Сценарій проведення
заходів до Міжнародного дня рідної мови
під гаслом: «Нам чужого не треба! Нам лиш СВОЄ зберегти!»
Мета:
Оформлення: фойє школи, актова зала та класи, де відбуваються заходи протягом дня, оформлені у відповідній кольоровій гамі; учасникам прикріплюються емблеми з різнокольоровими стрічками; від місця у фойє, де відбувається відкриття дня, у різні боки ведуть коридорами різнокольорові стрічки із написаними на них назвами заходів і часом їх проведення.
Унаочнення: картки з коміксом, уподобайки для гри, чарунки із завданнями , тематичні постери, проектор для демонстрації презентації дня, різнокольорові смайлики та книжечки для оформлення фойє та класів, ватмани для складання сучасного літопису.
Перебіг заходів
І. Урочисте відкриття: мовний бум «Веселково, кольорово виграє українська мова»; комікс «(Не)весела історія про українську мову»
Музика 1
Танцювальна композиція «семи кольорів» веселки
(посередині – учитель («Веселка») тримає «основу» з прикріпленими
різнокольоровими стрічками)
«Веселка»:
Веселково, кольорово
Виграє нам українська мова,
Зачаровує нас із вами
Неповторними словами!
День веселково святкуймо –
Барви мови рідної цінуймо і шануймо!
«Червоний колір»:
Віншує мову українську вся учнівсько-вчительська громада,
Тож я вас на червону гостину запрошую, друзі, радо,
Ми зберемося в солодкому смачному колослові -
Візьмемо участь а акції «Солодкий смак моєї мови»!
«Жовтогарячий колір»:
А я проведу учнівсько-вчительські змагання «Мовні чарунки»,
Завдання на вас чекають у жовтогарячих обладунках.
«Жовтий колір»:
У мене буде жовта гра-руханка «Рідномовні впродобайки» цікаві,
При виконанні завдань треба буде обрати вподобайки яскраві.
«Зелений колір»:
Я презентую комікс незвичний –
Не дуже веселий, але глибоко патріотичний!
«Блакитний колір»:
У блакитних кольорах ми складемо літопис сучасний, незвичний,
Візьмемо інтерв’ю і попрацюємо у творчій майстерні лінгвістичній.
«Синій колір»:
У синіх кольорах буде конкурс тематичних постерів
«У серці з мовою українською – батьківською, материнською»
«Фіолетовий колір»:
А я вас запрошу на пісенний марафон, де разом з вами «фіолетово» поспіваємо
Під мелодії … на перший погляд… незвичні й сучасних виконавців згадаємо.
«Веселка»:
Як бачите, програма дня – насичена, на всі смаки собі всі заходи оберуть,
А щоб не сплутати - до цікавинок усіх вас кольорові стрілки приведуть!
(показує на стрілки, розвішані на стінах «змійкою» у напрямку класів, де відбуватимуться заходи)
«Веселка»:
Ми, українці, - діти синьо-жовтого неба,
І миролюбнішої нації у світі не знайти!
Нам чужого нічого не треба,
Нам лиш своє б зберегти!
Музика 2
Звучить реп, виходять хлопці (можна в камуфляжних костюмах, можна у вишиванках, у руках – портрети захисників української мови,
борців за її становлення й розвиток)
«Веселка»:
За мову боролися Нестор, Шевченко, Франко,
Котляревський, Леся, Олійник і Стус!
І зараз борня йде на Сході гаряча,
Пам’ятай про це, дівчино, не забудь, юначе!
Згадаймо української мови захисників –
ЇЇ палких прибічників і славних борців!
(Хлопці озвучують написане під портретами, по черзі виходять наперед – музику можна прикручувати, а потім робити голосно)
Кирило та Мефодій - автори абетки («кирилиці»)
Нестор Літописець – ченець, письменник, перший історик Руси-України
Іван Петрович Котляревський – зачинатель нової української літературної мови
Тарас Григорович Шевченко – основоположник сучасної української літературної мови
Пантелеймон Куліш – реформатор українського правопису
Борис Грінченко – автор словника української мови
Іван Франко – корифей українського слова
Леся Українка – корифей українського слова
Ліна Костенко – корифей українського слова тощо
«Веселка»:
У всі часи, як тільки українська писемність та мова з’явилися на світ,
Її хотіли вороги зневажити, знищити, але вона живе – сотні, тисячі літ!
Її, солов’їну, не розтоптати, її, калинову, нікому не здолати!
Музика 3
Звучить «Балада про мову», виходять дівчата (у вишиванках або теж у камуфляжних костюмах) і виконують танцювальну композицію
«Веселка»:
Так, мова рідна вічно жива!
Хай різнобарвно виграють її діаманти-слова!
Хай летять крізь роки і світи:
Усі «кольори» і «Веселка» разом:
«Нам чужого не треба,
Нам лиш своє зберегти!»
Музика 3
ІІ. Акція «Солодкий смак моєї мови»
Фойє оформлене у червоних кольорах (смайлики і паперові книжечки – на них після заходу учасники записують свої враження; кульки, стрічки та квіти)
«Червоний колір»:
Вас запрошую я, друзі, мовою посмакувати,
Бо ми любимо смаколики, але часто не знаємо, як їх називати!
(роздає усім бажаючим картки для гри)
У фойє стають у коло учні, вчителі; у великому кошику посередині – різні солодощі та фрукти; посередині, наприклад, завуч (бере з корзини смаколик); усі співають пісеньку й той, хто всередині, називає спочатку смаколик, потім віддає тому, в кого відповідна картка з назвою (наприклад, МАНДАРИН) - той тоді смаколик пестливо називає (наприклад, МАНДАРИНЧИК), з’їдає, бере з корзини інший і стає на середину – так продовжується, доки смаколики не закінчаться; назви на картках можуть повторюватися (тобто карток «ЦУКЕРКА» може бути декілька):
пісенька на мелодію гри «Коровай»:
Як на мови іменини
Ми смаколик принесли –
Отакої висоти,
Отакої ширини.
Ти смаколик обирай,
Кого хочеш, привітай!
Картки:
ШОКОЛАДНА ЦУКЕРКА
АПЕЛЬСИН (ПОМАРАНЧ)
ЛИМОН (ЦИТРИНА)
КІВІ
ЦУКЕРКА-ЛЬОДЯНИК
МАНДАРИН
СІК
ЛИМОНАД
ЯБЛУКО
ПЛИТКА ШОКОЛАДУ (ШОКОЛАД)
ПИРІГ
БАНАН
КРУЧЕНИК ІЗ ВАРЕННЯМ
ЗЕФІР
ЛУКУМ
ЦУКРОВА ВАТА
ХАЛВА
МАРЦИПАН
КУКУРУДЗЯНІ ПАЛИЧКИ тощо…
«Червоний колір»:
Ой, як ми посмакували, усі назви смаколиків повивчали,
Тож бажаю й далі соковитими словами смакувати, мову рідну добре знати!
ІІІ. Мовні чарунки «Хто кого?» (батли між учнями та вчителями)
Фойє оформлене у жовтогарячих кольорах (смайлики і паперові книжечки – на них після заходу учасники записують свої враження; кульки, стрічки та квіти).
На великій дошці – пронумеровані соти (чарунки), до яких прикріплюватимуться картки з відновленими прислів’ями (шість номерів чарунок, посередині – соняшник)
«Жовтогарячий колір»:
Друзі! Я пропоную вам гру – «Хто кого?» - мовні чарунки,
Вам необхідно «вдягти» жовтогарячі соти в прислів’я-обладунки,
А зараз, команди учнів та вчителів, себе презентуйте,
Колективний дружній запал усі разом відчуйте!
Презентація команд (у довільній формі)
Варіанти презентацій:
Команда вчителів:
Наша команда «Словограй»,
Ти за нас уболівай!
(піднімають літери)
С – сильні,
Л – людяні,
О – окрилені,
В – веселі,
О – осяйні – я і ти!
Г – гарні,
Р – розумні,
А – амбіційні
Й - й дуже хочемо перемогти!
Команда учнів:
Ми з команди «Аси-Класи»,
Ми не схибимо ні разу!
(складають квітку з пелюсток із літерами)
А – артистичні,
С – самостійні
И – Й цікаві,
К – кмітливі,
Л – любимо добірне слово,
А – азартні,
С – славні
И – Й шануємо рідну мову!
«Жовтогарячий колір»:
А малі яскраві «соняшничата»
Підготували для вас загадок багато,
Вам необхідно не просто їх розгадати,
Але ще й прислів’я відповідне підібрати!
Музика 4
Композиція першокласників «Соняшник» (їх шестеро, на голові в кожного шапочка – великий сонях із номером, а під ним – загадки)
«Жовтогарячий колір»:
Тож, шановні учасники, «соняшничаток» оберіть
І прислів’я українські на чарунках розмістіть!
По черзі обирають «соняшничат», виводять на середину, зачитують уголос загадки, відповідають на запитання, потім підбирають відповідну сентенцію
(із запропонованих на окремих картках-чарунках)
і прикріплюють її на табло (великі соти)
Загадки:
Чарунки:
Слід той не зможуть змести сиві і славні століття (Г.Орел).
«Жовтогарячий колір»:
Золоті, сонячні прислів’я на чарунках ожили,
Щоб ми мудрою мовою окрилені завжди були,
Тож переможців – команду … - привітаймо
І всі разом у глибини знань далі вирушаймо!
ІV. Гра-руханка «Рідномовні вподобайки» (у форматі квесту)
Фойє оформлене у жовтих кольорах (смайлики і паперові книжечки – на них після заходу учасники записують свої враження; кульки, стрічки та квіти).
У різних секторах шкільного приміщення знаходяться три групи завдань (по 10):
для 1-4 класів, 5-8 класів та 9-11 класів;
до кожної з цих груп ведуть кольорові (синьо-жовті, червоні й сині) стрілки;
завдання: поставити відповідну вподобайку біля кожного запитання
«Жовтий колір»:
Три команди є у нас:
Класи 1-4 (синьо-жовті), 5-8(червоні) та 9-11(сині)!
Розпочнемо відразу:
Уподобайки розберіть,
Біля завдання прикріпіть
І не затримуйтесь ні на мить!
(команди мають по 20 уподобайок, які прикріплять біля запитання, після чого отримають на місці від координатора гри кульку, примчать назад і віддадуть «Жовтому кольору»)
Синьо-жовті:
Слова «АПЕЛЬСИН», «ЗОЛОТИНКА», «ВЕЧІР» - це іменники?
На місці крапок у всіх цих словах пишеться знак м’якшення?
М’ЯЧ., ДОН.КА, НІЧ.КА
«ДОБРИВЕЧІР», «ДОБРИЙ РАНОК», «ДЯКУЮ» - це слова ввічливості?
Усі ці слова пишуться з великої літери?
РІЧКА ДНІПРО, МІСТО КИЇВ, ГОРА ГОВЕРЛА
У даному реченні є фразеологізм?
НАКИВАВ П’ЯТАМИ ЗІ ШКОЛИ.
ІВАНОВИЧ – це слово має середній рід?
Усі ці слова пишуться з подвоєнням?
КОЛОС.Я, ПРИЛАД.Я, ЗНАН.Я
ЩО ПОСІЄШ – ТЕ Й …
Кінець прислів’я – «ОТРИМАЄШ»?
Іменник «ЗЕРНО» в давальному відмінку – «ЗЕРНОМ»?
Слово «ДЕНЬ» ділиться на склади?
Червоні:
Учителька покликала ОНИЩЕНКА. Це ж був хлопчик, а не дівчинка?
СВІТЛИЙ-ТЕМНИЙ – це синоніми?
ВЕСЕЛИЙ-ВЕСЕЛІИЙ-НАЙВЕСЕЛІШИЙ – це ступені порівняння прислівників?
У слові ЛІТЕЧКО є зменшувально-пестливий суфікс?
ВИГУК належить до службових частин мови?
У кінці ОКЛИЧНОГО РЕЧЕННЯ ставиться знак оклику?
Форма ВІДПОВІДНО ДО є правильною?
Синонімами до слова БАРАБОЛЯ є бульба, картопля?
У слові ДОЧКА наголос падає на перший склад?
ГРОМАДСЬКИЙ і ГРОМАДЯНСЬКИЙ – це слова-пароніми?
Сині:
ХУДОЖНІЙ, НАУКОВИЙ, РОЗПОВІДЬ, РОЗДУМ, ПУБЛІЦИСТИЧНИЙ…
Усі з перелічених – це стилі мовлення?
ЗГІДНО З, ВІДПОВІДНО ДО – це мовні кліше?
М’який знак треба писати на місці обох пропусків у словах:
пробиваєт..ся промін..чик ?
Правильно утворено всі імена по батькові в рядку?
В’ячеславівна, Євгенович, Кузьмич
У слові ЛУК’ЯН і похідних від нього вживається м’який знак?
Слова СВЯТО, СВЯЩЕННИЙ, СВЯТКОВИЙ є спільнокореневими?
Упродовж місяця й на протязі місяця – можна вживати обидва варіанти?
Літеру и на місці пропуску треба писати в усіх словах у рядку?
пр..буток, пр..крашений, пр..своїти
Доброзичливість, як засвідчує перське прислів’я, є тією коштовністю людських стосунків, яку даровано не тому, хто її отримує, а тому, хто її дає.
Це речення є складним багатокомпонентним?
Не тікай від мене у світ своїх ілюзій.
Це речення односкладне (неозначено-особове)?
«Жовтий колір»:
Переможці є у нас –
Це …. клас!
V. Презентація комікса «(Не)весела історія про українську мову»
Клас оформлений у зелених кольорах (смайлики і паперові книжечки – на них після заходу учасники записують свої враження; кульки, стрічки та квіти);
на дошці – написи; може відбуватися демонстрація на великому екрані, прослуховування по радіо чи з сайту Українського радіо
«Зелений колір» демонструє комікс «(Не)весела історія про українську мову» (на великих аркушах); озвучує «кадри» і прикріплює їх на дошці (або на стіні), а в кінці – розміщує хронологію заборон української мови (на окремих аркушах)
VІ. Інтерв’юера-творча майстерня «Наш сучасний літопис – для майбутнього»
Фойє оформлене у блакитних кольорах (смайлики і паперові книжечки – на них після заходу учасники записують свої враження; кульки, стрічки та квіти);
на стінах розвішані «сувої» для написання літопису,
по колу ходять «журналісти» й беруть інтерв’ю у школярів, учителів, батьків, працівників школи; відповіді на запитання спочатку озвучуються, а потім фіксуються на згортках (сувоях), прикріплених до одного великого ватмана (відповіді мають бути розгорненими, повними, цікавими)
«Блакитний колір»:
А зараз – інтерв’юера – сучасний літопис для майбутнього цікавий,
Бо ми очікуємо відповідей відвертих, насичених вишуканою мовою, яскравих!
Запитання для інтерв’юери:
«Блакитний колір»:
Ми дякуємо всім, хто небайдужим і відвертим був із нами,
Тож до майбутнього – вперед – рідномовними стежками!
VІІ. Конкурс тематичних постерів « У серці з мовою українською – батьківською, материнською»
Фойє оформлене у синіх кольорах (смайлики і паперові книжечки – на них після заходу учасники записують свої враження; кульки, стрічки та квіти);
на стінах розвішані тематичні постери
Музика 5
«Синій колір»:
Щоб у серці пронести незгасну любов до рідного слова
Й показати свою повагу до української мови,
Ви взяли участь у конкурсі постерів
«У серці з мовою українською – батьківською й материнською!»
Тож, шановні друзі, фішками за кращий постер проголосуймо
Й оплесків для цих шедеврів думки й творчості не шкодуймо!
VІІІ. Пісенний марафон «Про українську – по-сучасному» (парад виконавців перероблених сучасних пісень)
Фойє оформлене у фіолетових кольорах (смайлики і паперові книжечки – на них після заходу учасники записують свої враження; кульки, стрічки та квіти)
«Фіолетовий колір»:
Поспіваймо, повеселімося, порадіймо -
Мову рідну в сучасних мелодіях злеліймо!
(групами, парами, соло виконують школярі, вчителі, батьки пісні про українську мову)
«О мово рідна» (на мелодію пісні Ірини Білик «Мы будем вместе»)
З мовою живу, з мовою люблю,
З мовою у серці біль свій розділю,
Мрію і співаю з нею я завжди,
З мовою лечу в незвідані світи.
Приспів:
О мово рідна! Я знаю:
Таких, як ти, не буває,
Таких, як ти, не втрачають,
Ми будем разом, я знаю!
О мово рідна! Я знаю:
Таких, як ти, не буває,
Таких, як ти, не втрачають,
Ми будем разом, я знаю!
Мова – цілий світ, промені – слова,
Тисячна історія твоя жива.
Бережімо мову ми для поколінь,
Хай її вивчають наші доня й син!
Приспів:
О мово рідна! Я знаю:
Таких, як ти, не буває,
Таких, як ти, не втрачають,
Ми будем разом, я знаю!
О мово рідна! Я знаю:
Таких, як ти, не буває,
Таких, як ти, не втрачають,
Ми будем разом, я знаю!
«Слова» (на мелодію пісні Олега Винника «Ніно»)
Пам’ятаю, як малим я був,
Українську мову я почув,
Закохався вмить з перших звуків в неї я,
У чарівні диво-передзвони.
Приспів:
Слова – мова ожива,
Житиме в віках,
Ми ж бо обираєм шлях!
Вона – думка осяйна,
Вітер наш надій,
Хай летить на крилах мрій!
Потім я ішов – за кроком крок –
До твоїх незвіданих зірок,
А твоя краса осявала небеса,
Стиглим виноградом наливалась!
Приспів:
Слова – мова ожива,
Житиме в віках,
Ми ж бо обираєм шлях!
Вона – думка осяйна,
Вітер наш надій,
Хай летить на крилах мрій!
«Мову рідну я люблю» (на мелодію пісні Дзідзьо «Каділлак»)
З українською дружу,
Чесно, друзі, вам скажу,
Що без мови я – слабак,
Тож на витівки мастак!
Мову рідну я люблю,
Українськую свою,
І люблю книжки, як є,
Телефони – не моє!
Приспів:
Я такий увесь крутий,
Мовознавець ще й який,
Волю я словам даю,
Без книжок не їм, не сплю!
Я такий увесь крутий,
Мовознавець ще й який,
Волю я словам даю,
Без книжок не їм, не сплю!
Хай сміються з мене ті,
Хто до мови «не святі»,
Хто стидається свого,
Не вивчає хто його!
Не любити своє – гріх:
Буде горе, а не сміх.
Треба знати всім святу
Мову рідну, золоту!
Приспів:
Я такий увесь крутий,
Мовознавець ще й який,
Волю я словам даю,
Без книжок не їм, не сплю!
Я такий увесь крутий,
Мовознавець ще й який,
Волю я словам даю,
Без книжок не їм, не сплю!
«Фантастична мова» (на мелодію пісні Таяни «Фантастична жінка»)
Як тобі, як тобі, як тобі пощастило,
Тепер ти знаєш, як це – мати крила,
Тепер ти знаєш, як це – знати мову,
Як тобі, як тобі, як тобі пощастило,
Бо більше життя на світі немає,
А наші серця любов’ю палають,
Бо розум – це мрія, а мова – стихія!
Приспів:
Фантастична мова – мова кольорова,
Молодь обирає шлях святих надій!
Жити треба в серці з миром і любов’ю,
Молодь обирає зірку своїх мрій!
Як тобі, як тобі, як тобі пощастило,
Бо мова для людини – справжнє диво,
І жити без неї ніяк неможливо,
Як тобі, як тобі, як тобі пощастило,
Любить українську усіх закликаєм,
Хай щастя й любов веселкою грає,
Бо розум – це мрія, а мова – стихія!
Приспів:
Фантастична мова – мова кольорова,
Молодь обирає шлях святих надій!
Жити треба в серці з миром і любов’ю,
Молодь обирає зірку своїх мрій!
«Слова» (на мелодію пісні гурту «Время и стекло» «Имя»)
А може, слід подбати нам про майбуття,
Бо мова українська – це наше життя!
А може, слід подбати нам про майбуття? Уже час!
Приспів:
Молодих мова осипає зорепадами,
Молодих мова осипає зорепадами,
Слова – в моїх руках - пригортаю я,
Меседж майбутнім поколінням відправляю я…
Знову я, знову я забираю всі зорі з неба,
Знову я, знову я пам’ятаю, що жити треба,
Пам’ятай, пам’ятай: мова – це життя основа,
Пам’ятай, пам’ятай, пам’ятай і повторюй знову:
Приспів:
Молодих мова осипає зорепадами,
Молодих мова осипає зорепадами,
Слова – в моїх руках - пригортаю я,
Меседж майбутнім поколінням відправляю я…
ІХ. Підведення підсумків: веселкова церемонія «Людина дня-2021» (урочисте нагородження переможців акцій та конкурсів)
Музика 6
«Веселка»:
Сьогодні ми веселково боготворили українську,
Ми вчились шанувати рідне слово…
І говорімо українською щодня!
Візьмімо це за правило життєве, за основу!
Розпочинаємо церемонію нагородження «Людина дня-2019»!
Тож переможців усіх конкурсів та акцій привітаймо
Й повагу рідному слову складаймо!
(нагородження переможців)
«Червоний колір»:
Любімо своє!
«Жовтогарячий колір»:
Українське шануймо!
«Жовтий колір»:
Пам’ятаймо, хто ми є!
«Зелений колір»:
Життя не марнуймо!
«Блакитний колір»:
Своє, найдорожче, цінуймо!
«Синій колір»:
Бо нам чужого не треба!
«Фіолетовий колір»:
Нам лиш своє зберегти!
«Веселка»:
Тож зростайте духовно, друзі!
Тягніться до сонця, живіть веселково,
Хай не засохне ваше віття!
Хай живе і милує покоління рідна мова – мова українців!
Музика 6