Конспект уроку з ЯДС
Дата: 15.03.23
Клас: 2
Тема: Ґрунт. Властивості ґрунту. Дослідження складу ґрунту.
Мета: уточнити і розширити уявлення учнів про ґрунт; дослідити склад ґрунту; показати його значення для живої природи і господарської діяльності людини; формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бажання піклуватися про природу своєї місцевості.
Обладнання: обладнання для проведення дослідів, ємкості з водою та ґрунтом, зразки ґрунту, малюнки, цеглинки LEGO, сигнальні картки, картки для самооцінювання.
Хід уроку:
І. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок.
1.1. Створення настрою
Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте успіхів!
Наші очі уважно дивляться і все …..(бачать)
Наші вуха уважно слухають і все……(чують)
Голова гарно…..(думає)
1.2. Хвилинка спостереження.
Мобільний синоптик.
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Яка сьогодні дата?
-
Який стан неба?
-
Яка температура повітря?
-
Чи є вітер? Який він?
-
Чи є опади?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Так або ні?»
Якщо відповідь «так», учні піднімають зелену цеглинку LEGO, якщо «ні» — червону цеглинку.
-
Гірські породи створила людина.
-
Більшість гірських порід на Землі перебувають у рідкому стані.
-
Газоподібна гірська порода – це нафта.
-
Корисні копалини належать до живої природи.
-
Корисні копалини – це гірські породи, які використовуються людьми.
-
Корисні копалини не вичерпуються.
-
Корисні копалини використовуються людьми в усіх галузях її життя.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності та повідомлення теми уроку.
1. Розгадай ребус.
-
Щоб дізнатися тему нашого уроку, ми разом з вами розгадаємо ребус та загадку.
-
Вправа «Мозковий штурм»
-
Як ви гадаєте, куди треба кинути зерно, щоб із нього виросла рослина?
-
Можливо, в асфальт? Вам стало смішно.
-
Дійсно, щоб виросла рослина, потрібна земля.
-
Слово «земля» багатозначне.
ЗЕМЛЯ - ПЛАНЕТА
ЗЕМЛЯ – ҐРУНТ
-
Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з ґрунтом. Ви дізнаєтеся, що таке ґрунт, з чого він складається, та для чого він нам потрібен.
IV. Сприймання нового матеріалу.
Ґрунт- це верхній, пухкий родючий шар земної поверхні. Головна властивість ґрунту — його родючість. Тобто здатність ґрунту забезпечувати рослини всім необхідним для життя: водою, повітрям, поживними речовинами.
- Сьогодні ми з вами розглянемо 3 основних типи ґрунту: чорнозем, глинистий, піщаний.
-
Перший тип ґрунту - це чорнозем, його ознаки такі: чорного кольору, грудочкова або зерниста структура, багатий на перегній, хороші повітряно-водні властивості, тобто добре пропускає повітря та воду. Його називають «чорним золотом». Український чорнозем визнаний найкращим у світі за кількістю поживних речовин.
-
Другий тип ґрунту глинистий. Ознаки: жовтогарячого або коричневого кольору, складається з дрібний часток, які мають форму пластинок, мають пори, які заповнюються водою, яка добре там утримується. У ґрунті пластинки щільно прилягають один до одного, тому погано пропускають повітря.
-
Третій тип ґрунту піщаний. Має жовтий колір, висока водопроникність крізь пісок, вода проходить швидше, ніж через глину, тому що пісок сипуча речовина, а глина щільна , яка складається з дуже дрібних частинок зліплених між собою. У ґрунті цього типу переважає велика частка піску.
-
Залежно від того, скільки в землі є глини, піску, перегною. Ґрунт набуває різного кольору від чорного до світло-сірого кольору.
-
Як утворюється перегній? Перегній утворюються внаслідок перегнивання решток рослин і тварин. Чим більше перегною тим він темніший та родючий.
-
Ґрунт складається з багатьох складників таких як: перегній, пісок, вода, повітря, глина і різні домішки.
Фізкультхвилинка
-
Практична робота. Проведення дослідів.
-
З чого складається ґрунт, дізнаємося детальніше коли проведемо досліди.
Дослід 1.
У склянку з водою опустіть грудочку ґрунту. Що ви спостерігаєте?
Висновок. До складу ґрунту входить повітря.
Дослід 2.
Дослід 2.
1. У склянку з водою опустіть грудочку ґрунту.
2. Збовтайте паличкою.
3. Що ви спостерігаєте?
На дні склянки утворився шар піску й шар глини.
Висновок. У ґрунті є пісок і глина.
Дослід 3.
-
Візьміть грудочку ґрунту та покладіть її на паперовий рушник.
-
Накрийте зверху рушником і притисніть.
-
Що ви помітили?
Висновок. У ґрунті є вода.
-
Робота з зошитом з друкованою основою.
Завдання 3. Записати з чого складається ґрунт.
-
Цікава інформація.
-
У ґрунті ростуть рослини, а також живуть деякі тварини. Наприклад, кроти, черв’яки. А такі тварини, як лисиці, борсуки, мишу, створюють нори під землею і мешкають там.
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Гра «Правда - неправда».
-Я буду говорити твердження. Якщо воно правдиве – ви сидите, якщо неправдиве, то потрібно встати.
-
Ґрунт – верхній родючий шар землі. (+)
-
У ґрунті ростуть рослини. (+)
-
Птахи живуть у ґрунті. (-)
-
Черв’яки живуть у ґрунті. (+)
-
Перегній надає ґрунту червоного кольору. (-)
-
Перегній – це відмерлі рештки рослин і тварин. (+)
-
У ґрунті немає води і повітря. (-)
-
У ґрунті є пісок і глина. (+)
-
Найкращий ґрунт чорнозем. (+)
-
В Україні немає чорноземів. (-)
-
Якщо ґрунт буде поживним, він дасть нам багатий урожай. (+)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
-
Самооцінювання
- А тепер оцініть свою роботу за допомогою цеглинок лего.
ЧЕРВОНА-підніміть червону цеглину хто вважає що на уроці все вдалося,
ЖОВТА-ті хто гарно працював на уроці але щось трішки не вдалося,
ЗЕЛЕНА-ті дітки яким потрібна була допомога.
VІІ. Домашнє завдання.
Дібрати прислів'я про ґрунт, землю-годувальницю.