Ґрунт. Властивості ґрунту. Дослідження складу ґрунту.

Про матеріал
Уточнити і розширити уявлення учнів про ґрунт; дослідити склад ґрунту; показати його значення для живої природи і господарської діяльності людини; формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бажання піклуватися про природу своєї місцевості.
Перегляд файлу

Конспект уроку з ЯДС
Дата: 15.03.23
Клас: 2
Тема: Ґрунт. Властивості ґрунту. Дослідження складу  ґрунту.

Мета: уточнити і розширити уявлення учнів про ґрунт; дослідити склад ґрунту; показати його значення для живої природи і господарської діяльності людини;  формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бажання піклуватися про природу своєї місцевості.

Обладнання: обладнання для проведення дослідів, ємкості з водою та ґрунтом, зразки ґрунту, малюнки, цеглинки LEGO, сигнальні картки, картки для самооцінювання.

 

Хід уроку:

І. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок.

1.1. Створення настрою

Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте успіхів!

Наші очі уважно дивляться і все …..(бачать)

Наші вуха уважно слухають і все……(чують)

Голова гарно…..(думає)

1.2.  Хвилинка спостереження.

Мобільний синоптик.

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яка сьогодні дата?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи є вітер? Який він?
  • Чи є опади?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа «Так або ні?»

Якщо відповідь «так», учні піднімають зелену цеглинку LEGO, якщо «ні» — червону цеглинку.

  1. Гірські породи створила людина.
  2. Більшість гірських порід на Землі перебувають у рідкому стані.
  3. Газоподібна гірська порода – це нафта.
  4. Корисні копалини належать до живої природи.
  5. Корисні копалини – це гірські породи, які використовуються людьми.
  6. Корисні копалини не вичерпуються.
  7. Корисні копалини використовуються людьми в усіх галузях її життя.

 

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності та повідомлення теми уроку.
1. Розгадай ребус.

  • G:\грунт\images.jpgЩоб дізнатися тему нашого уроку, ми разом з вами розгадаємо ребус  та загадку.

 

 

  1.          Вправа «Мозковий штурм»
  • Як ви гадаєте, куди треба кинути зерно, щоб із нього виросла рослина?
  • Можливо, в асфальт?  Вам стало смішно.
  • Дійсно, щоб виросла рослина, потрібна земля.
  • Слово «земля» багатозначне.

https://w2.chabad.org/media/images/188971.jpg?_i=_n5D0315AB1B76071025D278E74CDA342E ЗЕМЛЯ  - ПЛАНЕТА

Грунт, чернозём, плодородный грунт, земля — Купить в Киеве на Flagma.ua  #1027663 ЗЕМЛЯ – ҐРУНТ

  • Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з ґрунтом. Ви дізнаєтеся, що таке ґрунт, з чого він складається, та для чого він нам потрібен.

IV. Сприймання нового матеріалу.

Ґрунт- це верхній, пухкий родючий шар земної поверхні. Головна властивість ґрунту —   його родючість. Тобто здатність ґрунту забезпечувати рослини всім необхідним для життя: водою, повітрям, поживними речовинами.
- Сьогодні ми з вами розглянемо 3 основних типи ґрунту: чорнозем, глинистий, піщаний.

  • Перший тип  ґрунту - це чорнозем,  його ознаки такі: чорного кольору, грудочкова або зерниста структура, багатий на перегній, хороші повітряно-водні властивості, тобто добре пропускає повітря та воду. Його називають «чорним золотом». Український чорнозем визнаний найкращим у світі за кількістю поживних речовин.
  • Другий тип ґрунту глинистий. Ознаки: жовтогарячого або коричневого кольору, складається з дрібний часток, які мають форму пластинок,  мають пори, які заповнюються водою, яка добре там утримується. У ґрунті пластинки щільно прилягають один до одного, тому погано пропускають повітря.
  • Третій тип ґрунту піщаний. Має жовтий колір, висока водопроникність крізь пісок, вода проходить швидше, ніж через глину, тому що пісок сипуча речовина, а глина щільна , яка складається з дуже дрібних частинок зліплених між собою. У ґрунті цього типу переважає велика частка піску.
  • Залежно від того, скільки в землі є глини, піску, перегною. Ґрунт набуває різного кольору від чорного до світло-сірого кольору.
  • Як утворюється перегній?  Перегній утворюються внаслідок перегнивання решток рослин і тварин. Чим більше перегною тим він темніший та родючий.
  • Ґрунт складається  з багатьох складників таких як: перегній, пісок, вода, повітря, глина і різні домішки.

Фізкультхвилинка

  1. Практична робота. Проведення дослідів.
  • З чого складається ґрунт, дізнаємося детальніше коли проведемо досліди.

Дослід 1.

 У склянку з водою опустіть грудочку ґрунту. Що ви спостерігаєте?
Висновок. До складу ґрунту входить повітря.

Картинки по запросу стакан с водой клипарт Результат пошуку зображень за запитом "клипарт грунт"

     Дослід  2.

Дослід 2.

 1. У склянку з водою опустіть грудочку ґрунту.

2. Збовтайте паличкою.

3. Що ви спостерігаєте?

На дні склянки утворився шар піску й шар глини.

Висновок. У ґрунті є пісок і глина.


 

 

Дослід 3.

  1. Візьміть грудочку ґрунту та покладіть її на паперовий рушник.
  2. Накрийте зверху рушником і притисніть.
  3. Що ви помітили?

 Висновок. У ґрунті є вода.

  1. Робота з зошитом з друкованою основою.

Завдання 3. Записати з чого складається ґрунт.
 

  1. Цікава інформація.
  1. У ґрунті ростуть рослини, а також живуть деякі тварини. Наприклад, кроти, черв’яки.  А такі тварини, як лисиці, борсуки, мишу, створюють нори під землею і мешкають там.

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Гра «Правда - неправда».

-Я буду говорити твердження. Якщо воно правдиве – ви сидите, якщо неправдиве, то потрібно встати.

  • Ґрунт – верхній родючий шар землі. (+)
  • У ґрунті ростуть рослини. (+)
  • Птахи живуть у ґрунті. (-) 
  • Черв’яки живуть у ґрунті. (+)
  • Перегній надає ґрунту червоного кольору. (-)
  • Перегній – це відмерлі рештки рослин і тварин. (+)
  • У ґрунті немає води і повітря. (-)
  • У ґрунті є пісок і глина. (+)
  • Найкращий ґрунт чорнозем. (+)
  • В Україні немає чорноземів. (-)
  • Якщо ґрунт буде поживним, він дасть нам багатий урожай. (+)

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  1. Самооцінювання

- А тепер оцініть свою роботу за допомогою цеглинок лего.

ЧЕРВОНА-підніміть  червону  цеглину хто вважає що на уроці все вдалося,

ЖОВТА-ті хто  гарно працював на уроці але щось трішки не вдалося,

ЗЕЛЕНА-ті дітки яким потрібна була допомога.

VІІ. Домашнє завдання.

Дібрати прислів'я про ґрунт, землю-годувальницю.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терешкович Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 квітня 2023
Переглядів
4157
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку