Пропоновані матеріали допоможуть поглибити і систематизувати знання учнів про сучасні професії; активізувати процес самопізнання, свідомого професійного вибору старшокласників; розширювати уявлення учнів про світ професій та їх особливості; розвивати навички самоаналізу, планування; виховувати відповідальне ставлення до майбутньої професії;бажання бути корисним суспільству.
Година спілкування для учнів 9 класу
Підготувала учитель української мови і літератури
Клочкова Людмила Валеріївна
Тема: Вибір майбутньої професії
Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про сучасні професії;
активізувати процес самопізнання, свідомого професійного вибору
старшокласників;
розширювати уявлення учнів про світ професій та їх особливості;
розвивати навички самоаналізу, планування;
виховувати відповідальне ставлення до майбутньої професії;
бажання бути корисним суспільству.
Тип: узагальнення набутих знань.
Форма проведення: бесіда з елементами мотиваційного тренінгу.
Методи і прийоми: словесні, проблемно пошукові, репродуктивні, Наочні, практичні.
Принципи: науковості, доступності.
Обладнання: виставка профорієнтаційної літератури, стенд „Навчальні заклади Херсонщини, України; індивідуальні картки, матеріал для анкетування.
Література:
1 .Години спілкування в 9 -11 класах / Упорядн.: Л.Шелестова. - К.: Вид. дім
„Шкільний світ", 2012.
2.//Позакласний час – підбірка матеріалів
З.Технологія виховної діяльності кл. керівників 9-11 кл.: Рівне 2016р.
4.Діалоги про виховання: кн. для батьків /за ред. О.Г.Свердлова. - К.: 2019р.
5.Збірник текстів для переказів із творчим завданням ( за ред.
Л.В.Скуратівського та ін.: - К.: 2010р.
Хід заходу І. Вступна частина
Епіграф:
1.Пізнай себе і виконуй свою справу. (Платон)
2. Праця - єдине доступне людині на Землі і єдине гідне її щастя.
К. Ушинський
1. Вступне слово вчителя
Серед десятків, сотень, тисяч рішень, які приймає людина, мабуть, жодне не
можна порівняти за своїм значенням, роллю, впливом на її долю з рішенням
- ким стати, якою дорогою піти, на якій ниві служити людям.
Право людини на працю гарантоване головним документом нашої країни -
Конституцією України.
Вибір професії не лише в на час, а і в майбутньому обмежується, насамперед, індивідуальними здібностями особистості.
За історичних часів люди намагалися бути не лише робочою, але і творчою силою. Творча праця можлива тільки тоді, коли людина ставиться до роботи з любов'ю, коли вона свідомо вбачає в ній радість, розумі користь і необхідність праці і вона стає основною формою виявлення особистості, таланту.
Сотні професій і важливих справ чекають вас за порогом школи і, мабуть, ви все більше задумуєтесь над питанням типу:
Саме про цей важливий крок у вашому житті ми поговоримо на нашій годині спілкування.
II. Основна частина
Учитель: Ключове слово нашої бесіди „професія". Пропоную до кожної
літери слова дібрати професію.
(запис на дошці) „Асоціативний кущ"
П — перукар, політик, програміст, пекар.. Р-рятівник, репортер, радист, реставратор...
0 — окуліст, організатор, отоларинголог...
ф — фармацевт, фермер, форнітурщик...
С — еколог, експедитор, електротехнік...
С — стиліст, співак, соціолог, службовець...
1 — інженер, іхтіолог...
Я — ядерник...
Як бачимо, професій існує безліч, і ми з вами назвали лише їх незначну кількість. Вибір майбутньої професії - тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Ця проблема - задача з багатьма невідомими: Що я добре вмію? Чого хочу?
Часто на вибір майбутнього фаху дитини впливають батьки, родичі, їх робота, та не завжди це можна вважати найкращим. Як же бути в такій ситуації? Спробую дещо вам допомогти.
Пропоную провести анкету, яка допоможе визначити сферу людської діяльності і, можливо, майбутню професію (на окремих аркушах)
АНКЕТА „Професія і характер" (розділіть аркуш на 3 частини, в кожному стовпчику поставте числа від 1 до 6 включно; відповідь „так" + „ні" -)
І блок питань
1 .Чи легко ви знаходите спільну мову з чужими людьми?
2.Чи вмієте вести себе люб'язно з людьми, які не викликають вашої симпатії?
З.Чи можете пройнятися чужими турботами?
4.Чи можете вислухати людину?
5.Чи можете приховувати дратування чи поганий настрій?
б.Чи вмієте переконати людей у своїй правоті?
ІІ блок питань
1 .Чи швидкий у вас рефлекс?
2.Чи вмієте швидко приймати рішення?
З,Чи вправні у вас руки?
4.Чи маєте ви гарне здоров'я?
5.Чи є у вас такі якості як точність, стриманість?
б.Чи є у вас такі якості як терпіння, витривалість?
Учитель:
А тепер порахуйте позитивні відповіді у кожному стовпчику і запишіть
результати. Визначте, де найбільше балів, у тій сфері необхідно себе
реалізувати.
Відповіді:
1 стовпчик
Всі ці якості потрібні представникам тих професій, які потребують постійного спілкування з людьми: юрист, лікар, медсестра, вчитель, журналіст, психолог, соціолог, економіст, службовець, працівник торгівлі ...
2 стовпчик
Ці якості притаманні: науковцям, дослідникам, експертам, програмістам ...
3 стовпчик
Без цих якостей не обійтись людині, яка планує пов'язати своє життя з технікою: пілот, шофер, механік, механізатор, диспетчер, пекар, будівельник.
Але необов'язково, щоб ви уже сьогодні мали всі ці необхідні риси характеру. Мова йде про те, щоб вибираючи свою майбутню спеціальність, ви подумали не тільки чому повинні навчитись, але і які риси характеру вам доведеться в собі формувати.
Ще стародавні говорили: „Пізнай себе - і ти пізнаєш світ". Перефразовуючи, можна сказати „Пізнаючи працю, пізнаючи справу, пізнавай і самого себе, а пізнавши себе, знайдеш ти і свою професію, своє покликання!"
„В добрий час!" - говоримо ми за традицією тим, хто зробив свій вибір. І цей час буде справді добрий, за ним стоять роки спільного пошуку! Можливо, ви уже і зробили свій вибір, хоча закінчуєте лише 9 клас.
Презентація „Моя майбутня професія"
Дома ви готували рекламу своєї професії за алгоритмом
(учні презентують свої обрані професії - доповідь 1-3 хв.)
Профорієнтаційна хвилинка
(на дошці представлені матеріали)
Учитель:
Здійснити свою мрію ви зможете в навчальних закладах Херсонщини та
України. Ось окремі з них (знайомство з навчальними закладами)
Робота в групах
а) вправа „Реклама"
Завдання : Кожна група одержує назву професії, яку не знають інші, й повинна назвати ключові слова для її презентації, а решта команд відгадують цю професію. Н.пр. лікар, перукар, комбайнер... (Іхв).
б) вправа „Потрібні спеціалісти"
Завдання: Кожна команда одержує назву об'єкта (предмета), а учні повинні визначити, які професії беруть участь в його створенні. Н.пр. хліб, книга, будинок...
III. Заключна частина
Учитель: Найвидатніший винахідник минулого століття Томас Едісон говорив: „Геній - це 1% хотіння і 99% потіння".
А потіння в тій самій праці, яку, на жаль, ми не завжди любимо виконувати. Праця - це не що інше, як переборення труднощів фізичних, розумових, моральних.
Праця - це певний результат. Тому, мабуть, недарма про працю, яка приносить користь суспільству, написано стільки гарних віршів, афоризмів, прислів'їв та приказок.
Які ви можете назвати прислів'я і приказки?
(учні називають прислів'я, приказки, афоризми, читають вірші) Н.пр.- д.
Афоризми?
- В труді прийде натхнення раз у рік,
Але коли - не знає чоловік.
Щоб тих щасливих днів не загубити, Потрібно працювати цілий рік.
Д.Павличко. - Пісня і праця - великі дві сили! їм я до скону бажаю служить!
І. Франко.
- Пізнай себе у подвигу, в труді:
Будь прокурором на тому суді.
Пл..Воронько.
Як бачимо, вибір професії - важливий крок у житті. Думки інших варто взяти до уваги, але останнє повинно бути за вами. Не нехтуйте словами вчителів, батьків, друзів. Спробуйте скласти інформаційну карту.
Ваше прізвище |
Що мені цікаво знати або робити |
У якій професії я зможу це реалізувати |
Що мені необхідно для отримання цієї професії |
|
|
|
|
Домашнє завдання
Вправа - складіть оголошення „ШУКАЮ РОБОТУ"
Напишіть так, щоб зацікавити потенційних роботодавців. Подумайте, що ви вже зараз умієте робити, щоб заробити гроші, допомогти своїм батькам.
Заключне слово вчителя:
Отже, вибір майбутньої професії - справді складна задача, яку треба вам розв'язати, вдаючись до порад і допомоги близьких вам людей. Головне - робити конкретні ,активні кроки в цьому напрямі. Саме тоді ваш вибір буде правильним. А ви станете не лише акторами, а й режисерами свого життя.
Бажаю успіхів!