Розвиток творчих здібностей та використання елементів ТРВЗ в роботі з дошкільниками.

Про матеріал
Необхідність розвитку творчих здібностей особистості є ключовою вимогою сучасної системи освіти. Допомогти цьому може наука, яка дістала назву ТРВЗ. В статті охвачена проблема розвитку творчих здібностей дошкільників за допомогою технології ТРВЗ; визначаються завдання ТРВЗ.
Перегляд файлу

Розвиток творчих здібностей та використання елемен­тів ТРВЗ

 в роботі з дошкільниками.

Необхідність розвитку творчих здібностей особистості є ключовою вимогою сучасної системи освіти. Допомогти цьому може наука, яка дістала назву ТРВЗ.

Якщо від об’єкта і явища ми неминуче проходимо до їх закономірностей, то чому не можна перейти до таких самих закономірностей у мисленні творчості? Якщо існують талановите мислення та обдарованість, отже, мають існувати й відповідні закономірності. Засновник ТРВЗ Г.С. Альтшуллер у 1946 році заклав основу цієї методики. Не треба чекати, поки з’явиться цей талант, треба цей талант виплекати, спираючись на закономірності його роз­витку.

Головні принципи ТРВЗ: розв’язання суперечностей, системний підхід, тобто вміння бачити навколишнє у взаємозв’язку всіх його елементів, а та­кож уміння віднайти необхідний у даній ситуації резерв — дають змогу говорити про те, що, спираючись на ці закономірності ми здатні розв’язувати за­вдання, які постають перед нами в житті.

У роботі з дітьми все частіше треба використовувати вправи та ігри для розвитку творчої уяви (РТУ). РТУ, як складова ТРВЗ допоможе дітям розмір­ковувати, шукати, самостійно розв’язувати свої проблеми. Дає можливість використовувати предметне середовище не тільки за його прямим призна­ченням. Предмет стає багатофункціональним, що допомагає дитині в іграх, побуті, спілкуванні.

ТРВЗ у дитячому садку має кілька напрямів. Це — естетична діяльність, зображувальна, придумування казок і розв’язання казкових завдань. Але є і складніший напрямок — розв’язання життєвих проблем і ситуацій. І головне — навчити дитину орієнтуватись в сучасному світі, розвинути силь­не мислення.

Мисленню творчої людини притаманна одна особливість, яку називають системним підходом. Таке мислення Г.С.Альтшуллер назвав багатоекранним або багатоекранною системою талановитого мислення. Отже, треба навчити дітей системного підходу, тобто бачення світу у взаємозв’язку його компонентів. Велику увагу необхідно приділяти формуванню вміння бачити і використовувати навколишні ресурси.

Крім цього, треба навчити дитину знаходити і розв’язувати суперечно­сті.

Іншим завданням ТРВЗ, яке можна використати у своїй роботі, є навчання винаходити. Дітям дають завдання на розвиток творчої уяви, фан­тазії.

Діти оживляють предмети і явища, приписують одним якості інших і навпаки.

Розв’язання казкових завдань і придумування казок — це одне в багатогранній системі ТРВЗ. Стикаючись зі світом казки, діти вперше пізнають життєві істини і мудрість, нагромаджену людством протягом століть.

Можливо саме казки допоможуть дітям уникнути помилок у майбутньому. Необхідно давати дітям придумувати нові казки на основі старих, добре відомих, змінювати кінцівку казки, уникати сумного кінця. Це набагато підвищує рівень уяви дитини.

Отже, мета системи ТРВЗ — не просто розвинути фантазію дітей, а і навчити системно мислити, розуміти єдність навколишнього світу, творити, знаходити, розв’язувати життєві проблеми.

Дошкільний вік найбільш сприятливий для розвитку уяви. Природний інтерес, потреба задовольнити свою допитливість, дізнатися, відкрити, зрозуміти, змушує дитину шукати спосіб вийти за межу баченого, почутого, поки що незначного досвіду. Багата уява, фантазія є основою набуття знань, розвитку мислення, джерелом творчості, стимулом будь-якої діяльності.

Творчість виражається вмінням виразити свої почуття, уявлення про світ різними способами. А для цього треба навчити дітей бачити в кожному предметі, явищі, події різні його сторони, вміти будувати образ, і не тільки вільно фантазувати, а й направляти свою фантазію, творчі можливості на рі­шення нових завдань, грамотно використовувати набуті знання.

Дослідження педагогів і психологів показали, що розвиток творчої уяви дитини, її фантазії досягає свого піку у віці 3-6 років. Перед дитиною дошкільного віку постають творчі завдання і проблеми на кожному кроці. І треба допомогти юній особистості розв’язувати їх так, щоб на незміцнілий розум не падав потужний потік зайвої інформації.

Використовуючи теорію розв’язання винахідницьких завдань, потрібно розкривати творчі здібності дитини, розвивати уяву, фантазію. Застосовуючи різноманітні ігри, казки, тести і методичні прийоми, потрібно навчати дітей аналізувати конкретну ситуацію і знаходити оригінальні шляхи її розв’язання. В дошкільному віці дитина одержує 90 відсотків необхідної їй інформації, і важливо не випустити цей момент : дати установку на самороз­виток, закласти мету і зорієнтувати на шляхи її досягнення. А свій вибір ди­тина зробить уже сама, спираючись на набуті знання.

Розв’язання казкових завдань і придумування казок — це одне в багатогранній системі ТРВЗ. Стикаючись зі світом казки, діти вперше пізнають прості життєві істини і мудрість, нагромаджену людством протягом століть, вчаться.

Можливо саме казки допоможуть дітям уникнути помилок у майбут­ньому. Необхідно давати дітям придумувати нові казки на основі старих, до­бре відомих, змінювати кінцівку казки, уникати сумного кінця. Це набагато підвищує рівень уяви дитини.

Отже, мета системи ТРВЗ — не просто розвинути фантазію дітей, а й навчити системно мислити, розуміти єдність навколишнього світу, творити, винаходити, розв’язувати життєві проблеми.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шилкіна Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Швець ольга
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
2228
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку