Розвиваємо логічне мислення школярів
«Якщо ви цікавитеся, як розвинути логіку – значить, розумієте, що без неї буде набагато складніше рухатися життєвим шляхом».
Після того, як дитина піде в 1 клас, багато батьків полегшено видихають і перекладають навчання дітей на плечі школи. Та чи варто розраховувати на навчальну програму та шкільних педагогів у питаннях розвитку логіки?
Учні початкових класів, а нерідко й підлітки не вміють самостійно мислити, міркувати й робити обґрунтовані висновки. Часто у школярів виникають труднощі із застосуванням методів порівняння, встановлення причин і прогнозування наслідків.
Шкільні програми орієнтують учителів початкових класів на використання в основному завдань тренувального типу, які базуються на наслідуванні, виконуються за аналогією, тому не в повній мірі використовують мислення. А вміння висловлювати судження, будувати логічні ланцюжки та виконувати інші логічні дії обов’язково потрібно розвивати й тренувати.
Я вважаю, що вміння мислити логічно завжди буде актуальним. Навички логічного мислення стануть у пригоді дітям у будь-якій сфері життя: на уроках, удома, при виборі майбутньої професії.
Можливості розвитку логічного мислення – безмежні. Використовуючи їх, ми не лише тренуємо свій інтелект, а й удосконалюємо навички комунікації та вчимося допомагати іншим. Крім того, від рівня розвитку нашої логіки залежить і швидкість реагування на життєві виклики. А це чудово допомагає зберігати час і сили.
Розвиток логічного мислення дитини варто тримати під постійним контролем і використовувати для цього різноманітні вправи.
1. Тренуємо увагу та спостережливість
Граючи з дітьми надворі чи просто подорожуючи, звертаю їхню увагу на різноманітні деталі навколо. Це дозволить успішно аналізувати та класифікувати властивості та ознаки навколишнього світу.
Виконуючи будь-яку спільну діяльність з дітьми, зосереджую їхню увагу на конкретній справі та заглиблюю у предмет обговорення.
Використовую ігри на відгадування слів та чисел.
Гра «Я ЗНАЮ»
Ця словесна гра дає можливість розвивати здатність конкретизувати поняття. Ведучий задає кожній дитині загальну назву або поняття, до якого слід назвати слова більш часткові, що до нього відносяться. Наприклад, попросіть дитину назвати 5 назв рослин. «Я знаю п’ять назв рослин: ромашка — раз, кульбаба — два, дзвоники — три, барвінок — чотири, мак — п’ять.» Кількість слів можна не обмежувати, і тоді дитина повинна назвати їх якнайбільше. Для гри можна використовувати такі загальні поняття: фрукти, овочі, ягоди, напої, продукти, одяг, взуття, головні убори, меблі, транспорт, дерева, звірі, птахи, т.п.
Гра «Дятел – Ворона»
Перший гравець задумує трьохзначне число з різними цифрами. Другий повинен відгадати це число за найменшу кількість спроб. Відгадують таким чином: називають довільне двоцифрове число. Якщо якусь цифру відгадано, і вона стоїть на правильному місці, то це – «дятел», а якщо цифру відгадано, але вона стоїть не на своєму місці, то це – «ворона». Після кожного ходу гравець, що задумав число, називає кількість «дятлів» та «ворон».
«Є контакт»
У грі повинно бути не менше трьох учасників. Ведучий загадує слово і каже вголос першу літеру. Мета інших гравців – відгадати слово повністю. Наприклад, ведучий загадав слово «ананас», тому називає літеру «а». Гравці починають придумувати слова, які починаються на цю літеру. Припустимо, гравець загадав слово «Антарктида». Він починає пояснювати слово іншому гравцеві: «континент Землі», «вкритий кригою» і т. д. Якщо другий гравець здогадався, про що йде мова, він вигукує «Є контакт!». Після чого гравці хором відраховують «один-два-три», а потім вигукують слово «Антарктида». Якщо ведучий здогадався, що за слово збираються вигукнути гравці, він повинен сказати: «ні, це не Антарктида!». Але обов’язково це потрібно сказати у період відліку.
Якщо ведучий не зрозумів, що загадав гравець, або не встиг сказати потрібну фразу за час відліку, він називає дві перші букви СВОГО загаданого слова, тобто «ан». Тепер гравці повинні придумувати слова, які починаються на літери «ан», наприклад, «ансамбль», «аніс», «анаконда», «анекдот» і так по колу. Повторювати загадані слова не можна. Рано чи пізно гравці здогадаються, яке слово загадав ведучий. Той, хто першим його назве, стає новим ведучим.
Гра «Математичні будинки»
Перший рівень: Постав у вільне віконце будиночка потрібний знак математичної дії, щоб число на даху було відповіддю.
Другий рівень: Запиши у вільні віконця потрібний знак математичної дії та таке число, щоб результатом було число на даху. Такі завдання дають можливість дібрати кілька варіантів розв’язання. Додатково можна дати завдання дібрати максимальну кількість варіантів, які б відповідали числам одного будиночка.
2. Розв’язуємо логічні задачі та вправи
Розгадуємо анаграми.
Розмірковуємо над метаграмами.
Вирішуємо логічні завдання з улюблених книг.
Розгадуємо та складаємо ребуси, кросворди, головоломки.
Складаємо ейдетичні ланцюжки (асоціативні ряди).
3. Вивчаємо іноземні мови
Вивчення нових мов дає людині величезну кількість можливостей, зокрема, стабільний розвиток логіки. Це абсолютно нова інформація, що активізує діяльність головного мозку. Сюди підключається й логічне мислення, так як мозок обов’язково проводить асоціацію між рідною мовою та іноземною.
4. Граємо у настільні ігри
Шахи. Все просто: або ви навчитеся логічно мислити та прораховувати свої дії, або будете програвати у цій грі.
Монополія. Справжній дух суперництва та розробка бізнес-стратегії.
«П’ятнашки». Складаємо послідовно цифри, які розміщені хаотично. Пересувати цифри можна тільки вгору-вниз-вправо-вліво.
Скрабл (Scrabble). Гра працює за принципом кросворду, лише слова складаємо на ігровому полі, а кількість букв, які можна додати на табло – обмежена.
Доббл (Dobble). Гра складається з карток, на кожній з яких зображено по 8 різних малюнків, відмінних за кольором та формою. Кожні дві картки містять один однаковий малюнок, що відрізняється лише за розміром та місцем розташування на картці. Коли починаєш грати у цю гру, здається, що однакових малюнків не-ма-є. Але варто шукати уважніше.
Картки «Memory». Різноманітні варіанти гри з картками сприяють розвитку пам’яті, покращують зорове сприйняття, увагу та швидкість реакції.
5. Прості способи, які ми використовуємо у щоденному житті:
• Читання книг. Для розвитку логічного мислення звертаємо увагу на художню, наукову та детективну літературу.
Вправа: відкрийте книгу, прочитайте початок твору, спробуйте придумати кінець, а потім подивіться, що ж трапилося насправді. Людина з легкістю може передбачити кінцівку, якщо тренує логічне мислення!
Для дітей є різноманітні книги віммельбухи, які містять мінімум тексту та наповнені кольоровими деталями. Кожна книга має героїв, з якими відбуваються цікаві та кумедні події протягом дня, місяця, року. Така структура книги дає дитині можливість фантазувати, кожного разу по-новому «читати» картинки та створювати нові історії. Основне призначення віммельбухів — ознайомлення з навколишнім світом, розвиток мовлення та уяви.
• Мобільні ігри з логічним навантаженням – можна грати в своє задоволення і одночасно розвивати логічні навички.
• Виконання дій лівою рукою, якщо ви правша і правою — якщо шульга. Активізується робота обох півкуль головного мозку.
• Постійна зміна видів діяльності: на одну дію – не більше години. Це допоможе тримати мозок в тонусі та розвивати логічне мислення.
Що може людина, яка вміє мислити логічно:
«Недостатньо тільки отримати знання; їх треба застосувати. Недостатньо тільки бажати; треба діяти.», – Йоганн Вольфганг фон Гете.
1