« Символи нашої держави – для всіх ознака сили й слави»
Інтегроване заняття з використанням новітніх технологій
(старша група)
Мета: збагатити знання дітей про Україну як державу і нашу Батьківщину; розширити і уточнити знання дітей про державні та народні символи України (прапор, гімн, герб, калина, верба, рушник);
розвивати активний словник дітей (символ, тризуб, гімн), зв’язне мовлення, пошану до рідної мови;
виховувати глибокі патріотичні почуття, любов до рідного краю.
Матеріали:символи України (прапор, тризуб, гімн; гілочка калини, верби,
вишитий рушник, хліб, вінок).
Хід заняття
Діти, у вас сьогодні хороший настрій? Тоді я пропоную поділитися своїми усмішками один з одним(психогімнастика). З таким гарним настроєм можна і в дорогу вирушати.
- Хочете помандрувати? (в.д.) Тож вирушаймо у подорож по нашому рідному краю . Але спочатку ми перевіримо ваші знання …
(Н/т « Мозковий штурм»)
- Назва країни в якій ми живемо?.......(Україна)
- Як називається столиця нашої держави?.......(Київ)
- Якою мовою ми розмовляємо?.......(українською)
- Як називається наш народ?.......(український)
- А чим є для нас Україна?.......(Батьківщиною)
- Діти , а ви знаєте чому нашу країну називають Україною?(в.д.)
(Розповідь вихователем легенди)
«Колись давним-давно в одному селі жила бідна жінка. Не було в неї ніякої втіхи, тільки одна важка робота. І була в неї дівчинка маленька. І мати стала думати, яке ім’я дати своїй дитині. Тут невідомо звідки, з’явилася в її хаті чарівниця. Вона подивилася з тривогою та ніжністю на дитинку і сказала: «Не давай дитині імені, вона сама його знайде, а якщо дати їй ім’я – вона помре». Дівчинка росла- підростала без імені. А коли їй виповнилось 16 років, вирушила у білий світ шукати своє ім’я. Бідна мати чекала доньку день, два, а далі пішла шукати її. Вийшла вона в чисте поле, бачить мати: спить на полі дівчина її. Раптом потемніло синє небо, насунулась чорна хмара. Почувся тупіт коней, вигуки чужою мовою. Це було військо хана Батия. Він побачив дівчину і вигукнув: «Украйонка», що означало на його мові «Дівчина молода». Дівчина прокинулась, а хан схопив її і забрав з собою. Мама побачила, впала на коліна і почала благати Бога захисту для своєї доньки.
Раптом все стало чорне-чорне, затряслась земля. А потім все стихло. Пішла вона, плачучи, по землі, шукаючи свою дитину. А в пам’яті у неї залишилось одне слово «Україна». Мати йшла, а з очей падали сльози. А на тому місці, де впали сльози, проростали волошки сині, йшла довго, позбивала ноги, де падала кров, виростали маки. Де пройшла мати по землі – так і стала та земля називатись Україною».
- Кожна людина пишається своєю рідною землею. Вона завжди прагне сказати про неї найкращі слова.
(Мовна вправа «Найкращі слова» з м’ячем)
- А чи знаєте ви, що кожна держава у світі має свої головні символи, свої знаки? Україна теж має державні символи – Гімн, Герб, прапор (вихователь звертає увагу дітей на стенд із державними символами України).
-Діти, якого кольору прапор?(в.д.) Так, кольори на прапорі читаються згори вниз.
- Давайте поміркуємо разом, що означає таке поєднання кольорів на прапорі (Н/т «Коло ідей»)
- А ще синій колір означає – вода; жовтий колір – хліб, зерно, що є головною їжею людини. Це колір сонця, без якого не достигало б зерно. А хто знає прислів’я про хліб? (Н/т «Мікрофон»)
«Хліб батько – вода мати» «Пшениця колоситься – життя веселиться»
«Хліб – усьому голова» «Як хліб буде, то й усе буде»
- Діти, а що це за символ (вихователь звертає увагу на Герб)?....(в.д.)
- Як називається Герб України?.....(в.д.)
- А хочете дізнатися, що означає наший Герб? Це єдність: небо – земля – вода, або ж батько – мати – дитина. А ще можна прочитати слово «воля». Погляньте, у ньому не має ні початку ні кінця.
- Який ще символ держави ви знаєте?.....(Гімн). Так, це урочиста головна пісня країни, яку завжди співають і слухають стоячи(пропоную послухати Гімн України).
- То які державні символи ми знаємо?....(в.д.)
- А зараз я пропоную вам викласти наші символи у себе на столах.
(Н/т «Робота в парах». Скласти картинку – символ. Вихователь підходить до кожної пари і запитує який символ вони виклали).
- А чи знаєте ви, що крім державних символів України є й інші символи в українського народу – це народні символи, а які ви зараз дізнаєтесь, відгадавши загадки (презентація – загадки про народні символи).
- За цими символами – предметами можна відразу розпізнати, якій
- країні і якому народу вони належать.
- Погляньте навколо і знайдіть те, що українці люблять і шанують.
(Діти відшукують калину,гілочку верби, вишитий рушник, хліб, вінок)
- Діти, а що означає кожний символ?...(в.д.) Н/т «Мікрофон»
Ми з вами пригадали наші державні та народні символи, але найголовніше в кожній країні – її люди. Це дорослі й діти. Адже ми живемо у своїй чудовій країні однією сім’єю.
- Діти, то що найбільше вам сподобалось у нашій подорожі?
- А що найкраще запам’яталось? Свої враження про подорож я пропоную вам викласти у своїх малюнках
(робота дітей).