Розвивальний міні-підручник з фізики "Електричний заряд .Електричне поле"

Про матеріал
Модульно – розвивальна система відрізняється від традиційної інноваційною системою програмно – методичного забезпечення. В роботі подано міні-підручник з теми "Електричний заряд. Електричне поле", розроблений згідно з навчальною програмою та з урахуванням вікових і соціальних особливостей дітей
Перегляд файлу

1

 

 

на тему:

«Електричний заряд. Електричне поле»

 

 

 

Автор-упорядник (або автор-укладач):

 

Бітюцька О.Л., вчитель математи та фізики Куп’янської загальноосвітньої школи  І-ІІІ ст №11 Куп’янської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Модульно – розвивальна система відрізняється від традиційної інноваційною системою програмно – методичного забезпечення. В роботі подано міні-підручник з теми "Електричний заряд. Електричне поле", розроблений згідно з навчальною програмою та з урахуванням вікових і соціальних особливостей дітей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Період : інформаційно пізнавальний

Модуль:

У-М(0,5х15)

З-П (0,5х15)

Привіт, проблемо!

 

Механізми: осмислення, здивування

Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять, уявлення

 

Електризація тіл. Електричний  заряд. Два роди електричних зарядів.

 

Розум за допомогою науки проникає

в таємниці речовини і пізнає істину.

Михайло Ломоносов

 

Твої завдання:

 

Знати:       про існування двох родів  електричного заряду, особливості взаємодії двох родів заряду

Нормувати: самостійно виконувати фізичні досліди, проводити спостереження, робити висновки,  називати два роди електричних зарядів, одиницю електричного заряду, наводити приклади електризації тiл у природі, електростатичної взаємодії, впливу електричного поля на живі організми, класифікувати електричні заряди на позитивні й негативні; характеризувати електрон як носія елементарного електричного заряду, йон як структурний елемент речовини

Цінувати:     вклад вчених в вивчення електричних явищ.

Пам’ятка для учнів:

  1. Замислюйся, міркуй, питання занотуй.
  2. Порівнюй, співставляй і відповідь шукай.
  3. Будь уважний.
  4.  Будь наполегливим і не бійся помилятися.
  5. Пропануй гіпотези, що до шляхів розв’язування проблеми.

Рефлексуй свою готовність до співпраці.

  -  готовий;                    - частково готовий;                 - не  готовий.

Пригадай . Вправа «Павучок»

Фізичне явище – це___________________________________________________

____________________________________________________________________

Заповни схему

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Пам’ятай

 

Правила техніки безпеки під час виконання і експериментальних завдань

 

До початку роботи:

 

1.  Ознайомтеся з описом експериментального завдан­ня.

2.   Будьте уважні й дисципліновані.

3.   Розміщайте прилади й матеріали так, щоб уникнути їх падіння.

 

Під час роботи:

 

1.   Не допускайте падіння приладів і матеріалів.  

2.   Будьте обережні зі скляними паличками й електро­метрами.

3.   Користуйтеся приладами за їхнім призначенням.

4.   Під час виконання роботи не хвилюйтеся. Вологі до­лоні не дозволять якісно провести експериментальні завдання.

 

 Після завершення роботи:

 

1. Повідомте вчителеві про завершення роботи.

2. Покладіть прилади й матеріали так, як вони були пок­ладені до початку роботи.

Дай відповідь .

Чим можна пояснити різний характер взаємодії наелектризованих тіл?

 

Завдання 1.Який заряд матиме тіло в зазначених випадках?

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Поясни, що відбувається при електризації тіл.

http://www.fizika.ru/theory/tema-09/09b-i1.gif

Висновок______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 4. Як передати електричний заряд від одного тіла до іншого?

         Доторкнутися до наелектризованого тіла.

        Потерти наелектризоване тіло папером.

        Передати заряд від одного тіла до іншого неможливо.

Завдання 5 Які з трьох заряджених тіл на рисунку притягуються між собою?

                                         3 й 1; 3 й 2; 2 й 1.

 

                                         Жодна пара не притягується.

 

                                         Тільки 2 й 3, 2 й 1.

 

                                         Тільки 3 й 2, 3 й 1.

Завдання 6 У якому випадку заряд другої кульки негативний?

                      

 

Завдання 7. В результаті чого відбувається електризація тіл?

      Через відсутність будь-яких зарядів.

       У результаті переміщення позитивних зарядів.

      У результаті переміщення негативних зарядів.

Історична довідка

Грецький філософ Фалес Мілетський

 (640-550р. до н.е. )

Відкрив, що бурштин, потертий об хутро, притягує до себе дрібні предмети – пушинки , соломинки

 

Англійський науковець, дослідник Вільям Гільберт

(1544-1603)

Показав, що тертям можна привести в електричний стан дуже велику кількість тіл.

Він відкрив, що не тільки натертий янтар має здатність притягати легкі тіла (соломинки), але й алмаз,  сапфір, скло, сланці, сірка, сургуч, кам'яна сіль і ін.

Йому ж зобов’язане своїм походженням і саме слово «електрика» і вирази «електрична сила» та «електричне тяжіння».

Французький фізик  Шарль Франсуа Дюфе

(1698–1739)

У1734 р. Ш.Дюфе показав, що існує два види електрики — «скляний» і «смоляний»; що однорідні види електрики відштовхуються, а різнорідні — взаємно притягаються. Шарль Дюфе був першим ученим, який добував електричні іскри з наелектризованого людського тіла, що знаходилося

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Період : інформаційно пізнавальний

Модуль:

З-П (1х30)

Привіт, проблемо!

 

Механізми: осмислення, здивування

Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення

Дискретність електричного заряду. Електрон. Йон.

 

Твої завдання:

Знати:             про подільність електричного заряду, про існування частинки з найменшим негативним зарядом.

Нормувати: спостерігати за протіканням експерименту, аналізувати результати спостережень, робити висновки.

Цінувати:         роль вчених в пізнанні законів природи.

 

Пам’ятка для учнів:

 

  1. Будь уважним.
  2. Самостійно встановлюй зв’язки відомого з невідомим.
  3. Будь наполегливим і не бійся помилитися.
  4. Успіху тобі!

Рефлексуй свою готовність до співпраці.

 

                -  готовий працювати далі;

                 - є деякі питання;               

                 - не  готовий до співпраці

 

Завдання 1.Які фізичні явища мають місце в перелічених випадках:

  •             Електризація через вплив(_____________________)
  •             Притягування до зарядженої палички легких предметів(____________).     
  •             Відхилення стрілки електрометра.(_______________________________)
  •             Відштовхування ватки від зарядженої палички(____________________)

Завдання 2.           Ми знаємо, що:

  1. Заряджені тіла взаємодіють між собою.
  2. У просторі навколо електрично зарядженого тіла існує електричне поле.

Які положення підтверджують зазначені явища?

  • Заряджені краплі води фонтана розлітаються в різні сторони.
  • Під час роботи ткацького станка  часто спостерігається злипання ниток.
  • До екрану телевізора притягуються легкі предмети.

Чи можна зменшувати заряд? Чи існує межа  поділу електричного заряду?

 

 

 

Завдання3.  Проаналізуй результати спостережень досліду 

xx

Висновок____________________________________________________________________________________________________________________________

Перевір себе.

 

Тестове завдання.

1.Укажіть прізвища вчених, які довели дискретність електричного заряду.

а)А. Йоффе, Р. Міллікен;б)Ш. Кулон, Р. Міллікен;

в)А. Йоффе, М. Фарадей;г)Е. Резерфорд, Р. Міллікен.

2.Як змінювався заряд порошинок у дослідах А. Йоффе і Р. Міллікена?

а)У парне число разів;б)у непарне число разів;в)у ціле число разів;

г)у дробове число разів.

3.Укажіть визначення елементарного заряду.

а)Дуже малий заряд;б)заряджене тіло, розмірами якого можна знехтувати за даних умов;

в)заряджене тіло малих розмірів;г)мінімальний заряд, що існує в природі.

4.Укажіть значення заряду електрона.

 а) 1,6 · 1019 Кл; б) 1,6·10 -19 Кл; в) -1,6 ·10 -19 Кл; г) -1,6 ·10 -31 Кл

5.Укажіть значення маси електрона:

а) 1,6 ·10 -19кг; б) 9,1 ·10 -19кг;

в) 9,1· 10 -31 кг; г) 1,67 ·10 -27 кг.

6.Укажіть математичний запис закону збереження електричного заряду:

а)qqq...qn= const;    б)q1-q2-q3-...-qn=const;

в)q1+q2 -q3+…-qn=const;   г)q1+q2+q3+... + qn =const.

 

№1

№2

№3

№4

№5

№6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Період : інформаційно пізнавальний

Модуль:

З-П (1х30)

Пошук невідомого у відомому

Механізми: сприймання аналіз

Домінанти: аналіз, синтез, запам’ятовування

Будова атома

Тепер я знаю, як виглядає атом.

Е. Резерфорд

Твої завдання:

 

Знати:           особливості будови атомів.

 

Нормувати:  пояснювати фізичні явища, виходячи з електронної теорії.

 

Цінувати:     значення фізичної теорії (її елементів) для глибокого розуміння фізичних явищ

 

Пам’ятка для учнів:

  1. Замислюйся, міркуй, питання занотуй.
  2. Порівнюй, співставляй і відповідь шукай.

 

Рефлексуй свою готовність до співпраці.

 

 

 -  готовий;                           - є деякі питання;                 - не  готовий

 

Фізичний диктант

 

1) (1б)Що таке електризація тіл? ______________________________________________________

 

2)(1б) Які два роди зарядів ви знаєте? ______________________________________________________

 

3)(1б) Як взаємодіють тіла, що мають заряди одного знака? Різних знаків?

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

4)(1,5 б) Якщо в темряві знімати хутряний одяг,то можна помітити іскри і почути тріск. Поясніть це явище. ______________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

5)(1,5 б) Чому літаки на аеродромах заземлюють під час заправки пальним?

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

6) (2б)Як за допомогою негативно зарядженої палички встановити знак заряду електроскопа? ______________________________________________________

__________________________________________________________________

 

7)(2б) Чому найдрібніші краплі одеколону, який розбризкується пульверизатором, виявляються наелектризованими? _____________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

8) (2б)До двох заряджених кульок підносять знизу негативно заряджену ебонітову пластину. В результаті розташування кульок змінюється. Який знак заряду кожної з кульок? ______________________________________________

3333___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Опорний конспект

 

                                                 АТОМ

 

  Ядро                                                                                             Електрони                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                         е = 1,6 ∙10-19Кл

Протони                          Нейтрони                                               mе = 9,1∙10-31 кг   

qп=1,6∙10-19Кл                          qн = 0

mп = 1,6726 ∙10-27кг       тн=1,6749∙10-27 кг

Атом – електрон               позитивний йон.

Атом + електрон               негативний йон.

Завдання 1 . Закінчити речення

  1. Атом нейтральний, коли кількість протонів у ньому____________________
  2. У негативно зарядженого іона кількість протонів_______________________
  3. У позитивно зарядженого іона кількість протонів__________________________

 

 

Задача 1.

 

У скільки разів маса атома вуглецю більша від маси атома водню? (Масою електронів знехтувати).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача2.

 

Скільки електронів рухається навколо ядра атома водню, гелію, кисню?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 3.

 

Обчисліть кількість електронів, протонів, нейтронів в атомах 238U92 , 15N7,

35Cl 17, 16O8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 4.

 

У ядрі атома Літію втримується 7 частинок, навколо ядра рухаються 3 електрони. Скільки в ядрі цього атома протонів і нейтронів?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 5.

 

Ядро атома золота містить 197 нуклонів. Порядковий номер золота в періодичній системі Менделєєва дорівнює 79. Скільки електронів, протонів і нейтронів в атомі золота?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Період : інформаційно пізнавальний

Модуль:

З-П (1х30)

Пошук невідомого у відомому

Механізми: сприймання аналіз

Домінанти: аналіз, синтез, запам’ятовування

Взаємодія заряджених тіл. Закон Кулона.

Твої завдання:

  Знати:        будову та принцип дії електроскопа,  про існування електричного поля та нероздільність його  з електричним зарядом, способи виявлення електричного поля, означення електричного заряду i електричного поля, закон Кулона;

Нормувати: спостерігати за протіканням експерименту;  аналізувати результати спостережень, робити висновки, розрізняти точковий заряд i заряджене тiло, електричний заряд i електричне поле; записувати формулу сили взаємодії двох точкових зарядiв (закон Кулона); описувати модель точкового заряду

Цінувати:      пояснювати фізичні явища, виходячи з електронної теорії.

Пам’ятка для учнів:

 

1.Будь уважним.

2. Самостійно встановлюй зв’язки відомого з невідомим.

3.Будь наполегливим і не бійся помилитися.

  1. Успіху тобі!

Рефлексуй свою готовність до співпраці.

 

                  -  готовий працювати далі;

                 - є деякі питання;               

                 - не  готовий до співпраці

 

Завдання 1.  Назви будову та принцип дії електроскопа

физика фореве1_________________________________________________________

2._________________________________________________________

3._________________________________________________________

4._________________________________________________________

Принцип дії________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2.

1.   Електроскоп заряджений позитивно.

А Якщо до кулі електроскопа наближати позитивний заряд, то кут відхилення стрілки електроскопа зменшиться.

Б Якщо до кулі електроскопа наближати негативний заряд, то кут відхилення стрілки електроскопа збільшиться.

В   Якщо до кулі електроскопа наближати долоню руки, токут відхилення стрілки електроскопа зменшиться.

Г    Якщо до кулі електроскопа наближати долоню руки, то кут відхилення стрілки електроскопа зменшиться.

2.   Від водяної краплі, що має електричний заряд +q, відокреми­лася крапля з електричним зарядом -q

А   Електричний заряд частини краплі, що залишилася, став рівним нулю.

Б   Електричний заряд частини краплі, що залишилася, до­рівнює +2q.

В   Внаслідок електричної взаємодії крапель вони відштов­хуються.

Г    Електричний заряд частини краплі, що залишилася, до­рівнює +q.

3.   Навколо наелектризованої ебонітової палички існує електрич­не поле. Яку властивість воно має?

 

А Воно передає електричний заряд.

Б Воно передає електричну взаємодію.

В Його створюють тільки позитивно заряджені частинки.

         Г Його створюють тільки негативно заряджені частинки.

 

4.   До маленької бузинової кульки піднесена потерта об шовк скля­на паличка (див. рисунок).

А   Якщо наблизити паличку до кульки, то сила, що діє на кульку з боку палички, зменшиться.

    Б   Кулька й паличка взаємодіють завдяки електричному полю.

В   Кулька може бути заряджена позитивно.

Г    Якщо прибрати паличку від кульки на певну відстань, то сила, що діє на кульку з боку палички, не зміниться.

 

Розв’язати задачі.

 

 

 

Задача 1.

З якою силою взаємодіють два точкових заряди по 10 нКл розташовані на

відстані 3 см один від одного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 2.

На якій відстані один від одного заряди 1 мкКл і 10 нКл взаємодіють із силою 9мН.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Період : нормативно-регулятивний

Модуль:

О-С (1х30)

Девіз:

 Вмію!

 

Механізми: Добування, осмислення, нормування

Домінанти: особиста адаптація

Закон збереження електричного заряду

 

Твої завдання:

  Знати:    особливості будови атома, способи виявлення електричного поля, означення електричного заряду i електричного поля, закон Кулона;

 Нормувати: використовувати одержані при вивченні теми знання та уміння для пояснення електричних явищ: а) електризації тіл;б) існування провідників та діелектриків;в) взаємодії заряджених тіл.

Цінувати:    безмежні можливості пізнання, пояснювати фізичні явища, виходячи з електронної теорії

 

Пам’ятка для учня

 

1.Міркуй самостійно, твори і дій наполегливо.

2. Створи алгоритм або версію розв’язання проблеми .

3. Будь упевнений у своїх здібностях.

Рефлексуй свою готовність до співпраці.

                 -  готовий працювати далі;

                  - є деякі питання;               

                  - не  готовий до співпраці

 

У завданнях 1-5 виберіть правильну відповідь

1. Унаслідок якого процесу тіла набувають властивості притягувати інші тіла?

а)

Намагнічування

б)

Тертя

в)

Електризації

г)

Нагрівання

2. Від якого слова походить слово «електрика»?

а)

Бурштин

б)

Нейтрино

в)

Електрик

г)

Скопео

3. Яким символом позначається електричний заряд?

а)

m

б)

q

в)

F

г)

e

4. Яка елементарна частинка є носієм найменшого позитивного заряду?

а)

Нейтрон

б)

Електрон

в)

Протон

г)

Кварк

5. Виберіть одиницю електричного заряду в СІ.

а)

Кілограм

б)

Градус

в)

Кулон

г)

Джоуль

У завданнях6 – 8 допишіть правильну відповідь.

6. Існують такі роди електричних зарядів: _________________________________________________________________

7. Заряд електрона позначається буквою _______ та його значення дорівнює __________________________________________________________________

8. Фізична величина, яка характеризує властивість частинок або тіл електромагнітно взаємодіяти називається __________________________________________________________________

У завданнях 9 – 12 дайте розгорнуту відповідь.

9. Як взаємодіють між собою заряджені частинки або тіла?

 

10. Які заряджені частинки зазвичай втрачає або набуває тіло під час електризації?_______________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

11.  Яке з двох тіл, що беруть участь у процесі електризації, наелектризується, а яке - ні?_____________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

12.Назвіть склад атома.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Розв’яжи задачі , які відповідають твоєму рівню навчальних досягнень

Задача 1. (Середній рівень)

Як зміниться сила взаємодії двох точкових електричних зарядів, якщо значення кожного заряду і відстань між ними збільшити вдвічі?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Задача 2. (Середній рівень)

Дві маленькі кульки, заряди яких 2 мкКл і 10 мкКл перебувають на відстані     60 см. З якою силою вони взаємодіють у вакуумі?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Задача 3. (Достатній рівень)

Дві невеликі однакові металеві кульки, заряди на яких 4∙10-12Кл і -8∙10-12Кл утримують на відстані 60 см. Кульки зближують і після дотику розводять. На якій відстані сила взаємодії між кульками за модулем матиме попереднє значення ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Задача 4. ( Високий рівень)

На шовковій нитці висить металева кулька масою 1 г, заряд якої 0,3 мкКл. Якою стане сила натягу нитки, якщо знизу на відстані 0,3 м від кульки розмістити однойменний заряд 0,15 мкКл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Задача 5. ( Високий рівень)

Дві однакові провідні кульки зарядами –15 мкКл і 25 мкКл після дотику розвели на відстань 5см. Визначити заряд кожної кульки після дотику і силу електростатичної взаємодії між ними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Період : нормативно-регулятивний

Модуль:

А-П (1х30)

Спробуй оцінити свої сили сам

Механізми: Добування, осмислення, нормування

Домінанти: особиста адаптація

Дослідження  взаємодії заряджених тіл

 

Всередині нас приховані потенційні творчі можливості,

й ми повинні працювати щосили,

щоб розкрити цей потенціал.

М. Л. Кінг

Твої завдання:

 

  Знати:   про існування електричного поля та нероздільність його  з електричним зарядом, способи виявлення електричного поля.

 

Нормувати: спостерігати за протіканням експерименту;  аналізувати результати спостережень, робити висновки.

 

Цінувати:  безмежні можливості пізнання, пояснювати фізичні явища, виходячи з електронної теорії.

 

Пам’ятка для учнів:

 

  1.          Старайся, не помиляйся.
  2.          Проконтролюй себе і товариша.
  3.          Нових вершин і здобутків!

- Як ти оцінюєш рівень засвоєння отриманих знань?

              

                -добре;                                    - посередньо;                -  погано

 

Підготовка до експерименту

1. Перш ніж виконувати роботу, дайте відповіді на такі запитання.

1) Що називають електризацією?________________________________________

___________________________________________________________________

2) Заряд якого знаку отримає ебонітова паличка, якщо її потерти вов­няною тканиною? _______________________________________________________________________________________________________________________________________

3)  Заряд якого знаку отримає скляна паличка, якщо її потерти па­пером? _______________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Прив'яжіть шовкові нитки до однієї скляної та однієї ебонітової пали­чок, закріпіть нитки в лапках штатива.

Експеримент

1. Дослідіть взаємодію заряджених тіл. Заповніть таблицю.

 

Дії, які слід виконати

Спостережуване явище та його пояснення

Зарядіть обидві ебонітові палички, потерши їх об вовну чи хутро. До ебонітової палички, підвішеної на нитці, повільно піднесіть іншу ебо­нітову паличку.

 

 

______________________________________

Зарядіть обидві скляні палички, по­терши їх аркушем паперу. До скля­ної палички, підвішеної на нитці, повільно піднесіть іншу скляну па­личку.

 

 

_______________________________________

Повільно піднесіть до зарядженої скляної палички, підвішеної на нит­ці, заряджену ебонітову паличку

 

________________________________________

Тримаючи за нитки кулі, наелек­тризовані тертям об вовну, розта­шуйте їх на одному рівні, потім повільно піднесіть одну до одної

 

_________________________________________

 

  1. Дослідіть взаємодію зарядженого тіла з незарядженим. Заповніть та­блицю.

Дії, які слід виконати

Спостережуване явище та його пояснення

Піднесіть заряджену кулю до дріб­но нарізаного паперу.

 

___________________________________________________

Легенько притисніть до стіни заря­джену кулю, а потім відпустіть.

 

___________________________________________________

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте результати експерименту, сформулюйте висновок про характер взаємодії двох заряджених тіл; зарядженого і незарядженого тіл.

Висновок_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Творче завдання

Дослідіть залежність сили взаємодії заряджених тіл від модулів їх­ніх зарядів за допомогою двох однакових невеличких кульок, зроблених зі шматочків повітряної кулі та натертих графітовою стружкою до мета­левого блиску. Запишіть план проведення досліду та виконайте його._____________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Виконай домашній експеримент

 Дослідіть взаємодію зарядженого й незарядженого тіл. Для цього:

1) Наелектризуйте пластмасову ручку тертям об вовняну тканину й піднесіть до дрібно нарізаних шматочків паперу; до тоненького струменю води, що тече з крана. Що ви спостерігаєте? Поясніть це явище.

2) Наелектризуйте повітряну кульку тертям об вовняну тканину, притуліть кульку до стіни або злегка підкиньте до стелі. Що ви спостерігаєте? Поясніть це явище.

 

 

 

 

 

Період : узагальнючий

Модуль:

С-У (1х30)

Девіз:

Спробуй сам

Механізми: збагачення, поширення, самореалізація

Домінанти: рефлексія, творчість

Електричне поле

 

 

Твої завдання:

 

 Знати:    про існування електричного поля та нероздільність його  з електричним зарядом, способи виявлення електричного поля, закон Кулона

 

Нормувати: записувати формулу взаємодії двох точкових   зарядів,класифікувати електричні заряди, пояснювати електризації тіл,  робити висновки.

 

Цінувати:    безмежні можливості пізнання

 

Пам’ятка для учнів:

 

  1. Організуй свої знання в систему.
  2. Мисли конструктивно  і дій  оперативно.
  3. Будь  уважним і впевненим у своїх силах.

 

Рефлексуй свою готовність до роботи:

                 -  готовий працювати далі;

                  - є деякі питання;               

                    - не  готовий до співпраці

 

Завдання 1.Заповни  схему

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Виконай тестове завдання

ВАРІАНТ 1

 

1. (1 бал) Що, згідно моделі будови атома, розташовано в його центрі?

а) електрони;  б) ядро;  в) протони;  г) нейтрони

 

2. (2 бали) Який заряд мають протони, а який – нейтрони?

а) протони – позитивний; нейтрони – негативний;

б) протони – позитивний; нейтрони заряду не мають;

в) протони – негативний; нейтрони – позитивний;

г) протони – негативний; нейтрони заряду не мають

 

3. (2 бали) Атом стає позитивним йоном, коли …

а) кількість протонів більша від кількості нейтронів;

б) кількість протонів більша від кількості електронів;

в) кількість електронів більша від кількості нейтронів;

г) кількість електронів більша від кількості протонів

 

4. (3 бали) В ядрі Калію 39 частинок, серед яких 20 нейтронів. Скільки протонів та скільки електронів має нейтральний атом?

а) 19 протонів та 20 електронів;

б) 20 протонів та 19 електронів;

в) 20 протонів та 20 електронів;

г) 19 протонів та 19 електронів

 

5. (2 бали) До легкої кульки, що висить на нитці, піднесли, не торкаючись, позитивно заряджену паличку. Що відбудеться на тій частині поверхні кульки, що ближча до палички?

а) буде надлишок електронів, частина кульки зарядиться негативно;

б) буде надлишок електронів, частина кульки зарядиться позитивно;

в) недостача електронів, частина кульки зарядиться негативно;

г) недостача електронів, частина кульки зарядиться позитивно

 

6. (2 бали) Що буде з кулькою, якщо паличка і найближча до неї частина кульки матимуть однойменні заряди?

 

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

ВАРІАНТ 2

 

1. (1 бал) Що, згідно моделі будови атома, рухається навколо його ядра?

а) електрони;  б) протони;  в) нейтрони;  г) протони та нейтрони

 

2. (2 бали) Який заряд мають протони, а який – електрони?

а) протони – позитивний; електрони заряду не мають;

б) протони – позитивний; електрони – негативний;

в) протони – негативний; електрони – позитивний;

г) протони – негативний; електрони заряду не мають

 

3. (2 бали) Атом стає негативним йоном, коли …

а) кількість протонів більша від кількості нейтронів;

б) кількість протонів більша від кількості електронів;

в) кількість електронів більша від кількості нейтронів;

г) кількість електронів більша від кількості протонів

 

4. (3 бали) В ядрі Алюмінію 27 частинок, серед яких 14 нейтронів. Скільки протонів та скільки електронів має нейтральний атом?

а) 13 протонів та 14 електронів;

б) 14 протонів та 13 електронів;

в) 13 протонів та 13 електронів;

г) 14 протонів та 14 електронів

 

5. (2 бали) До легкої кульки, що висить на нитці, піднесли, не торкаючись, негативно заряджену паличку. Що відбудеться на тій частині поверхні кульки, що ближча до палички?

а) буде надлишок електронів, частина кульки зарядиться негативно;

б) буде надлишок електронів, частина кульки зарядиться позитивно;

в) недостача електронів, частина кульки зарядиться негативно;

г) недостача електронів, частина кульки зарядиться позитивно

 

6. (2 бали) Що буде з кулькою, якщо паличка і найближча до неї частина кульки матимуть різнойменні заряди?

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

                                       Тренінг

 

— Я усе знаю й розумію!

                                 Я досягну успіху!

                                У мене все вийде!

Завдання 3. Виконай самостійну роботу за варіантом

   ВАРІАНТ 1.

Виберіть правильну відповідь.

1. (1б). На  що перетворюється атом, якщо він  втрачає декілька електронів?

 а) позитивний йон;   б) нейтрон;

 в) негативний йон;   г)  протон.

2. (1б). Як зміниться сила взаємодії точкових зарядів, якщо відстань між ними збільшити вдвічі?

 а)  збільшиться в 2 рази;   б) збільшиться в 4 рази;

 в)  зменшиться в 2 рази;   г) зменшиться в 4 рази.

3. (1б). При віддаленні від зарядженого тіла електричне поле…

 а)  …не змінюється;    

 б) …підсилюється;

 в)  …послаблюється.

4. (1б.) Різнойменно заряджені тіла…

 а)  …притягаються;    

 б) …відштовхуються;

 в)  …не взаємодіють.  

     Сформулюйте?

5. (1,5 б). Що таке електричне поле?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. (1,5 б). Закон збереження електричного заряду?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7.(2б). Чому розряджається електроскоп, якщо доторкнутися рукою до його кондуктора?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Розв’яжіть задачу.

8.(3б). Сумарний заряд електронів, що обертається навколо ядра атома становить -6,4∙10-19 Кл. Який це елемент? Скільки протонів міститься в його ядрі.

 

ВАРІАНТ 2.

  

 Виберіть правильну відповідь.

1. (1б). На  що перетворюється атом, якщо він  отримує декілька електронів?

 а) позитивний йон;   б) нейтрон;

 в) негативний йон;   г) протон.

2.(1б). Як зміниться сила взаємодії двох точкових зарядів, якщо значення одного з них зменшити вдвічі?

 а)  збільшиться в 2 рази;   б) збільшиться в 4 рази;

 в)  зменшиться вдвічі;    г) зменшиться втричі.

3. (1б). Одиницею вимірювання електричного заряду є …

 а)  … 1 Кл;    б) …1 Н ;

 в)  1 м;    г) … 1Дж.

4. (1б.) Однойменно  заряджені тіла…

 а)  …притягаються;    

 б) …відштовхуються;

 в)  …не взаємодіють. 

     Сформулюйте?

5. (1,5б). Що називають електричним зарядом?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. (1,5 б). Закон Кулона?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. (2б). Доторкнувшись позитивно зарядженою скляною паличкою до сталевої кульки, ми передаємо їй позитивний заряд. Які елементарні частинки й куди при цьому переміщаються?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Розв’яжіть задачу.

8.(3б). Повний заряд ядра атома 4,8∙10-19 Кл. Який це елемент? Скільки електронів у електронній оболонці цього атома ?

 

 

Період : контрольно-рефлексивний

Модуль:

К-Р (1х30)

Девіз:

Спробуй сам

Механізми: збагачення, поширення, самореалізація

Домінанти: Рефлексія, творчість

 

Контрольна робота

 

Високої мети досягають,

подолавши великі труднощі.

В. Гюго

Твої завдання:

 

 Знати:    про існування електричного поля та нероздільність його  з електричним зарядом, способи виявлення електричного поля, закон Кулона

 

Нормувати: розв’язувати  задачі з теми «Електричне поле», аналізувати   фізичний зміст та грамотно їх оформлювати.

 

Цінувати:    безмежні можливості пізнання

Пам’ятка для учнів:

 

 

1.Продемонструй свої кращі здібності..

2. Працюй наполегливо.

3. Успіхів тобі!

 

Рефлексуй свою готовність до роботи:

                 -  готовий працювати ;

                  - є деякі питання;               

                    - не  готовий

 

 

 

1 ВАРІАНТ

 

 

1. Ебонітову паличку потерли об вовняну тканину.

 

А) Зарядилась тільки тканина

Б) зарядилась тільки паличка 

В) Зарядилась і тканина, і паличка

Г) зарядження не відбулося.

 

2. Одиницею вимірювання заряду є…

 

А) Ньютон 

Б) Кулон    

В) Джоуль 

Г) Ватт.

 

3. Однойменні заряди…

 

А) відштовхуються  

Б) притягуються

В) не взаємодіють

Г) спочатку відштовхуються, а потім притягуються.

 

4. Електрон – частка яка має …

 

А) позитивний заряд

Б) негативний 

В) нейтральний  

Г) перемінний заряд.

 

5. Паличка після електризації набула заряд + q. Який заряд набуло тіло, що натирали об паличку?

 

А) + q 

Б) не набуло  

В) – q  

Г) + 2 q.

 

 

6. Встановіть відповідність між змінами величин та зміною сили взаємодії зарядів:

 

        1   відстань між двома точковими                 А  сила зменшилася втричі

             зарядами збільшили втричі.                      Б  сила зменшилась у 9 разів

        2   один із зарядів зменшили втричі              В  сила збільшилась у 9 разів      

        3    знак одного заряду змінився                    Г  сила не змінилась

              на протилежний

 

7. Встановіть відповідність між наявністю заряду на тілі та її поясненням:

 

         1  позитивний                А  надлишок електронів

         2  негативний                Б  кількість електронів дорівнює кількості протонів

         3 відсутність заряду       В  нестача електронів

                                                   Г  надлишок атомів

 

8. Три однакові кулі з зарядами + 15 мкКл, - 6 мкКл і не заряджену привели в дотик. Потім їх розсунули на відстань. Які значення зарядів набули кулі? Скільки надлишкових чи недостатніх електронів стало на кожній кулі після дотику?

 

9. Два заряджених тіла взаємодіють з силою 9 мН. Визначте відстань між цими зарядами, якщо заряд першого тіла 1 нКл,  другого - 4 нКл.

 

 

2 ВАРІАНТ

 

 

1. Який заряд отримує скляна паличка, потерта о шовк?

 

А) негативний

Б) позитивний

В) не отримує заряду

Г) різний, в залежності від зовнішніх умов.

 

2. В замкнутій системі тіл загальний заряд …

 

А) збільшується

Б) зменшується

В) зберігається

Г) дорівнює 0.

 

3. Різнойменні заряди…

 

А) притягуються  

 

Б) відштовхуються

В) не взаємодіють

Г) спочатку відштовхуються, а потім притягуються

 

4. Елементарним зарядом називається заряд …

 

А) іону

Б) молекули

В) атома

Г) електрону.

 

5. Паличка після електризації набула заряд -  q. Який заряд набуло тіло, що натирали об паличку?

 

А) + 2 q

Б) – q  

В) не набуло  

Г) + q

 

 6. Встановіть відповідність між фізичною величиною та одиницею її вимірювання:

 

           1  Відстань                                           А  Кл

           2  Сила Кулона                                    Б   м

           3  Електричний заряд                         В   Н

                                                                        Г   Н/м

 

7. Встановіть відповідність між змінами величин та зміною сили взаємодії зарядів:

 

        1   відстань між двома точковими                А  сила збільшилася втричі

             зарядами зменшили втричі.                      Б  сила зменшилась у 9 разів

        2   заряди поміняли місцями                          В  сила збільшилась у 9 разів      

        3   один із зарядів збільшили втричі             Г  сила не змінилась

 

  8. Два заряджених тіла взаємодіють з силою 9 мН. Визначте заряд одного з цих тіл, якщо заряд, другого 4 нКл, а відстань між ними 2 мм.

 

9. Три однакові кулі з зарядами - 15 мкКл, + 6 мкКл і не заряджену привели в дотик. Потім їх розсунули на відстань. Які значення зарядів набули кулі? Скільки надлишкових чи недостатніх електронів стало на кожній кулі після дотику?

 

 

 

Дякую за співпрацю

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Інтернет-ресурси:: https://www.youtube.com/ http://www.slideshare.net/svett007/
  2. Навчальна програма. Фізика 7-9 класи, затверджена наказом Міністерства № 664 від 26.06.2012 року з урахуванням змін, затверджених наказом Міністерства від 07.06.2017 № 804
  3. Фізика: підручник для 8 класу загальноосвітніх навч.закл. / [В.Г. Бар’яхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова та ін ]; за ред.. В.Г. Бар’яхтар, С.О. Довгого. –Х. : Вид-во «Ранок», 2016.-256с.:іл..,фот.
  4.        Фурман А.В. Граф-схеми навчальних курсів у середній і вищій школі: [наук. вид.] / А.В.Фурман. – Тернопіль: НДІ МЕВО, 2009. – 44 с.
  5.        Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення:[монографія] / Анатолій Васильович Фурман. – К.: Правда Ярославичів, 1997. – 340 с.
  6. Фурман А.В. Теорія і практика розвивального підручника / Анатолій Васильович Фурман. -  - Тернопіль:  Економічна думка, 2004.- 288с.
  7.        Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект:[монографія] / Анатолій Васильович Фурман. – Тернопіль: Астон, 2007. – 164 с.

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Інші матеріали
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
5006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку