Мета: розширювати уявлення учнів про традиції та звичаї українського народу; виховувати бажання дотримуватися їх; розвивати пізнавальні інтереси, познайомити з рослинними символами, їх значенням в обрядах, віруваннях, житті людей, виховувати відчуття патріотизму та любові до своєї держави.
Сценарій проведення
Патріотичного свята « З Україною в серці »
Тема : українські традиції, звичаї та обряди.
Мета: розширювати уявлення учнів про традиції та звичаї українського народу; виховувати бажання дотримуватися їх; розвивати пізнавальні інтереси, познайомити з рослинними символами, їх значенням в обрядах, віруваннях, житті людей, виховувати відчуття патріотизму та любові до своєї держави.
Обладнання: Записи українських пісень , українські костюми, атрибути обрядів, сценічні декорації в українському стилі, вишиті рушники, віночки, квіти, якими прикрашена сцена і зала, де відбувається свято.
( на фоні музики виходять ведучі)
Ведучий 1: Добрий день Вам, люди добрі!
Ведучий 2: Добрий день Вам, люди щирі!
Ведучий 1: Ми раді зустрічі з вами на проведенні щорічних « Ігор патріотів » . Перш ніж ми почнемо боротьбу республік , хотілось би познайомити наших гостей з правилами цієї гри.
В цьому році тема наших ігор « З Україною в серці », а саме - знайомство з українськими традиціями , звичаями та обрядами .
Ведучий 2: Як завжди, гра поділяється на кілька етапів:
На першому етапі змагаються Департаменти культури республік ( для них було запропоновано домашнє завдання: приготувати український обряд , звичай тощо)
На другому етапі показуватимуть свою міць , силу ,швидкість , а подекуди і розум, Департаменти спорту республік ФРГ, а паралельно Департамент редколегії буде розробляти малюнок під назвою « Що має бути в серці справжнього патріота ».
Ведучий 1: Третій етап - розумовий штурм від Департаментів освіти кожної республіки. Представник департаменту повинен буде вгадати про яку видатну українську постать йде мова.
Четвертий етап
Паралельно з проведенням кожного з етапів , протягом всієї гри за збір інформації відповідають Департаменти інформаційної служби республік, за підрахунок федератів - Департамент фінансів , та в кінці гри всі наші гості отримають подаруночок від Департаменту милосердя. І нарешті, останній п’ятий етап - нагородження переможців.
Ведучий 2: Що ж , з правилами розібралися , а зараз пропонуємо представити наше журі : ______________________________________________________________________________Якщо усім все зрозуміло, ми починаємо !
Ведучий 1: Увага, республіки !Приготувалися для дружнього привітання команд:
Команда республіки « Удача » - 11 клас;
Команда республіки « The Best » - 10 клас;
Команда республіки « Прометей » - 9 клас;
Команда республіки « Мрія » - 8 клас.
На фоні музики
Які в народу звичаї крилаті,
Який багатий наш духовний світ!
Традиції живуть у кожній хаті
І їх вивчають діти з юних літ.
Ведучий 1:
Традиції ніколи не вмирали,
Їх українці свято берегли.
А в світлий час їх з пам’яті дістали
І, наче стяг, в майбутнє понесли.
Живе у народі гарний звичай - проведення обжинкових свят. Обряд обжинків відзначав український народ давно, продовжує відзначати і в наш час. Недарма останній місяць літа на Україні називають серпнем. З приходом серпня для серпів і кіс було завжди багато роботи. Завершували жнива, збіжжя звозили на токи, готувалися до обмолоту.У день завершення косових хліба господарі залишалися вдома, готуючись до приходу женців. З тієї нагоди у хаті варили багаті страви, пекли, прибирали у дворі, в світлиці.
Ведучий 2: Дівчата шукали польові квіти і прикрашали обжинковий сніп. Ото ж поринути в глибину віків , почути пісню жайворонка в полі, та вдихнути запах налитого сонцем колосу пшениці вам наші любі гості, допоможуть учні 11 класу, республіка « Удача », привітаємо їх.
( Під тиху музику з’являється батько та син , які збираються на поле жати )
Батько: Завтра у нас буде важкий день — почнемо жито жати! Жнива — найвідповідальніша пора року в хлібороба. Як тільки починають косити зернові, люди відкладають усі господарські справи. Треба вчасно і як найшвидше зібрати вирощений хліб. Один жнив'яний день рік годує.
Син — Тато, а куди покласти серпа й цурку?
Батько: — У кошик, синку . Там вже лежать хлібець і рушничок.
Син — А для чого кетяги калини і червона стрічка?
Батько: — Для спасівської бороди
С и н - А для чого роблять спасівську бороду?
Батько: — Спасова борода під Спаса, який припадає на 19 серпня. З його приходом уже закінчується літо. Тому кажуть: «Прийшов Спас — держи кожуха про запас». А бороду роблять для того, щоб віддати шану вирощеному зерну. Більшої святості, а ніж хліб, нема.
Батько: Що ж ,сину , ходімо у поле, побачиш як женці жнуть!
(в супроводі пісні „Ой літає соколонько по полю” з’являється господар і господиня. В руках господиня несе на білім рушникові хлібину- дар землі-матінці за добрий врожай. Зупинившись, господарі по черзі звертаються до вищих сил природи з проханням допомогти зібрати врожай).
Господар: Сонце праведне, Святий Петре і Юрію, виростили ви хлібець Божий на ниві, внесіть його у наші руки. Докотись,хлібе святий , у наші клуні та стодоли...
Господиня: Душечки святі, охороняли ви нашу ниву. Внесіть цей хліб святий в наші руки. А все лихе, зле - іди на ліси, болота, очерети. Згинь, пропади, щоб ми й голосу твого не чули.
( Господиня кладе хлібину на ниву. Ставши обличчям до ланцю, господар скидає капелюха, а господиня хреститься ).
Господар: Благослови, Боже, щасливо жнива розпочати.
Господиня : Що ж, женчики, благословення отримали, можна й жито жати.
Під музику йдуть за куліси , з іншого боку виходять женці на танок
« Косив батько косив я » Після танцю стають в півколо
1 учень : У народу нашого є давній гарний звичай: зібравши перший сніп - прославляти, славити зерно і людину, прикрашати перший сніп .
2 учень: Складаймо перші зжаті колоски навхрест, як символ Сонця і людського життя, Спасителем якого став Ісус Христос, та зав’яжемо із перших зжатих колосків перший сніп – Воєводу.
( хлопці виносять сніп та ставлять його посередині )
( розпочинається дійство заквітчування снопа на фоні мелодії )
1 дівчина:
Гей, вставайте в коло дівчата.
Будемо снопа прибирати!
2 дівчина:
Будемо снопа прибирати,
Квіточками рясно квітчати,
3 дівчина: Квіточками рясно квітчати,
Ще й стрічками переплітати.
4 дівчина: Щоб увесь народ дивувався,
Який у нас снопик удався:
Височенький, ще й ваговитий,
Кожен колос зерном налитий.
5 дівчина: Ой, снопе, снопе, снопе вусатий,
Несеш достаток у кожну хату.
6 дівчина: Пшеницю чисту, щоб усі мали,
Хліба доволі, бо працювали
Несемо достаток кожній родині
Несемо славу рідній країні.
(дівчата з різнокольоровими стрічками, кетягами калини та квітами спочатку промовляють та прикрашають сніп, а потім водять хоровод навколо снопа)
Хлопець : Ой, вижали жито в добрий час. А тепер, господарю, частуй нас! Бо як не будеш, господарю, частувати, то не буде житечко вилягати!
Господар: Прошу любі женці до хати , буду вас частувати .
( Господар та господиня сідають за стіл , женці – хлопці переходять з ними , а дівчата танцюють привітальний танок з рушниками )
Господар: Тож хай же щедро земля наливається соком,
І колоситься золотистий сніп!
І хай же родить більше з кожним роком
Його Величність - годувальник Хліб!
Господиня : Тож дай, Боже, всім нам щедрого урожаю, сили і здоров’я, щастя і достатку, хліба-солі і всього доволі.
Кланяються , під музику йдуть дівчата, несуть коровай гостям.
Ведучий 1: У народі кажуть: скільки днів — стільки й свяг. Та, проте, один із святкових днів — особливий. Ви, очевидно, здогадалися — мова йде про Новий рік. За всіх часів і в усіх народів, на яку б пору року не випадало воно, пов’язане з неповторними обрядодійствами. Та це й природньо — кожен із сущих неодмінно вірить у те, що рік грядущий обласкає нас щасливою й удачливою долею.
Ведучий 2: Загалом всі чекають з великим нетерпінням новорічних колядниць , а чи то щедрувань, адже саме під час них можна і пограти і поспівати , та ще й смачненьким поласувати, а як це відбувається нам з вами покаже 10 клас, республіка « The best »
( Під звуки дзвіночка з’являється Господиня)
осподиня: Ой! Вже й Святвечір наступив, уже колядники колядують, а в мене ще й стіл не застелений.
( Застеляє поверх сіна білу скатертину, розставляє посуд.)
( Входить господар.)
Господар : Жінко, вже на вулиці колядники зібрались , чути спів , та сміх, а ти все баришся . Так до нашої хати ніхто й не завітає.
Господиня: Та все, все. Вже все готове . Ой! Чуєш, вже кличуть.
( За кулісами стукіт в двері та галас, колядники просять заколядувати)
Ой чи є, чи нема пан господар удома?
Ой чи є, чи нема його господиня?
Ой чи є, чи нема вся його родина?
Господиня: Вдома і господар ,
Вдома й господиня,
Вдома вся щаслива родина.
Діти : А можна до хати , вам пісень заспівати?
Господиня: Ну що ж, заходьте!
Добрий вечір! Ой як вас багато! Хто ж ви такі?
Діти : Ми колядники!
Господиня: А чого завітали?
Діти: Пришли щедрувати до вашої хати!
Господар: Прошу коляду заспівати, ви багато мандрували. Розкажіть , що бачили , що чували.
Діти: Благослови нас господарю тобі щедрівку заспівати.
Господар: ( хрестить дітей та промовляє) Благословляю!
1К: Тут живе господар багатства володар!
Разом : Щедрий вечір, добрий вечір!
2К: А його багатство, золотіє руки!
Разом : Щедрий вечір, добрий вечір!
3К: А його дружина то ясне сонце!
Разом : Щедрий вечір, добрий вечір!
4К: А його діти - то ясні зорі!
Разом : Щедрий вечір, добрий вечір!
( Вбігає коза)
Коза: Я коза дереза ,за три копи куплена, господарем загублена.
А вони йшли мене знайшли.
Я не їм дерези. А я хочу ковбаси
Я не хочу сінця, а я хочу млинця,
Бо сьогодні колядниця
Несіть мені все: бо ногами затопчу, хвостиком замету.
Діти: Агов Коза , ти до господарів не чіпляйся .
Бо виженемо з хати будеш сама колядувати.
( коза відходить тихенько назад)
1К: Колядую,колядую бо ковбасу чую,
А де колядую там і заночую:
А щоб ми у вас не ночували –
Ви господине дайте нам ковбаси пару.
Та ще куті що на покуті.
2К: Ой походи коло пічки,
Дайте нам по перепічці.
А якщо цього немає,
То дайте пиріжок.
Хоч і маленький ,аби маком повненький.
3К: а ще дайте сала не скупіться ,
Щоб ячмінь міг колоситься .
Щоб нажали сто кіп жита ,
Щоб сім’я була вся сита.
Коза: швидше виносьте нас не морозьте.
Вам колядочка, а нам меду бочка.
А ще хлібця, яйця та солодкого винця.
Бо сьогодні колядниця.
Ви не жартуйте нас почастуйте.
Від свята до свята хай ваша сім’я буде багата.
4К: Ми у Вас багато чого просили.
А якщо у вас цього нема
То просимо до нашого мішка,
Ми вже багато наколядували.
Нас щедро люди пригощали.
А ми б , і Вам дали як би ви нас запросили за стіл сісти та смачненько попоїсти.
Господиня : ой яка гарна у вас коза,напевно кращої нема!
Господар : гарно , гарно заколядували, свої частування ви добре заробляли тепер тримайте і Бога прославляйте .
Всі стають півколом і співають пісню
« Радуйся .Земле!»
1К: скільки не колядуй ,а закінчувати час.
2К: кращі побажання ви прийміть від нас.
3К : І в нас і в вас хай буде гаразд
Щоб ви і ми щасливі були.
4К: хай біда і горе обминають дім.
Доброго здоров’я зичимо вам всім.
Ведучий 1:
Що за час настає?
Ось зима до кінця йде.
Настала Масниця,
Значить, час радіти!
Час зимовий проходить,
А весна тепло призводить!
Будемо зиму проводжати,
Станом ми весну зустрічати,
Ведучий 2: Масляна - це веселе проведення зими, осяяне радісним чеканням близького тепла, весняного відновлення природи. Ну а почастують нас сьогодні смачними млинцями учні 8 – А класу республіка « Мрія »
( Під музику з’являються глашатаї )
1 глашатай. Усім друзям та гостям
Щирі вітання!
2 глашатай. Хай здійсняться незабаром
Ваші сподівання!
1 глашатай. Хто радіє сонцю, квітам
Хай весну стрічає!
2 глашатай. До нас Масляна – красуня
На двір виїжджає.
Виходить Масляна.
Пісня «Масляна» О. Злотника.
МАСЛЯНА: Моє вам шанування. Я до вас на цілий тиждень завітала. Цілих 7днів будемо вживати скоромну їжу і щодня –
вареники з сиром, политі сметаною… Гулятиму і я з вамиДозвольте мені про себе вам розказати , мовити
Масляна — це одне з найулюбленіших свят Київської Русі. Його здавна відзначали наприкінці лютого, коли «весна з зимою зустрічалися». Друга назва свята — Сирний тиждень. Справа в тому, що Масляній передував зимовий піст, і люди врешті-решт могли їсти всілякі скоромні продукти, у першу чергу молочні та з м'яса.
Людям дуже хотілося скоріше провести зиму й зустріти довгоочікувану весну. Розуміючи, що найсуворіший час добігає кінця, а попереду -ласкаві весняні дні, люди насамперед дякували за тепло сонцеві, славили його, пекли млинці — круглі, рум'яні, червонуваті (якщо були зроблені з житнього борошна), які дуже нагадували сонячний диск.
До млинців готували олію, сир, сметану, діставали мед, пекли медові пиріжки і візерункові пряники. Саме з цим і зустрічали довгоочікуване свято.
1-й Ведучий: Дозволь нам, Масляна, слово мовити.
Масляна: Ну, добре. Сьогодні свято, гріх сердитися.
1 учень - Ми тебе за те так гарно вбрали,
Зверху хусткою з барвінком поряджали,
Що ти солодко кормила всіх нас
І давала веселитися нам час!
2 учень - Дорога ти наша, Масляна!
Ти біла лебідонька!
Дуже добре в тебе серденько!
3 учень - Хустка вишитая, терновая,
Сукня гарная новая!
Брови чорні, немов вуглина.
А вуста червоні, як калина!
4 учень- Довга в тебе русая коса,
Біжить, мов ручай, аж до пояса!
Масляна, Масляна, яка ти мала –
Як би ж тебе сім неділь,
А посту одна!
2-й Ведучий: Дозволь провести тебе на почесне місце. Запрошуємо тебе повеселитися, святом насолодитися.
( починають ходити навколо сонця зі стрічками)
1-й Зима іде! Приходить весна!
2-й Приходь, весно, приходь, красна!
1-й Нехай сонце сяятиме ясно!
2-й Нехай квіти майорять повсюди!
1-й Подаруй, весно, тепло чесному люду!
1 – й Весна, весна красна!
Прийди, весно, з радістю
З радістю, з величезною милістю!
2 - З льоном великим,
З коренем глибоким,
З хлібом високим.
Масляна: Я гуляла з вами,
Однак я втомилася,
Сил мені не стало.
Тепер мене проводжайте,
А за рік знову чекайте.
( проводжають Масляну)
- Ой, Масляна! Прощавай, прощавай!
Як будемо здорові, то побачимось знов.
Ти ще один рік почекаєш, прождеш.
Знаєм, знову ти до нас прийдеш.
Скоморохи:
Масляна, прощай,
А на той рік знову приїжджай!
1-й Ведучий: З Масляною вас вітаємо!
2-й Ведучий: Свято завершуємо!
Ведучаий 1:
За вікном уже пізня осінь, майже зима, але зараз перенесемося у чарівне літо, заквітчане польовими квітами, білими ромашками, синіми волошками у житі, червоними маками, голубими незабудками...
В давні часи у предків наших,
Коли сонце Богом величали,
Родилося прекрасне свято,
Яке Купалом люди всі назвали.
Ведучий 2:
Тріщать усі сороки на вербі,
Що Купала свято на селі,
Що зібралось люду, як квітів у полі
Хай вас обминає лихо і горе.
В час прекрасний в час крилатий
Просимо до нас на свято!
На Івана, на Купала!
Щоб вас доля відшукала!
Ведучий 1: Тож зустрічайте, 9 – А клас, республіка «Прометей».
Під музику вбігають хлопці
1-й глашатай. Слухайте, люди, слухайте, люди! Свято Купайла сьогодні в нас буде!
2-й глашатай. Юності свято, краси і кохання!
1-й глашатай. Щастя рясного усім вам бажаємо! Хай пісня лине над рідним краєм!
2-й глашатай. Липнева нічка дуже маленька. Збирайтеся, люди, швиденько.
1-й глашатай. Та будемо в танці разом кружляти, пісень купальських будемо співати.
2-й глашатай. Слухайте, люди, приходьте, люди! Свято Купайла сьогодні в нас буде!
Глашатаї виходять. На сцену з піснею «Сьогодні Івана, а завтра Купала» виходить гурт дівчат, які виносять обрядове дерево «Марену». Ведуть хоровод «Кругом Мареноньки».
1 – а дівчина : Ой дівчата , як гарно. Невже діждалися свята , можна тепер нареченого взнати.
2 – а дівчина : Правду кажеш, Ульяно! Нічка сьогодні чарівна , та треба скоріше Марену наряджати, а то день нічку змінить, і не встигнемо долю впізнати.
Дівчата під музику наряджають
« Марену » дерево.
1.Посередині прив’яжемо коричневу стрічку — це символ землі-матінки, нашої годувальниці.
2.По обидва боки від неї — жовті стрічки — це символ сонечка нашого гарячого, яке всьому дає світло і тепло.
3.Пов’яжемо зелені стрічки, бо це символ молодості і краси, спокою в природі.
4.Прив’язуємо сині стрічки — символ неба і води, ще вони додають людям сили і здоров’я.
5.Прив’яжемо оранжеві стрічки, бо цей колір символізує наш святий хліб насущний.
6.Ще зав’яжемо дві фіолетові стрічки, як символ мудрості, бо треба в світ іти мудрою людиною.
7.А за ними — малинові, щоб щирими зростали дівчатка, адже вони сім’ї своєї годувальницями будуть.
8.Рожеву стрічку в’язали, щоб у кожної з них достаток був у домі.
Під час хороводу на сцену виходить гурт парубків з купайлом-деревцем. Дві жердки у вигляді хреста, з'єднані перевеслом і обв'язані соломою, лахміттям, будяками, кропивою. Замість голови — драний бриль, уквітчаний папороттю... Парубки встановлюють свого «Купала» коло «Марени» й починають кепкувати з неї та з дівчат.
1 – й хлопчик.
Та хіба то та Марена,
Що до відання?
Та вона така паршива,
Як в багні свиня.
2-й хлопчик.
Тонконоге, кривобоке
І ледве стоїть
Не дамо ми їй Купала,
Хоч як не просіть!
3-й хлопчик.
Та хіба ото вінки?
Хіба ото стрічки?
Подивіться, наш Купайло,
гарний як свічка !
Дівчата. Купайло, Купайло, де ти зимувало?
Парубки.
Зимувало в лісі, ночувало в стрісі,
Веснувало в пір'ячку, літувало в зіллячку!
Дівчата: Чорне, брудне, кострубате, обсмоктане й горбате! Тьху!
Хлопці: А ваша Марена на кіл посаджена, обскубана, як курка зализана!
Дівчата відштовхують парубків, захищають свою Марену.
1-а дівчина.
Ой, тримайте, подруженьки,
Бо впаду у воду.
Подивіться, люди добрі,
На оту уроду
2-а дівчина.
Та хіба ото жених?
Хіба ото пан?
Замість квіточок, на ньому
Лиш один бур'ян!
3-а дівчина.
А наші квіточки з рум'янку та м'яти.
У наших віночках барвінок хрещатий,
У наших віночках цвіт чебреця,
У них не знайдете початку й кінця.
4 – а дівчина.
Ваше Купайло засохле, високе,
Таке, як усі ви, воно кривобоке.
Ви, певно, тримали його у стодолі,
То, бідне, не бачило сонця і волі.
5 -а дівчина. Хлопці, ви б ліпше нам розказали,
Де вашого красеня пси покусали?
Хлопці. Годі, дівчата, не накличте лиха,
Ще Купайло розсердиться, то буде потіха!
6-а дівчина. Та добре вже, добре, але визнайте, що наша Марена у вінках і цвіті — то найкраща наречена в цілому світі! Правда?
Хлопці знехотя погоджуються.
Дівчина: Та годі нам лаятись, пора нам, дівчата, віночки плести та на воду кидати , нареченого виглядати .
Дівчина: А ви, хлопці кострубаті, йдіть скоріш гілля збирати , а то скоро й нічка скінчиться , а вогнища й досі не видно.
Хлопці йдуть за куліси , а дівчата розбігаються за квітками
( танок з віночками )
Дівчина:
І ви віночки сплітайте,
Свою долю самі шукайте!
Сьогодні свято Купала в нас.
Шукайте щастя, у добрий вам час!
Ведучий 1: Ось і завершився перший етап наших ігор , журі ставить свої оцінки, а ми переходимо до другого туру. Здавна наш український народ славився не тільки піснями , казками чи славними умільцями. Але ще й славними багатирями .
Саме тому, наш другий тур не тільки творчий , а ще й, спортивний, де ми з вами зможемо спостерігати за силою, міццю, вправністю наших республік.
Ведучий 2: на сцену запрошуються команди створені Департаментом спорту та редколегії кожної з республік. Зустрічаємо оплесками наших учасників.
Що ж , команди у зборі і ми пояснюємо вам правила гри . Отже, Департамент спорту , вам сьогодні треба пограти в давню українську гру «Півникові і бої» та « Перегони на руках» , а доки Департамент спорту буде змагатись, Департамент редколегії тим часом буде малювати плакат під назвою
« Що має бути в серці справжнього патріота ». Для цього пройдіть будь ласка в кінець залу там є все необхідне для створення малюнків.
( Проводиться змагання )
Ведучий 1: Що ж команди займіть свої місця . А ми запрошуємо до себе Департамент освіти. Представник департаменту повинен буде вгадати про яку видатну українську постать йде мова.
Ведучий 2: А відбуватиметься це ось яким чином, вам на спину буде причеплено портрет видатних українців, після чого ви по черзі будете виходити на середину сцени повертаєтесь і показуєте своїй команді фото. Команда впізнавши героя не підказуючи , без лишніх жестів ,буде відповідати на ваші питання лише словами «так « або «ні» . Ваша задача задавати питання так, аби найшвидше зрозуміти про кого йдеться. Чиє менше питань буде задано той і виграє в цьому турі.
Все зрозуміло ??? поїхали представник 11 класу ( виходять всі останні по черзі.)
Ведучий 2: А зараз ми пропонуємо вам поглянути на екран для того, щоб переглянути фото , які були зроблені протягом наших ігор Департаментом інформаційної служби наших республік.
Увага на екран!
І на завершення отримайте будь ласка маленькі подарунки від Департаменту милосердя .
( дарують сувеніри )
І зараз ми з вами почуємо ім’я переможців цьогорічних
« Ігор Патріотів ». Ми передаємо слово нашому журі.
( нагородження)
Ведучий 1:
Моя земля! Чарівна Україна!
Ти мила серцю й дорога мені.
Ти рідна ненька, я — твоя дитина!
В мені твої традиції й пісні.
Оті, що здавна всюди прижилися,
І стали необхідні й чарівні.
Ведучий 2:
Ми ж будемо традиції вивчати,
Щоб прихилитись до землі душею.
Свою історію повинні діти знати
І гордо йти по світу разом з нею.
Ведучий.
Традиції і звичаї народні
Ми вивчимо, щоб більше в світі знати.
Дізналися багато ми сьогодні,
Бо хочемо знання хороші мати.
До зустрічі на Іграх Патріотів!
Фінальна пісня і танок « Це моя земля! »