Тема. Розвиток мовлення. Підготовка до твору проблемного характеру на тему “Сутність духовних шукань Гамлета”
Мета: узагальнити знання учнів про трагедію В. Шекспіра “Гамлет”, дати
цілісну характеристику головного героя, визначити сутність духовних шукань Гамлета; розвивати навички мовлення учнів, уміння складати план характеристики образу, висловлювати свою точку зору, добирати аргументи для відповіді; виховувати моральні якості учнів, формувати їх світоглядну позицію.
Тип: урок розвитку мовлення
Обладнання: тексти трагедії В. Шекспіра “ Гамлет“, стаття Т. Свербілової
“ Про негаразди у Данському королівстві”. ( Див.: Всесвітня література в навчальних закладах України. - 2002. -№ 1. - С. 31-35.)
Хід уроку
Свою найбільшу загадку Гамлет забрав із собою в могилу...
Й. В. Гете
І. Оголошення теми, епіграфа уроку.
У свої останні хвилини Гамлет звертається до свого друга Гораціо з проханням розповісти про нього людям Гораціо, вражений смертю друга, хотів з допомогою тієї ж отрути, що вбила Лаерта, Гамлета й Клавдія, покінчити із собою, але Гамлет заклинає його:
Таємниці
Гамлета
Помучся ще на цім безладнім світі,
Щоб розказать про мене
А після повідомлення про прихід Фортинбраса, Гамлет повторює:
Ти дбай, щоб він
Про все дізнався. А тепер - мовчання.
Отже, Гамлет так і не розкрив своєї головної таємниці. Смерть опустила завісу над його шуканнями й страждання ми. То про що ж Гамлет просив Гораціо Яку загадку він забрав із собою в могилу І що б міг розповісти про неї Гораціо? Сьогодні ми спробуємо розгадати таємницю Гамлета, хоча однозначної відповіді тут бути не може, бо, як слушно зазначив Г. Гейне, “ у “Гамлеті” людство бачить свої різні обличчя...”
II. Узагальнення знань, умінь, навичок.
1. Переказ тексту з творчим завданням.
Розкажіть про стосунки Гамлета з різними персонажами. Як у цих стосунках виявилися риси характеру героя?
7 Гамлет і його батько.
І. Чому Гамлет зволікає з помстою?
2 Гамлет - активний чи бездіяльний герой?
3. Чому після розповіді привида про вбивство батька Гамлет одразу ж не помстився , а вагається, запрошує акторів і навіть після вистави не вбиває короля, а здійснює це лише тоді, коли сам уже був смертельно поранений?
4 На совісті Гамлета не одна смерть: смерть Полонія, Офелії, матері, Клавдія, Лаерта, Розенкранца і Гельденстерна і його власна Когось він убив свідомо, хтось помер без його безпосередньої участі, випадково. Однак так чи інакше Гамлет причетний до всіх цих смертей. То чи можна назвати Гамлета героєм у повному розумінні цього слова?
5. Як ви гадаєте, чому навколо Гамлета панує атмосфера смерті? Чи винен Гамлету цьому?
Гамлет - суперечливий і складний образ. Одним із його опонентів є він сам. Він сам із собою розмовляє, виголошує свої монологи, в яких відбивається рух його думки і почуття? Чим він був занепокоєний. Що хвилювало героя?
Назвіть монологи Гамлета в їх послідовності.
Простежте еволюцію героя у цих монологах. Як змінювався його внутрішній стан? Який момент можна вважати кульмінацією у розвитку героя? Коли він усе вирішив для себе?
6. Робота зі статтею Т. Свербілової “Про негаразди у Данському королівстві”.
Учитель пропонує учням питання і завдання, вміщені у цій статті й варіанти можливих відповідей на них. А учні дають свої відповіді, добираючи докази й аргументи з тексту трагедії.
Обговорення думки автора статті. Можлива “заочна” дискусія з автором статті. Учитель пропонує учням виступити з усною рецензією на статтю, висловити свою точку зору щодо неї.
6. Складання плану-характеристики героя.
Написати твір-роздум на тему “Сутність духовних шукань Гамлета”. Підготуватися до тематичного оцінювання.