Самостійні та контрольні роботи з біології (10 клас, профільний рівень) для семестрового та поточного оцінювання учнів. Запропоновані роботи у тестовій формі дозволять учителеві швидко оцінити рівень знань учнів та побачити прогалини у знаннях, на які слід звернути увагу.
Самостійна робота № 1
а) анатомія; б) цитологія; в) систематика.
2. Засновником зоології вважають:
а) Арістотеля; б) Гіппократа; в) Теофраста.
3. Основоположник систематики:
а) А. Везалій; б) К. Лінней; в) Т. Шванн.
4. Основоположник вчення про біосферу:
а) В.І.Вернадський; б) М.І.Вавилов; в) Г. Мендель.
5. Найдавніший метод біологічних досліджень:
а) моделювання; б) експеримент; в) спостереження.
6. Рівні організації живого розташовані по принципу:
а) ієрархії; б) систематики; в) єдності.
7. Найнижчий рівень організації живого:
а) молекулярний; б) клітинний; в) біосферний.
8. Найвищий рівень організації живого:
а) молекулярний; б) клітинний; в) біосферний.
9. Тканинний рівень організації живого вивчає наука:
а) гістологія; б) цитологія; в) систематика.
10. Окрема особина – це структурна одиниця:
а) клітинного рівня; б) тканинного рівня; в) організменного рівня.
11. Установіть відповідність між рівнями організації живої природи та їх ознаками:
А. молекулярний 1. Розмноження і передача спадкової інформації потомству
Б. організменний 2. Біологічний коло обіг речовин
В. біосферний 3. Функціонування організму як єдиного цілого
4. Хімічні реакції перетворення речовин і енергії
12. Що таке біогенні елементи? Яке їхнє значення для живих організмів?
13. Як відбувається концентрування хімічних елементів в живих організмах?
Самостійна робота
Елементний склад живих істот
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________ .
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________ .
Хімічний елемент |
Значення в клітині |
А Купрум |
1.Входить до складу зубної емалі |
Б Хлор |
2.Входить до складу всіх органічних речовин і води |
В Флуор |
3.Впливає на процеси росту живих організмів |
Г Бор |
4.Активізує роботу деяких ферментів |
Д Гідроген |
5.Входить до складу кісток та нуклеїнових кислот |
Е Сульфур |
6.Знижує чутливість організму до алергії |
|
7.Є складовою шлункового соку та регулює баланс води в організмі людини |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
Самостійна робота
Елементний склад живих істот
1.Скільки приблизно хімічних елементів періодичної системи міститься в клітинах живих організмів: а) 50; б) 70; в) 80; г) 90?
2.Чи існує певна відповідність між біологічною роллю елемента та його положенням у періодичній системі: а) так; б) ні.
3.Перерахуйте органогенні елементи. _______________________________ .
4.Мікроелементи – це _____________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________ .
5.Які хімічні елементи ми називаємо біогенними?
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________ .
6.Що може спричинити дефіцит навіть одного хімічного елемента: а) небезпеку для організму; б) втрату зору; в) втрату ваги; г) не несе значних змін в організмі.
7.Який хімічний елемент входить до складу гемоглобіну: а) Цинк; б) Магній; в)Молібден; г) Ферум?
8.Яке значення Мангану в живому організмі: а) впливає на швидкість синтезу білка в рослин; б) сприяє фотосинтезу, підвищує активність ферментів; в) входить до складу хлорофілу; г) входить до складу кісток, є компонентом нуклеїнових кісток.
9.Який хімічний елемент покращує роботу серця, регулює водно-сольовий обмін: а) Кальцій; б) Калій; в) Йод; г) Купрум?
10.Знайдіть відповідність між назвою хімічного елемента та його значенням у живій клітині:
Хімічний елемент Значення в клітині
А Купрум 1.Входить до складу зубної емалі
Б Хлор 2.Входить до складу всіх органічних речовин і води
В Флуор 3.Впливає на процеси росту живих організмів
Г Бор 4.Активізує роботу деяких ферментів
Д Гідроген 5.Входить до складу кісток та нуклеїнових кислот
Е Сульфур 6.Знижує чутливість організму до алергії
7.Є складовою шлункового соку та регулює баланс в води в організмі людини
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
Самостійна робота
Тема: Життя як біологічна категорія
Рівень 1 (1б)
Рівень 2 (2б)
Рівень 3 (3б)
Самостійна робота
Тема: Життя як біологічна категорія
Рівень 1 (1б)
1. Як у давнину люди поділяли навколишній світ?
2. Хто з філософів минулого робили спроби дати визначення життя?
3. На які царства К. Лінней розподілив живе?
4. Що є проміжним станом між живим і неживим?
5. Як називався погляд на природу, згідно з яким живі організми розглядались як механізми, що відрізняються від створених людиною лише складністю будови?
6. Як розглядають «життя» холісти?
7. Хто із учених дав таке визначення: «Життя – сукупність ієрархічно організованих систем, що мають внутрішню активність»?
Рівень 2 (2б)
Рівень 3 (3б)
9. Чому філософи так і не змогли дати визначення поняття «життя»? Спробуйте сформулювати власне визначення.
Самостійна робота № 2 по темі «Основні неорганічні сполуки в живих організмах»
1.Скільки виділяють основних класів неорганічних сполук:
А) 2; Б) 3; В)4; Г) 5.
2. Сполуки, що складаються з атомів двох типів, одним з яких є кисень:
А) оксиди; Б) кислоти; В) основи; Г) солі.
3. Гідроксильна група – це ознака:
А) оксидів; Б) кислот; В) солей; Г)основ.
4. H2S, HCl, HBr – це кислоти:
А) оксигеновмісні; Б) безоксигенові.
5. Знайдіть зайву сполуку у ряді:
А) SO3, N2O5, CaO, P2O5, Cl2O7;
Б) H2SO4, HNO3, H3PO4, HCl.
6. Із переліку речовин виберіть луги:
NaOH, Fe(OH)3, LiOH, KOH, Zn(OH)2.
7. Із переліку металів виберіть ті, які будуть реагувати із цинк сульфатом (ZnSO4). Запишіть рівняння реакцій.
Ca, Fe, Mg, Cu, Ag.
8. Виберіть рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості кислот:
А) H2SO4 + Ca(OH)2 → CaSO4 + 2H2O
Б) SO3 + H2O → H2SO4
B) 2 HCl + Mg → MgCl2 + H2
Г) 2HNO3 + BaO → Ba(NO3)2 + H2O
Д) CaCO3 →CaO + CO2
9. Здійснити перетвореня:
Метал → Оксид металу → Гідроксид (основа) → Сіль → Метал.
Самостійна робота № 2 по темі «Основні неорганічні сполуки в живих організмах»
1.Скільки виділяють основних класів неорганічних сполук:
А) 2; Б) 3; В)4; Г) 5.
2. Сполуки, що складаються з атомів двох типів, одним з яких є кисень:
А) оксиди; Б) кислоти; В) основи; Г) солі.
3. Гідроксильна група – це ознака:
А) оксидів; Б) кислот; В) солей; Г)основ.
4. H2S, HCl, HBr – це кислоти:
А) оксигеновмісні; Б) безоксигенові.
5. Знайдіть зайву сполуку у ряді:
А) SO3, N2O5, CaO, P2O5, Cl2O7;
Б) H2SO4, HNO3, H3PO4, HCl.
6. Із переліку речовин виберіть луги:
NaOH, Fe(OH)3, LiOH, KOH, Zn(OH)2.
7. Із переліку металів виберіть ті, які будуть реагувати із цинк сульфатом (ZnSO4). Запишіть рівняння реакцій.
Ca, Fe, Mg, Cu, Ag.
8. Виберіть рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості кислот:
А) H2SO4 + Ca(OH)2 → CaSO4 + 2H2O
Б) SO3 + H2O → H2SO4
B) 2 HCl + Mg → MgCl2 + H2
Г) 2HNO3 + BaO → Ba(NO3)2 + H2O
Д) CaCO3 →CaO + CO2
9. Здійснити перетвореня:
Метал → Оксид металу → Гідроксид (основа) → Сіль → Метал.
Контрольна робота 1
Варіант 1
А) Науковим фактом є лише те, що можна відтворити та підтвердити
Б) У ХІХ столітті експериментальний метод став провідним у біології
В) Метод спостереження дозволяє виявляти подібність та відмінності організмів і їхніх частин
Г) Моделювання – вища форма експерименту
8. Властивості полісахаридів:
А) зі збільшенням кількості мономерів розчинність зменшується і зникає солодкий смак
Б) безбарвні кристалічні речовини, які легко розчиняються у воді
В) мають солодкий смак
Г) здатність деяких вуглеводнів утворювати комплекси з білками і ліпідами
9. Особливості прокаріотичних клітин:
А) відсутність ядра, обмеженого оболонкою
Б) наявність у цитоплазмі різноманітних мембран
В) відсутність всередині клітини запасних речовин
Г) ДНК має форму кільця
10. Охарактеризуйте мітохондрії, їх будову та функції, стадії енергетичного обміну.
Контрольна робота 1
Варіант 2
А) Елементарною та структурною одиницею організмового рівня організації живої матерії є популяція
Б) Використання експериментального методу в біології пов’язане з ім’ям У. Гарвея
В) Основою описового методу є спостереження
Г) Взаємовідносини організмів і середовища вивчаються на організменому рівні організації живої матерії
8. Функції вуглеводів:
А) слугують для теплоізоляції організмів
Б) будівельний матеріал
В) джерело енергії для організмів
Г) регуляторна
9. Особливості еукаріотичних клітин:
А) наявність ядра
Б) відсутність ендоплазматичної мембрани
В) спадковий матеріал зберігається у нуклеоїді
Г) мають апарат Гольджі
10. Охарактеризуйте будову та функції пластидів, фотосинтез, його стадії.
Самостійна робота по темі «Вступ. Неорганічні та органічні речовини живих організмів»
Варіант 1
Виберіть правильну відповідь.
рівень коралами
рівень комаху
рівень
4.Організмовий Г. Фотоліз води
рівень Д. Нерестова міграція осетрових риб
Самостійна робота по темі «Вступ. Неорганічні та органічні речовини живих організмів»
Варіант 2
Виберіть правильну відповідь.
Д. Синтез імуноглобулінів
Контрольна робота 2
Варіант 1
1. Віруси містять:
а) тільки РНК; б) тільки ДНК; в) ДНК або РНК; г) тільки білки.
2. Одноклітинним еукаріотичним організмом є:
а) амеба; б) вольвокс; в) збудник чуми; г) збудник віспи.
3. У віріонах вірусів немає:
а) рецепторів; б) оболонки; в) рибосом; г) нуклеїнової кислоти.
4.Багатоклітинні організми без справжніх тканин:
а) водорості; б) гриби; в) комахи.
5. Клітини, здатні трансформуватися в різні типи біологічних тканин в організмі:
а) епітеліальні; б) стовбурові; в) регенераційні.
6. Група клітин, схожих за формою, розмірами, функціями, походженням і продуктами життєдіяльності – це:
а) колонія; б) система; в) тканина.
7. У рослин захисну функцію виконує:
а) епітеліальна тканина;
б) нервова тканина;
в) покривна тканина.
8. Кров, лімфа, хрящі, кістки належать до:
а) м’язевої тканини;
б) нервової тканини;
в) сполучної тканини.
9. Вид провідної тканини, що складається із судин і проводить воду і мінеральні речовини – це:
а) камбій; б) ксилема; в) паренхіма.
10.У процесі мейозу кросинговер відбувається у:
а) метафазі ІІ; б) профазі І; в) телофазі ІІ; г) анафазі ІІ.
11. Хромосомний набір соматичної клітини, у якому кожна хромосома має собі пару:
а) диплоїдний; б) гаплоїдний; в) гомологічний; г) негомологічний.
12. Незапланована загибель клітини – це:
а) апоптоз; б) некроз; в) автофагія; г) фагоцитоз.
13. Поділ клітини, результатом якого є утворення двох дочірніх клітин, у яких набір хромосом такий же як у материнській клітині:
а) мітоз; б) мейоз; в) амітоз.
14. Визначте послідовність дій у мейозі:
а) утворення галоїдної клітини;
б) утворення диплоїдної клітини;
в) кросинговер;
г) подвоєння ДНК.
15. Перерахуйте шляхи передачі бактеріальних хвороб..
16. Охарактеризуйте роль вірусів у житті людини.
Контрольна робота 2
Варіант 2
1. Клітини прокаріотів, які мають спіральну форму:
а) коки; б) спірили; в) вібріони; г) бацили
2. Колоніальним організмом є:
а) амеба; б) вольвокс; в) збудник чуми; г) збудник віспи
3. У клітинах бактерій немає:
а) цитоплазми; б) клітинної мембрани; в) клітинної стінки; г) ядра
а) черви; б) губки; в) гриби.
5. Водорості кріпляться до субстрату за допомогою:
а) щупалець; б) війок; в) ризоїдів.
6. Відновлення тканин – це:
а) диференціація; б) регенерація; в) адаптація.
7. Захисну функцію у тварин виконує:
а) епітеліальна тканина;
б) нервова тканина;
в) покривна тканина.
8. Наявність великої кількості міжклітинної речовини – це ознака:
а) м’язевої тканини;
б) нервової тканини;
в) сполучної тканини.
9. Кільце твірної тканини із видовжених клітин – це:
а) камбій; б) ксилема; в) паренхіма.
а) метафазі; б) профазі; в) телофазі; г) інтерфазі.
11. Рівнів компактизації або упакування молекули ДНК у хромосомі є:
а) 1; б) 3; в) 4; г) 5.
12. Запланована загибель клітини – це:
а) апоптоз; б) некроз; в) автофагія; г) фагоцитоз.
13. Поділ клітини, результатом якого є перехід клітини із диплоїдного стану в гаплоїдний:
а) мітоз; б) мейоз; в) амітоз.
14. Визначте послідовність дій у мітозі:
а) гомологічні пари хромосом розходяться до різних полюсів клітини;
б) починається спіралізація хроматину;
в) подвоюється кількість ДНК;
г) утворюються 2 дочірні клітини.
15 . Перерахуйте шляхи передачі ВІЛ-інфекції.
16. Охарактеризуйте роль бактерій у житті людини.
Самостійна робота по темі «Віруси. Бактерії»
Варіант І
1. Клітини прокаріотів, які мають спіральну форму:
а) коки;
б) спірили;
в) вібріони;
г) бацили
2. Збудником коров’ячого сказу є:
а) бактерія;
б) вірус;
в) пріон;
г) найпростіше
3. Колоніальним організмом є:
а) амеба;
б) вольвокс;
в) збудник чуми;
г) збудник віспи
4. У клітинах бактерій немає:
а) цитоплазми;
б) клітинної мембрани;
в) клітинної стінки;
г) ядра
5. Установіть відповідність між термінами й визначеннями.
1 Віруси |
А. Специфічні білкові молекули, патологічна конформація яких викликає |
2. Пріони |
Б. Наука, яка вивчає бактерії |
3 . Бактеріологія |
В. Наука, яка вивчає гриби |
4. Вірусологія |
Г. Неклітинні форми життя, які містять лише один тип нуклеїнової кислоти |
|
Д. Наука, яка вивчає віруси |
6. Розмістіть організми послідовно за розмірами від найменшого до найбільшого:
а) амеба;
б) збудник грипу;
в) збудник сальмонельозу;
г) вольвокс.
7. Перерахуйте шляхи передачі ВІЛ-інфекції.
8. Охарактеризуйте роль бактерій у житті людини.
Самостійна робота по темі «Віруси. Бактерії»
Варіант II
1. Віруси містять:
а) тільки РНК;
б) тільки ДНК;
в) ДНК або РНК;
г) тільки білки.
2. Збудником звичайного сказу є:
а) бактерія;
б) вірус;
в) пріон;
г) найпростіше.
3. Одноклітинним еукаріотичним організмом є:
а) амеба;
б) вольвокс;
в) збудник чуми;
г) збудник віспи.
4. У віріонах вірусів немає:
а) рецепторів;
б) оболонки;
в) рибосом;
г) нуклеїнової кислоти.
5. Установіть відповідність між термінами й визначеннями.
1. Віріон |
А. Організми, що можуть існувати в разі наявності в середовищі вільного кисню |
2. Спора |
Б. Позаклітинна форма існування вірусів |
3. Аероби |
В. Організми, що не можуть існувати в разі наявності в середовищі вільного кисню |
4. Анаероби |
Г. Форма існування бактерій, яка є стійкою до дії зовнішніх факторів |
|
Д. Організми, які живляться мертвими організмами та їхніми рештками |
6. Розмістіть організми послідовно за розмірами від найменшого до найбільшого:
а) збудник холери;
б) збудник віспи;
в) інфузорія-туфелька;
г) дизентерійна амеба.
7. Перерахуйте шляхи передачі бактеріальних хвороб.
8. Охарактеризуйте роль вірусів у житті людини.
Самостійна робота «Білки, жири, вуглеводи»
А) білки; Б) жири; В) вуглеводи.
2. Гемоглобін виконує функцію:
А) захисну; Б) транспортну; В) структурну.
3. Актин і міозин виконують функцію:
А) захисну; Б) структурну; В) скоротливу.
4. Фішер вивчав:
А) білки; Б) жири; В) вуглеводи.
5. Тільки з амінокислотних залишків складаються білки:
А) прості; Б) складні; В) змішані.
6. Речовини, що прискорюють реакції обміну речовин:
А) інгібітори; Б) ферменти; В) пептиди.
7. Здатність фермента каталізувати лише одну реакцію:
А) активність; Б) специфічність.
8. Речовини, які сповільнюють дію фермента:
А) інгібітори; Б) ферменти; В) пептиди.
9. Моносахариди – це :
А) білки; Б) жири; В) вуглеводи.
10. Гексози містять атомів Карбону:
А) 3; Б) 4; В)5; Г) 6.
11. Сахароза та лактоза – це представники:
А) моносахаридів; Б) дисахаридів; В) полісахаридів.
12. Гідрофобними речовинами є:
А) білки; Б) ліпіди; В) вуглеводи.
13. Встановіть відповідність між функціями ліпідів та їхнім описом.
1. Структурна |
А. Беруть участь в утворенні мембран клітин усіх органів і тканин, багатьох біологічно важливих сполук |
2.Енергетична |
Б. Беруть участь у механізмах підтримання постійної температури тіла. |
3.Терморегуляторна |
В. Служать запасними поживними речовинами. |
4.Захисна |
Г. Захищають органи від ударів і струсів, покривають тонким шаром листя рослин. |
|
Д. Є попередниками в біосинтезі гормонів. |
14. Установіть відповідність між назвами вуглеводнів та їхніми характеристиками.
1.Крохмаль |
А. Головний структурний полісахарид клітинних оболонок рослин, не розчиняється у воді, а лише набухає в ній. |
2.Глікоген |
Б. Запасний полісахарид, що міститься в тканинах тіла тварин і людини, накопичується в печінці, м’язах. |
3.Целюлоза |
В. Є основним запасним полісахаридом у рослин. |
4.Хітин |
Г. Основний компонент зовнішнього скелета членистоногих, входить до складу клітинної стінки грибів і бактерій. |
|
Д. Полісахарид, що міститься в бульбах і коренях жоржин, артишоків, кульбаб. |
Самостійна робота на тему «Мітоз. Мейоз.Цитотехнології»
Варіант 1
А) метафазі; Б) профазі; В) телофазі; Г) інтерфазі.
2. Рівнів компактизації або упакування молекули ДНК у хромосомі є:
А) 1; Б) 3; В) 4; Г) 5.
3. Запланована загибель клітини – це:
А) апоптоз; Б) некроз; В) автофагія; Г) фагоцитоз.
4. Поділ клітини, результатом якого є перехід клітини із диплоїдного стану в гаплоїдний:
А) мітоз; Б) мейоз; В) амітоз.
5. Визначте послідовність дій у мітозі:
А) гомологічні пари хромосом розходяться до різних полюсів клітини;
Б) починається спіралізація хроматину;
В) подвоюється кількість ДНК;
Г) утворюються 2 дочірні клітини.
6. Визначити послідовність пластичного обміну:
А) виконання синтезованими сполуками їхніх біологічних функцій;
Б) синтез «будівельних блоків» із проміжних сполук;
В) синтез макромолекул білків, нуклеїнових кислот, полісахаридів, жирів із «будівельних блоків»;
Г) синтез проміжних сполук із низькомолекулярних речовин. 7. Охарактеризуйте біологічне значення мітозу.
8. Перерахуйте основні положення сучасної клітинної теорії.
Самостійна робота на тему «Мітоз. Мейоз.Цитотехнології»
Варіант 2
А) метафазі ІІ; Б) профазі І; В) телофазі ІІ; Г) анафазі ІІ.
2. Хромосомний набір соматичної клітини, у якому кожна хромосома має собі пару:
А) диплоїдний; Б) гаплоїдний; В) гомологічний; Г) негомологічний.
3. Незапланована загибель клітини – це:
А) апоптоз; Б) некроз; В) автофагія; Г) фагоцитоз.
4. Поділ клітини, результатом якого є утворення двох дочірніх клітин, у яких набір хромосом такий же як у материнській клітині:
А) мітоз; Б) мейоз; В) амітоз.
5. Визначте послідовність дій у мейозі:
А) утворення галоїдної клітини;
Б) утворення диплоїдної клітини;
В) кросинговер;
Г) подвоєння ДНК.
6. Визначити послідовність пластичного обміну:
А) виконання синтезованими сполуками їхніх біологічних функцій;
Б) синтез «будівельних блоків» із проміжних сполук;
В) синтез макромолекул білків, нуклеїнових кислот, полісахаридів, жирів із «будівельних блоків»;
Г) синтез проміжних сполук із низькомолекулярних речовин. 7. Охарактеризуйте біологічне значення мейозу.
8. Перерахуйте і коротко охарактеризуйте основні цитотехнології.
Самостійна робота по темі «Тканини рослин і тварин»
Варіант 1
а) черви; б) губки; в) гриби.
2. Водорості кріпляться до субстрату за допомогою:
а) щупалець; б) війок; в) ризоїдів.
3. Відновлення тканин – це:
а) диференціація; б) регенерація; в) адаптація.
4. Захисну функцію у тварин виконує:
а) епітеліальна тканина;
б) нервова тканина;
в) покривна тканина.
5. Наявність великої кількості міжклітинної речовини – це ознака:
а) м’язевої тканини;
б) нервової тканини;
в) сполучної тканини.
6. Кільце твірної тканини із видовжених клітин – це:
а) камбій; б) ксилема; в) паренхіма.
Самостійна робота по темі «Тканини рослин і тварин»
Варіант 2
а) водорості; б) гриби; в) комахи.
2. Клітини, здатні трансформуватися в різні типи біологічних тканин в організмі:
а) епітеліальні; б) стовбурові; в) регенераційні.
3. Група клітин, схожих формою, розмірами, функціями, походженням і продуктами життєдіяльності – це:
а) колонія; б) система; в) тканина.
4. У рослин захисну функцію виконує:
а) епітеліальна тканина;
б) нервова тканина;
в) покривна тканина.
5. Кров, лімфа, хрящі, кістки належать до:
а) м’язевої тканини;
б) нервової тканини;
в) сполучної тканини.
6. Вид провідної тканини, що складається із судин і проводить воду і мінеральні речовини – це:
а) камбій; б) ксилема; в) паренхіма.
Самостійна робота
Тема: Вчені – біологи світу та України, їх внесок у науку
1.Хто вперше описав клітинну будову живих організмів та та першим побачив сперматозоїди, бактерії та найпростіших тварин?
2.Хто є засновником науки, що вивчає вимерлі організми?
3.Яку класифікацію щодо типів тіла запропонував Жорж Кюв’є?
4.Що в основу своєї класифікації поклав Карл Лінней?
5.Кого вважають основоположником еволюційної теорії?
6.Який вклад в науку вніс Джеймс Уотсон?
7.Вчення про біосферу належить:
а)М. І. Вавилову; б)Ф. Г. Кріку; в)В. І. Вернадському;
г)Г. Менделю?
8. Досліди якого вченого стали основою доведення того, що саме ДНК є носієм спадкової інформації:
а)Е. Зюсс; б)С. М. Гершензон; в)Е. Геккель; г)М. І. Вавилов?
9. Хто за допомогою дослідів довів, що бродіння – процес біологічний
а)М. Марчелло; б)Д. Едвард; в)Л. Пастер; г)Ч. Дарвін?
10. Дженеру Едварду належить відкриття: а)перше щеплення від сказу; б) метод запобігання захворюванню віспою; в)відкриття капілярного кровообігу; г)класифікація рослинного і тваринного світу?
11. Грегору Менделю належить: а) відкриття законів спадковості; б)започаткування молекулярної біології; в)виникнення ідей про єдність живого на Землі; г)виявлення центрів походження культурних рослин?
12. Термін «екологія» запровадив: а) Е. Зюсс; б)Е. Геккель;
в) М. Вавилов; г) Ж. Кюв’є
Самостійна робота
Тема: Вчені – біологи світу та України, їх внесок у науку
1.Хто вперше описав клітинну будову живих організмів та та першим побачив сперматозоїди, бактерії та найпростіших тварин?
2.Хто є засновником науки, що вивчає вимерлі організми?
3.Яку класифікацію щодо типів тіла запропонував Жорж Кюв’є?
4.Що в основу своєї класифікації поклав Карл Лінней?
5.Кого вважають основоположником еволюційної теорії?
6.Який вклад в науку вніс Джеймс Уотсон?
7.Вчення про біосферу належить:
а)М. І. Вавилову; б)Ф. Г. Кріку; в)В. І. Вернадському;
г)Г. Менделю?
8. Досліди якого вченого стали основою доведення того, що саме ДНК є носієм спадкової інформації:
а)Е. Зюсс; б)С. М. Гершензон; в)Е. Геккель; г)М. І. Вавилов?
9. Хто за допомогою дослідів довів, що бродіння – процес біологічний
а)М. Марчелло; б)Д. Едвард; в)Л. Пастер; г)Ч. Дарвін?
10. Дженеру Едварду належить відкриття: а)перше щеплення від сказу; б) метод запобігання захворюванню віспою; в)відкриття капілярного кровообігу; г)класифікація рослинного і тваринного світу?
11. Грегору Менделю належить: а) відкриття законів спадковості; б)започаткування молекулярної біології; в)виникнення ідей про єдність живого на Землі; г)виявлення центрів походження культурних рослин?
12. Термін «екологія» запровадив: а) Е. Зюсс; б)Е. Геккель; в) М. Вавилов; г) Ж. Кюв’є?
Самостійна робота
Властивості неорганічних речовин
І рівень
1. До гідрофільних сполук відносять: а) віск; б) амінокислота; в) олія;
г) ліпіди.
2. Молекули яких сполук складають внутрішні органели клітин беруть участь у її поділі та складають мембрану клітини: а) гідрофільні; б) гідрофобні;
в) амфіфільні.
3. Електроліти - ___________________________________________________
________________________________________________________________ .
4. Електроліти поділяють на: а)малі і великі; б)рідкі, тверді, газоподібні; в)молекулярні, атомні, йонні; г)сильні та слабкі.
5. Високомолекулярні електроліти, це: а)водні електроліти; б)поліелектроліти; в) неводні електроліти.
6. Гідрологічний цикл визначається у: а) колообігом води; б) значним запасом енергії; в) великою теплоємністю; г) високою теплопровідністю.
7. Чому водне середовище полегшує адаптацію тварин і рослин: а) через низьку теплоємність та теплопровідність; б) через інтенсивний колообіг речовин; в) через те, що бере участь у процесах гідролізу; г) через високу теплоємність та теплопровідність.
ІІ рівень
8. Наведіть приклади серед тваринних організмів, які б ілюстрували, що випаровування води супроводжується охолодженням організму.
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
______________________________________________________________ .
ІІІ рівень
9. Охарактеризувати біологічне значення води в клітинах живих організмів: тваринних та рослинних.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
Самостійна робота
Властивості неорганічних речовин
І рівень
1. До гідрофільних сполук відносять: а) віск; б) амінокислота; в) олія;
г) ліпіди.
2. Молекули яких сполук складають внутрішні органели клітин беруть участь у її поділі та складають мембрану клітини: а) гідрофільні; б) гідрофобні;
в) амфіфільні.
3. Електроліти - ___________________________________________________
________________________________________________________________ .
4. Електроліти поділяють на: а)малі і великі; б)рідкі, тверді, газоподібні; в)молекулярні, атомні, йонні; г)сильні та слабкі.
5. Високомолекулярні електроліти, це: а)водні електроліти; б)поліелектроліти; в) неводні електроліти.
6. Гідрологічний цикл визначається у: а) колообігом води; б) значним запасом енергії; в) великою теплоємністю; г) високою теплопровідністю.
7. Чому водне середовище полегшує адаптацію тварин і рослин: а) через низьку теплоємність та теплопровідність; б) через інтенсивний колообіг речовин; в) через те, що бере участь у процесах гідролізу; г) через високу теплоємність та теплопровідність.
ІІ рівень
8. Наведіть приклади серед тваринних організмів, які б ілюстрували, що випаровування води супроводжується охолодженням організму.
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
______________________________________________________________ .
ІІІ рівень
9. Охарактеризувати біологічне значення води в клітинах живих організмів: тваринних та рослинних.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
Самостійна робота по темі «Білки, жири, вуглеводи»
Варіант 1
Денатурація – це ………………………..
Самостійна робота по темі «Білки, жири, вуглеводи»
Варіант 2
Ренатурація – це ………………………