Розвиваюче заняття «Квест «Права та обов’язки дітей»
Мета:
-
вчити дітей розуміти поняття «права», «обов’язки»;
-
поглибити знання про свої права (згідно Конвенції про права дитини) та обов’язки;
-
розвивати увагу та логічне мислення;
-
викликати у дітей емоцію радості, сміх;
-
сприяти зняттю емоційного та психологічного напруження;
-
удосконалювати вміння знаходити предмети за дотиком;
-
зорієнтувати дітей, куди і до кого звертатися при вирішенні проблем порушення їх прав;
-
виховувати почуття власної гідності, впевненості у собі, колективізм.
Матеріал: написи імен дітей, ілюстрація «Сім’я» та «Лікар», пазли «Права дітей», сенсорна коробка «Медичне обладнання», гра «Судоку», звукозапис спокійної мелодії.
Хід заняття:
-
А чи чули ви таке слово «права»? Де ви його чули? Як це розуміти права?
Розповідь психолога.
-
Давним-давно на землі з’явилися люди. Одночасно з ними виникли питання, що люди можуть робити, а що ні; що зобов’язані виконувати, а що ні, на що вони мають право і на що не мають.
Не маючи відповідь на ці запитання, життя людей перетворилося на безлад. Конфлікти в той час вирішувались звичайними бійками – перемагав сильніший.
Тоді люди почали думати, як зробити так, щоб кожен знав, що можна робити, а що забороняється. Вони виробили систему правил поведінки і записали права людей. Ваші права записані у документі, який називається «Конвенція про права дитини».
-
Поруч із своїми правами люди ще й мають виконувати свої обов’язки. Які ви маєте права і які обов’язки є у вас ми сьогодні з вами дізнаємось. Ваше завдання добре запам’ятати їх, так як зараз про дотримання ваших прав піклуються всі працівники садочка, ваші батьки та наша держава – Україна.
-
Пропоную вам пройти квест, який так і називається «Права дітей». Хочете?
-
Під час квесту ми з вами будемо знаходити частини пазлу, а що вийде побачимо в кінці квесту.
Перша локація «Право на сім’ю»
-
Вам потрібно підійти до… Що ви там знайшли? (картинка «сім’я»).
-
Як ви вважаєте, що зображено на цьому малюнку? Я ви це зрозуміли?
-
Так, все вірно. Я хочу вас познайомити з першим правом, яке має кожна дитина – це право на сім’ю.
-
Кожна дитина має знати не лише свої права, а й обов’язки. Які ж обов’язки є у вашій сім’ї?
Вправа «Обов’язки родини» (розширювати знання дітей про свої обов’язки).
Друга локація «Право на ім’я»
-
Коли народжується в сім’ї дитина, всі батьки хочуть дати їй найкраще ім’я, бо ім’я людина носить все життя. Наступне ваше право – це право на ім’я. А у вас є своє ім’я?
Вправа «Знайди своє ім’я» (графічний запис дитячих імен). Діти відбирають, називають своє ім’я і розповідають , що означає їх ім’я (домашнє завдання).
Третя локація «Право на навчання»
-
Кожна дитина має право на навчання та отримання інформації. Ось ви ходите у садочок і багато чого дізнаєтесь, навчаєтесь. І ваші батьки та рідні також розповідають вам багато цікавої та корисної інформації.
Вправа «Судоку» (розвиток уваги та логічного мислення).
Кінезіологічна вправа «Козирьок, клас», «1,2»
Четверта локація «Право на відпочинок»
-
Всі діти мають право на відпочинок. Як ви любите відпочивати?
Гра «Розсміши» (викликати у дітей емоцію радості, сміх).
Психологічний етюд «Дерева засинають» (сприяти зняттю емоційного та психологічного напруження
П’ята локація «Право на медичну допомогу»
-
Вам потрібно підійти до … Що ви там знайшли? (картинка «лікар»).
-
Дивлячись на цю картинку, як ви гадаєте, на що ще діти мають право? Так, вірно, усі діти мають право на медичну допомогу.
-
Але поруч з правом на медичну допомогу у вас є обов'язок- дбайливо ставитися до свого здоров'я: одягатися по погоді, займатися спортом, більше їсти овочів та фруктів.
Вправа «Медичний кейс» (розвивати вміння знаходити предмети за дотиком).
Шоста локація «Право на захист»
-
Наступне право з яким ми познайомимось – це право на захист. Якщо вас хтось скривдив, зробив вам неприємне – ваш обов’язок розповісти про це батькам або вихователям. Адже ви маєте право на те, щоб вас захищали.
-
З вами не завжди можуть бути дорослі. Тому ваш обов’язок вміти захищатися самим. Знати, що робити у складних ситуаціях.
Бесіда «Що треба робити дитині, якщо вона загубилася. Правила СОС»
СТІЙ. Щойно дитина зрозуміла, що загубилася (не бачить дорослих з якими була або не впізнає місцевість) – потрібно негайно зупинитися!
Чим далі дитина відійде від місця зникнення – тим важче буде її знайти.
ОЗИРНИСЬ. Озирнись навкруги, можливо ти побачиш тих, з ким був.
СМІЛИВО ЗАКРИЧИ. Не бійся кричати та не бійся свого голосу. У цьому випадку це твоя зброя – використай її.
Поклич маму або тата, можливо вони тебе почують. Якщо цього не трапилось – залишайся на місці!
Більшість дітей соромляться кричати чи кликати на допомогу. Поясніть, що коли дитина відчуває небезпеку, не треба боятися та соромитися кричати. Відпрацюйте це з нею.
Сьома локація «Права свої я знаю, себе я захищаю»
-
Ми сьогодні з вами дізналися про свої та обов’язки. Пропоную вам створити свою квіточку на пельстках якої будуть записані знайомі вам права.
Творча робота «Квітка «Права дитини»
Підсумок.
У кожного з нас є права, і ми повинні добре їх знати та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов'язки.
Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших.