Урок 13 7 клас
Тема. Київська держава (Русь-Україна) наприкінці Х- у першій половині ХІ ст.
Мета уроку: закріпити та систематизувати знання учнів про становлення та розвиток Київської держави наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.; удосконалювати вміння учнів ідентифікувати історичні явища за їх типовими ознаками, співвідносити історичні події, давати характеристику історичній особі, висловлювати думку; розвивати логічне мислення, вміння самостійної роботи; формувати національно-патріотичний світогляд учнів, інтерес до вітчизняної історії.
Обладнання: завдання для конкурсу, поле для «естафети», роздатковий матеріал, таблиця результатів турніру, мультимедійна система.
Тип уроку: історичний турнір.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку та мотивації учіння учнів.
Учитель. Доброго дня, шановні учні та гості!
Сьогодні у нас незвичайний урок. Усі ми – учасники історичного турніру, який проводиться за темою «Київська держава наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.». Київська держава – велика ранньофеодальна держава східнослов’янських племен, яка охоплює територію від Чорного до Білого моря, від Карпатських гір до Волги. Київська держава є колискою української народності. На міжнародній арені посіла одне з провідних місць. ЇЇ виникнення відносимо до ІХ ст. Сьогодні ми пройдемо тернистими шляхами формування та розквіту найдавнішої держави – Київської (Русі-України).
Отже, тема історичного турніру «Київська держава наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.».
Турнір цікавий, але водночас і складний, потребує глибоких знань, ерудиції, вміння швидко орієнтуватися, давати правильні та влучні відповіді, поважати думку іншого. Я впевнена, що саме це забезпечить кожній команді, а, отже, і кожному з Вас перемогу.
Гру буде оцінювати авторитетне журі, до складу якого входять (……) У нашій грі візьмуть участь дві команди учнів 7 класу.
Тож розпочинаємо гру, нехай перемагає сильніший!
Прошу капітанів команд підійти і шляхом жеребкування визначити, хто виступає першим.
Учитель. Отже, ми визначили, яка команда першою буде представляти себе. Вважаю не зайвим нагадати, правила проведення гри:
- вмій вислухати товариша;
- формулюй думку точно, логічно;
- відповідай чітко, використовуючи історичну термінологію;
- будь терплячим, не поспішай.
ІІІ Основна частина.
І конкурс. «Знайомство»
Кожна команда має представити себе, повідомити свою назву, девіз та ім'я капітана. (. Конкурс оцінюється в 2 бали). Час виступу – 1 хв.
Вчитель. Ось ми познайомились із командами. Шановне журі оцінює роботу команд, а ми переходимо до наступного завдання.
ІІ конкурс. «Бліц-турнір» .
Команди по черзі (згідно з жеребкуванням) задають по 10 запитань команді суперників. За кожну правильну відповідь -1 бал.
Вчитель. Молодці! Ви вдало почали змагання. Наступний конкурс «Криптограма»
ІІІ конкурс. «Криптограма».
Візьміть картку № 1 і розшифруйте назви головних напрямів розвитку зовнішньої торгівлі Київської Русі у першій половині ХІ ст. Відповідь оцінюється в 3 бали + (але ви маєте можливість подвоїти результат, якщо вважаєте з якими країнами велася торгівля.) Перш ніж розпочати роботу, уважно опрацюйте інструкцію.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
1 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
|
2 |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
|
3 |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
|
4 |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
|
Інструкція. Наприклад, візьмемо, число «24». Першу цифру «2» цього числа знаходимо у першому рядку таблиці, а цифру «4»-- у першому стовпчику. На перетині отримуємо літеру «Ц».
41;43;61;24;64;62;22;52 — Грецький (до Візантії)
12;11;72;23;12;13;22;52 — Залозний (до Кавказу й Арабського Сходу)
53;23;72;84;13;22;52 — Соляний (з країнами Центральної і Західної Європи).
Вчитель. Молодці! Гарно впорались із завданням.
ІV конкурс. «Словесний лабіринт»
На картці №2 серед довільного набору літер у рядку є слова. Знайдіть і підкресліть назви товарів, які Київська держава постачала на міжнародні ринки і ввозила, а також чим розраховувалася. (Правильна відповідь - 3 бали.)
Дспашурабівшуашарсхутроюцітп
Цовалапзброяуцуіщмедььавгжлр
Тамиприкрасиіззолотайсріблацмп
Вецоьшкуркилпошрпрянощідблрн
Вцнпкоштовнітканинилрвдльтгюгл
Парвіскоплпгшеолмідьорревинод
Оапаарабськіівізантійськімонетипт
Срібнізлиткиорвнпрарргррипаапрг
А зараз ми надаємо слово журі. Оголосіть, будь-ласка, результати попередніх 4 конкурсів. Дякуємо.
Переходимо до наступного конкурсу.
Вчитель. Наступний конкурс.
V конкурс. «Скринька архіваріуса»
На картці № 3 вміщено уривки з документів. Назвіть автора і назву документа. За правильну відповідь – 2 бали.
Документ 1. «Уб'є муж мужа, то мстити братові за брата, або синові за батька, або братовому синові, або сестриному синові. А якщо не буде кому мститися, то виплачувати 40 гривень за вбитого…»
Документ 2. «А коли ще він був живий, наставив він синів своїх, сказавши їм: «Осе я отходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і одної матері…. Тепер же поручаю я, замість себе стіл свій, Київ, найстаршому синові…Ізяславу… А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду-Переяслав….»
Документ 3. «…Повелів він робити церкви і ставити (їх) на місцях, де ото стояли кумири. І поставив він церкву Святого Василія (Великого) на пагорбі, де ото стояли куміри Перун та інші і де жертви приносили князь і люди. І почав він ставити по городах церкви, і попів (настановляти), і людей на хрещення приводити по всіх городах і селах…. І пославши (мужів своїх), став він у знатних людей дітей забирати і оддавати їх на учення книжне…»
Документ 4. «Заложив Ярослав город – великий Київ, а в города сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву Святої Софії, премудрості божої, митрополію…»
Вчитель. Молодці. Переходимо до наступного конкурсу.
VI конкурс. «Естафета»
Розкрийте зміст назв, термінів, розміщених у доріжці «Естафети». Час виконання 20 сек. Якщо команда не зможе відповісти, вона пропускає один хід. Перемагає та команда, яка першою дістанеться до фінішу. ( Один пройдений етап —1 бал.)
Дякую! Молодці! Наступний конкурс
VII конкурс. «Знавці культури Київської Русі»
Увага! Завдання командам: Дати характеристику культурній спадщині, яка зображена на дошці ( команди по черзі дають відповіді.) (Команда, яка не знає відповіді, пропускає хід). --1 бал
Молодці!
VIІІ конкурс. «Історичний персонаж»
Вчитель. Отже, діти, а зараз один із важливих моментів. Добігає кінця наша гра. І останній конкурс, який може вирішити результати гри. Тому я попрошу уважно подивитися на дошку і визначити, кого із київських князів зображено? Отже, команда «……….» дає характеристику__________, а команда «…………….» ____________. У конвертах знаходяться вислови щодо діяльності князів, але вони всі змішанні.
Ваше завдання : вибрати ті, які ,на вашу думку, характеризують вашого історичного діяча.
Команди колективно обговорюють завдання упродовж 3 хвилини і визначають по одному напрямку діяльності кожний член команди.
(Відповідь оцінюється у 5 балів.)
ІХ конкурс. «Картограф»
На контурній карті виконати завдання 1,2,3.. (на виконання 2 хвилини)
Шановні учні! Оцінки за останній конкурс я оголошу на наступному уроці.
Всі молодці. Прошу шановне журі оголосити результати конкурсу і переможців історичного турніру.
Вчитель
На турнірі завжди є переможці і є переможені. Сьогодні фортуна посміхнулася команді ___________ Вітаємо переможців .
Вчитель.
Отже, діти, усе має початок і кінець. Завершується наш історичний турнір. На початку уроку ми поставили перед собою завдання повторити і узагальнити знання за темою «Київська держава(Русь-Україна) наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.». Чи вдалося нам досягти мети, виконати завдання?
Рефлексія: -Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
-Що найбільше запам’яталось?
-Які висновки ви зробили?
Діти! Оцініть свою роботу на уроці. Прикріпивши до символічного «дерева знань» різнокольорові листочки .
Хто з вас вважає, що відповідав :
- на високий рівень 10- 12балів – зелені.
- На достатній рівень 7-9 балі - жовті
- на середній рівень 4-6 балів-червоні.
Отже, ви самі побачили результати нашої праці. Дякую.
А хто з учнів найкраще сьогодні працював на уроці? Дякую.
В історії княжої Русі-України чимало яскравих подій, які люди вивчають і осмислюють через багато віків. Пам'ятайте, що ви українці, нащадки тих хто заснував державу, столицею якої було м. Київ. Бути гідними слави предків – наш обов’язок .
Дякую всім за гарну роботу.