Заняття для дітей з розвитку зв’яного мовлення з використанням технології критичного мислення
«Зимова подорож»
Мета: Ознайомити дітей зі змінами в природі (холодно, морозно, земля вкривається снігом, ріки взялися кригою, дерева одягають «білі шапки» і «сплять» аж до весни і т.д.). Закріплювати знання дітей про характерні ознаки зими. Розвивати критичне мислення, мовлення, пізнавальну активність, здатність помічати красу живої природи, милуватися нею.
Учити дітей складати описові розповіді, відповідати на запитання повним реченням, збагатити словник дітей іменниками, прикметниками та дієсловами, узагальнювальними словами. Стежити за звуковимовою.
1 Організаційний момент:
Ви сьогодні рано встали
У садочок поспішали.
Одне одному посміхніться!
Тепер на мене подивіться.
Давайте разом привітаємось (діти вітаються).
Доброго ранку, доброго дня
Вітає усіх казкова дітвора:
«Бажаєм здоров’я, бажаєм добра!
Доброго ранку, доброго дня!»
11 Основна частина
1)Діти, я пропоную вам закрити очі, вслухатися й відчути звуки мелодії (звучить мелодія «Зима»). З якою порою року, судячи з прослуханої мелодії, ми тільки-но зустрілися? Чому?
2) «Асоціативний кущ»
Зима яка? Коли зима буває злою, доброю, веселою, сумною, страшною,…?
3) Я запрошую вас в зимову подорож. А на чому можна подорожувати?
Дидактична гра «Логічний потяг»
Вихователь. У нас є потяг, а до нього потрібно причепити вагончики. Кожен вагончик має свою картинку. Що намальовано на вагончиках Вагончики повинні з’єднуватися між собою (мати логічний зв’язок). Потяг наш називається «Зима». А зима яка?
Снігова
Що роблять із снігу?-сніговика
На кого схожий сніговик? Дівчинку
У дівчинки яка шубка? Тепла як у ведмедя
Де спить ведмідь ? барлозі-де барліг? У лісі
На що за формою схожий стовбур дерева? Лижі
А на чому ще катаються взимку?
4 «Буває-не буває»
А поки ми їдемо , я хочу з вами пограти у гру. Я буду називати вам по два слова ознаки, які відповідають якостям та діям снігу, а ви виберете правильний.
Сніг білий чи зелений? (білий) А коли сніг буває зеленим?
Сніг важкий чи легенький? (Легенький) А коли сніг буває важким?
Сніг гладкий чи пухнастий? (Пухнастий)…..?
Сніг гарячий чи холодний? (Холодний)….?
Сніг падає чи піднімається? (Падає)…..?
Сніг стрибає чи кружляє? (Кружляє)….?
5 «Звуки зими»
– А зараз, діти, ми зберемо звуки зими, і теж їх залишимо в музеї.
у – у – у – вітер,
р – р – р – сніг рипить,
цвірінь – цвірінь – горобчики цвірінчать,
шух – шух – відкидають сніг
металофон – бурульки падають
ха – ха – ха – веселий сміх малят.
6 Д/гра «Драбина протилежностей» (Прийом навпаки)
П: Діти, ви так багато знаєте про зиму, а весну із зимою не переплутаєте? Давайте піднімемося сходами протилежностей.
(імовірні відповіді дітей)
Взимку холодно, а весною тепло.
Взимку день короткий, а навесні стає все довшим і довшим.
Взимку сонце морозить, а навесні гріє.
Взимку замети високі, а навесні низькі.
Взимку небо похмуре, сіре, а навесні чисте, блакитне.
Взимку дерева сплять, а навесні прокидаються.
Взимку одягають шуби, а навесні куртки.
7 «Словесний портрет»
Намалюємо портрет зимової сніжинки словами.
Стаємо в коло, кидає вихователь м'яч.
Сніжинка яка? – маленька, м'якенька, холодна, блискуча, пухнаста, кришталева, срібна, весела, сумна, неслухняна, вилична, казкова, зачарована, ніжна, чудова, візерунчаста.
Сніжинка що робить? – лежить, падає, кружляє, спускається, танцює, пурхає, кружиться, тане, лягає, в'ється.
8 Складання синквейну
Звісно, зима це чарівна пора року.Багато поетів та письменників писали про зиму вірші, художники змальовували зиму у картинах. Я пропоную вам перетворитися у мисьменників і скласти синквейн про зиму. Давайте згадаємо, що таке синквейн?
В: Правильно, синквейн –це вірш без рими, який складається з 5 рядків.
В: Що позначає 1 рядок? А другий? т. д.
В: Почнемо складати синквейн за таблицею.
111 Заключна частина
Підсумок
— Що найбільше вам подобається взимку?
— Чи бажаєте, щоб зима залишилася назавжди? Чому?
-Чи сподобалась вам подорож? Що було найцікавіше? А чи були завдання складними для вас?