РОЗВИВАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ДЛЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

Про матеріал
Розвивальне предметне середовище це сукупність умов, які забезпечують різнобічний розвиток дітей; це система матеріальних об”єктів їхньої діяльності. Адже правильно організоване розвивальне середовище сприяє соціалізації дитини, впливає на всі аспекти її розвитку. Організація розвивального середовища для дітей раннього віку має свою специфіку, зумовлену насамперед особливостями психології та фізіології малюків.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗВИВАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ

ДЛЯ ДІТЕЙ

РАННЬОГО ВІКУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Розвивальне предметне середовище це сукупність умов, які забезпечують різнобічний розвиток дітей; це система матеріальних об”єктів їхньої діяльності. Адже правильно організоване розвивальне середовище сприяє соціалізації дитини, впливає на всі аспекти її розвитку. Організація розвивального середовища для дітей раннього віку має свою специфіку, зумовлену насамперед особливостями психології та фізіології малюків. Як відомо вони, непосидючі, швидко переключаються з одного виду діяльності на інший, у них переважає “схоплювальне” сприйняття (тобто малюки поспішають “ухопити” якомога більше інформації). Вони надзвичайно спостережливі, чутливі та сприйнятливі, в них яскраво виражена потреба в русі, а пізніше – в активних діях.

 Дворічні діти охоплені бажанням діяти. Дитина розглядає і обмацує всі предмети, що потрапляють їй до рук, розбирає їх на частини, робить спробу скласти з окремих частин щось нове, розв”язати нескладні практичні завдання. У цей період активність дитини має яскраво виражений орієнтувально-дослідницький характер, тобто мотивується бажанням дізнатися: що це таке? Малюк виділяє в предметах нові якості й установлює між ними нові зв”язки.

 Основні вимоги до обладнання ігрових куточків:

  • усі іграшки, матеріали, атрибути, предмети-замінники об”єднуються за функціональними ознаками відповідно до різних видів предметно-ігрової діяльності дітей (сюжетно-відображувальної, будівельної, рухової);
  • більшість дидактичних матеріалів, іграшок та картинок мають бути поліфункціональними, тобто використовуватися по різному, залежно від мети діяльності;
  • усі іграшки відповідають розмірами, зростові дітей і стаціонарному предметному оточенню, в якому малята зазвичай граються;
  • середовища має містити як  відомі дитині компоненти, так і нові, незнайомі, які забезпечують її пізнавальний розвиток. Кожну нову іграшку слід обов”язково обіграти, зробити дітям сюрприз;
  • рівень інформативності середовища досягається урізноманітненням тематики;
  • предметно-ігрове середовище має бути динамічним і мобільним, щоб діти вчилися активно ним користуватися, а також щоб забезпечувати їм свободу дій.

Усе обладнання має постійно поповнюватися, видозмінюватися і легко переноситися з одного центру в інший.

Одна з основних умов створення розвивального довкілля для дітей раннього віку є опора на особистісно-орієнтовну модель взаємодії між дорослими і дітьми.

 

  • Пріоритетною метою виховання є формування гармонійної і всебічно розвиненої особистості.
  • Завдання дорослого полягає в забезпеченні інтересів дитини у задоволенні її природних нахилів і потреб.
  • Дорослий у своїй педагогічній діяльності керується положенням: “Не поруч, не над, а разом”.

Для реалізації цієї моделі у середовищі, що оточує малюків, слід створити умови для повноцінного інтелектуального, морального та естетичного розвитку особистості, її гуманізації.

Предметно-ігрове середовище, в якому діє дитина переддошкільного віку, має бути для неї невичерпним, інформативним, здатним задовольняти потреби в новизні. Основою розвитку дитини є практичні цілеспрямовані дії, ігрова діяльність, під час яких малюк сприймає предмети і явища навколишньої дійсності, усвідомивши зв”язки між ними. Тобто середовище має бути джерелом збагачення дитячої діяльності. Визначимо основні принципи облаштування розвивального довкілля для дітей раннього віку.

► Принцип взаємодії означає, що провідною умовою впровадження особистісно орієнтованої моделі взаємодії дорослого з дітьми є встановлення між ними позитивних стосунків. Для реалізації цього принципу важливо, по-перше, створити в групі дітей доброзичливу психологічну атмосферу (партнерське спілкування між педагогом і дітьми); по-друге, обладнати групові кімнати меблями різної висоти, щоб і дорослий, і дитина мали можливість наближатися до позицій одне одного.

► Принцип активності, самостійності й творчості полягає в тому, що діти, діючи в організованому предметно-ігровому середовищі, мають змогу розвивати власні інтереси, певні риси характеру, емоцій та почуття. Під час практичної діяльності малюки вправляються у виконанні завдань різного ступеня складності, вчаться досягати бажаного результату, проявляючи наполегливість, ініціативність, вносять елементи новизни. Таким чином, діти активно пізнають навколишню дійсність, у них розвиваються інтелектуальні, вольові та емоційні здібності.

► Принцип динамічності полягає в тому, що предметне довкілля, яке оточує дитину, змінюється залежно від її віку, індивідуальних особливостей, пори року, тем, які вивчаються. Так, трирічні діти спроможні самостійно вносити зміни в куточки розвивального середовища. Вони приносять з дому цікаві речі, альбоми, вироби, виготовлені батьками, щоб доповнити й збагатити інтер”єр групової кімнати д/с. Завдання ж дорослого – зберегти цілісність розвивального середовища, не перевантажувати дітей зайвою кількістю іграшок та атрибутів, сприяти раціональному їх використанню.

► Принцип емоційного комфорту передбачає створення в групі домашнього затишку – атмосфери, в якій дитина почувається психологічно врівноважено. Це досягається оформленням предметно-ігрового середовища репродукціями картин, живими та штучними квітами, ікебанами, настінними тарілками, декоративними виробами.

► Принцип вільного центрування передбачає створення певних куточків залежно від програми навчання і виховання дітей. Це дає їм змогу займатися одночасно різними видами діяльності за власними бажаннями та інтересами (розглядати ілюстрації, гратися, виконувати вправи), не заважаючи одне одному. Вони також мають змогу за власним вибором переходити від одного центру діяльності до іншого, від активних занять до пасивних.

► Принцип естетичності полягає в правильному доборі обладнання за кольором, формою, розмірами та в оптимальному розміщенні предметів в дітей художнього смаку, естетичних почуттів.

► Принцип зв”язку з реальним життям передбачає відповідальність розвивального предметного середовища сучасним вимогам.

► Принцип урахування вікових особливостей дітей полягає у тому, що добирання матеріалів і розміщення їх у куточках розвивального середовища здійснюється залежно від віку вихованців. Дії з іграшками – перші практичні дії малюка, вони задовольняють і стимулюють його потреби у рухах, у роботі аналізаторів. Але організм дитини розвивається поступово, тож і її іграшки мають “розвиватися” так само поступово.

Одна з основних вимог до іграшки для дітей раннього віку – її безпечність для здоров”я малят.

Розвивальне середовище для дітей раннього віку – це динамічний і змінний простір, який забезпечує рухові і пізнавальні потреби кожного вихованця. Вдало організоване, воно дає можливість:

  • здійснювати виховання і навчання, орієнтуватись на кожну конкретну особистість;
  • об”єднувати дітей у групи за здібностями та можливостями;
  • заохочувати дітей до різних видів діяльності з використанням різноманітних матеріалів, що сприяє швидкому пізнанню малят навколишнього світу.

1

 

doc
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
3500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку