Русь-Україна урок за темами

Про матеріал
Тема. Київська держава (Русь-Україна) наприкінці Х- у першій половині ХІ ст.
Перегляд файлу

                                                           Урок  13                                                                   7 клас          

Тема.  Київська держава (Русь-Україна) наприкінці Х- у першій половині ХІ ст.

Мета уроку: закріпити та систематизувати знання учнів про становлення та розвиток Київської держави наприкінці Х – у першій половині  ХІ ст.; удосконалювати  вміння учнів ідентифікувати історичні явища за їх типовими ознаками, співвідносити історичні події, давати характеристику історичній особі, висловлювати  думку; розвивати  логічне мислення, вміння самостійної роботи; формувати національно-патріотичний світогляд учнів, інтерес до вітчизняної історії.

Обладнання: завдання для конкурсу, поле для «естафети», роздатковий матеріал, таблиця результатів турніру,  мультимедійна система.

Тип уроку:  історичний турнір. 

                                            Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку та мотивації учіння учнів.

 Учитель.   Доброго дня, шановні учні та гості!

Сьогодні  у нас незвичайний урок. Усі ми – учасники історичного турніру, який проводиться за темою «Київська держава  наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.». Київська держава – велика ранньофеодальна держава східнослов’янських племен, яка охоплює територію від Чорного до Білого моря, від Карпатських гір до Волги. Київська держава є колискою української народності. На міжнародній арені  посіла одне з провідних місць.  ЇЇ виникнення відносимо до ІХ ст. Сьогодні ми пройдемо тернистими шляхами формування та розквіту найдавнішої держави – Київської (Русі-України).

 Отже, тема  історичного турніру «Київська держава  наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.».

Турнір цікавий, але водночас і складний, потребує глибоких знань, ерудиції, вміння швидко орієнтуватися, давати правильні та влучні відповіді, поважати думку іншого.  Я впевнена, що саме це забезпечить  кожній команді, а, отже, і кожному з Вас перемогу.

 

Гру буде оцінювати  авторитетне журі, до складу якого входять (……)  У нашій грі візьмуть участь дві команди учнів 7 класу.           

 Тож розпочинаємо гру,  нехай перемагає сильніший!

     Прошу капітанів  команд підійти і шляхом жеребкування визначити, хто виступає першим.

Учитель. Отже, ми визначили, яка команда першою буде представляти себе. Вважаю не зайвим нагадати, правила проведення гри:

        - вмій вислухати товариша;

        - формулюй думку точно, логічно;

        - відповідай чітко, використовуючи історичну термінологію;

        - будь терплячим, не поспішай.

ІІІ Основна частина.

І конкурс. «Знайомство»

    Кожна команда має  представити себе, повідомити свою назву, девіз та ім'я капітана. (. Конкурс оцінюється в 2 бали).  Час виступу – 1 хв.

Вчитель. Ось ми познайомились із командами. Шановне журі оцінює  роботу команд, а ми переходимо  до  наступного завдання.

ІІ конкурс. «Бліц-турнір» .

Команди по черзі (згідно з жеребкуванням) задають по 10 запитань команді суперників. За кожну правильну відповідь -1 бал.

 Вчитель. Молодці! Ви вдало почали змагання.  Наступний конкурс «Криптограма»

ІІІ конкурс. «Криптограма».

Візьміть картку № 1 і розшифруйте назви головних напрямів розвитку  зовнішньої торгівлі Київської Русі у  першій половині  ХІ ст. Відповідь оцінюється в 3 бали + (але ви маєте можливість подвоїти результат, якщо вважаєте з якими країнами  велася торгівля.) Перш ніж розпочати роботу, уважно опрацюйте інструкцію.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

 

1

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

 

2

З

И

І

Ї

Й

К

Л

М

 

3

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

 

4

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

 

Інструкція. Наприклад,  візьмемо, число «24». Першу цифру «2» цього числа знаходимо у першому рядку таблиці, а цифру «4»-- у першому стовпчику. На перетині отримуємо літеру «Ц».

41;43;61;24;64;62;22;52 — Грецький (до Візантії)

12;11;72;23;12;13;22;52 — Залозний (до Кавказу й Арабського Сходу)

53;23;72;84;13;22;52 — Соляний (з країнами Центральної і Західної Європи).

 Вчитель.  Молодці! Гарно впорались із завданням.

ІV конкурс. «Словесний лабіринт»

      На картці  №2  серед довільного набору літер у рядку є слова. Знайдіть і підкресліть назви товарів, які Київська держава постачала на міжнародні ринки і  ввозила, а також чим розраховувалася.  (Правильна  відповідь - 3 бали.)

Дспашурабівшуашарсхутроюцітп

Цовалапзброяуцуіщмедььавгжлр

Тамиприкрасиіззолотайсріблацмп 

Вецоьшкуркилпошрпрянощідблрн

Вцнпкоштовнітканинилрвдльтгюгл

Парвіскоплпгшеолмідьорревинод

Оапаарабськіівізантійськімонетипт

Срібнізлиткиорвнпрарргррипаапрг

 А зараз ми надаємо слово журі. Оголосіть, будь-ласка, результати попередніх 4 конкурсів.  Дякуємо. 

 Переходимо до наступного конкурсу.

Вчитель. Наступний конкурс.

V конкурс. «Скринька архіваріуса»

 На картці  № 3  вміщено  уривки з документів. Назвіть автора і назву документа. За правильну відповідь – 2 бали.

Документ 1. «Уб'є муж мужа, то мстити братові за брата, або синові за батька, або братовому синові, або сестриному синові. А якщо не буде кому мститися, то виплачувати  40 гривень за вбитого…»

Документ 2. «А коли ще він був живий, наставив він  синів своїх, сказавши їм: «Осе  я отходжу  зі світу сього.  А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і одної матері….       Тепер же поручаю  я, замість себе стіл свій, Київ, найстаршому синові…Ізяславу…  А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду-Переяслав….» 

Документ 3. «…Повелів він робити церкви і ставити (їх) на місцях, де ото стояли кумири. І поставив він церкву Святого Василія (Великого) на пагорбі, де ото стояли куміри Перун та інші і де жертви приносили князь і люди. І почав  він ставити по городах церкви, і попів (настановляти), і людей на хрещення приводити  по всіх городах і селах….  І пославши (мужів своїх), став він у знатних  людей дітей забирати і оддавати їх на учення книжне…»

Документ 4. «Заложив Ярослав город – великий Київ, а в города  сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву Святої Софії, премудрості божої, митрополію…»

Вчитель. Молодці. Переходимо до наступного конкурсу.

VI конкурс. «Естафета»

Розкрийте зміст назв, термінів, розміщених у доріжці «Естафети». Час виконання 20 сек.  Якщо команда не зможе відповісти, вона пропускає один хід. Перемагає та команда, яка першою дістанеться до фінішу. ( Один пройдений етап —1 бал.)

 Дякую! Молодці!   Наступний конкурс

 

 

VII конкурс.  «Знавці культури Київської Русі»

Увага! Завдання командам: Дати характеристику культурній спадщині, яка зображена на дошці ( команди по черзі дають  відповіді.) (Команда, яка не знає відповіді, пропускає хід).  --1 бал

Молодці!

VIІІ конкурс. «Історичний персонаж»

 Вчитель. Отже, діти, а зараз один із важливих моментів. Добігає кінця наша гра. І останній конкурс, який може вирішити результати гри.  Тому я  попрошу уважно подивитися на дошку і визначити, кого із київських князів зображено?  Отже, команда «……….»  дає характеристику__________, а команда «…………….»   ____________.  У конвертах знаходяться  вислови щодо діяльності князів, але вони всі змішанні.

Ваше завдання :  вибрати ті, які ,на вашу думку, характеризують вашого історичного діяча.

 Команди колективно обговорюють завдання упродовж 3 хвилини і визначають  по одному напрямку діяльності  кожний член команди.

(Відповідь оцінюється у 5 балів.)

ІХ конкурс. «Картограф»

 На контурній карті  виконати завдання 1,2,3.. (на виконання 2 хвилини)

Шановні учні! Оцінки за останній конкурс я оголошу на наступному уроці.

Всі молодці. Прошу шановне журі оголосити результати конкурсу і переможців історичного турніру.

Вчитель

 На турнірі завжди є переможці і є переможені.  Сьогодні  фортуна посміхнулася  команді ___________ Вітаємо переможців .

Вчитель.

Отже, діти, усе має початок і кінець. Завершується наш історичний турнір. На початку  уроку ми поставили перед собою завдання повторити і узагальнити знання за темою «Київська держава(Русь-Україна)  наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.».  Чи вдалося нам досягти мети, виконати завдання?

 

 Рефлексія:        -Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

                              -Що найбільше запам’яталось?

                              -Які висновки ви зробили?

 

Діти! Оцініть свою роботу на уроці.  Прикріпивши до символічного  «дерева знань» різнокольорові листочки .

Хто з вас вважає, що  відповідав :

- на високий рівень 10- 12балів – зелені.

- На  достатній рівень  7-9 балі - жовті

- на середній рівень  4-6 балів-червоні.

 Отже, ви самі побачили результати нашої праці. Дякую.

А хто з учнів найкраще сьогодні працював на уроці? Дякую.

 

В історії княжої Русі-України чимало яскравих подій, які люди вивчають і осмислюють через багато віків. Пам'ятайте, що ви українці, нащадки тих хто заснував державу, столицею якої було м. Київ. Бути гідними слави предків – наш обов’язок .

Дякую всім за гарну роботу.

 

doc
Додано
7 серпня 2021
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку