Конкурсно-розважальна програма «Ой, на Андрія…»
Вікова категорія: 7-9 класи.
Мета: поглибити знання учнів про традиції українського народу, виховувати повагу і любов до народної пісні, народної творчості; вчити розуміти значущість того, що створено народом; розвивати інтерес до рідної землі ,творчі здібності, артистичність.
Хід програми
Слово вчителя.
13 грудня ми святкуємо День святого Андрія Первозванного. І хоч Андрій Первозванний — християнський святий, але в народній традиції звичаї і обряди в цей день мають дохристиянський характер: угадування майбутньої долі, заклинання, ритуальне кусання калити та багато іншого.
Ви вважаєте, що раніше, коли ще не було Інтернету та гаджетів, наші предки не розважалися? Помиляєтеся! Їхні розваги з легкістю перевершать усі сучасні дискотеки й посиденьки.
В народі свято Андрія називають «Калита». Це свято вважається парубоцьким, бо в Андріївську ніч парубкам дозволено бешкетувати і робити збитки, а дівчата цієї ночі ворожать на свою долю.
Андріївські вечорниці — одна з найцікавіших традицій, що крізь віки дійшла до нашого часу. За українським звичаєм, ввечері 12 грудня молодь збиралася на вечорниці, влаштовуючи на них усілякі дійства — ворожіння, забави і співи.
Парубки та дівчата заздалегідь збиралися і радилися, як найкраще провести свято. Наперед визначалися також, в якій хаті будуть проводити вечорниці. То повинна була бути оселя самотньої жінки, яку шанували на селі. Вона мала приглядати за бешкетною молоддю.
В одній хаті, залежно від розмірів, могло збиратися 5–15 дівчат та десь зо 20 хлопців. Якщо дівчата здебільшого трималися тільки свого гурту, то хлопці могли відвідувати усі вечорниці в своєму селі і навіть ходили на «чужі» села, «роздивлялися, де є гарні та моторні дівчата». Жодні вечорниці не обходились без пісень і танців.
ЗАВДАННЯ: відтворити назви українських народних пісень.
1. ˮ____________, хлопці, коніˮ. 2. ˮОй на _____ та й женці _______ˮ. 3. ˮОй у __________ садуˮ. 4. ˮОй на горі два ______ˮ. 5. ˮНесе _____ ______. 6. ˮЧорні брови, ________ ______ˮ. 7.ˮ Їхав козак за ________ˮ. 8. ˮОй чий то _____ стоїтьˮ. 9. ˮТи ж мене ________». 10.ˮ__________ жито, зеленеˮ
Завдання: під «Український гопак виконати декілька запропонованих рухів».
Виграє та команда, яка більш точно та краще виконає завдання.
Як тільки вечоріло, дівчата йшли до господині, де мали відбутися вечорниці, і брали з собою різні продукти: мак, олію, муку, мед, гриби, сухі фрукти, рибу.
Із принесених продуктів дівчата готували пісні страви: вареники (з капустою, сливами, вишнями, маком), узвар, книші (пироги з начинкою), пшоняну чи гречану кашу, рибу, капусту, голубці, кисіль тощо. В різних куточках України готували різні страви, однак вареники в згадках зустрічаються найчастіше.
Учні отримують зображення вареників з написом начинки та зображення виделок з розшифровкою сюрпризу. (додаток 2)
Завдання: співвіднести начинку вареника з розшифровкою
Слово вчителя.
Найдивовижніші оповідки розповідали старші парубки, вставляючи поміж тим всілякі жарти й небилиці (побрехеньки), щоб наймолодші дівчата не заспали, адже треба було дочекатися ночі, щоб наворожити собі свою доленьку.
На Андрія дівчата ставили на підвіконня гілочку вишні чи яблуні та й говорили:
Святий Андрію,
Маю на Тебе надію:
Дай, щоб вишня зацвіла,
А мою долю на поріг привела.
Якщо гілочка до Різдва розцвіте, то дівчина буде щаслива.
Ворожіння на долю.
У різні глечики (чашки) покласти хліб (на добробут). Цибулину (до сліз). Копійки (гроші, статок). Ляльку-мотанку (дитина або якийсь великий проект). Горіхи (здоров’я), воду (гнучкість та стабільність), сіль (заздрощі, перепони в чомусь). Цукор або мед (солодке життя), перстень (до красивої обновки) тощо.
Дівчині зав’язують очі хустинкою і вона обирає кухлик. Його вміст і вказує на майбутню долю.
Традиційні андріївські вечорниці завершувалися веселим дійством — кусанням калити.
ЩО ТАКЕ КАЛИТА?
Калита — це великий солодкий корж із білого борошна, що символізує новонароджене Сонце. Він мав іще декілька назв, зокрема: «каланта» (Холмщина), «бакала» (Канівщина), «бала» (Східна Волинь).
Завдання: у поданій таблиці закреслити назви продуктів, які потрібні для приготування калити.(додаток 1)
Остання забава полягала в тому, що круглий калач прив’язується за стрічку до сволока, або ж до довгої палиці, яку тримав так званий Калитинський. Також пан Калитинський, що сторожив калиту, міг тримати в іншій руці квача, обмащеного в сажі, якою намагався обмазати кожного, хто пробував вкусити калиту. Іноді Калитинському в цьому допомагав Писар.Той, хто таки наважувався вкусити калиту, сідлав коцюбу і ставав паном Коцюбинським, або кочергу, і тоді ставав паном Кочержинським (чи панною) та скакав до Калитинського. Між ними відбувався жартівливий діалог. Хлопці та дівчата, що підходили до калити, мали підстрибнути і вкусити її. Але щоб їм це дозволили зробити, треба було відгадати загадку, розказати скоромовку, або станцювати «зайчика». А хто калиту вкусить, той неодмінно протягом року одружиться.
Зараз ви спробуєте відтворити цей звичай.
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Визначення переможців, нагородження.
Додаток 1.
Ц |
Ь |
Р |
В |
У |
М |
Е |
Д |
У |
С |
Г |
А |
В |
К |
Я |
Н |
К |
Б |
О |
Р |
О |
Ш |
Н |
О |
О |
Г |
Р |
Е |
Д |
И |
Ю |
Л |
Р |
С |
І |
Н |
А |
С |
П |
І |
А |
І |
Х |
Н |
Я |
Й |
Ц |
Я |
З |
Л |
И |
Я |
Л |
О |
Б |
А |
Р |
Ь |
Ш |
К |
О |
М |
А |
К |
Ц |
Ь |
Р |
В |
У |
М |
Е |
Д |
У |
С |
Г |
А |
В |
К |
Я |
Н |
К |
Б |
О |
Р |
О |
Ш |
Н |
О |
О |
Г |
Р |
Е |
Д |
И |
Ю |
Л |
Р |
С |
І |
Н |
А |
С |
П |
І |
А |
І |
Х |
Н |
Я |
Й |
Ц |
Я |
З |
Л |
И |
Я |
Л |
О |
Б |
А |
Р |
Ь |
Ш |
К |
О |
М |
А |
К |
Квасоля
Сіль
Копієчка
Зерно
Гудзик
Вишня
Каблучка
М’ясо
до дітей
до сварок і невдач
до грошей
до удачі
до багатства
до весілля
до добробуту
до обновки