літературних пісень. Ви на повинні першими вгадати назву пісні, або виконавця. Кожна правильно вгадана пісня оцінюється в 2 бали. Якщо ви зможете заспівати 4 рядки з пісні, вам додатково нараховуються ще 2 бали. Ну, що ж, бажаю вам бути уважними
Журі підводить підсумки
Учитель. Людині визначено Богом місце народження, країна, небо; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй доведеться змінити, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.
Журі визначає команду-переможця.
Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання, про нашу Батьківщину, її традиції та мову.
Учень
Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Щиро так, м'яко так, починайте казати,
Як воліла б відкритись ваша душа.
Може хочеться їй у словах політати
Привітати когось, а чи дать відкоша.
Учень
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.
(Олесь Лупій “Говоріть")
Заключне слово вчителя.
Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Список використаної літератури:
- Коваль А. П. Крилаті вислови в українській літературній мові. –
К. : Вища шк., 1975. - 336 с.
- Культура слова . Мовностилістичні поради: Навч.посібник для студ.гуманіт.спец.вищих закладів освіти / О.Д. Пономарів; О.Д. Пономарів. - К. : Либідь, 1999. - 238 с.
- Українська мова : Енциклопедія: 1935 статей / Ред. В.М. Русанівський. - 2-е вид., випр. і допов. - К. : Укр. енцикл., 2004. - 822 с.
- Класному керівнику усе для роботи. Спецвипуск. Видавнича група «Основа». Конкурс-гра «Я люблю Україну», №7 (19) липень 2010 р., с. 22-26.
http://osvita.ua/school/lessons_summary/outschool/2316
http://www.dgerela.at.ua/publ/metodichka/konkurs_znavciv_ukrajinskoji_movi/2-1-0-42
Новгородківська ЗШ І – ІІІ ступенів
«Ігри патріотів»
(розважально - виховний захід для старшокласників)
Підготувала:
вчитель української мови
та літератури
Тюріна М. К.
2018 р.
(виховний захід для старшокласників)
Мета: розширювати та поглиблювати знання про свою країну, традиції та звичаї, рідну мову, розвивати прагнення бути свідомим громадянином України, формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість, бажання вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови, виховувати любов до рідного краю.
Форма заходу: шоу «Ігри патріотів»
Обладнання: карта України, комп’ютерна презентація, картки із завданням.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
В.Сосюра
Перебіг заходу:
Учитель. Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати - Батьківщина.
Учень
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють, і квіти усюди ростуть …
Та тільки одну Батьківщину
Ми маєм …
Її Україною звуть.
Звучить пісня «Моя Україна…» у виконання Н.Бучинської
Учитель. Так, у кожного одна Батьківщина і кожен має її любити. Україна – це прекрасна, багата земля. Україна – це звичаї і традиції наших предків. Україна – це її мова. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.
Сьогодні ми багато чого дізнаємось нового про наш чарівний рідний край. У нас будуть змагатися дві команди, які проведуть глядачів загадковими стежками історії та культури України.
Учитель. Увага! Сьогодні ми проведемо гру, яку вже полюбили всі мешканці нашої держави. Запрошую вас взяти участь у конкурсі знавців рідної країни.
У нас сформовано дві команди. Вони займають жовтий та синій сектори.
Представлення команд.
Команди зачитують свій девіз.
1команда «синіх».
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
2 команда «жовтих».
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
Учитель. Мета нашого конкурсу: поповнити та розширити знання про рідну Україну, її звичаї, мову, показати кмітливість, вміння логічно мислити. А оцінювати наші команди буде компетентне журі у складі:
…………………………………………………………………….
Вчитель.
Перший наш конкурс буде називатися «Язик до Києва доведе». Саме тут команда зможе показати свій інтелект Команди відповідають на запитання вікторини. Ваше завдання – за 2 хвилини датаи як можна більше правильних відповідей. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
5. Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
6. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
7. Грошова одиниця України. (Гривня).
8.Давня назва річки Дніпро (Славутич).
9. Автор слів Державного Гімну України.(П. Чубинський).
10.Які моря омивають територію України (Чорне та Азовське).
11.Які моря омивають територію України (Чорне та Азовське).
12.Скільки страв повинно бути за столом у Святий вечір? (Дванадцять).
13.Яку назву мала козацька держава? (Запорізька Січ)
14. Розмова двох осіб…/Діалог/
15. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
16.Частина слова без закінчення? /Основа/
17.Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
18. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
19. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/
20. Найвища гора українських Карпат. (Говерла).
21. Скільки областей має Україна? (24).
22.Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
23.Опис зовнішності людини…/Портрет/
24.Хто став першим Президентом незалежної України? (Л. Кравчук)
25.Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.)
26.Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/
27.Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
28. Портрет якого політичного діяча зображений на українських 2-х гривнях?(Ярослав Мудрий)
29.Яке церковне свято козаки вважають своїм і коли воно відзначається? (Покрова, 14 жовтня.)
30. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
31. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
32.Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
33.Слово—не полова, а язик…/не помело/.
34.Вола в’яжуть мотуззям, а людину…/словом/.
35.Удар забувається, а слово…/пам’ятається/.
36.Шабля ранить голову, а слово…/душу/.
37.Від теплого слова і лід…/розмерзає/.
38.Хто мовчить, той двох…/навчить/.
39.Дурний язик голові не…/приятель/.
40 .Добре слово краще, ніж…/готові гроші/.
Учитель
Правила нашого конкурсу «Збери слово» наступні: я зачитую питання, команди відгадують і вибудовують слово з літер, які на них одягнуті. Слово складаємо зліва направо. На це вам дається 1 хвилини. Команда, яка склала правильно всі слова і вклалася у відведений час, отримує 10 балів, Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. Якщо ви готові, а ви вже готові. Три, два, один – час пішов.
К-В, О – У, М - С, А- Б
1.Білий ведмідь, що шукає друзів Півночі. УМКА
2.Чоловіча прикраса під носом. ВУСА
3.Буває англійська, буває німецька, а наша українська. МОВА
4.Моя хресна моєму татові та мамі. КУМА
5.Змелені зерна пшениці. МУКА
6.Розділовий знак; сон, що може тривати місяць або й рік. КОМА
7. Нічний великий птах. СОВА
8. Нею косять, а дівчата заплітають. КОСА
9. Спортивний гурток у нашій школі, який веде Володимир Якович. БОКС
М –С, А – І, О – А, Н - К
1.Суха трава, їжа для тварин. СІНО
2.Пестлива форма від слова «кішка». КІСА
3.Що нас катає взимку. САНІ
4.Місце в кінотеатрі, де можна придбати квиток. КАСА
5.Її заплітають дівчата. КОСА
6.Страва з крупи і води, в казках її варять навіть із сокири. КАША
7.Багаж, який ми тягнемо в руках, але своя не тяжка. НОША
8.Торгівельна компанія, яка виробляє телевізори, магнітофони, телефони. Є
Нокіа, є Самсунг, а є ...СОНІ
9.Радіо – наше, школа – наша, вчителі - ...НАШІ
3. «Вірю не вірю»
Учитель. Україна – велика країна. Ми багато знаємо про нашу державу, але й багато чого нам ще невідомо. У цьому конкурсі кожному члену команди по черзі я буду називати той чи інший факт, а ви повинні сказати, це правда чи ні. За правильну відповідь – 1 бал.
2. Чи віриш ти, що у 15 столітті вартість однієї гармати дорівнювала вартості 100 корів? (Ні – 442 корови)
3. Площа України більша, ніж сумарна площа Англії, Австрії, Бельгії, Данії, Португалії і Швейцарії ? (Так)
4. Дніпро – найбільша річка Європи? (Ні, третя за величиною в Європі, але найбільша в Україні)
5. Квіти чорнобривці родом з Америки? (Так, але там вони дикорослі)
6. Дівоча коса може витримати вагу 20 тонн? (Так)
7. В Україні проживає стільки ж людей, скільки у Польщі, Чехії, Словаччині та Угорщині разом узятих? (Ні, більше)
8. Квіти чорнобривці родом з Америки? (Так, але там вони дикорослі)
9. В Україні проживає найвища людина в світі? (Так, це Леонід Стадник, його ріст – 2м 56см)
10. Третій найвідвідуваніший у світі Макдональдс знаходиться в Києві біля залізничного вокзалу. (Так,цей заклад незмінно потрапляє до п’ятірки найбільш жвавих Макдональдсів світу)
11. Одна з найвідоміших у світі різдвяних пісень — це «Щедрик», народна пісня, записана українським композитором Миколою Лисенко (Ні, Миколою Леонтовичем)
12.В Україні є величезна пустеля. (Так, Олешківські піски часто називають українською "Сахарою". Площа пісків, які розкинулися на території кількох районів Херсонської області, становить понад 160 тисяч гектарів, що робить їх найбільшою пустелею Європи. Олешківські піски добре видно з космосу)
13. Автор першої в світі Конституції - українець Михайло Грушевський (Ні, Пилип Орлик)
14. Найдовший музичний інструмент у світі - це українська трембіта.(Так, її довжина може досягати чотирьох метрів, а її звуки чутні більш ніж за десять кілометрів)
15. Пам’ятники відомому українському поетові Тарасу Шевченку встановлені в 1200 місцях по всьому світу(Так)
16. Більшість українських слів починаються з літери "К".(Ні, літери «П». Найчастіше використовувана буква алфавіту – "о". Букви "ф" і "г" використовуються найрідше.)
17. Україна посідає четверте місце у світі за кількістю громадян з вищою освітою.(Так)
18. Українці, а саме конструкторське бюро Антонова, розробили літак із найбільшою у світі вантажопідйомністю — Ан-225 «Мрія». Спочатку він проектувався для транспортування космічних кораблів. Наразі «Мрія» виконує комерційні вантажні перевезення (Так)
19. Леонардо да Вінчі був у захопленні від робіт української художниці Катерини Білокур (1900-1961). Коли в 1954 р. він побачив її роботи на виставці, то сказав, що вони геніальні і порівняв Катерину Білокур з відомою всьому світові художницею Серафін Луіс. (Ні, Пабло Пікассо)
20. Гімн України складається всього з шести рядків (Так)
4. «Крученики»
Ведучий. А зараз ми пропонуємо командам позмагатися у читанні скоромовок. Прошу членів команд підійти та обрати скоромовки. По два гравці з кожної команди одночасно витягують скоромовки. По черзі їх зачитують. У кого краще вийшло, той отримує 1 бал для своєї команди
1. Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
2. От Кіндрат, так Кіндрат,
Зуб зламав об мармелад.
3. Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – сорок морок.
4. Рак рачкує до крамниці,
Щоб купити рукавиці.
5. У зливу жахливу під кущем
Дуже змокли жук з джмелем.
6. Черепаха чаплю вечором
Пригощала чаєм з печивом.
7. Тигренятко з тигром-татом
Тренувалися стрибати.
8. Скриню зі скарбом
Знайшли карась із крабом.
9. Горох у городі виріс небувалий
Горобці город пограбували.
10. Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з`їли.
11. Пироги перепечені
Перцем переперчені.
12. Бабин біб розцвів у дощ.
Буде бабі біб у борщ.
13. Старий сказав своїм синам:
- Сини, соліть сало сухою сіллю.
14. Семен сіно віз – не довіз.
Лишив сани, узяв віз.
15. Ворона сороці намисто купила,
В намисті сорока намистинки лічила.
5. «Багата на таланти земля»
Учень.
Не закопуйте Божі таланти,
А плекайте їх, наче дитя.
І шліфуйте їх, мов діаманти,
Щоб сіяли вам ціле життя.
Ці таланти – це наші надбання,
Які Бог милостиво дає,
Тим, хто працю вкладає й старання,
Бо лиш труд наш таланти кує.
Учитель. Багата на таланти українська земля. Має вона немало видатних державних та політичних діячів, письменників, музикантів, учених, спортсменів та інших діячів, які вписали свої імена в національну та світову історію. Для участі у цьому конкурсі запрошуються капітани команд. За 2 хвилини вони повинні своїй команді розповісти про видатних українців минулого і сучасності (фото яких буде з’являтися на екрані) , не називаючи їх імен та прізвищ. Завдання команди – відгадати зірку.
Команда «Синіх» |
Команда «Жовтих» |
Андрій Шевченко |
Олег Доманський |
Леся Українка |
Андрій Єрмоленко |
Володимир Кличко |
Олександр Усик |
Петро Порошенко |
Ю. Тимошенко |
Тіна Кароль |
О. Вінник |
В’ячеслав Вакарчук |
О. Скрипка |
Богдан Хмельницький |
І. Мазепа |
Сергій Притула |
ШевченкоТарас |
Руслана |
Джамала |
Володимир Зеленський |
Євген Кошовий |
Журі оцінює і оголошує результати конкурсу.
6. «Переклад»
Ведучий.
Українці надзвичайно люблять свою милозвучну, чарівну, солов’їну українську мову, тому сваряться виключно мовою сусідів. Труднощі перекладу нас чекають на цьому етапі.
Кожній команді потрібно перекласти з російської мови слова, вислови, словосполучення українською. Кожна правильна відповідь 1 бал. Ну що, готові? Тоді починайте. Команда, яка першою впорається із завданнями – отримує 2 бонусні бали.
І команда
Млечный путь (Чумацький шлях)
Достоинство ( гідність)
Корабль ( човен)
Письмо ( лист)
Оставить в покое ( дати спокій)
Безопасное лезвие (безпечне лезо)
Полосатое платье (смугаста сукня)
Жарить говядину (смажити яловичину)
Пестрый чемодан (строката валіза)
ІІ команда
Намёк ( натяк)
Оказывать сопротивление (чинити опір)
Топор ( сокира)
Колыбель ( колиска)
Оставить в покое (дати спокій)
Прослойка общества (прошарок суспільства)
Ошибочный взгляд (хибний погляд)
Постигло горе (спіткало лихо)
Придти по делу (завітати у справі)
Завдання для вболівальників(можуть дати свої бали командам)
1. Гора й долина, що між ними? (й)
2. На дереві сидів табун горобців, стрілець вистрілив, один упав. Скільки залишилося горобців? (один)
3 Чого не можна наздогнати? (тіні)
4 Що за трава, що й сліпий знає? (кропива)
5 В яку бочку не можна налити води? (повну)?
6. Водій автомашини має дві сестри, але вони не мають брата. Як це може бути? (водій – жінка)
7. Коли дурень розумний? (коли мовчить)
8. З якої миски не можна наїстися? (з порожньої)
9. За що учень виходить з класу?( за двері)
10. Якщо машина їде, яке в неї колесо не крутиться?(запасне)
7. «Пісня – душа народу»
Учень.
Лунає пісня українська,
У кожну хату шле тепло,
Як кожному до серця мати
Дарує спокій і любов.
Учитель.
Українські народні пісні століттями самовіддано плекали національну гідність, були алмазним осердям духу народного. У них виявляється багатство духовного життя українського народу, його талановитість, обдарованість, що є невід'ємною частиною культурної спадщини України.
Наступне завдання виявить знавців української народної та сучасної пісні. Вам будуть запропоновані для прослуховування уривки сучасних та давніх, народних та літературних пісень. Ви на повинні першими вгадати назву пісні, або виконавця. Кожна правильно вгадана пісня оцінюється в 2 бали. Якщо ви зможете заспівати 4 рядки з пісні, вам додатково нараховуються ще 2 бали. Ну, що ж, бажаю вам бути уважними
Журі підводить підсумки
Учитель. Людині визначено Богом місце народження, країна, небо; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй доведеться змінити, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.
Журі визначає команду-переможця.
Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання, про нашу Батьківщину, її традиції та мову.
Учень
Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Щиро так, м’яко так, починайте казати,
Як воліла б відкритись ваша душа.
Може хочеться їй у словах політати
Привітати когось, а чи дать відкоша.
Учень
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.
(Олесь Лупій “Говоріть”)
Заключне слово вчителя.
Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Список використаної літератури:
- Коваль А. П. Крилаті вислови в українській літературній мові. –
К. : Вища шк., 1975. - 336 с.
- Культура слова . Мовностилістичні поради: Навч.посібник для студ.гуманіт.спец.вищих закладів освіти / О.Д. Пономарів; О.Д. Пономарів. - К. : Либідь, 1999. - 238 с.
- Українська мова : Енциклопедія: 1935 статей / Ред. В.М. Русанівський. - 2-е вид., випр. і допов. - К. : Укр. енцикл., 2004. - 822 с.
- Класному керівнику усе для роботи. Спецвипуск. Видавнича група «Основа». Конкурс-гра «Я люблю Україну», №7 (19) липень 2010 р., с. 22-26.
http://osvita.ua/school/lessons_summary/outschool/2316
http://www.dgerela.at.ua/publ/metodichka/konkurs_znavciv_ukrajinskoji_movi/2-1-0-42
http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=51497