Розробка відкритої виховної години "Магія музичної краси"

Про матеріал

Дана розробка виховної години має на меті ознайомити учнів із видатними композиторами світу, їх музичними творами, як минулого, так і сьогодення. Виховання в учнів любові до прекрасного, формування естетичного смаку та розуміння значення музики у житті людини. Розвивати інтерес до музичного мистецтва, поваги до митців культури, любов до рідної землі.

Перегляд файлу

Тема. Магія музичної краси

 

Мета. Ознайомлення учнів із видатними композиторами. Виховання в учнів любові до прекрасного, формування естетичного смаку та розуміння значення музики у житті людини. Розвивати інтерес до музичного мистецтва, поваги до митців культури, любов до рідної землі.

 

                                                            Музика – єдина всесвітня мова, її не потрібно

                                                      перекладати, цією мовою душа говорить із душею.

                                                                                                       Бертольд  Авербах

 

 

(Звучить фонова музика)

 

Вступне слово вчителя      

Діти, сьогодні ми проводимо виховну годину на тему “Магія музичної краси”, присвячену Міжнародному дню музики, який відзначається 1 листопада. Метою цього виховного заходу є ознайомлення вас із видатними композиторами; виховання любові до прекрасного, формування естетичного смаку та розуміння значення музики у житті людини; розвивати інтерес до музичного мистецтва, поваги до митців культури, любов до рідної землі.

Музика - це один з видів мистецтва, який  відображає дійсність і є засобом пізнання життя. Вона відображає дійсність своєрідно, через художній, в даному випадку музичний, образ, сила якого в його узагальненні і глибокому емоціональному змісті. Кожний музичний твір має певний зміст, виражає певні ідеї, почуття, настрої людини. Тому мова піде сьогодні про музику.

 

 

Учень 1:        О, музико, благословенна будь!

З тобою я ніколи не прощався.

У дні журби та у часи спокут

Тобою кожен ранок починався.

Об тебе розбивалися віки,

Як списів рій об шоломи черлені.

Брини й сьогодні – чисто і знаменно

Із витоків прадавньої ріки.

 

Вчитель:         А чи всі ви любите музику? Щоб відповісти на це запитання, уявіть, що музика зникла з нашого життя, не звучить вона у концертних залах, оперних театрах, по радіо, у записах. Як би ми жили у такій гнітючій тиші? Як зблідло б наше життя?

 

Учень 2:        Музика – це мистецтво особливої емоційної сили, вона може не тільки впливати на наш настрій, а й проникати у внутрішній світ кожного з нас. Коли лине мелодія, то відчуваєш, що твоя душа тріпоче, ніби птах крилами, виривається з глибин і хоче злитися в одне ціле з яскравим, швидкоплинним, мінливим світом чарівних звуків. Яку велику силу має цей набір, здавалося б на перший погляд – простих звуків. Але яка таємниця захована в них, яке розмаїття стоїть за цим, яке неповторне, яке величне явище, створене людиною, зашифроване знаками, зігріте душею і оспіване, озвучене серцем.

 

Учень 3:       У кожного своя улюблена музика, яка надихає, радує, втішає.

 

Учень 4:        Кожна епоха породжувала свою музику. Але є музика, що стала надбанням світової культури. Бо вона змушує замислитись над життям, тривожить серце і душу своєю величчю та неповторністю, тож пориньмо у світ класичної музики, нехай у ваших серцях звучать акорди величі Баха, гармонії Моцарта, героїзму Бетховена, щирості Шопена, ніжності Штрауса, самобутності Лисенка та інших композиторів, якими захоплюється весь світ.

 

Учень 5:            Ні слова… лише пролітають

                           по клавішах тіні двох рук,

                           і струни роялю зітхають,

                           за звуком народжують звук.

 

Учень 6:        День змінює ніч, роки змінюють століття. А музика вічна… Саме музика Людвіга ван Бетховена здатна і сьогодні зачепити найтонші струни людської душі, і знайти своє місце в серці кожного. Вона зачаровує, надихає, підносить, вселяє надію і надає сили. У ній краса, велич, щастя.

 

Учень 7:           Самотності печать –

Трагедія сердець великих,

  Що смутком на чолі лежать…

  І тільки музика – як ліки.

Бо лиш душа, що вся – із ран,

Могуть вселенської любові,

Могли відкрити океан,

Що зветься в музиці – Бетховен.

 

(Перегляд фільму про Бетховена)

 

Вчитель:           Класична музика живе й сьогодні…Збирає найбільші концертні зали світу. Я вам трішки розкажу про сучасного угорського композитора і скрипаля, лауреата премії Еммі Едвіна Мартона, який народився в 1974 році на Закарпатті в Україні. Справжнє ім’я його – Лайош Едвін Чюрі.

    В 1983 році він закінчує Московську державну консерваторію імені П. І. Чайковського. Потім продовжував навчання в музичній академії ім. Ференца Ліста в Будапешті, в музичній школі Нью-Йорка та в музичній академії у Відні.

    Його музика звучить під час програм багатьох відомих фігуристів.

    У 2008 році представляв Росію і посів перше місце на Євробаченні разом з Дімою Біланом і Євгенієм Плющенком.

    Едвін Мартон визнаний першим скрипалем світу після перемоги в міжнародному конкурсі скрипалів. Саме після цього конкурсу він отримав право грати на легендарній скрипці самого Страдіварі, яку йому довічно «дала в оренду» Угорська республіка. Вартість скрипки - 4 млн. євро.

(Демонстрація відео із композиціями у виконанні Едвіна Мартона)

 

Вчитель:         А знаєте ви, що музика – це ліки?  Наш стрімкий і бурхливий час, який  сповнений стресами і хвилюваннями, активізує вчених різних галузей наук (медицини, валеології, психології, соціології, педагогіки та ін.) до пошуків способів зміцнення здоров’я людини. А здоров’я людини – це саме цінне і дороге , що вона має.

        Лікування музикою називають музикотерапією. Це один із перспективних сучасних методів лікування хворих із порушенням нервової системи. Доведено, що музика, завдяки своїй властивості впливати на внутрішній світ людини, допомагає хворим звільнитися від душевного дискомфорту, конфлікту, тривоги; коректує емоційний стан; може відновити душевний спокій, тобто позитивно впливати на психічне здоров’я людини.

         Цілющий вплив музики на організм людини був помічений ще на зорі цивілізації. Містичними легендами пояснювалось покращення самопочуття та настрою, зменшення болісних відчуттів, страху, повернення людині бадьорості, енергії під дією зачаровуючих звуків музики.

         Музика впливає на організм людини різнобічно. За даними науковців в результаті численних досліджень виявлено, що під впливом музики, такі психічні процеси, як пам’ять та орієнтація, покращуються на 45-50%, а увага - на 25-30%. Музика активізує розумові здібності, а також працездатність та зосередженість, здатна розвивати та підвищувати інтелект людини. Звукові вібрації стимулюють кровообіг, емоційний тонус. Під дією ритму активізується дихання, збільшується вентиляція легенів.

         За результатами досліджень багатьох науковців, тільки класична музика і головне, перш за все у живому виконанні, позитивно впливає на фізичний та психічний стан людини, на здоров’я хворих. У них не тільки знижується рівень артеріального тиску, а й відбуваються позитивні емоційні зміни.

        Але ж не всяка музика сприятливо впливає на організм людини. Сьогодні уяву підлітків і молоді полонить музика масової культури (рок, реп, поп та ін.).

 

(Демонстрація відео рок-композицій)

 

Вчитель:         Необхідно відмітити, що  сила звуку рок музики на рок-концертах надзвичайно велика  і  досягає 120 дБ, а загальновідомо, що смертельним для слуху людини є 160 дБ. Перші результати дій року проявляються в слуховому апараті людини. За даними професора B.C. Гуковича приблизно 40% любителів року 13-15 р. страждають слуховими шумами, а приблизно 60% 19-20 річних студентів виявляють ознаки туговухості. В перспективі це означає, що десь через 50 років країна може одержати суспільство глухих людей.

         Музикознавець Христофор Рюгер вважає придатною для психотерапії тільки класичну музику і категорично відхиляє сучасну поп- і рок-музику. Причому найкращий ефект виявлено тільки при дії програм, створених на основі милозвучних класичних і народних мелодій.

 

Учень 1:   З давніх часів спостережливі люди

                В звуки вслухались уважно усюди

                І примічали красиві й незвичні…

                Так інструменти з’явились музичні.

Учень 2:   Вони такі різні та іноді схожі:

                Звучати і грізно, і лагідно можуть,

                І високо, й низько, й далеко,

                Як вибухи грому, як клекіт лелеки…

 

Учень 3:   Вони намалюють без пензля картину,

                Вони зачарують звучанням людину.

                В руках музикантів на знак диригента

                Прокинуться і оживуть інструменти.

 

Вчитель:       А чи знаєте ви музичні інструменти? Зараз ми перевіримо це.

 

(Вчитель загадує загадки про музичні інструменти)

 


Як смичок струни торкнеться,
вона піснею озветься.
Дуже ніжну душу має,
що сміється і ридає.             (Скрипка)

 

Що плаче, а сліз не має?    (Скрипка)

 

Сім доріжок в неї є

Кожна голос подає,

Як гравець торкне всі сім,

Стане весело усім.              (Гітара)

 

Люблять мене, поважають,

Та б’ють мене, коли грають. (Барабан)

 

Паличка з дірками

І проворні пальці, –

Любо її слухають

В лісі на галявці.   (Сопілка)

 

Цьому інструменту мідному

Є місце на столі обідньому.   (Тарілки)

 

Україну прославляє,

Хоч не знає слів,

Тугу людям розганяє

Многострунний спів.

У похід її з собою

Брав козак Мамай,

Мов ясну леліяв зброву.

Хто вона: вгадай?  (Бандура)

 

Клавіатури чорно-білий ряд,

Педалі жовтим золотом горять…

Мене з собою не внесеш у футлярі.

З могутнім форте, ласкавим піано,

І тому є той надзвичайно правий,

Хто називає нас…        (Фортепіано)

 

На нашім інструменті

Є і струни, і педаль.

Хто ж він є? Безперечно,

Це – знайомий наш ...  (Рояль)

 

 


 

Вчитель:    А чи знаєте ви, який музичний інструмент є наймолодшим серед усіх інших? Цей інструмент має назву ханг – музичний інструмент нової ери. Розробили його у 2000 році Фелікс Ронер і Сабіна Шерер із Швейцарії м. Берн.

 

(Демонстрація відео про ХАНГ і прослуховування композицій із його використанням)

 

Але не завжди музику можна створювати за допомогою музичних інструментів. Говорять, що можливості людського голосу безмежні. І є люди, які навчилися використовувати його максимально. Наприклад, бітбоксери. Бітбокс – це мистецтво створення та імітації ритмічних рисунків (бітів) та мелодій за допомогою артикуляцій органами рота.

 

(Демонстрація відео – бітбокс)

 

Вчитель:     Говорячи про музику, як не згадати про пісню. Як же багато народ склав пісень. Пісня летіла у віки, вбираючи у себе мудрість століть, і поверталася до людей, даруючи віру, надію й любов. У пісні переплітаються смуток і радість, зустрічі й розлука, історія і мрії. А зараз ми трішки поговоримо про українську пісню.

Яке це диво дивне – українська народна пісня!

Яку владну силу таїть вона в собі!

А історія її така.

 

Легенда про пісню.

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії - владність, Польщу наділив Бог здатністю до торгівлі, італійські діти одержали хист до музики...

Обдарувавши усіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Була вона боса, одягнена у вишивану сорочку, а на волосі багрянів вінок з червоної калини.

  • Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
  • Я Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж.

Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті нема правди і волі.

- Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог зупинив її.

  • Є у мене дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.

Узяла дівчина Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.

І полинула по світу українська пісня: весела і сумна, про кохання і про розлуку.

 

(Звучить українська народна пісня)

 

Вчитель:     Проте українські пісні є у репертуарі і деяких іноземних гуртів. Вони не живуть в Україні, не співають для українців, але у своїх країнах хочуть показати, що українська пісня звучить особливо.

 На телебаченні у рубриці «24 факти про Україну» створено ТОП 3 українських пісень, яких співають іноземці. Ми розглянемо гурт, який зайняв 1 місце.

 

(Демонстрація відео про польський гурт «Еней»)

 

 Цей гурт «Еней» у грудні 2014 року заспівав пісню «Біля тополі», яку присвятив українським військовим, які загинули за Україну.

 

(Демонстрація відео пісні «Біля тополі» гурту «Еней»)

 Продовжуючи українську тематику, хочу показати вам фрагмент відео відомої у Англії кавер-групи «Пентатонікс», учасники якої всі свої хіти виконують без використання музичних інструментів. І хочу, щоб ви сказали, як цей гурт пов’язаний з Україною (очікувана відповідь – виконують англійську версію української народної пісні, музику до якої написав Микола Леонтович).

 

(Демонстрація відео)

 

Учень 4: Струмками в пісню голоси течуть,

Та без душі вони так мало значать,

А пісню ту далеко довго чуть,

В якій сміються пристрасті і плачуть.

То ж над землею лийся, пісне, знов,

Сій між людьми краси й добра насіння,

Гнів заколисуй і неси любов

Із покоління в нові покоління.

 

Вчитель:     Так, дійсно, існує величезна кількість музичних творів і пісень, у яких оспівується любов, дружба, журба, смуток, чекання, які присвячені певним людям, або певним подіям. А чи знаєте ви музичні композиції, які присвячені математичним термінам? Музикант Девід Макдональд записав, як звучить число Пі.

 

(Демонстрація відео)

 

Заключне слово вчителя    Наша виховна година добігає свого кінця. Ми поринули у багатогранний і неповторний світ музичного мистецтва. Який же він прекрасний. Тож, діти, не обмежуйтесь слуханням тільки сучасної музики. Класична музика допоможе вам збагатити свій духовний світ. Любіть і шануйте народну пісню, бо вона пройшла через віки і принесла нам мудрість нашого народу. Гітарист Джеммі Хендрикс сказав: “Музика сходить із неба. І з нею забувають про свій біль, і не можуть зробити боляче іншим”.

 

(Демонстрація відео «Можливості голосу безмежні»)

 

 Музика, як казка, музика — жива.

 І не треба серцю будь-які слова.

 В музиці — найвищі ніжні почуття.

 В ній любов і туга, та саме життя.

 Музика, як море, то штормить, то ні.

 Там знаходить серце рятівні вогні.

 Музика, як сонце, гріє нам серця,

 Їй нема початку і нема кінця.

 І чого не зможеш словом досягти,

 В музиці розкажеш щиру правду ти.

 

(Усі аудіо- та відеоматеріали можна скачати за посиланням https://drive.google.com/drive/folders/1cF8Si36y60mRK2r3Z_zw2YjAF2JYcJNG?usp=sharing )

1

 

Завантаження...
docx
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
2732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку