Сценарій літературно-мистецького свята "Ми чуємо Тебе, Кобзарю, крізь століття", присвячений Дню народження Тараса Шевченка, є моєю особистою розробкою. І може бути використаний, як вчителем-предметником, так і класним керівником. Надіюсь, що допоможе комусь у підготовці до заходу!!!
Ми чуємо Тебе, Кобзарю, крізь століття
Мета: розширити знання учнів про творчість Т.Г.Шевченка – поета і художника; продемонструвати, як шанують його в наших домівках; розвивати творче мислення й увагу до слова – образу; вчити виразно, з правильною інтонацією читати вірші Т.Г.Шевченка і про Шевченка, співати пісні; виховувати у дітей через образне слово і музику почуття любові до України, свого народу, рідної мови.
Обладнання: портрет Т.Шевченка, збірки його книг, виставка творів Кобзаря, вишиті рушники, слайдові презентація на тему: « Біографія та творчість Тараса Шевченка».
Місце проведення: актова зала Поповицького НВК.
Хід заходу:
Учень: Іде весна, іде весна,
мов квітка прекрасна,
і спогад нам несе вона
про віщого Тараса.
Учень: Щовесни, коли тануть сніги
і на рясні просяє веселка,
повні сил і живої снаги
ми вшановуємо пам'ять Шевченка.
(діти йдуть зі свічками та букетами)
Ведучий 1: Сьогодні ми вшановуємо пам'ять геніального поета, якого називають Великим Кобзарем. Ми розповімо про його життя та творчість, поринемо у світ його поезій, а ще пригадаємо звичаї українського народу, вірним сином якого був Тарас Шевченко.
Учениця 1: У селі Моринцях,
у сільській хатині
уродився він на славу
цілій Україні.
Учениця 2: В похилій хаті край села,
над ставком чистим і прозорим
життя Тарасику дала
кріпачка-мати, вбита горем.
Ведучий. Тарас був четвертою дитиною в сім’ї. Він виростав пустотливим, допитливим і мрійливим хлопцем.
Хлопчику було лише 9 років, коли померла його мати. Через два роки не стало й батька. Життя Тараса , його братів і сестер стало нестерпним. Шевченко потрапив до сільської школи , де вчителем був дяк, «носити воду школярам». Він наймитував у дяка й одночасно вчився. Гірким було те навчання, гірким було його дитинство.
Учень 1
В оцій землі лежить проста кріпачка,
Що їй вклоняється і наш суворий час.
Приходять всі. Та хто ще так заплаче,
Як плакав тут колись малий Тарас?
Учень 2
Світило сонце, та світило іншим,
Світило сонце - сироту пекло.
І западало зерном гнівних віршів
В дитяче серце страдницьке село.
Учень 3
Чи не відтоді сліз було замало?
Померла мати. З-за високих хмар,
Здавалося , лице її зринало,
Як із Тараса виростав маляр.
Ведуча. Мандруючи Тарасовими шляхами, зупинимося в холодних казематах Петропавлівської фортеці, де утримували Шевченка до остаточного винесення вироку. За вікном - хоча примарна , але воля. На душі - пекучий біль і світлий сум, а в серці – віра у власну непохитність.
Ведучий. Десять довгих років життя поета забрала солдатчина , обшуки, знущання. А найголовніше – заборона писати й малювати – те, заради чого жив поет.
Учень 4
Забрали олівця. Папір забрали.
Здається, уже гірше не бува.
Краще б на горло ви мене скарали!
А ви ж у мене вкрали всі слова…
Учень 5
…Мовчати…Ні!...Це не моя стихія;
Боротись – так боротись. До кінця!
Терпіти буду. А мовчать – не вмію…
О, дайте хоч огризок олівця!
Учень 6
Дивився гнівно, зболено Тарас,
Проти царя пішов, проти цариці.
Не мертвих, а престольних на той час,
Хіба ж таке коли кому проститься?
Учень 7
Страждав Шевченко у неволі,
Та не скорився грізній долі.
Він і в кайданах на царя
Спалив обух вогнем пера!
Учень 8
Моя пречиста зоре, освіти
Казармову печаль хоч тимчасово.
Високістю своєю освяти
Моє трудне і страдне моє слово.
Учень 9
Літа снігів у душу намели,
У крем’янющі спресувавши плити,
Напитися б гарячої смоли,
Щоб кригу, кригу тільки розтопити.
Ведуча. Не схаменулася Шевченкова муза, яка вже привела його до цих казематів! Звідти, з-за грат, лине на батьківщину голос митця, сповнений болем і тугою. Ні, не особисте становище хвилювало поета : невсипущими думками линув до України.
Ведучий .Десять літ він знемагав під вагою російської солдатської муштри, а для волі України зробив більше , ніж десять переможних армій. Доля переслідувала його в житті скільки могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі на іржу, ані його любов до людей на ненависть і погорду.
Учень 10
Не малюйте Шевченка сумним!
Не малюйте із поглядом грізним!
Як з живим привітайтеся з ним.
І читайте, читайте допізна.
Учень 11
Я не раз так стрічалася з ним.
Він уміє в полоні тримати.
Своїм словом високо святим
Він дарує уяву багату.
Читає мати «Кобзаря»,
Читає стиха і поволі
Про гайдамаків, про тополю…
Учень 1
Давно було – іще малим
Уперше плакав я над ним,
Над «Кобзарем», де Залізняк,
Ярема й Гонта…А козак
Устав похилий із могили
І в степ пішов блідий, безсилий.
Учень 2
Де безталанна Катерина
Брела по полю в хуртовину,
Де на чужині рядовий
Солдат томився молодий.
Ведучий. Безперечно, Шевченко - духовний символ України, наш великий сучасник. До нових і нових поколінь він приходить разом із усвідомленням ними дійсності. Із дитячих літ, неначе святе писання, убираємо ми в душу його полум’яні пророчі рядки. Великий Кобзар і сьогодні незримо присутній у нашому житті, звертається до нас усіх зі своїми безсмертними думами.
Ведуча.
Вдивляючись в поетову судьбу
Із кожним роком глибше і пильніше,
Я думаю : а що, коли б він був
Всього лише художником, не більше?
Учень 3
Домалювався б і до нагород,
До визнання, бо ж хист мав величезний.
Але ж за ним стояв його народ.
Німі раби стояли за Шевченком.
Учень 4
За них сказав. За нас усіх сказав.
Сказав за всі прийдешні покоління.
Його свята апостольська сльоза
Пропалює чорнобильське каміння.
Учень 5
Якби мовчав… Та не гнівив…
Та малював…То мав би й нагороди…
То був би тільки дзеркалом доби,
А став душею рідного народу.
Учень 6
Якби ми вчились, так, як треба,
Як напоумував Тарас,
То наша доля-розтелепа
Вже б не зітхала б: «От халепа!»
Була б удатною якраз.
Учень 7
Заповів поет нам жити
«В сім’ї вольній, новій»,
А ще «волю окропити
Ворожою кров’ю»
Учень 8
Ми кайдани розірвали,
Та їх треба зняти.
Але й цього ще замало,
В повний зріст щоб стати.
Учень 9
Хай кожен з нас подумає собі:
«А що ж бо я зробив для України?
Чи я горю, страждаю в боротьбі,
Чи повзаю по-рабськи на колінах?
Учень 10
А що ж бо я? І відкіля мій рід?
Чи я не осквернив свойого роду?»
Лице Тарасове на тій сумній зорі,
Яка зійшла з тривог мого народу.
Ведучий. Український народ свято вшановує пам’ять свого безсмертного пророка, поета. Кожного року ми відзначаємо Шевченківські дні. Линуть над світом вірші та пісні, написані Шевченком. А його величний образ постає у нових ліричних творах поетів. Звисока споглядає Тарас на свою Україну. Бо безсмертна слава народного поета – патріота.
Учень 11
Ступаю там, де кожна порошина
Вогненний дух поета зберегла,
Де бронзою висвічує вершина
Крутого, планетарного чола.
Ведучий 1: Т.Шевченко був прекрасним художником. Але найбільше знає і любить Україна Шевченка, як свого великого поета. Він писав про долю свого народу, про його славне минуле. Вірші поета були видані окремою книгою, яка називається «Кобзар».
У вікні любисток, на порозі м'ята
У простій оправі – книга серед книг.
Як велике щастя, стало на поріг.
Мудра, світла книга – то «Кобзар» Тараса,
На столі,як свято, білий коровай.
І пішло повір'я з прадідівського часу
Як «Кобзар» у хаті буде щастя, знай.
Ведучий 2: Т.Г.Шевченко дуже любив рідну природу своєї України, особливо любив річку, верби, гай, червону калину.
(Пісні «Зацвіла в долині», «Тече вода з-під явора»)
Ведучий 1: Даруємо віночок прислів'їв і приказок про Т.Г.Шевченка.
Ведучий 2: Ми вчимося у Шевченка шанувати та любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, рідну маму. Доля розпорядилася так, що Т.Г.Шевченко дуже хотів мати невеличкий будиночок, а власного помешкання так і не мав, не мав ані сімейного затишку, ні діток, яких він завжди любив.
Обличчя Тараса Шевченка знає кожен з нас. З малечку й відчуває в ньому щось батьківське. Тому Тараса Григоровича називають батьком свого народу.
Ведучий 1: Помер Шевченко не на Україні, але похований він, як і заповів, у Каневі на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою.
Звертаємося до вас, рідні діти! Де б не були ви, ким би не стали, згадайте наші святкові ранки, пам'ятайте, що всі ви – онуки Шевченка. Бережіть українську землю і українське слово. Шевченко – це велика ласка Божа для нас. То ж як будете колись в Каневі дідусю Тарасу низько вклоніться.
(Пісня « Поклін тобі, Тарасе»)
1-й хлопчик: І мене в сім*ї великій,
В сім*ї вольній, новій,
Не забудьте пом*янути
Незлим, тихим словом.
2-й хлопчик: Будеш батьку пам*ятати,
Доки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть.
(Пісня « Всі ми любимо Шевченка»)
Вчитель:
Шевченко – наш. Він для усіх століть,
Він – як Ісус Христос для України.
Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть,
І з цим вогнем виходьте із руїни.
І стане вам певніше на душі,
Засвітиться вона душею в храмі.
Його слова – освячені ножі,
Воно болять народові, як рани.
Заповів поет нам жити
« В сім'ї вольній, новій,
А ще «волю окропити
Ворожою кров'ю…»
Ми кайдани розірвали,
та їх треба зняти.
Але й цього ще замало,
в повний зріст, щоб стати.
Багато літ минуло з того часу
Праправнуки вивчають «Заповіт»,
У Каневі вклоняються Тарасу
Не тільки Україна – цілий світ!
(Пісня « Заповіт»)
1