Розвиток читацьких здібностей
у дітей молодшого шкільного віку в умовах НУШ
Методичні рекомендації. З досвіду роботи Федорченко О.П.
Навчити дитину читати – не важко, читати і думати - складніше, а навчити дитину любити читати - ще складніше. Виховати в дитині потребу в читанні – то велика наука!
Більшіть сучасних дітей не люблять читати книжки, або вони читають тільки те, що вимагає програма. І для вчителів, наспраді, це великий виклик – закохати дитину в читання літератури. Як відомо, великим авторитетом для першокласника є вчитель. І велике значення в цьому - вміння педагога виразно і майстерно, як актор, читати тексти, казки, вірші, оповідання для дітей. Читати майстерно: де потрібно знизити голос, а де, напаки, підвищити, місцями швидко, де події розвиваються швидко, а місцями повільно, залежно від того, як протікають події у тексті. Я в своїй роботі завжди звертаю на це увагу. Перед уроком декілька разів проглядаю і читаю текст, щоб правильно передати настрій героїв, розвиток подій і т.д.
У нас в класі вже дуже давно є трибуна, яка дуже допомагає дітям в різних ситуаціях: і на уроках роботи з дитячою книжкою, і на уроках «Я досліждую світ», і на захисті різних проєктів і доповідей, і зокрема, на уроках читання. Я завжди читаю новий текст за трибуною – тоді діти слухають якось заворожено-тихо і вдумливо – це у нас справжній ритуал. А на наступний день, коли перевіряється домашнє читання, - діти, також, читають за трибуною. Це їх дуже мотивує, організовує – адже, якщо дитина виразно читала перед однокласниками – вона отримує похвалу – аплодисменти! Кожній дитині приємно відчути похвалу і опинитися в «ситуації успіху»!!!!
Щоб розвивати виразне читання, потрібно спочатку розвинути у дітей правильне читання. Для цього є велика кількість різних методик, зокрема, читання спочатку простих відкритих складів, типу: са, се, лу,ни, кі. Потім складів зі збігом двох приголосних і голосного звука типу: - зру, -вна, -ске, -сну і т.д. Для цього потрібно приділяти дуже багато часу на кожному уроці читання. Я на такі читання таблиць складів використовую до 5 хвилин уроку, починаючи з першого класу і до четвертого включно. Напрацьовано велику кількість різних таблиць складів. Див додаток № 1, 2, 3, 4. Якщо систематично проводити таку роботу, то результат є – діти вчаться правильно читати слова. Як стимул до правильності читання в дітей використовую «Гілочку росту» для всіх класів від 1 до 4 включно. Додаток № 5.
Додаток № 5
Кожного місяця я перевіряю читання вголос дитини за 1 хвилину з обов'язковою перевіркою розуміння прочитаного. І кожного місяця записую результат на «листочок» рослинки. Це діток також дуже мотивує і організовує до читання. Адже вони бачать свій особистісний ріст, порівнюють свої вміння від місяця до місяця. Цей листочок приклеюю на форзаці щоденника, але легенько, бо в кінці року діти кладуть цей листочок в портфоліо. Потім переглядаючи «гілочки росту» пригадують свій шлях зростання. Як показує практика, у дітей кожного місяця додавалось від 4 до 12 слів до попереднього результату. Взагалі, мені як вчителю, дуже приємно спостерігати, як дитина бачить свій особистісний ріст, як вона радіє своїм успіхам – цим самим я створюю ситуацію успіху для дитини, а це кожну людину дуже мотивує до саморозвитку!
В 2 класі на уроці читання завжди практикую роботу за таблицею розчитування. В чому полягає ця робота? До кожного нового тексту підручника я добираю 5 стовпчиків слів по 8 слів в кожному. Всього 40 слів. Перший стопчик включає в себе односкладові слова, другий - двоскладові, третій - трискладові, четвертий -чотирискладові, п'ятий – складні словникові слова. Слідкую, щоб у таблиці були слова власних назв, іменники, прикметники, дієслова, слова родичі, або спільнокореневі слова.
Перший етап роботи: діти фронтально – разом читають слова в стовпчиках, під керівництвом вчителя. Можна навіть відбивати легенько рукою ритм, щоб діти разом намагалися читати. Кожний стовпчик читається по 2-3 рази.
Другий етап роботи: потім проводиться швидка робота по визначенню розуміння значення прочитаних слів.
Наступний етап роботи: знайти і прочитати слова що означають назву предмета, ознаку предмета, дію предмета, найменше слово, найбільше слово, слова родичі, слова власні назви і т.д.
Далі проводиться найцікавіше для дітей – кульмінація всієї роботи: гра «Кидок-засічка». Діти, по команді вчителя «Кидок» починають читати слова вголос і дуже швидко, вчитель дає на це 15 секунд. Потім діти по команді «Засічка» ставлять олівчиком засічку біля того слова де зупинились. І так повторити потрібно 3 рази. Кожного разу дитина буде читати на декілька слів більше попереднього. Діти самі роблять висновок: чим більше разів читаєш, тим швидше читаєш!
І тільки після цього ми переходимо до читання нового текту. З якого 40 слів діти вже навчились читати!!! Звичайно, така робота вимагає багато підготовки вчителя, але і результат такої роботи дуже хороший.
Окремо хочу сказати про методику «Щоденні -5». Вона складається з п’яти видів діяльності: «Письмо для себе», «Читання для себе», «Читання для когось», «Робота зі словами», «Слухання». Діти виконують ці завдання щодня під час уроків. Наприклад, читають до 5 хвилин, пізніше – до 20 хвилин, пишуть і слухають. Кожен вид діяльності сприяє розвитку самостійності, витримки та зосередженості. Те що стосується читання: «Читання для себе», «Читання для когось» і «Робота зі словами» і «Слухання». Вся ця робота тісно переплітається з вище описаною роботою. З цієї методики дітям і мені дуже подобається «Читання для когось», оскільки вона передбачає читання для свого друга, дозволяється під час цієї роботи пересісти до товариша і читати один одному. Така робота вчить дітей співпрацювати, працювати в парі, ставити питання один одному. Найголовніше - діти розуміють, щоб його читання зрозуміли - потрібно читати виразно і чітко; не тихо, але і не голосно; не занадто швидко, але і не повільно і т.д. Під час «Роботи зі словами» діти в 2-4 класах знаходять значення незрозумілих слів у словниках, енциклопедіях. Це неабиякий досвід роботи з такою літературою і розвиток самостійності! Роль вчителя – допомогти, де потрібно, направити в правильне русло, але не нав'язувати свою думку!
Тобто, така методика покликана на формування і розвиток навички читання у дітей молодшого шкільного віку. Такі навички готують дитину для подальшого навчання, сприяють розвитку та формуванню мовної особистості школярів. А це і є основною метою уроків читання в початковій школі - формування в учнів першооснов самостійної читацької діяльності, виховання особистості дитини засобами художніх та науково-пізнавальних творів та розвиток мовленнєвих навичок.
Додатки № 1- 4
№1 |
А |
О |
У |
И |
І |
Е |
М |
МА |
МО |
МУ |
МИ |
МІ |
МЕ |
Н |
НА |
НО |
НУ |
НИ |
НІ |
НЕ |
В |
ВА |
ВО |
ВУ |
ВИ |
ВІ |
ВЕ |
Л |
ЛА |
ЛО |
ЛУ |
ЛИ |
ЛІ |
ЛЕ |
С |
СА |
СО |
СУ |
СИ |
СІ |
СЕ |
К |
КА |
КО |
КУ |
КИ |
КІ |
КЕ |
П |
ПА |
ПО |
ПУ |
ПИ |
ПІ |
ПЕ |
Р |
РА |
РО |
РУ |
РИ |
РІ |
РЕ |
Т |
ТА |
ТО |
ТУ |
ТИ |
ТІ |
ТЕ |
Д |
ДА |
ДО |
ДУ |
ДИ |
ДІ |
ДЕ |
З |
ЗА |
ЗО |
ЗУ |
ЗИ |
ЗІ |
ЗЕ |
Б |
БА |
БО |
БУ |
БИ |
БІ |
БЕ |
Г |
ГА |
ГО |
ГУ |
ГИ |
ГІ |
ГЕ |
Ґ |
ҐА |
ҐО |
ҐУ |
ҐИ |
ҐІ |
ҐЕ |
Ч |
ЧА |
ЧО |
ЧУ |
ЧИ |
ЧІ |
ЧЕ |
Х |
ХА |
ХО |
ХУ |
ХИ |
ХІ |
ХЕ |
Ж |
ЖА |
ЖО |
ЖУ |
ЖИ |
ЖІ |
ЖЕ |
Ш |
ША |
ШО |
ШУ |
ШИ |
ШІ |
ШЕ |
Ц |
ЦА |
ЦО |
ЦУ |
ЦИ |
ЦІ |
ЦЕ |
Щ |
ЩА |
ЩО |
ЩУ |
ЩИ |
ЩІ |
ЩЕ |
Ф |
ФА |
ФО |
ФУ |
ФИ |
ФІ |
ФЕ |
ДЗ |
ДЗА |
ДЗО |
ДЗУ |
ДЗИ |
ДЗІ |
ДЗЕ |
ДЖ |
ДЖА |
ДЖО |
ДЖУ |
ДЖИ |
ДЗІ |
ДЖЕ |
№2 |
А |
Я |
У |
Ю |
Е |
Є |
І |
Ї |
|
Н |
НА АН |
НЯ ЯН |
НУ УН |
НЮ ЮН |
НЕ ЕН |
НЄ ЄН |
НІ ІН |
ЇН |
Н |
Л |
ЛА |
ЛЯ ЯЛ |
ЛУ УЛ |
ЛЮ ЮЛ |
ЛЕ ЕЛ |
ЛЄ ЄЛ |
ЛІ ІЛ |
ЇЛ |
Л |
С |
СА АС |
СЯ |
СУ |
СЮ |
СЕ |
СЄ ЄС |
СІ ІС |
ЇС |
С |
Р |
РА |
РЯ ЯР |
РУ |
РЮ ЮР |
РЕ |
РЄ |
РІ |
ЇР |
Р |
Т |
ТА АТ |
ТЯ |
ТУ |
ТЮ ЮТ |
ТЕ |
ТЄ |
ТІ ІТ |
ЇТ |
Т |
Д |
ДА |
ДЯ |
ДУ |
ДЮ |
ДЕ |
ДЄ |
ДІ |
ЇД |
Д |
З |
ЗА |
ЗЯ |
ЗУ |
ЗЮ |
ЗЕ |
ЗЄ |
ЗІ |
ЇЗ |
З |
Ц |
ЦА |
ЦЯ |
ЦУ |
ЦЮ |
ЦЕ |
ЦЄ |
ЦІ |
ЇЦ |
Ц |
ДЗ |
ДЗА |
ДЗЯ |
ДЗУ |
ДЗЮ |
ДЗЕ ЕДЗ |
ДЗЄ |
ДЗІ |
ЇДЗ |
ДЗ |
№3 |
А |
О |
У |
И |
І |
Е |
Я |
Ю |
Є |
КВ |
КВА |
КВО |
КВУ |
КВИ |
КВІ |
КВЕ |
|
|
|
КЛ |
КЛА |
КЛО |
КЛУ |
КЛИ |
КЛІ |
КЛЕ |
КЛЯ |
КЛЮ |
|
КМ |
КМА |
КМО |
КМУ |
КМИ |
КМІ |
КМЕ |
|
|
|
КН |
КНА |
КНО |
КНУ |
КНИ |
КНІ |
КНЕ |
КНЯ |
КНЮ |
КНЄ |
КР |
КРА |
КРО |
КРУ |
КРИ |
КРІ |
КРЕ |
|
|
|
РВ |
РВА |
РВО |
РВУ |
РВИ |
РВІ |
РВЕ |
|
|
|
ТВ |
ТВА |
ТВО |
ТВУ |
ТВИ |
ТВІ |
ТВЕ |
|
|
|
ТК |
ТКА |
ТКО |
ТКУ |
ТКИ |
ТКІ |
ТКЕ |
|
|
|
ТЛ |
ТЛА |
ТЛО |
ТЛУ |
ТЛИ |
ТЛІ |
ТЛЕ |
ТЛЯ |
ТЛЮ |
|
ТН |
ТНА |
ТНО |
ТНУ |
ТНИ |
ТНІ |
ТНЕ |
ТНЯ |
ТНЮ |
ТНЄ |
ТР |
ТРА |
ТРО |
ТРУ |
ТРИ |
ТРІ |
ТРЕ |
ТРЯ |
ТРЮ |
|
ПЛ |
ПЛА |
ПЛО |
ПЛУ |
ПЛИ |
ПЛІ |
ПЛЕ |
ПЛЯ |
ПЛЮ |
|
ПР |
ПРА |
ПРО |
ПРУ |
ПРИ |
ПРІ |
ПРЕ |
ПРЯ |
ПРЮ |
|
ПТ |
ПТА |
ПТО |
ПТУ |
ПТИ |
ПТІ |
ПТЕ |
ПТЯ |
ПТЮ |
|
ПШ |
ПША |
ПШО |
ПШУ |
ПШИ |
ПШІ |
ПШЕ |
|
|
|
ВГ |
ВГА |
ВГО |
ВГУ |
ВГИ |
ВГІ |
ВГЕ |
|
|
|
ВД |
ВДА |
ВДО |
ВДУ |
ВДИ |
ВДІ |
ВДЕ |
ВДЯ |
ВДЮ |
|
ВЖ |
ВЖА |
ВЖО |
ВЖУ |
ВЖИ |
ВЖІ |
ВЖЕ |
|
|
|
ВЛ |
ВЛА |
ВЛО |
ВЛУ |
ВЛИ |
ВЛІ |
ВЛЕ |
ВЛЯ |
ВЛЮ |
|
ВМ |
ВМА |
ВМО |
ВМУ |
ВМИ |
ВМІ |
ВМЕ |
|
|
|
ВН |
ВНА |
ВНО |
ВНУ |
ВНИ |
ВНІ |
ВНЕ |
ВНЯ |
ВНЮ |
ВНЄ |
ВР |
ВРА |
ВРО |
ВРУ |
ВРИ |
ВРІ |
ВРЕ |
ВРЯ |
ВРЮ |
|
ВХ |
ВХА |
ВХО |
ВХУ |
ВХИ |
ВХІ |
ВХЕ |
|
|
|
ВЧ |
ВЧА |
ВЧО |
ВЧУ |
ВЧИ |
ВЧІ |
ВЧЕ |
|
|
|
ВШ
|
ВША |
ВШО |
ВШУ |
ВШИ |
ВШІ |
ВШЕ |
|
|
|
№4 |
А |
О |
У |
И |
І |
Е |
ВБР
|
ВБРА |
ВБРО |
ВБРУ |
ВБРИ |
ВБРІ |
ВБРЕ |
ВЗД
|
ВЗДА |
ВЗДО |
ВЗДУ |
ВЗДИ |
ВЗДІ |
ВЗДЕ |
ВКЛ
|
ВКЛА |
ВКЛО |
ВКЛУ |
ВКЛИ |
ВКЛІ |
ВКЛЕ |
ВПР
|
ВПРА |
ВПРО |
ВПРУ |
ВПРИ |
ВПРІ |
ВПРЕ |
ВСМ
|
ВСМА |
ВСМО |
ВСМУ |
ВСМИ |
ВСМІ |
ВСМЕ |
ВСТ
|
ВСТА |
ВСТО |
ВСТУ |
ВСТИ |
ВСТІ |
ВСТЕ |
ВТР
|
ВТРА |
ВТРО |
ВТРУ |
ВТРИ |
ВТРІ |
ВТРЕ |
ЗБР
|
ЗБРА |
ЗБРО |
ЗБРУ |
ЗБРИ |
ЗБРІ |
ЗБРЕ |
ЗДР
|
ЗДРА |
ЗДРО |
ЗДРУ |
ЗДРИ |
ЗДРІ |
ЗДРЕ |
СКЛ
|
СКЛА |
СКЛО |
СКЛУ |
СКЛИ |
СКЛІ |
СКЛЕ |
СКР
|
СКРА |
СКРО |
СКРУ |
СКРИ |
СКРІ |
СКРЕ |
СПР
|
СПРА |
СПРО |
СПРУ |
СПРИ |
СПРІ |
СПРЕ |
СТР
|
СТРА |
СТРО |
СТРУ |
СТРИ |
СТРІ |
СТРЕ |
ШКР
|
ШКРА |
ШКРО |
ШКРУ |
ШКРИ |
ШКРІ |
ШКРЕ |
НТР |
НТРА |
НТРО |
НТРУ |
НТРИ |
НТРІ |
НТРЕ |