Розвивальні вправи для учнів початкових класів

Про матеріал

Даний матеріал містить вправи для підвищення якості візуального сприймання та пам`яті , ігри на концентрацію та переключення уваги. Буде корисним вчителям початкових класів для використання на уроках.

Перегляд файлу

                         Сприймання

 

 

 Сприймання – це  психічний  процес  відображення  в  мозгу  людини   предметів  та  явищ  у  цілому,  в  сукупності  всіх  їхніх  якостей  та  властивостей  при  безпосередній  дії  на  органи  чуття.

 

 Сприймання

 

 

 

 

Закони  сприймання     Види  сприймання                   Способи 

    Предметність                Сприймання  простору                Зорові

    Цілісність                      Сприймання  руху                       Слухові

    Структурність              Сприймання  часу                        Смакові

    Осмисленість                                                                       Нюхові

    Константність                                                                      Дотикові

                                                                                                  Больові

                                                                                                  Органічні 

                                                ВПРАВИ

для  підвищення  якості

візуального  сприймання  та  пам’яті

 

  • Вчитель  просить  учнів  згадати  свою  кімнату  в  квартирі  і  відповісти  на  запитання:

    Якого  кольору  підлога,  покривало  на  ліжку,  стіни?

    Учитель  просить  їх  згадати  інші  предмети,  які  є  в  кімнаті.

 

  • Вчитель  запрошує  одного  учня  стати  перед  класом.  Всі  решту повинні  уважно  подивитися  на  нього.  Потім  йому  пропонують вийти  з  кімнати,  а  всі,  хто  залишився,  повинні  детально  описати  в  чому  він  був  одягнений.

 

  • Вчитель  просить  дітей  закрити  очі  і  уявити  послідовно: 

      червоний  квадрат,  зелене  коло  і  синій  трикутник.

                   Потім  запитує  дітей:

  • яка  фігура  була  першою,  другою,  третьою?
  • якого  кольору  кожна  фігура?

 

      Вчитель  пропонує  учням  вправу  з  використанням  розфарбованих  складів.  Завдання  вчителя  допомогти  учням  розглядати групи  букв  як  ціле,  щоб  вони  могли  відтворювати  більш  довгі  слова.

 

                                             ВПРАВИ

для  розвитку  короткочасної

                          аудіальної  пам’яті  та  сприймання

 

        Вправа     Аудіальний  малюнок”.

        Вчитель  показує  учневі  набір  геометричних  фігур,  зображених на  рисунку,  і  пропонує  йому  описати  малюнок  лише  за  допомогою  слів.  Малюнок  бачить  тільки  учень,  якого  вибрали.

        Для  всіх  інших  учнів  класу – він  невідомий.  Всі  учні  класу малюють  на  аркушах  паперу  те,  що  почують  від  учня.  Правильність  малювання  визначається  за  точністю  відтворення  геометричних  фігур,  що  зображені  на  малюнку  та  правильністю  опису  даних  фігур  учнем.     

 

 

                         

 

                                                  Вправа 1. 

                    Мета:  розвивати  концентрацію  уваги.

 

    Вчитель  розміщує  на  столі  десять  різних  предметів.

   Після  цього  пропонує  учням  оглянути  їх  протягом  30  се-

   кунд.  Перед  тим,  як  вчитель  змінює  розташування    

   предметів,  учні  сидять  із  заплющеними  очима.

   Завдання  для  учнів:  визначити,  які  зміни  відбулися.

 

 

 

 

                                                    Вправа 2.

    Мета:  розвивати  обсяг  та  переключення  уваги.

 

    Учням  пропонується  уважно  оглянути  класну  кімнату  і  

     знайти  шість  предметів:

  • які  містять  геометричні  фігури  ( коло,  квадрат,  трикутник,  прямокутник);
  • які  мають  певне  забарвлення  (червоне, зелене і т. д. );
  • які  виготовлені  з  матеріалів  ( дерево, пластмаса, скло,

            метал).

      При  потребі  учнів  можна  поділити  на  групи.

 

                                     Вправа 3.

    Мета:  розширення  і  звуження  кутів  уваги.

 

    Учням  пропонується  уявити  собі  вітрину  магазину

    (продуктового,  канцелярського,  промислового)  і  

      перелічити уявлені  предмети,  які  вони  бачать  на  вітрині.   

     Перший  гравець  говорить  слово ,,  вітрина”,  а  наступний 

      відтворює побачену  річ  і  так  по  черзі.  Потім  вправа        

     проходить  в  зворотньому  порядку  від  якоїсь  найменшої  

      деталі  перейти  до  цілого.

 

 

                                     Вправа 4.

    Мета:  розвивати  концентрацію  уваги.

 

   Вправа  виконується  в  парах.  Вчитель  пропонує  учням 

   стати  обличчям  один  до  одного,  і  протягом  п’яти  секунд

   уважно  вивчити  зовнішність  один  одного.  Після  цього  

   учні  повертаються   спиною  один  до  одного  і  по  черзі  

   вголос описують  особливості  зовнішнього  вигляду  

   кожного  (колір  волосся,  очей,  деталі  одягу,  взуття  тощо).   

   Переможець  той ,хто  найбільш  точно  відтворить  побачені  

    деталі.

                                            Вправа 5.

   Мета:  розвивати  стійкість  і  концентрацію  уваги.

 

   Вчитель  пропонує  учням  якнайшвидше  викреслити  в  ко-

  лонці  будь – якого  тексту  букву  „ о”  чи  „ е”.  Успішність 

  виконання  завдання  оцінюється  за  часом  його  виконання

   і  кількістю  допущених  помилок. 

  Для  тренування  переключення  і  розподілу  уваги  завдання

  слід  змінити:  пропонується  викреслювати  одну  букву   

  вертикальною  рискою  ( наприклад,  букву  „ о” ),  а  іншу –  

  обводити  кружечком.

  Час  на  виконання  завдання – 15  хвилин.

 

                                          Вправа 6.

      Мета:  розвиток  концентрації  уваги.

 

   Вчитель  показує  учням  картку  з  намальованими  фігурами

  і  просить  їх  уважно  розглянути  її  протягом  2  хвилин.

  Завдання  для  учнів:  відтворити  якомога  точніше   

  намальовані  фігури  в  своїх  робочих  зошитах.

  Матеріал  до  завдання – картка  з  намальованими  фігурами

  За  кожну  правильно  відтворену  і  одночасно  правильно

  розташовану  фігуру  нараховується  1  бал.

 

                                          Вправа 7.

      Мета:  розвиток  концентрації  уваги.

 

   Вчитель  пропонує  учням  знайти  і  прочитати  слово,  що

  написане

 

                                                       

 

                                           О         М         О

                                       Л            К

                                                     О

Вчитель  може  сам  придумати  варіанти  слів  і  вносити  їх

в  коло.

 

                                               Вправа 8.

      Мета:  розвиток  концентрації  уваги.

 

  Вчитель  називає  слова,  а  діти  уважно  слухають.

                                    Набір  слів:

 

 ЯМА,  ОБРУЧ,  ДЕРЕВО,  КНИГА,  ОКО,

  КВІТКА,  ПАЛЬТО,  ОБРУЧ,  ЛІНІЙКА, КОРОБКА.

           Потім  вчитель  задає  запитання:

  • Яке  було  перше  слово?
  • Яке  слово  повторювалося  двічі?
  • Яке  слово  прозвучало  останнім?

   Визначається  точність  і  правильність  відтворення  слів.

 

                                       Вправа 9.

      Мета:  розвиток  концентрації  та  переключення  уваги.

 

     Вчитель  пропонує  дітям  уважно  розглянути    

     намальованого   чоловічка.

 

 

 

 

 

 

  •  
  •  
  •  

 

 

 

    Коли  діти  завершать  розглядати  малюнок,  їм  пропонуєть-

   ся  відповісти  на  наступні  запитання:

Скільки  на  малюнку  точок?

Скільки  на  малюнку  трикутників?

            Скільки  на  малюнку  ліній?

            Скільки  на  малюнку  прямокутників?

 

            Скільки  на  малюнку  квадратів?

   Діти  повинні  назвати  всі  частини  тіла  чоловічка,  що   

  складені  з  даних  фігур.  Потім  учні  разом  придумують      

  ім’я  намальованому  чоловічкові.

 

                                            Вправа 10.

                Мета:  розвиток  концентрації  та  переключення  уваги

 

                    Вчитель  пропонує  учням  поглянути  на  квадрат,   

                   заповнений  цифрами,  і  швидко  назвати  числа:  більшого  

                   розміру,  від  більшого  до  меншого,  меншого  розміру – від  

                     меншого  до   більшого.

8

2

1

10

6

2

11

9

12

8

3

13

5

3

7

6

4

12

11

10

7

9

1

13

5

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
1920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку