ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ( ЯСЛА –САДОК ) №6 «КАЗОЧКА»
САРНЕНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Консультація для батьків на тему:
« Розвиток креативного мислення: від побуту до мистецтва »
Підготувала:
Гриневич Т.М
м.Сарни 2023
Креативне мислення грає величезну роль в житті людини. Воно є тим фактором, наявність якого просто необхідна для створення чогось нового, адже всі сучасні винаходи є результатом нестандартного підходу до звичних речей. Починаючи з тих часів, коли людина винайшла колесо, і, аж до сучасного століття високих технологій, найкращі уми світу працюють над тим, щоб зробити наше життя простішим.
Пральна машина, пилосос та навіть звичайна лампочка сьогодні є знайомими нам з дитинства предметами, доступними для кожної людини. Ми важко можемо уявити собі життя без різних корисних гаджетів, рідко замислюємося про те, що всі вони колись були новаторськими ідеями винахідників минулого.
Сучасна система загальної освіти не приділяє належної уваги розвитку творчого мислення у школярів: акцент робиться на логіку, а також на засвоєння знань з низки точних та гуманітарних дисциплін. Малої кількості годин, що приділяються образотворчому мистецтву, музиці, хореографії в сучасних школах, недостатньо дітям для масштабного розвитку їхнього потенціалу. З цієї причини багато батьків віддають дитину в різні гуртки на базі шкіл або центрів додаткової освіти, адже творча діяльність є гарним способом прищепити креативний підхід до вирішення різних проблем.
Дитина і творчість
Інтерес до різних видів мистецтва змінює свідомість людини, робить її погляд ширшим на все, що її оточує. Те, чому проста людина не надасть особливого значення, може зацікавити творчу особистість. Для таких людей звичні речі можуть стати невичерпним джерелом натхнення.
Творча діяльність завжди є результаом прояву креативності. Чи пробує себе дитина у образотворчому мистецтві чи відкриває у собі музичні таланти – подібні заняття сприяють розвитку неординарного мислення.
Захоплення різними видами рукоділля є також корисним видом діяльності. Для вишивання, плетіння браслетів з бісеру чи пошиття одягу потрібно спочатку продумати дизайн майбутнього виробу. У рукоділлі цей період роботи максимально задіює креативне мислення дітей, змушує їх вигадувати нові й нові варіанти.
Театральна діяльність також розвиває творчий потенціал. Вчителі звичайних шкіл нерідко залучають дітей різного віку для участі в концертах, присвячених різним святам. Постановка сценок, розробка сценарію, підбір костюма, нанесення гриму, виготовлення декорацій – підготовка до виступу вимагатиме найрізноманітніших талантів. Тому постарайтеся прищепити дитині інтерес до шкільних заходів.
Важливо розуміти, що креативність – це не так навичка, як спосіб мислення, уміння нешаблонно реагувати на поставлене завдання, знаходити несподівані варіанти рішень. Окрім творчої діяльності є також ціла низка методик, завдяки яким можна розвинути цю здатність.
Як навчити дитину думати нестандартно
Існує безліч методів, що підходять для розвитку творчого та креативного мислення. Коли йдеться про дітей, ідеальною формою освітньої діяльності є гра. Саме вона дозволяє одночасно зберігати мотивацію дитини до процесу та навчати його корисним навичкам. На сьогоднішній день існує безліч різновидів настільних ігор для всієї родини, які задіють уяву та творчий підхід учасників.
Найкраще підійдуть ті ігри, в яких на ведучого покладено завдання пояснити гравцям за допомогою малюнків, слів чи жестів якесь загадане слово. Подібна діяльність не лише дозволить весело провести час у компанії близьких людей, а й дасть виявити творчий потенціал дітей.
Поряд із різними іграми існують і вправи для розвитку креативності:
— «Гра в асоціації». Для гри необхідно мати двох та більше учасників: один гравець називає слово, інший має назвати те, що асоціюється з ним, потім гравці змінюються. Цей метод позитивно впливає на образне мислення та уяву.
— «Так чи ні». Протягом певного часу відповідайте питанням оточуючих односкладно, використовуючи лише ці слова. Постарайтеся зробити так, щоб ніхто не надав цьому особливого значення. Ця вправа дозволяє навчитися оперативно реагувати на зміну ситуації, швидко шукати з неї вихід. До того ж, таке проведення часу може стати цікавим і навіть веселим заняттям.
— «Мозковий штурм». Для виконання цієї вправи потрібно придумати проблему, наприклад: людина потрапила на безлюдний острів, у неї з собою тільки виделка, бінокль і мотузка. Необхідно вигадати кілька різних варіантів, як можна було б вибратися з цієї ситуації. У даної вправи немає єдино вірного рішення, його завдання в тому, щоб продемонструвати якнайбільше ідей, навіть найбезглуздіших. Краще тренуватись групою: так в учасників з’явиться можливість вислухати пропозиції інших гравців та провести час весело та з користю.
— «Креативність». Візьміть за основу будь-яку просту фігуру: трикутник, квадрат, ромб чи коло. На аркуші A4 надрукуйте або намалюйте кілька таких значків у три рядки. Засічіть час і постарайтеся якнайшвидше зобразити на основі цих фігур якийсь свій малюнок. Нічого страшного, якщо немає особливого художнього таланту: важливо швидко придумати кілька оригінальних ідей, а якість їхнього виконання другорядна.
— «Абревіатури». Візьміть будь-яке слово і уявіть, що воно є абревіатурою. Придумайте цікаву розшифровку, наприклад: «КІТ – кого ідемо тискати».
— «Незвичайний підхід». Нас оточує безліч різних предметів, придумайте їм незвичайне застосування. Чим більше варіантів – тим краще! Це не тільки відмінний спосіб розвинути креативність, а й хороша можливість скоротити час у поїздці або в очікуванні транспорту.
Не можна забувати і про те, що розвиток креативного мислення неможливий без розширення світогляду. Читання художньої літератури, захопленість різними головоломками, пізнавальний інтерес до всього нового сприяють цьому.
Методики розвитку креативного мислення
Навантаження в сучасних школах більше спрямовано запам’ятовування та застосування інформації, ніж розвиток креативності і творчого мислення. Загальна освіта передбачає вирішення різних завдань без використання нестандартного підходу: трапляється так, що учневі навіть може бути знижена оцінка за розв’язання задач з математики методом, який не включений до програми. З одного боку, такий підхід дисциплінує, вчить дотримуватися загальноприйнятих рамок, з іншого – не дає розкритися творчому потенціалу, негативно позначається на якості навчання.
Завдяки лівій півкулі мозку, задіяні логіка та аналіз, такі необхідні школярам. Права півкуля, що відповідає за уяву, мрії, відчуття кольору і креатив не отримує такого ж навантаження. Більшість програм навчання діють точково, беруть участь у формуванні якоїсь однієї певної здатності. Тому необхідно підібрати таку методику, яка допоможе різнобічно розвивати навички людини.
Програмою, що ідеально підходить даним параметрам, є ментальна арифметика. Вона використовує методи, що дозволяють не тільки задіяти в роботі обидві півкулі мозку, але й покращувати взаємодію між ними. До того ж, після проходження курсу в учня помітно підвищується успішність і з гуманітарних, і з точних наук: дитина починає не тільки миттєво виконувати арифметичні дії в умі, але й покращує роботу мозку загалом. Права півкуля отримує навантаження, починає функціонувати так само ефективно, як і ліву, а значить і креативність підвищується.
Ментальна арифметика – універсальне тренування мозку, дає відмінну основу як навчання у шкільництві, так дорослого життя. Щоб досягти максимального ефекту від занять, важливо вибрати центр додаткової освіти, в якому цей курс викладається досвідченими педагогами та за унікальною методикою. Тоді і результати тренувань будуть досить добре закріплені, а набуті навички збережуться на все життя.